HvG85 wrote:
[...KNIP...] Toch als ik de netwerkkabel van mediabox 1 aansluit op mijn laptop dan heb ik internet. Dan mag je toch concluderen dat de netwerkaansluiting in orde is. [...KNIP...]
Het is mogelijk dat een apparaat op dezelfde LAN-aansluiting het wel doet en de andere niet.
Een UTP-kabel bestaat uit 8 koperen draden die in een specifieke volgorde in het stekkertje gekrompen zijn. Krimpen is een vakterm om de koperen draadjes vast te zetten aan de contactpunten van een stekker. Helaas gaat dit wel eens mis, zelfs met UTP-kabels die uit de fabriek komen. Bovendien moet een huis/tuin en keukenkabel tegenwoordig in minimaal de categorie CAT5E vallen.
Tegenwoordig houden steeds meer apparaten er rekening dat er wat mis kan zijn met de UTP-aansluiting en dan probeert het apparaat om op andere wijze alsnog te kunnen communiceren. Als er bijv. in een van de acht draden geen stroom loopt, dan zal geprobeerd worden om via de overige zeven alsnog communicatie tot stand te brengen. Dit gaat meestal gepaard met snelheidsverlies, 1Gbps wordt dan 100Mbps of zelfs 10Mbps. Ook als de draadjes in verkeerde volgorde aangesloten zijn, zijn er apparaten in staat om hierop te anticiperen om alsnog succesvol te communiceren.
Het is dus goed mogelijk dat de laptop over dezelfde aansluiting wel goed kan communiceren en de Next niet. Als in de muuraansluiting (of de UTP-kabel) een draadje in de loop der tijd (meer) los is komen te zitten, dan kan dat tot dit verschijnsel leiden.
Door het omwisselen van de twee mediaboxen weten we niet alleen dat het niet aan de Cisco-router ligt, maar ook niet aan de Next.
Het is jammer dat ze bij de helpdesk met dit scenario geen rekening mee gehouden hebben.
Gelukkig komt van de week de installateur van de netwerkkabel.