Marc Peelen

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geluid Mediabox Next erg zacht via opticalkabel

Hoi,

Sinds gisteren de Next in gebruik. Wat me buiten alle verbeteringen echter meteen opviel is dat het signaal naar de receiver via de optical kabel erg laag staat. Ik moet de versterker echt op een hoog volume zetten voordat er goed geluid uit komt.. Dit met zowel de setting Dolby aan en uit. Is er een manier om het signaal van de Next te verhogen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Een paar dingen die misschien kunnen helpen totdat het probleem is opgelost zijn.
1. Op de meeste receivers is het mogelijk om het inkomende geluids signaal per aansluiting te verhogen.
2. Analoge uitgang next op receiver.
3. Hdmi kabel naar tv en vanaf de tv hdmi of optisch of coaxiaal naar de receiver.
Hopelijk kunt u hier iets mee.

Bekijk in context

31 Reacties 31
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het uitgaande signaal van de Next is niet regelbaar en dus niet te verhogen. Maar ik heb meer topics over dit fenomeen zien langskomen dus kijk eens of je die kan vinden met de zoekfunctie.

Hier is er al een:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/ziggo-next-geluid-zacht-39158
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Een paar dingen die misschien kunnen helpen totdat het probleem is opgelost zijn.
1. Op de meeste receivers is het mogelijk om het inkomende geluids signaal per aansluiting te verhogen.
2. Analoge uitgang next op receiver.
3. Hdmi kabel naar tv en vanaf de tv hdmi of optisch of coaxiaal naar de receiver.
Hopelijk kunt u hier iets mee.
Marc Peelen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
kwelgeest wrote:
Een paar dingen die misschien kunnen helpen totdat het probleem is opgelost zijn.
1. Op de meeste receivers is het mogelijk om het inkomende geluids signaal per aansluiting te verhogen.
2. Analoge uitgang next op receiver.
3. Hdmi kabel naar tv en vanaf de tv hdmi of optisch of coaxiaal naar de receiver.
Hopelijk kunt u hier iets mee.


Hoi, dank je voor je reactie. Mijn versterker is helaas een HDMI1.3 versterker, dus HDMI / ARC als audio input werkt helaas niet. Tevens heb ik in mijn receiver ook niet de optie om de input te verhogen.
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
De mijne heeft ook een oude hdmi hoor!
Ik heb de next met hdmi op de tv en dan een toslink van de tv out naar optisch in receiver.
Marc Peelen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
kwelgeest wrote:
De mijne heeft ook een oude hdmi hoor!
Ik heb de next met hdmi op de tv en dan een toslink van de tv out naar optisch in receiver.


Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen. Even een nieuw TOSlink kabeltje van voldoende lengte scoren en dan kijken of dit wel goed werkt.
Basvk106

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Marc Peelen wrote:
Hoi,

Sinds gisteren de Next in gebruik. Wat me buiten alle verbeteringen echter meteen opviel is dat het signaal naar de receiver via de optical kabel erg laag staat. Ik moet de versterker echt op een hoog volume zetten voordat er goed geluid uit komt.. Dit met zowel de setting Dolby aan en uit. Is er een manier om het signaal van de Next te verhogen?


Lage geluidsniveau was mij ook al opgevallen, maar als ik dolby aanzet is het wel aanzienlijk harder. Vrijwel gelijk als met de oude Horizon.
Aangesloten op een Samsung soundbar k355
Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes
Goedemorgen Marc Peelen,

Hebben de tips die zijn gegeven in het topic geholpen? 🙂
Marc Peelen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gianna Ziggo wrote:
Goedemorgen Marc Peelen,

Hebben de tips die zijn gegeven in het topic geholpen? 🙂


Hoi Gianna,

Nee, eigenlijk niet. Als deze tips zijn "workarounds." Mijn initiele vraag is: kan het output niveau van de optical uitgang van de Next box verhoogd worden, zoals ik dit bij mijn andere apparatuur wel kan? (Playstation, Raspberry Pi met Hifi-Berry Digiplus geluidskaart, etc.)

Als dit niet megelijk is: gaarne meenemen als een feature request bij volgende updates.

Gr,

Marc
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Marc,

Dat kan kloppen, hier loopt al enige tijd een ticket voor omdat meerdere mensen hierover hebben geklaagd. Het gekke is dat dit niet bij alle combinaties van apparaten speelt...
Er wordt al wel gewerkt aan een fix alleen heb ik nu nog geen zicht op een geplande oplostermijn.
The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes
Ik heb op mijn Samsung tv bij optie geluid de tv op PCM gezet in plaats van bitrate. Dan is het geluidsniveau een heel stuk hoger. Wel werkt dan de dolby optie op de Next niet meer althans ik hoor dan geen verschil. Maar de optie dolby op de Next is toch al een wassen neus.....
HerrSchurz

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Gisteren de Next ontvangen. Geluid idd veel te zacht. Optisch via TV (Samsung) en vanuit box zelf geprobeerd. Geen verschil. TV HDMI op PCM gezet, scheelt een paar procenten. NAD M10 voor alle input geluid op 32% staan, input optisch moet op 46% om gelijkwaardige output te krijgen. Dit is een lastig verschil bij switchen. Zal het vandaag melden bij Ziggo voor de statistiek. Hopelijk een snelle fix hier op, want die box is helemaal ok, alleen heel jammer van dat geluid. Lijkt me niet moeilijk om te fixen, dus waarom het zo lang moet duren ?
Rotil66

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Ik kan me aansluiten bij dit probleem. De Next stuurt het geluid veel te zacht naar mijn Denon Receiver. Het is onbruikbaar want ik moet het volume zo hard zetten om het e.a. goed te horen. Dat het veel te gevaarlijk is als ik naar een andere bron schakel. Het probleem bestaat via HDMi en optisch. Beide zijn rechtstreeks aangesloten van de Next naar de receiver. De vorige Media XL box had dit probleem niet (op de zelfde bekabeling) ook als ik vix een Ci kaart tv kijk rechtstreeks op mijn TV en het geluid via ARC naar de receiver stuur is het ook goed. In de Next staat surround aan. Een tweede probleem is dat de Next of Dolby of stereo uitstuurt als je dat insteld. Hij schakelt niet automatisch tussen de formaten die uitgezonden worden. Dit heeft tot gevolg dat nogal wat zenders belabberd klinken. Dit werkt allemaal weer prima als ik weer via de CI kaart in mijn TV kijk. Volgens een medewerker van Ziggo is dit een 'bug' die in de update van eind september wordt opgelost. Ik vind dit nogal vreemd, want hoe kun je nu een ontvanger uitleveren waar het meest essentiële deel naast het beeld niet zou werken.
Zijn er mensen die dit herkennen en tips kunnen geven.
Freddos

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Rotil66 , wat jij ervaart is precies waar wij hier ook last van hebben.
Bijkomend dat de stand dolby op aan niet altijd sync loopt.
De ene zender wel, de andere zender weer niet.. en dat soms ook weer andersom.. is geen touw aan vast te knopen.
Dit is bij ons altijd al geweest, ook met de Horizon box.. deze stond ook altijd al op gewoon Stereo.
Onze versterker maakte er dan maar weer via een Neo6 DTS filter iets knaps van wat vaak ook nog wel beter klonk dan de Dolby op aan stand..(zowel met horizon als met de Next)
Had met testen van de dolby op aan ook het idee dat deze opnieuw gecodeerd word, als ik een film uitzending vergeleek met het origineel hoorde we hier duidelijk verschil.

De Next geeft met de dolby op aan alles door op 5.1 en dat geeft bij sommige zender inderdaad een belabberd geluid. (haast geen center speaker te horen).
Daar zullen de mensen met een soundbar waarschijnlijk geen last van hebben.
Maar heb je 5 of 7 speakers.. tja...

Geluid was ik al aardig aan gewend om dan maar stereo te gebruiken, beeld van de next is ook niet alles.. Zijn ook al meerdere draadjes van.
Rotil66

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
@freddos, Ik heb zeer veel 'gespeelt' met geluid via mijn sony TV en de Media XL box. (De Sony TV had het probleem dat de Audio Passthru niet ondersteund werd in de oudere firmware) Uiteindelijk had ik alles goed werkend via mijn TV en Mediabox. Die laatste was altijd goed - maar permanent 60watt verbruik em het trage werken is belachelijk, vandaar dat ik deze niet meer gebruikte. In de TV gebruikte ik een Android Hack om het geluid er goed uit te krijgen maar sinds de Update naar Android 8 is deze niet meer nodig om dat hier nu ook DTS ondersteund wordt. Ik heb nooit een probleem gehad met het Async lopen van het geluid. (ook de Next lijkt goed te lopen, voor zover ik het kunnen testen in deze korte tijd.
Maar de NEXT is een totale teleurstelling en een enorme stap terug in geluid en beeld.
Geluid is onbruikbaar. Het beeld heeft veel last van Motion Blur en van wisselende kwaliteit. Hier is de trage Media XL box vele malen beter, dicht gevolgd door de CI kaart in mijn TV.
Ik hoop dat Ziggo op tijd is met het oplossen van de bergen problemen met de NEXT. want mijn geduld met Ziggo is eigenlijk al tijden behoorlijk op.
Rotil66

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Freddos Ik toch de moed opgepakt om het e.a. to proberen. Heb een werkbare oplossing gevonden. Ik heb de NEXT box rechtstreeks op HDMI 2 van mijn Sony aangesloten en laat de audio via ARC (HDMi3 op de Sony) terug sturen naar mijn Denon versterker. (Optical out wil niet werken ??) Dit geeft weer een goed geluid op een goed volume.
Wel heb ik in de Sony moeten spelen met de audio sync instellingen om het e.a. synchroon te krijgen.
Had hierna wel het probleem dat Netflix niet meer startte maar na een factory reset deed deze het wel weer. Maar nu hapert het e.a. in Netflix. Mogelijk een tijdelijk probleem. Diagnostics geven aan dat alles goed is m.b.t. de signaal en internet snelheid. Later nog maar een keer kijken.(heb ook Netflix direct in de TV)
De beeldkwaliteit blijft discutabel in vergelijk met de Media XL box. Maar het geluid lijkt nu werkbaar. Blijft wel belachelijk dat Ziggo dit zelf niet kan oplossen en dat in mijn TV als oplossing moet gebruiken. Ook is het beneden de waarde van een bedrijf als Ziggo dat ze niet meer surround formaten ondersteunen, die automatisch schakelen en komen met een box die een slechter beeld heeft als zijn behoorlijk oude voorganger.
Freddos

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Rotil66 , ook maar even via hdmi en arc naar de versterker laten lopen.
Helaas maakt het hier niks uit maar had eigenlijk ook niet anders verwacht.
stereo blijft zacht.. dolby 5.1 niet altijd in sync.
Het digitale signaal van de tv gaat nu niet via een optical kabeltje maar digitaal via hdmi.
Zou geen verschil moeten uitmaken en zo blijft het hier.
Op de stand dolby "aan" blijven de hogere zender een belabberd geluid geven zonder center speaker.

Ik hou het nog wel even op het Stereo geluid wat onze versterker omzet naar 5.1 via neo6.. klinkt hier iig beter dan de 5.1 die ziggo er van maakt,.
BaIIie

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:
Hi Marc,

Dat kan kloppen, hier loopt al enige tijd een ticket voor omdat meerdere mensen hierover hebben geklaagd. Het gekke is dat dit niet bij alle combinaties van apparaten speelt...
Er wordt al wel gewerkt aan een fix alleen heb ik nu nog geen zicht op een geplande oplostermijn.


Dan is het juist belangrijk dat de mensen zelf het uitgangsvolume kunnen instellen.
Hier ook een opstelling met de nieuwe Ziggo Next, met een oudere Televisie (zonder arc) en een oudere surround versterker. Deze is ook niet te koppelen met de Ziggo Next. De Televisie gelukkig wel...

Ik ben een tijd bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de boel moest aansluiten om geluid via de versterker te krijgen en ben ook zeer teleurgesteld in het geluid. De versterker staat nu op maximaal volume en het geluid klinkt nog steeds erg zacht.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
BaIIie schreef:

"De versterker staat nu op maximaal volume en het geluid klinkt nog steeds erg zacht".

Dan is er wel iets gigantisch mis, want dat zou betekenen dat er nauwelijks sprake is van een uitgangsspanning/uitgangsvolume. Het dan zelf kunnen regelen lost dan ook niets op, want als de uitgang op een apparaat niet regelbaar is, is deze maximaal.
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Ik heb de next op de tv via hdmi en vanaf tv naar receiver via optisch. Gaat KNAL hard kan ik je vertellen, dus inderdaad wat Willem-A zegt. Er is iets mis met een onderdeel in het audio gedeelte.

Uitgelicht topic