Vraag

Geluid richting Soundbar valt weg, zowel HDMI als Optical

• Gedreven Ontdekker
  • 7 reacties
Goedemorgen,

sinds enkele dagen heb ik de Mediabox Next aangesloten staan, nu loop ik tegen het probleem aan dat het geluid met regelmaat zo'n 5-10 seconden wegvalt op de aangesloten Philips Soundbar, het geluid springt dan terug naar de TV en komt even later weer terug op de Soundbar. De bekabeling is gelijk aan die van de Horizon, m.u.v. de kabel tussen Next en TV, dit is de meegeleverde kabel. Voorheen heb ik hier nooit last van gehad. Spoel je vervolgens de zender terug als de soundbar weer werk krijg je het geluid wel over de Soundbar.
Ook als de TV uitstaat en het geluid via de optical-aansluiting richting de soundbar gaat komt dit met regelmaat voor. Het probleem doet zich voor op zowel TV-zenders als de radio. Instellingen voor zover mogelijk op TV gecontroleerd en aangepast(HDMI-settings) maar zonder resultaat. Probleem lijkt ook niet in de HDMI te zitten omdat de Optical het probleem ook heeft.

Wie heeft hier een oplossing voor? Het is namelijk uiterst irritant TV kijken.

Mijn configuratie:
Philips 48PUS7600/12
Philips HTL3160B/12
Nextbox maakt gebruik van de laatste firmware 4.15

De next is via UTP aangesloten

22 Reacties

Reputatie 7
Badge +24
Beste is een optische audio kabel dat heb ik ook op me LG soundbar gedaan, werkt prima 😊 kost nog geen € 7,- bij bol.com en nu in de actie
Beste is een optische audio kabel dat heb ik ook op me LG soundbar gedaan, werkt prima 😊 kost nog geen € 7,- bij bol.com en nu in de actie
Beste Dave,

zoals ik al schreef heb ik ook een optical-kabel aangesloten, hiermee speelt het probleem ook. Zowel met TV aan als uit. helaas niet de oplossing.

grt
Hook
Badge +3
@H00k dit lijkt mij inderdaad een zeer frustrerend probleem, het feit dat dit voorkomt op zowel de HDMI als op de TOS, lijkt mij dat het in ieder geval niet aan de setup zelf kan liggen. Heb je de Next al proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen?
@H00k dit lijkt mij inderdaad een zeer frustrerend probleem, het feit dat dit voorkomt op zowel de HDMI als op de TOS, lijkt mij dat het in ieder geval niet aan de setup zelf kan liggen. Heb je de Next al proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen?

Vanochtend voordat ik dit bericht poste een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, echter is het geluid al weer meerdere malen weggevallen. Had gehoopt dat dat een oplossing zou zijn. Maar helaas...

grt
H00k
Badge +3
Hoe staat de audio ingesteld op de Next? Kan jij misschien schetsen hoe de HDMI verbonden is met de Soundbar en TV. Maak je toevallig gebruik van een ARC setup (Next -> TV -> Soundbar), mocht dit het geval zijn, valt het geluid ook weg via de TV speakers?
@Weisselberger de Next is aangesloten via de meegeleverde HDMI op de PhilipsTV, vervolgens de Soundbar via HDMI-ARC aan de TV. Het vreemde is dat de optical hetzelfde probleem heeft. Als het geluid wegvalt op de soundbar schakelt deze tijdelijk terug naar de TV. via optical valt het geluid in zijn geheel weg als de tv uitstaat.
Badge +3
@Weisselberger de Next is aangesloten via de meegeleverde HDMI op de PhilipsTV, vervolgens de Soundbar via HDMI-ARC aan de TV. Het vreemde is dat de optical hetzelfde probleem heeft. Als het geluid wegvalt op de soundbar schakelt deze tijdelijk terug naar de TV. via optical valt het geluid in zijn geheel weg als de tv uitstaat.

Dus als ik het goed begrijp valt het geluid niet weg wanneer enkel de speakers van TV worden gebruikt en ontstaan de problemen pas bij gebruik van de soundbar?
Reputatie 7
Badge +24
De fabrieksinstelling teveel herhalen kan de software beschadigen.

Er komt een oplossing voor de audio met de Next maar welke update dit wordt is nog niet bekend.

** Aangepast door moderator (Mark) **
Doorgehaalde tekst is simpelweg niet waar. De fabrieksinstellingen herstellen via het menu van de Mediabox is niet schadelijk.
Badge +3
De fabrieksinstelling teveel herhalen kan de software beschadigen.

Dit is nieuw voor mij, hoe werkt dit dan precies?

Er komt een oplossing voor de audio met de Next maar welke update dit wordt is nog niet bekend.

Momenteel is de Next onbruikbaar voor @H00k en het lijk mij dat dit probleem los staat van een software update.
Reputatie 7
Badge +24
Update komt automatisch en wordt aangekondigd in een sticky topic
@Weisselberger inderdaad, alleen bij gebruik van soundbar, zowel de HDMI-ARC als de Opt-aansluiting, voorheen met de Horizon en overige apparatuur nooit last gehad. Zodra tv ingeschakeld wordt gaat de Soundbar automatisch aan en pikt deze het geluid van de Next op. Op één of andere manier toch een signaal wat door de Next uitgezonden wordt wat het wegvallen veroorzaakt. Een kennis maakt ook gebruik van een Philips TV en Soundbar, deze ervaart hetzelfde probleem.

grt
H00k
@Dave- , @Weisselberger het probleem lijkt opgelost. Gisteren melding ook uitgezet bij Philips, apparaat was al buiten de garantie,Philips belde mij binnen een half uur terug. Er was een firmware-update voor de Soundbar. Deze had ik in het verleden al proberen te installeren maar dit mislukte steeds. Procedure nu succesvol doorlopen met Philips. Vervolgens is het probleem niet meer voorgekomen. Het probleem lijkt dus verholpen. In ieder geval bedankt voor het meedenken. Mocht het alsnog terugkeren meld ik me alsnog.

Grt H00k
Reputatie 7
Badge +24
@H00k dank je voor je terugkoppeling en goed dat het gelukt is, en als er iets is in de toekomst dan weet je ons altijd te vinden op de community. Dit topic zal door een moderator gesloten worden, en worden verplaatst naar het Archief, maar je kan altijd een nieuwe starten. 😊
Reputatie 2
@H00k , ik heb het zelfde probleem met mijn philips soundbar soms zelfs zo erg dat mijn tv zich zelf uitschakelt en weer aan gaat.
wat heb je precies gedaan om dit op te lossen?

mvg,
Metin
@Dave- @Weisselberger Ik heb te vroeg geroepen, ik had mijn post vanochtend nog geen 10 minuten online staan en het probleem was terug(had ik mijn mond maar gehouden). Gisteren middag de gehele middag radio - geen probleem, in de avond - live tv en opnames teruggekeken - geen probleem. Vandaag programma's teruggekeken en geluid viel weg, ook bij Radio en Live TV hetzelfde probleem. @voyager ik heb contact gehad met Philips en een Software update gedaan, deze is waarschijnlijk beschikbaar op de site van Philips terug te vinden bij de ondersteuning van je Soundbar. Ik ga sowieso nog melding maken bij Philips.

verdere ideeën zijn welkom....

grt H00k
Reputatie 7
Badge +24
Misschien dat @Anne B Ziggo het kan oppakken vandaag als het niet te druk is en anders een andere moderator, morgen is iedereen er weer en dan wordt er zekers aangewerkt.
Bij mijn heos soundbar ook regelmatig zeer korte onderbrekingen. (Samen met Philips tv van 10 jaar oud....)
Alleen als ik de next op Dolby digital zet. Als ik stereo inschakelen heb ik geen problemen.

Misschien dit ook ff proberen ?
Reputatie 7
Hi @H00k, irritant probleem! Nog een paar vraagjes:
  • Is de storing bij jou ook weg als je op de Mediabox Next Dolby Digital uitschakelt?
  • Ervaar je ook problemen als je de soundbar niet gebruikt? (Het lijkt tot nu toe een probleem in de soundbar, maar wie weet...)
@voyager en @frankdb777 - Ervaren jullie exact hetzelfde probleem of niet? Als jullie andere problemen ervaren heeft het geen zin om deze gevallen te bundelen voor verder onderzoek. Welke TV's en Soundbars hebben jullie thuis? Inclusief modelnr, zie het goede voorbeeld van @H00k in zijn originele bericht.
Reputatie 2
@Mark Ziggo @frankdb777 @H00k,
sinds ik de nextbox heb aangesloten heb ik geen probleem met het weg vallen van het geluid wel heb ik met netfix dat het niveau van het geluid soms minder wordt en dan weer terug komt op het ingestelde niveau dat kan te maken hebben met de internet verbinding.
ik ga een paar dagen goed testen en zal mijn ervaringen dan vermelden in een topic.
maar wat ik tot nu toe heb gezien is dit een hele vooruitgang met wat ik had.
mvg,
Metin
Reputatie 2
Hi @H00k, irritant probleem! Nog een paar vraagjes:
  • Is de storing bij jou ook weg als je op de Mediabox Next Dolby Digital uitschakelt?
  • Ervaar je ook problemen als je de soundbar niet gebruikt? (Het lijkt tot nu toe een probleem in de soundbar, maar wie weet...)
@voyager en @frankdb777 - Ervaren jullie exact hetzelfde probleem of niet? Als jullie andere problemen ervaren heeft het geen zin om deze gevallen te bundelen voor verder onderzoek. Welke TV's en Soundbars hebben jullie thuis? Inclusief modelnr, zie het goede voorbeeld van @H00k in zijn originele bericht.

@Mark Ziggo Sorry Philips tv met philips htl4110b soundstage heb de nextbox in dolbysurround staan.

mvg,
Metin
@Mark Ziggo Sorry voor mijn late reactie, de geluidsinstelling maakt niet uit, beide instellingen geven het probleem, geluid schakelt dan terug naar de TV. Gisteren nog de kabels opnieuw aangesloten en vervolgens de gehele dag geen last gehad. TV/Radio/Videoland allen zonder problemen. Vanochtend de TV aan en het probleem was terug. Nog een reactie van Philips ontvangen:

Hartelijk bedankt voor uw reactie aan Philips support in verband met uw HTL3160B.
Ik begrijp dat het probleem helaas toch is terug gekomen bij het afspelen van geluid bij live TV, opnames en radio.
Dit is zeer vervelend. We kunnen zeker zijn dat het type signaal dat de Ziggo box geeft, niet verwerkt kan worden door de soundbar aangezien deze ook getest is middels een rechtstreekse verbinding op de soundbar via HDMI en Optical.
We adviseren om na te gaan of het mogelijk is om eventueel instellingen in de Ziggo box aan te passen betreffende het type signaal dat de box gebruikt. Op deze manier kunt u testen welk signaal geen problemen geeft.
Uiteraard horen we graag van u indien u toch een oplossing heeft kunnen vinden met Ziggo.
Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen onder vermelding van het volgende referentienummer: xxxxx.
Onder in de e-mail vindt u alle contactgegevens voor Philips Audio.
Met vriendelijke groet,
Philips Audio
Reputatie 7
Ik kan er nog geen chocola van maken...

Treed dit probleem willekeurig op of kun je het steeds op hetzelfde punt reproduceren? In een vast punt van een Replay uitzending of opname bijvoorbeeld.
En heb je de soundbar al eens afgekoppeld om direct op de TV te testen of het geluid daar ook vreemd doet?

Reageer