1
Vraag
2
Reacties
jperlee

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Geen Dolby Digital 5.1 via Samsung TV (UE46ES8000) i.c.m. de Mediabox Next

Ik krijg geen dd 5.1 op mijn Samsung tv vanuit de mediabox next via HDMI.
TV blijft PCM aangeven in de instellingen.

Mijn Apple tv geeft wel dd 5.1 op de Samsung TV via HDMI.

Wie heeft er ervaring mee?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik ben wat wijzer geworden mbt dit probleem :grinning:.
De Samsung UE46ES8000 ondersteunt alleen Dolby Digital (AC3) en geen Dolby Digital Plus (E-AC3).
Een optische verbinding (Toslink) heeft een beperkte bandbreedte en geeft alleen Dolby Digital door, dit verklaard dat als ik de Next via Toslink aansluit wel Dolby digital op de samsung heb.
Op de AppleTv is het met een optie mogelijk alle audio formaten via de HDMI converteren naar Dolby Digital.
Deze optie staat ook bij mij aan, zet ik deze uit dan is de audio op de TV PCM.

Ik denk dat het format van de Next via HDMI Dolby Digital Plus en via TosLink Dolby Digital is.

Bekijk in context

31 Reacties 31
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Kan je Tv dat formaat wel aan dan? Of geef je het geluid weer via een ander apparaat? Een Tv kan zelden in DD 5.1 uitsturen.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Willem-A wrote:
Kan je Tv dat formaat wel aan dan? Of geef je het geluid weer via een ander apparaat? Een Tv kan zelden in DD 5.1 uitsturen.

Audio vanuit de Apple TV geeft de televisie wel aan dat het DD5.1 is.
Geluid gaat via optische aansluiting naar een sonos, maar gaat bij de tv al niet goed.

Als ik op de sonos kijk is het geluid vanaf de Appel tv DD5.1 en vanaf de Next stereo.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jperlee Even om alles uit te sluiten: Is het mogelijk om de next rechtstreeks aan te sluiten op de sonos? Het is mij nog niet duidelijk of dit zo is.( zoals ik dit op dit moment begrijp) En zet in het menu van de next de dolby digitaal even uit en weer aan. Dit kan ook wel eens helpen.

Verder Willem-A vroeg al iets of de tv deze formaat aan kan.. Een optische aansluiting op de meeste nieuwere modellen van Samsung zijn d.d. 2.0 en geen 5.1. !!!!

via HDMI ARC wel 5.1, en dit vaak voor het geluid van de tv zelf. Maar Ik raad aan om niet al te veel door te lussen, maar nogmaals de next indien mogelijk rechtstreeks aan te sluiten op de sonos Wellicht kan jouw tv de formaat aan....maar toch....enige twijfel hier.. Kan je aangeven welk model Samsung tv jij hebt?
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes
Hoi jperlee. Tof dat je jouw vraagstuk neerlegt bij de Ziggo Community, welkom!

Natuurlijk wil je via jouw Sonos genieten van de beste geluidskwaliteit! 🙂 Ik zie dat je al handige tips hebt gekregen van Willem-A en robbo. Ben je hier nog verder mee gekomen? Bij twijfel? Laat ons dan het typenummer van jouw Samsung toestel weten. Waar ik ook nog benieuwd naar ben is of je Dolby Digital 5.1 op de Mediabox Next hebt ingeschakeld. Deze staat namelijk standaard op stereo ingesteld. Je kunt deze instelling handmatig aanpassen via het menu van de Mediabox Next. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten. Deel je deze met ons? :blush:
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Zoals ik schetste geeft de tv dd5.1 door aan mijn sonos vanuit mijn apple tv aangesloten via HDMI op TV, deze instelling is ook aanwezig op de Samsung als het signaal dd 5.1 is.
Als ik de Next aansluit is deze optie greyed out en kan je hem niet selecteren op de TV.
Als is de next via de optische uitgang direct op de sonos aansluit heb ik wel dd.5.1 maar dat is geen optie omdat ik dan van andere bronnen die aangesloten zijn op de TV geen geluid heb.,
Het probleem zit hem in dd5.1 via de HDMI van de next.
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes
Duidelijk. Met een HDMI-aansluiting werkt het dus niet, maar met een optische aansluiting rechtstreeks op de Mediabox Next dus wel. Via de Mediabox Next kun je bij instellingen onder het kopje 'beeld en geluid' de optie 'Dolby Audio' inschakelen. Vermoedelijk staat deze uitgeschakeld of ondersteunt de televisie zelf geen Dolby Digital 5.1. Dit laatste werd ook al terecht opgemerkt door Willem-A en robbo. Dit is wel iets wat we met zekerheid moeten weten. Ik raad je dan ook aan om deze instelling te controleren op de Mediabox Next en om te controleren of jouw televisie wel beschikt over Dolby Digital 5.1. Weet je dit niet zeker? Dan kun je dit ook altijd navragen bij de fabrikant van jouw tv-toestel, in dit geval Samsung.
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Dolby Digital 5.1 =

-2 front speakers
-2 rear speakers
-1 center speaker

Dat is samen 5 luidsprekers

En.1 is de subwoofer.

Er is geen één tv die zoveel luidsprekers meelevert.
En Sonos is ook niet 5.1.

Kom op mensen, waar gaat dit over??
Ik had 5.1 surround opstelling reeds in 1998 en nu wordt er opeens gezegd "dat mijn tv geen 5.1 krijgt".

Echt sorry hoor.
En ik zie dergelijke onzin steeds vaker op dit forum.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Cecilia,

Volgens mij heb je het niet goed begrepen, de tv ondersteund wel degelijk DD 5.1 zie mijn uitleg over de apple tv waarbij DD 5.1 wel via HDMI werkt.
Op de Next staat DD 5.1 aan anders zou het via de optische aansluiting ook niet werken.

Nogmaals mijn schets:

Apple TV > HDMI > TV > spdif > Sonos geeft DD 5.1 aan op TV en Sonos
Next > HDMI > TV > spdif > Sonos geeft op TV PCM en op Sonos stereo.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jperlee en Cecilia Ziggo Ik weet uit ervaring dat meestal de optische aansluiting van een samung tv echt Dolby 2.0 is, en 5.1 echt alleen via HDMI. Van welk apparaat is de melding dat het 5.1 is. Van de Mediabox..de tv... Geef even type Samsung tv door. Bij de Next is het zo dat als de Dolby digitaal is ingeschakeld je dit blijft zien op alle content. Al is dit stereo. (Wel echt stereo hoor haar . Center speaker wordt bv niet actief) ik denk dat hier de verwarring ontstaat.. verder probeer dan de verbinding eens anders om . Om dan even uit te testen wat er dan gebeurt.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Haander
Een kleine uitleg van een Sonos 5.1 systeem
Front 1 x sonos Playbar (Center & 2 front)
Rear 2 x sonos Play 3
Sub 1 x sonos Sub.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
robbo wrote:
jperlee en Cecilia Ziggo Ik weet uit ervaring dat meestal de optische aansluiting van een samung tv echt Dolby 2.0 is, en 5.1 echt alleen via HDMI. Van welk apparaat is de melding dat het 5.1 is. Van de Mediabox..de tv... Geef even type Samsung tv door. Bij de Next is het zo dat als de Dolby digitaal is ingeschakeld je dit blijft zien op alle content. Al is dit stereo. (Wel echt stereo hoor haar . Center speaker wordt bv niet actief) ik denk dat hier de verwarring ontstaat.

robbo Ik weet niet meer hoe ik dit probleem beter kan omschrijven dan: een Apple TV op de zelfde mannier aangesloten op de TV als de Next geeft wel DD 5.1 en de Next niet.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
MMmm ik ga even verder brainstormen.. maar welk type Samsung heb je? Verder ga ik ervan uit dat tv recent. Is . En dan is het GEEN onzin wat ik vertel....!!
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
robbo
Het is een Samsung UE46ES8000

Hierbij ook de status van de Sonos en de Instellingen van de TV bij Netflix.

Sonos status Apple TV
Playbar: Woonkamer
Audio-ingang: Dolby Digital 5.1

Sonos status Next
Playbar: Woonkamer
Audio-ingang: Stereo
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jperlee Dank voor de terug koppeling. Ok Ik nam zeker aan dat jou tv dit wel kan. Bij hulp aan andere die een recente Samsung tv hebben stond dat ook in de gebruiks aanwijzing en E-manuel van de tv, dat de optische aansluiting 2.0 is En ook in de zelfde menu structuur niet te selecteren is. ( bij mij ook niet , alleen via HDMI) Hier ging mijn gedachten dan naar uit. Top dat jou Samsung dat wel kan!

Het volgende. ARC > HDMI poort ( deze is de hdmi poort 2 op een samsung ) kan je daar nog wat mee doen?
Freddos

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
@jperlee, ik snap precies wat je bedoeld..

Heb even de handleiding van je TV erop nagezocht.. daarin staat:
● Wanneer de ontvanger (thuisbioscoop) is ingesteld op Aan, hoort u alleen geluid via de optische aansluiting van de tv.
Wanneer de tv een DTV-signaal ontvangt, zendt de tv een 5.1-kanaalsgeluid naar de ontvanger van de thuisbioscoop. Wanneer de bron een digitale component is, zoals een dvd-speler / Blu-rayspeler / kabelbox / STB-satellietontvanger (set-top box) en via HDMI op de tv is aangesloten, geeft de ontvanger van de thuisbioscoop uitsluitend 2-kanaalsgeluid weer.

Als u 5.1-kanaalsgeluid wilt horen, sluit u de digitale uitgang van de dvd-speler/Blurayspeler/kabelbox/STB-satellietontvanger (set-top box) rechtstreeks op een versterker of thuisbioscoop aan.

Waarom je appleTV dan wel 5.1 via je tv doorlaat is dan weer een raadsel.
Misschien kan je de Next even op de HDMI kabel van je appleTV aansluiten.
Gewoon eens kijken wat er gebeurd als je die kabel en poort gebruikt.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
robbo Dank voor het meedenken.
Next zit op HDMI 2 ik heb de Next ook geprobeerd op de HDMI Kabel en poort van de Apple TV om evt. kabel en poort probleem uit te sluiten.

Freddos Klopt geluid gaat alleen via de optisch aansluiting,
Ik heb mij oude Blurayspeler uit kast getrokken en die gaat ook goed als de bluray audio dd is geeft de TV dd aan en bij DTS ook DTS alleen heb ik dan bij het laatste geen geluid op de Sonos omdat die alleen DD 5.1 aankan.
Direct aansluiten van de Next op de Sonos is geen optie omdat dat ik dan geen audio heb van mijn andere bronnen die zijn aangesloten op de TV,


Nog een puntje: ik heb een ci+ module in de TV geplaatst en heb op alle zenders die DD 5.1 uitzenden DD 5.1 op mijn Sonos via de optische kabel.

Het lijkt erop dat het DD signaal van de Next via de HDMI niet herkend wordt door de TV als DD en schakelt dan naar PCM.

Het blijft een vreemd probleem, ik had gehoopt dat er nog meer forum leden zijn die ook dit probleem ervaren met Samsung.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Vreemd probleem inderdaad.
Er zijn ontzettend veel tv's die wel gewoon het DD signaal van de Next oppikken, maar waarom jouw Samsung tv dat dan niet doet en alleen PCM als optie geeft is me een raadsel. Of dit nu een tv-probleem is of een Mediabox Next-probleem durf ik dan ook niet te zeggen op basis van deze ene melding.

Hopelijk zijn er meer mensen die dit ook ervaren. Nou ja... eigenlijk hoop ik van niet natuurlijk, maar dan hebben we wat meer voorbeelden om mee te werken.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo Ik denk dat het een combinatie van TV en Next is omdat het DD signal van de Apple TV via HDMI wel door de TV herkend wordt.
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Mark Ziggo wrote:
Vreemd probleem inderdaad.

Hopelijk zijn er meer mensen die dit ook ervaren.
dan hebben we wat meer voorbeelden om mee te werken.


Ik heb hetzelfde met mijn Samsung Qled TV die via optical met de Sonos playbar is verbonden, als ik via de TV tuner (Ci+) kijk, dan kan ik bij "Digitaal formaat voor geluidsuitvoer" kiezen voor DD (zie foto 1), en als ik via de Next kijk kan ik bij "Digitaal formaat voor geluidsuitvoer" alleen maar voor PCM kiezen (zie foto 2) terwijl DD aan staat in het Next menu.

Foto 1
Foto 2
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic