1
Vraag
2
Reacties
HvG85

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Geen internetverbinding op de Mediabox Next bij gebruik van een Cisco router

Heb sinds enkele weken de nieuwe Media Box Next. Bekabeld aangesloten en alles werkt perfect. Sinds 2 weken de extra Media Box Next bekabeld aangesloten op 2e TV alles werkt perfect.

Gisteravond 17 augustus 2019 tijdens TV kijken valt de internetverbinding weg bij de Medaiabox Next. Mijn Modem van Ziggo staat al jaren (ook het nieuwe witte Modem) in de Bridge Modus. Omdat ik achter het modem van Ziggo als 6 jaar werk voor mijn thuisonderneming met een Cisco Router.

Ziggo 3 maal aan de lijn gehad. Media Box next rechtstreeks aangesloten op het Modem en het werkt prima. Alles weer aangesloten zoals het was, via de Ciscorouter, en de Media Box heeft bekabeld geen internet meer. Overigens het internet op de Media Box extra op de 2e tv werkt prima bekabeld. Op deze opmerking wordt gereageerd ik weet niet hoe dit kan.

Wordt door Ziggo afgewimpeld met de mededeling het ligt aan uw Cisco Router.

Lees op deze community dat ik niet de enige ben met dit probleem met het Ziggo Modem in Bridge Modes

Ik krijg voor dit probleem geen begrip bij Ziggo en de medewerkster blijft volhouden dat het probleem aan de Cisco Router ligt.

Heeft iemand voor dit probleem een oplossing.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Vandaag weer monteur Ziggo op bezoek. Binnenkomst ziggo signaal is nu stabiel met een goede snelheid. De problemen in de kast buiten(op straat) zijn nu opgelost. Na alles te hebben nagelopen blijkt een stekker op de splitter niet geheel te zijn aangeschoven. Je kunt het haast niet geloven maar mede hierdoor zijn alle problemen opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Even hardop denken, om mogelijk één en ander uit te sluiten, wat gebeurt er als je de Next in de Cisco een vast IP adres geeft buiten de serie die de DHCP server automatisch uitdeelt?
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Alle internet kabels zijn aangesloten op de Cisco Router. Ik weet zelf niet hoe je hierop een vast IP adres kunt aanmaken.
Ik zal morgen contact opnemen met de beheerder van mijn cisco router.

bedankt voor je advies.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
HvG85 Er schoot me nog wat te binnen, wat als je een andere UTP uitgang van de Cisco probeert om uit te sluiten dat de UTP uitgang defect is.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
HvG85 wrote:
Alle internet kabels zijn aangesloten op de Cisco Router. Ik weet zelf niet hoe je hierop een vast IP adres kunt aanmaken.
Ik zal morgen contact opnemen met de beheerder van mijn cisco router.


Lijkt me een goed plan , als de ene het wel doet en de andere het niet achter de router kan je al wel denken , router probleem maar eerder nog bekabeling probleem ?
En als de gene die het niet doet achter de eigen router maar wel op het modem dan ligt het denk ik ook aan de router.......

Maar tijdens het aansluiten van de next tijdens het proberen op het modem is het modem toen uit bridge gehaald ?
bedankt voor je advies.


Dat doen we graag 😉
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Dat de UTP uitgang kapot is kan niet. Want wanneer ik de utp-kabel welke wordt aangesloten op de Media box aansluit op mijn laptop dan heb ik op de laptop goed functioneert bekabeld internet.

Overigens was mijn Wifi sinds de nieuwe media box slecht tot niet bruikbaar.
Nu de kabel van de media box is gehaald functioneert mij wifi(via de cisco router !!!! en niet via modem Ziggo) perfect. De Media box Next werkt zefs prima via dezelfde wifi.

En dan bij Ziggo volhouden het ligt aan de Cisco Router
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Tijdens het proberen de next rechtstreeks aan te sluiten op het ziggo modem is deze inderdaad uit de bridge gehaald. De media box next functioneerde toen wel.

Overigens blijft de 2e media box next wel goed functioneren bekabeld via de cisco router
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
HvG85 wrote:
Dat de UTP uitgang kapot is kan niet. Want wanneer ik de utp-kabel welke wordt aangesloten op de Media box aansluit op mijn laptop dan heb ik op de laptop goed functioneert bekabeld internet.

Overigens was mijn Wifi sinds de nieuwe media box slecht tot niet bruikbaar.
Nu de kabel van de media box is gehaald functioneert mij wifi(via de cisco router !!!! en niet via modem Ziggo) perfect. De Media box Next werkt zefs prima via dezelfde wifi.

En dan bij Ziggo volhouden het ligt aan de Cisco Router


Als het modem in bridge staat heb je GEEN wifi van het modem maar wel van je eigen router.

Dat ze dat denken snap ik ook ,immers je geeft zelf aan via het modem werkt het wel maar niet op mijn router..........

Maar mijn vraag is nog steeds : tijdens het testen zeg je dat de next het op het modem wel deed , is toen het modem 1e UIT bridge gehaald ?
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
tijdens het testen rechtstreeks op het ziggo modem, in de bridge, functioneerde de next ook niet. Ze hebben het modem uit de bridge gehaald toen functioneerde de next rechtstreeks aangesloten wel
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
HvG85 wrote:
tijdens het testen rechtstreeks op het ziggo modem, in de bridge, functioneerde de next ook niet. Ze hebben het modem uit de bridge gehaald toen functioneerde de next rechtstreeks aangesloten wel


Wel raar de ene werkt wel op de Cisco en de andere niet.......vreemd ik heb daar geen verklaring voor als de utp kabel in orde is.
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes
Hoi HvG85. Leuk dat je een kijkje komt nemen op de Ziggo Community, welkom!

Zoals je al hebt gemerkt vinden we het super tof om je te helpen bij deze vraagstukken. Ik zie dat je al diverse tips hebt gekregen. Heb je naar aanleiding van de tip van Be rt ook nog contact gehad met de beheerder van jouw router? Zo ja, wat is daar uitgekomen?

Even voor mijn beeldvorming. De Mediabox Next is aangesloten op jouw Cisco router en deze mediabox verliest de verbinding met het internet. Dit terwijl de Extra Mediabox Next ook is aangesloten op deze router, maar wel gewoon de verbinding blijft behouden? Daarnaast is tijdens telefonisch contact gevraagd om de Mediabox Next rechtstreeks aan te sluiten op je modem van Ziggo. Dit werkte, maar alleen toen het modem uit bridge mode was gehaald. De router is tijdens dit proces losgekoppeld en de Mediabox Next is aangesloten op de eerste poort van het Ziggo modem? Dit klopt zo helemaal?

Het is natuurlijk super gek dat de ene mediabox via de router wel zijn verbinding blijft behouden, terwijl de andere box op dezelfde router zijn verbinding verliest met het internet. Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is wat er gebeurt als je de aansluitingen van de boxen switcht op jouw Cisco router? En test voor de zekerheid ook altijd een andere UTP-aansluiting en netwerkkabel, ondanks dat je het misschien in eerste instantie overbodig vindt. Hoe meer we testen, hoe meer we met zekerheid een vinger op de wond kunnen leggen! We zien je bevindingen graag tegemoet! :blush:
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Heb vandaag uitgebreid getest met de beheerder van mijn router en geen onvolkomenheden ondervonden. We hebben mediabox 1 en 2 omgewisseld. Toen gaf mediabox 2 problemen. Toch als ik de netwerkkabel van mediabox 1 aansluit op mijn laptop dan heb ik internet. Dan mag je toch concluderen dat de netwerkaansluiting in orde is. Deze week komt de installateur van mijn netwerkkabel van de router tot aan de muuraansluiting om de kabel testen. Voor alle zekerheid.
Maar het is wel duidelijk dat het niet aan mijn router ligt. Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat het 2 weken goed heeft gewerkt.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
HvG85 wrote:

[...KNIP...] Toch als ik de netwerkkabel van mediabox 1 aansluit op mijn laptop dan heb ik internet. Dan mag je toch concluderen dat de netwerkaansluiting in orde is. [...KNIP...]

Het is mogelijk dat een apparaat op dezelfde LAN-aansluiting het wel doet en de andere niet.
Een UTP-kabel bestaat uit 8 koperen draden die in een specifieke volgorde in het stekkertje gekrompen zijn. Krimpen is een vakterm om de koperen draadjes vast te zetten aan de contactpunten van een stekker. Helaas gaat dit wel eens mis, zelfs met UTP-kabels die uit de fabriek komen. Bovendien moet een huis/tuin en keukenkabel tegenwoordig in minimaal de categorie CAT5E vallen.
Tegenwoordig houden steeds meer apparaten er rekening dat er wat mis kan zijn met de UTP-aansluiting en dan probeert het apparaat om op andere wijze alsnog te kunnen communiceren. Als er bijv. in een van de acht draden geen stroom loopt, dan zal geprobeerd worden om via de overige zeven alsnog communicatie tot stand te brengen. Dit gaat meestal gepaard met snelheidsverlies, 1Gbps wordt dan 100Mbps of zelfs 10Mbps. Ook als de draadjes in verkeerde volgorde aangesloten zijn, zijn er apparaten in staat om hierop te anticiperen om alsnog succesvol te communiceren.

Het is dus goed mogelijk dat de laptop over dezelfde aansluiting wel goed kan communiceren en de Next niet. Als in de muuraansluiting (of de UTP-kabel) een draadje in de loop der tijd (meer) los is komen te zitten, dan kan dat tot dit verschijnsel leiden.

Door het omwisselen van de twee mediaboxen weten we niet alleen dat het niet aan de Cisco-router ligt, maar ook niet aan de Next.
Het is jammer dat ze bij de helpdesk met dit scenario geen rekening mee gehouden hebben.
Gelukkig komt van de week de installateur van de netwerkkabel.
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
dank je wel voor je uitleg.
Ik hoop dat we het op deze wijze kunnen oplossen
HvG85
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Vandaag weer monteur Ziggo op bezoek. Binnenkomst ziggo signaal is nu stabiel met een goede snelheid. De problemen in de kast buiten(op straat) zijn nu opgelost. Na alles te hebben nagelopen blijkt een stekker op de splitter niet geheel te zijn aangeschoven. Je kunt het haast niet geloven maar mede hierdoor zijn alle problemen opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic