horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

Geen geluid wel beeld na aanzetten Mediabox Next vanuit standby

Helaas hebben we al zoveel problemen met de next box.
En nu komt het probleem er nog bij dat de box geen geluid door geeft
als je hem aan zet vanuit stand-by. (energie stand hoog)
Vervolgens moet je de box weer aan en uit zetten en het geluid komt dan weer terug.
De next is aangesloten met hdmi kabel op de Denon receiver.
sinds de laatste update komen er steeds meer problemen naar voren met de box
Meer mensen die dit probleem tegen komen.
17 Reacties 17
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Next rechtsreeks met HDMI aan TV geprobeerd?
Al is het maar om te testen of het dan ook mis gaat.
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Heb al zoveel geprobeerd. Probleem met geluid was in de vorige update niet aanwezig.
Blijft een probleem deze box met deze firmware.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo horizonfreak alles rondom HDMI (HDCP, HDMI-CEC) blijft erg moeilijk om perfect te krijgen omdat er zoveel aansluitsituaties zijn en alle HDMI apparaten invloed op elkaar hebben. In verreweg de meeste gevallen gaat het goed maar bij sommige specifieke installaties zijn er toch gekke dingen. Als tester weet je dat we dit altijd super actief inventariseren, maar ook dat het niet meteen is opgelost. Na elke update zijn er dingen verbeterd, maar bij elke update is ook kans op het ontstaan van nieuwe issues. Dat blijft natuurlijk zo bij updates.

Zoals hanh aangeeft is er wat aanvullende informatie nodig om in kaart te brengen waar het misgaat:

  • Is het geluid er wel meteen wanneer je de Next direct op de TV aansluit?
  • Is het geluid er opeens ook als je de receiver in plaats van de Next uit een aanzet?
  • Wat is je exacte type Denon versterker? (Mogelijk kun je je ook aansluiten in een al bestaand topic hierover)

Anderen die last hebben van geen geluid na aanzetten van de box kunnen dit hier ook aangeven!
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Hdmi cec staat uit geschakeld op de denon avr-x1500h

Als de next box weer aan en uit gezet word met de afstandsbediening is het geluid weer terug.

Heb ook het rechtstreeks op tv aangesloten de next box dan loopt het beeld en geluid niet gelijk.

Dus dat is ook niet een oplossing de vorige update had dit probleem niet
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo horizonfreak. Voor ons is het rechtstreeks aansluiten van de Next met het TV-toestel de situatie die we helemaal goed willen hebben. Externe geluidsapparatuur kun je vervolgens via de ARC HDMI aansluiting aansluiten op je TV. Beeld en geluid van de Next via een ander apparaat naar je TV kan heel goed werken, maar dat ondersteunen we niet door de grote verschillen in merken en typen en de verschillende manieren hoe die met HDMI omgaan. Het kan in een individueel geval zijn dat deze setup bij een oude firmware wel werkte, maar bij een nieuwe firmware niet meer. Jammer dat dit is gebeurd!

Het rechtstreeks aansluiten levert op dit moment in sommige gevallen inderdaad een probleem met synchronisatie op. Dat kijkt natuurlijk niet lekker weg en daarom werken we hard aan een oplossing. Zodra we dat voor elkaar hebben wordt dat voor jouw de beste aansluit methode. Met de volgende tips kun je weer synchroon geluid krijgen op de rechtstreeks aangesloten methode:


  • Wissel even van kanaal.
  • Schakel de optie Dolby in en weer uit via het Menu - > Instellingen (tandwiel)-> Beeld en geluid -> Dolby -> Aan en weer Uit.
  • Schakel de optie Dolby helemaal uit.

Heeft het inschakelen van HDMI-CEC op je versterker ook invloed? Of zorgt dat weer voor andere problemen?
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Cec heeft hier geen invloed op de vertraging als het rechtstreeks op de tv is aangesloten.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Uiteraard 🙂 ik bedoel natuurlijk:

Heeft het inschakelen van HDMI-CEC op je versterker ook invloed wanneer je de Next via je Receiver hebt aangesloten? Of zorgt dat weer voor andere problemen?
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
nee dat maakt niets uit geeft de zelfde problemen
Raze88

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo horizonfreak alles rondom HDMI (HDCP, HDMI-CEC) blijft erg moeilijk om perfect te krijgen omdat er zoveel aansluitsituaties zijn en alle HDMI apparaten invloed op elkaar hebben. In verreweg de meeste gevallen gaat het goed maar bij sommige specifieke installaties zijn er toch gekke dingen. Als tester weet je dat we dit altijd super actief inventariseren, maar ook dat het niet meteen is opgelost. Na elke update zijn er dingen verbeterd, maar bij elke update is ook kans op het ontstaan van nieuwe issues. Dat blijft natuurlijk zo bij updates.

Zoals hanh aangeeft is er wat aanvullende informatie nodig om in kaart te brengen waar het misgaat:

  • Is het geluid er wel meteen wanneer je de Next direct op de TV aansluit?
  • Is het geluid er opeens ook als je de receiver in plaats van de Next uit een aanzet?
  • Wat is je exacte type Denon versterker? (Mogelijk kun je je ook aansluiten in een al bestaand topic hierover)
Anderen die last hebben van geen geluid na aanzetten van de box kunnen dit hier ook aangeven!



Als nieuwe klant ook hier van meet af aan problemen met het geluid.

Aansluitsituatie:
Ziggo Next -> HDMI -> Sony smart tv -> HDMI -> HEOS (denon) soundbar.

Wanneer ik de box aanzet vanuit stand-by heb ik de eerste 2-3 minuten geen geluid. De tv zie ik dan veel wisselen tussen de tv speakers en de soundbar.

Energie instelling van de box staat op hoog.

Hiervoor met KPN 0 problemen mee gehad en altijd direct geluid.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Raze88
Ik vermoed iets raars met HDMI-CEC.
Bekijk de instelling in het plaatje.
Als die Aan staat, probeer het dan eens met Uit.
Helpt dat?
Raze88

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
hanh Dit heb ik net geprobeerd maar lost het probleem niet op helaas.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hmmm. Het is iets anders dus.
Voor mij lijkt het er op dat er iets gaande is tussen TV en Soundbar.

Wat valt er dan te doen?
Zit de HDMI kabel op de HDMI-ARC Output van de Soundbar?
En bij de TV op een HDMI-ARC poort?
Als een van beide niet het geval is, dan verwacht ik overigens helemaal geen geluid op de Soundbar...... Maar goed: Je weet maar nooit. HDMI connectors nog eens goed plaatsen.

Kun je HDMI-CEC uitzetten op de TV? Voor 1 poort of alle poorten tegelijk.
Let op. HDMI-CEC heeft verschillende benamingen op diverse TV merken.
Voor een lijstje, zie:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de...
Raze88

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
hanh hier voorzie ik geen problemen gezien dit tot begin van de week probleemloos gefunctioneerd heeft. Er zijn ook geen soft/firmware updates geweest. De enige verandering is de ziggo next box. Zonder de soundbar heb ik het probleem ook met geluid op de tv.

Geeft de Next direct geluid op de HDMI poort? Of wordt er eerst gekeken welke apparaten aanwezig zijn en zo bepaald welke uitgang gebruikt wordt?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zonder de soundbar heb ik het probleem ook met geluid op de tv.

Ah. Dat wist ik nog niet. Had je dat al geschreven? Heb daar dan overheen gelezen.

Dit wijst juist op een probleem tussen TV en Next. Dan krijg je op de Soundbar ook gedonder.
Al andere poort voor de Next op de TV geprobeerd? Andere HDMI kabel tussen TV en Next.
Geen geluk: dan moet het wel aan de Next liggen. Dan is vervanging door een andere exemplaar de volgende optie. Pech dus.
Wat zijn je bevindingen?
Ik kan zonodig de Mods een alert geven om je verder te komen helpen.
Raze88

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
hanh andere kabel en poort geprobeerd. Zonder succes helaas. Wel lijkt het dat hoe langer de box uit staat hoe langer het duurt voor ik geluid heb (diverse niveaus van stand-by in de software?). Box uit en weer aan is een 10 seconde geen geluid. Wanneer de box wat langer uit staat duurt het een stuk langer voor ik geluid heb oplopend tot 2-3 minuten. Een andere box gaat het probleem denk ik niet oplossen want ik heb beeld en geluid. Ook reageert de box vlot. Alleen het geluid komt vertraagt tot stand. Mijn gevoelt zegt software. Iets om misschien in de buglist te zetten? Ik kan er voor nu mee leven met de gedachte dat er mee aan de slag gegaan wordt en in een volgende update meegenomen wordt. Zijn er niet meer mensen die er last van hebben?

Ziggo next:
Media box software versie: 4.17
Hardware versie: Arris-dcx960-mpa+

Sony lcd:
Model: KDL-55W807C
Software versie: PKG5.433.0183EUA (laatste versie)

HEOS:
Model: hs1
Softwareversie: 1.505.140 (laatste versie)

Gebruikte HDMI kabels:
Ziggo meegeleverd
Profigold highspeed HDMI 2m
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Raze88 het loopt niet storm met meldingen in dit topic. Heb je inmiddels al boven water wat er in huis aan de hand is? We horen graag hoe het ondertussen gaat.
Raze88

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Nog niet boven water waarom. Wel valt op dat wanneer ik de ziggo box als eerst aan zet, ik wel direct geluid heb. Ik kijk het even aan.

Uitgelicht topic