Beantwoord

Geen TV meer na update

• 8 april 2020
  • 58 reacties
  • 2073 keer bekeken

Beste,

Na de update van afgelopen dinsdag is, werkt het tv kijken niet meer zoals het hoort.

Zodra ik de boel aanzet, krijg ik hakkelend geluid door en pas na meerdere malen de box aan en uit te zetten krijg ik beeld.

Voor de update werkte alles naar behoren.

Op mijn versterker zie ik dan de “HDMI out” knipperen.

Ik heb de box al teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Ook heb ik reeds de diverse HDMI kabels gewisseld

De boel is als volgt aangesloten

mediabox → versterker (yamaha rx385) → TV(samsung ps50a550)

Op het moment dat ik de tv uit laat gaat het goed. Zodra ik deze aanzet gaat de boel hakkelen.

Heeft iemand advies hoe bovenstaand te verhelpen?

Mvg

Jasper

icon

Best beantwoord door Cecilia Ziggo 21 april 2020, 15:57

Top! Ik heb alle informatie doorgezet @Willekeurige voorbijganger. Hartelijk dank hiervoor. 

@ all! 
We hebben klanten nodig die mee willen werken aan een onderzoek naar de oorzaak van dit issue. Wil je hieraan mee werken? Voer dan geen handelingen uit. Je wordt dan gebeld door ons oplosteam en tijdens dit gesprek zal gevraagd worden om een aantal handelingen uit te voeren. Let op. Het energieverbruik dient hierbij op ‘hoog’ te staan en voer geen fabrieksinstellingen uit. 

Vul je adresgegevens in in jouw profiel. 
Serienummer Mediabox Next. 
Zet in jouw profiel achter de postcode het mobiele nummer waarop je bereikbaar bent
Wanneer beschikbaar? 

Voor nu hebben we een tijdelijke work-around. 
1 Zet eerst de mediabox aan zonder de HDMI kabel aangesloten
2 Zet vervolgens  de TV aan
3 Sluit de meegeleverde 4K HDMI kabel aan op de mediabox, en vervolgens op de TV
4 pas in het menu de resolutie aan van automatisch naar 1080i
5 Het kan nodig zijn om alsnog een andere HDMI kabel te gebruiken en CEC uit te zetten

HMDI CEC benaming per merk:
•    Samsung: Anynet+
•    Sony: Bravia Sync / Control
•    LG: SimpLink
•    Philips: EasyLink
•    Panasonic: Viera Link
•    Yamaha: HDMI Control
•    Denon / Marantz: HDMI Control / CEC
•    Onkyo: RIHD (CEC)
•    PlayStation: HDMI Device Link

Bekijk origineel

58 Reacties

Badge +6

En als je de Next rechtstreeks op je TV aansluit, werkt het dan wel?

Mijn box doet ook niks meer.

Net gebeld met Ziggo, fout zit in de update.

Je kan er zelf niks aan doen.

Het is nu afwachten tot ze een oplossing hebben. 

Hoezo: ook niks meer? De Box van TS doet het nog wel.

Heb je Box al 30 sec van de spanning afgehaald?

Hoezo: ook niks meer? De Box van TS doet het nog wel.

Heb je Box al 30 sec van de spanning afgehaald?

De topic titel zegt “Geen TV meer na update” vandaar dat ook

TS zegt...“pas na meerdere malen de box aan en uit te zetten krijg ik beeld”  het werkt met moeite ja maar niet zoals het hoort.

Alles al van de stroom gehaald,zat eerst fout in signaal volgens Ziggo. Ziggo heeft het gereset na 15 min zou ik beeld moeten hebben...helaas dus.

Weer gebeld…ze kregen meerdere klachten binnen maar op dit moment kunnen ze niks doen dus afwachten.

Reputatie 5

Hi @cable-one 

Allereerst welkom op de Community!

Wat onhandig dat het TV-kijken niet helemaal vlekkeloos verloopt. Net als @hanh ben ik heel benieuwd hoe het gaat zodra je de box rechtstreeks op de TV hebt aangesloten? Start alles dan wel gewoon op?

@Thunder Je geeft aan dat je box niks meer doet. Dat is niet zo mooi natuurlijk!Heb je helemaal geen beeld? Of zie je een foutcode?  

Hoi @Rikst Ziggo 

Ik heb zojuist de mediabox direct op de tv aangesloten.

Dit werkt wel.

Wat zou de aanpassing in de software zijn dat het nu niet meer via de versterker wil ?

Voor de zekerheid heb ik de instellingen van de versterker ook nog nagekeken.

Er word niks aan upscaling ed gedaan.

Mvg

Jasper

Reputatie 1

Nou, ik ervaar sinds gisteravond precies hetzelfde. Ook met een Yamaha receiver tussen de Next en m’n TV. 
Als ik de receiver in stand-by had, tot gisteren, kon ik TV kijken met alleen de Next en m’n TV aan. Nu werkt dat niet meer, ik zie en hoor niets. Zet ik m’N receiver aan, dan heb ik wel audio, maar nog steeds geen beeld. Ik zie dan een melding van mijn receiver over incompatible content. 

maar nu iets geks, per toeval ontdekt;

ik open het instellingen menu van mijn receiver, sluit dat weer en zie dan een groene flits en ineens heb ik beeld!

Maar nu is het nog niet “herstelt” naar de situatie zoals eergisteren. Als ik de receiver uitzet, heb ik opnieuw geen beeld en geluid.

zet ik de receiver vervolgens weer aan, dan zie ik opnieuw de melding over incompatible content. Als ik nu weer het instellingen menu van mijn receiver open en weer sluit, heb ik opnieuw weer beeld. Ik kan dit dus reproduceren. Nu valt me wel het eea op wanneer ik dit typ:

af en toe zie ik groene en witte flitsen in het beeld. Ik heb zojuist dan ook vast kunnen stellen dat ik versie 4.22 heb gekregen.

Je kunt me van alles wijsmaken, maar dit gedrag had ik tot gisteren niet, dit komt door die update. Ik zou erg graag dit opgelost willen zien. Voor mij part krijg ik versie 4.19 weer op mijn Next, want daar had ik geen enkel probleem mee.

@Willekeurige voorbijganger Heb je de Next al een keer naar de fabrieksinstellingen gezet?

Reputatie 1

Nee, ik heb nog geen reset uitgevoerd. Ik kwam er net achter dat bij het starten van de Netflix app, ik opnieuw de melding incompatible content krijg. Als ik dan opnieuw de instellingen open van de receiver en dan sluit heb ik weer beeld in de Netflix app.  Precies hetzelfde gebeurt bij het afsluiten van de Netflix app.

Beste,

Na de update van afgelopen dinsdag is, werkt het tv kijken niet meer zoals het hoort.

Zodra ik de boel aanzet, krijg ik hakkelend geluid door en pas na meerdere malen de box aan en uit te zetten krijg ik beeld.

Op het moment dat ik de tv uit laat gaat het goed. Zodra ik deze aanzet gaat de boel hakkelen.

Mvg

Jasper

Ik had hetzelfde probleem wat het bij mij verbeterd heeft is eerst de tv aanzetten en daarna de mediabox dan heb ik wel direct beeld!

Maar als ik de receiver inschakel duurt de omschakeling erg lang!

Ook belangrijk is het onderstaande bericht dus wacht nog even af!

Hoe ontvang ik de software update op mijn Mediabox Next?
Voor de Mediabox Next hoef je zelf niets te doen. De software-update naar versie 4.22 wordt automatisch in de nacht van 6 op 7 april op je mediabox geïnstalleerd zodra hij in stand-by staat. Het automatisch updaten kan tot drie werkdagen duren, maar je kan gewoon tv blijven kijken. Als je na de update de mediabox vanuit stand-by weer aanzet, zie je een paar seconden rechts in de hoek in beeld: ‘We hebben je software bijgewerkt’.

Reputatie 1

@Willekeurige voorbijganger Heb je de Next al een keer naar de fabrieksinstellingen gezet?

Zojuist gedaan, dit maakt geen verschil. Er is echt iets veranderd in 4.22 waardoor ik dit probleem ervaar.

Reputatie 1

Beste,

Mvg

Jasper

Ik had hetzelfde probleem wat het bij mij verbeterd heeft is eerst de tv aanzetten en daarna de mediabox dan heb ik wel direct beeld!

Voor de Mediabox Next hoef je zelf niets te doen. De software-update naar versie 4.22 wordt automatisch in de nacht van 6 op 7 april op je mediabox geïnstalleerd zodra hij in stand-by staat. Het automatisch updaten kan tot drie werkdagen duren, maar je kan gewoon tv blijven kijken. Als je na de update de mediabox vanuit stand-by weer aanzet, zie je een paar seconden rechts in de hoek in beeld: ‘We hebben je software bijgewerkt’.

Als ik eerst de TV of de receiver aanzet en daarna pas de Next helpt dat niet. Welke andere volgorde ik probeer, het maakt niets uit.

@Thunder Je geeft aan dat je box niks meer doet. Dat is niet zo mooi natuurlijk!Heb je helemaal geen beeld? Of zie je een foutcode?  

Ik heb helemaal geen beeld,heel af en toe krijg ik 1x beeld maar dat is vol met sneeuw en ook zo weer verdwenen.

Krijg onder in beeld het bericht van me tv  “niet ondersteund videoformaat”

Box zit rechtstreeks op de tv aangesloten.

Beste,

Mvg

Jasper

Als ik eerst de TV of de receiver aanzet en daarna pas de Next helpt dat niet. Welke andere volgorde ik probeer, het maakt niets uit.

Nog als extra aanvullende informatie ik heb de energiestand van de mediabox next op eco staan!

Dan gaat bij het bij het uitschakelen het blauwe lampje branden en na enkele minuten schakelt deze uit!

Belangrijk is wachten tot het blauwe lampje uit gaat!

Als eerste schakel ik dan de tv in en vervolgens start ik de mediabox op vanuit de eco stand en krijg de melding te zien even geduld en vervolgens heb ik dan beeld.!

Ik heb helemaal geen beeld,heel af en toe krijg ik 1x beeld maar dat is vol met sneeuw en ook zo weer verdwenen.

Krijg onder in beeld het bericht van me tv  “niet ondersteund videoformaat”

Box zit rechtstreeks op de tv aangesloten.

Ik zet vanmorgen de tv en box aan en alles werkt weer normaal :relaxed:

Er is vannacht dus iets gebeurd maar geen idee wat,heb nog steeds versie 4.22

Reputatie 1

Nog als extra aanvullende informatie ik heb de energiestand van de mediabox next op eco staan!

Dan gaat bij het bij het uitschakelen het blauwe lampje branden en na enkele minuten schakelt deze uit!

Belangrijk is wachten tot het blauwe lampje uit gaat!

Als eerste schakel ik dan de tv in en vervolgens start ik de mediabox op vanuit de eco stand en krijg de melding te zien even geduld en vervolgens heb ik dan beeld.!

Een nieuwe software versie is toch bedoeld voor oplossen van bugs en verbeteren van functionaliteit of het introduceren van nieuwe functionaliteit? Ik ervaar 4.22 en met deze volgorde van aan/uitzetten van apparatuur niet bepaald als een verbetering of iets dat een probleem oplost. Integendeel, een probleem wordt geïntroduceerd…

Overigens heb ik de Next naar fabrieksinstellingen teruggezet, dat maakt niets uit. Vervolgens heb ik de HDMI kabel rechtstreeks op mijn TV aangesloten en dan werkt het allemaal wel. Ik concludeer dan dat de 4.22 update van de Next mijn Yamaha receiver onbruikbaar maakt. Door software.

En voor de info wat betreft de apparatuur:

De TV is een Panasonic TX-L37G10E. De software versie is 1207-10000.

De receiver is een Yamaha RX-V479 met software versie 2.65.

Wat moet ik nu doen?

Reputatie 1

Ik heb tot 4.22 de boel zo aangesloten:

Next → HDMI 4K → Yamaha RX-V479 → oudere HDMI → Panasonic TX-L37G10E

Als ik de Next met die bijgeleverde HDMI kabel rechtstreeks op de TV aansluit, heb ik beeld en geluid. Als ik de Next met de oudere HDMI kabel op de TV aansluit, heb ik ook beeld en geluid. Daarmee sluit ik de kabels m.i. dus uit. Er zit dus iets in die 4.22 update waardoor mijn receiver buiten spel wordt gezet. ZiggoWebcare heeft inmiddels een 4K geschikte HDMI-kabel verzonden, die is onderweg. Daarmee sluit ik dus de HDMI-kabels uit als die er ook tussen zit. Ik geef toe dat ik er inmiddels een hard hoofd in heb dat een HDMI-kabel dit oplost. Maar goed, ik begrijp dat je stap voor stap zaken moet uitsluiten. 

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb tot 4.22 de boel zo aangesloten:

Next → HDMI 4K → Yamaha RX-V479 → oudere HDMI → Panasonic TX-L37G10E

Als ik de Next met die bijgeleverde HDMI kabel rechtstreeks op de TV aansluit, heb ik beeld en geluid. Als ik de Next met de oudere HDMI kabel op de TV aansluit, heb ik ook beeld en geluid. Daarmee sluit ik de kabels m.i. dus uit. Er zit dus iets in die 4.22 update waardoor mijn receiver buiten spel wordt gezet. ZiggoWebcare heeft inmiddels een 4K geschikte HDMI-kabel verzonden, die is onderweg. Daarmee sluit ik dus de HDMI-kabels uit als die er ook tussen zit. Ik geef toe dat ik er inmiddels een hard hoofd in heb dat een HDMI-kabel dit oplost. Maar goed, ik begrijp dat je stap voor stap zaken moet uitsluiten. 

De HDMI kabel gaat het volgens mij niet oplossen…….er zit immers bij de next als die geleverd word een 4 k hdmi kabel in de doos..

Ik denk eerder dat het als ik meerdere topics lees een probleem is tussen de next en de receivers die via hdmi aangesloten worden zoals hierboven is omschreven en mogelijk zijn die receivers waar het probleem mee optreed wat ouder ? 

Waarom het met 4.19 dan wel goed werkte en nu met 4.22 niet daar heb ik geen verklaring voor.

Reputatie 1

Het lijkt me inmiddels ook een software issue in de Next, als ik vele berichten op het forum gelezen heb. Mijn TV komt geloof ik uit 2009. Mijn receiver volgens mij uit 2016, deze krijgt nog wel eens een software update. Mijn TV heeft die nooit gehad, en die werkt wel.

Maar dit is niet iets wat Yamaha of een willekeurige andere receiver fabrikant op kan/zal lossen, het probleem zit in de software versie van de Next…

Dit leert me dus ook dat je, als ik de vele andere topics op dit forum lees, niet de oplossing kunt hebben met een andere receiver kopen of een andere TV, want, zoals ook hier te lezen is, zijn er ook problemen met de Next en vrij jonge/nieuwe hardware…

Doe mij maar een Ziggo Go app voor de Apple TV of een Android oplossing en dan ben ik tevreden hoor. Maar ook dat duurt een eeuwigheid...

Hi @Willekeurige voorbijganger 
Je bent in ieder geval al goed aan de slag gegaan. Super! Doordat het direct op de tv werkt met beide HDMI kabels heb je netjes de tv en HDMI kabels als mogelijke boosdoener uitgesloten. Je hebt een receiver, de Yamaha RX-V479. Wat zeer waarschijnlijk bij jou en enkele andere gebruikers fout gaat is dat iets in de keten van box tot tv niet HDCP 2.2 geschikt is. HDCP is een protocol voor het beveiligen van content. De mediabox gebruikt HDCP 2.2 en alles in de keten moet HDCP 2.2 geschikt zijn. Als ik even Google op jouw receiver (Yamaha RX-V479) + HDCP 2.2 dan kom je al direct op een topic waarin wordt aangegeven dat maar één HDMI poort van jouw receiver daadwerkelijk HDCP 2.2 geschikt is.  Zie hier, quote: "and the RX-V479 has only one HDMI port labeled as HDCP 2.2 compliant". Ik wil je dan ook adviseren om te controleren of je de HDCP 2.2. geschikte poort van jouw receiver gebruikt. 

@Thunder Fijn om te lezen dat het bij jou op mysterieuze wijze allemaal weer werkt! 

@cable-one Bij jou kan ik niet direct 1.2.3. mijn vinger erop leggen wat de oorzaak is. Jouw receiver lijkt namelijk wel op alle poorten HDCP 2.2. geschikt. Heb je toevallig nog geprobeerd om het aan te sluiten met de meegeleverde HDMI-kabels?

In zijn algemeenheid zijn enkele van deze meldingen dus op te lossen door de meegeleverde HDMI-kabels te gebruiken en door te controleren of alles in de keten (box <> receiver <> tv) HDCP 2.2 geschikt is. Bij sommige tv's en receivers is namelijk soms maar 1 van de HDMI-poorten HDCP 2.2. geschikt. :blush:

Reputatie 1

@Cecilia Ziggo jep, ik heb, vanzelfsprekend vanaf de eerste dag dat ik de Next heb ontvangen die aangesloten op de enige HDCP2.2 HDMI input port. De andere HDCP2.2 HDMI output port is op de TV aangesloten.

Maar ik herhaal: HDCP zal bij versie 4.19 ook actief zijn geweest neem ik aan?

Ik concludeer dit omdat ik meerdere berichten op het forum zie die ook over HDCP gaan en bij oudere software versies van de Next bij verschillende apparaten het ook niet (altijd) werkt.

En om een of andere reden zijn er nu een aantal Yamaha receivers “aan de beurt” om “HDCP incompatibiliteit” te ervaren met een software update van de Next.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer een oplossing te vinden en daarmee actief mee te zoeken en zaken uit te sluiten en daarbij kan ik in mijn berichten/antwoorden minder begripvol overkomen. Daarvoor mijn excuses, een aantal zaken zitten op het moment even niet mee. Dit is een ogenschijnlijk simpel dingetje maar daarmee niet minder frusterend omdat het simpel lijkt en buiten mijn invloed gebeurd. 

Reputatie 7
Badge +14

Hi @Willekeurige voorbijganger 

In zijn algemeenheid zijn enkele van deze meldingen dus op te lossen door de meegeleverde HDMI-kabels te gebruiken en door te controleren of alles in de keten (box <> receiver <> tv) HDCP 2.2 geschikt is. Bij sommige tv's en receivers is namelijk soms maar 1 van de HDMI-poorten HDCP 2.2. geschikt. :blush:

Kijk dat is verhelderend en mogelijk een oorzaak.

Kan het ook zo zijn dat er receivers zijn die niet HDCP 2.2 geschikt zijn ? 

En is het dan zo dat met 4.19 de HDCP 2.2 optie soort van niet aan stond in de next en nu wel ? in versie 4.22   < ik snap dat dit wat dieper gaat qua vraag 😉 maar het blijft beetje raar dat het voorheen wel werkte.

edit @Willekeurige voorbijganger onze reacties waren bijna gelijktijdig die van jou net iets eerder ;-)  

@Cecilia Ziggo 

Ik ben ook nog wat aan het experimenteren gegaan.

Hier lijkt het ook een issue met de HDCP te zijn.

Voor deze update kreeg ik van mijn versterker dezelfe melding als in de post van KiXAss

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/hdcp-2-2-melding-geen-beeld-op-de-next-met-hdmi-via-de-versterker-40128

Dit was te verhelpen door het setup menu van de versterker in te gaan.

Nu krijg ik helemaal geen beeld tenzij:

Ik de televisie aan zet

De versterker aan zet

Naar het setup menu ga in de versterker

De Next aanzet

En voila beeld.

Welke wijzingen zijn er geweest mbt HDCP in deze update?

Overigens de tv heeft geen HDCP 2.2 ondersteuning

Mvg

Jasper

Reputatie 1

@cable-one 

ik kan dit reproduceren met mijn Yamaha en de Next!

1. zet de tv aan
  2. zet de tv op de juiste HDMI-ingang
  3. zet de receiver aan
  4. zet de receiver op de juiste bron 
  5. open het “Setup” menu op de receiver
  6. zet de Next aan
  7. sluit nu het “Setup” menu van de receiver om tv te kijken via de Next

maar wat een gedoe om beeld te krijgen.

Als ik vervolgens de receiver uit zet, zodat deze de pass through zou gebruiken, dan valt het beeld op de tv weg, maar heb ik wel geluid op de tv. 
Als ik daarna de receiver weer aanzet, heb ik wel geluid op de receiver maar geen beeld op de tv…

en wat nog gekker is, als ik dan naar het “Setup” menu ga op de receiver, dan krijg ik het beeld niet terug op de tv…

Als ik alles uitzet en opnieuw stap 1 t/m 7 doorloop krijg ik geen beeld… ik heb, terwijl ik dit nu 5x geprobeerd heb de HDMI-resolutie van 1080p naar “automatisch “ gezet en daarna weer terug op “1080p”. Het lijkt wel alsof de boel helemaal stroomloos moet worden?

Hi @cable-one en @Willekeurige voorbijganger 

Fijn dat jullie zo meedenken en zelfs als het ware een soort van work-around hebben ontdekt. Al is het natuurlijk niet zoals het hoort en een '’omslachtige'’ manier om beeld te kunnen krijgen. Je wilt de boel gewoon zoals voorheen kunnen aanzetten en dat alles direct werkt. Even ter check. Ik neem aan dat jullie alles ook hebben aangesloten met de door ons meegeleverde HDMI-kabels? 

Net zoals @Ronihd zijn jullie benieuwd of er in de nieuwe software specifiek iets is veranderd met de HDCP instellingen. Een hele goede en terechte vraag. Ik moet bekennen dat ik hier zelf niet direct een panklaar antwoord op heb, maar ik heb deze vraag uitgezet bij de juiste persoon die bekend is met alle in's en out's van de software. Zodra ik hier een terugkoppeling op heb, zal ik die uiteraard met jullie delen. 

Reageer