Beantwoord

Geen Atmos via Next box

  • 11 augustus 2019
  • 22 Reacties
  • 1970x Bekeken

Reputatie 1
  • Gedreven Ontdekker
  • 9 reacties
Goedendag.
Ik sukkel met het ontvangen van Netflix Atmos via Next.
Ter oriëntatie: mijn Nextbox is gekoppeld aan een nieuwe Denon surround versterker en een nieuwe LG 4k TV. Beide apparaten ondersteunen nadrukkelijk Atmos.
De componenten zijn gekoppeld met HDMI 2.1 kabels.
Vanuit de versterker gaat het signaal naar een 5.1 opstelling welke onlangs is uitgebreid met 2 Atmos speakers op de frontluidsprekers zodat het nu een 7.1 configuratie is.

Als ik vanuit de Nextbox Netflix kies via programma 150 of de app en zoek naar een Atmos video krijg ik in de opstart van de video te zien HDR. Het Atmos label is nergens te zien.
( Mijn Netflix abonnement is 4k Ultra HD ).
De Denon schakelt dan naar Dolby Digital en Dolby Digital surround.

Wanneer ik ter vergelijking dezelfde video op de TV rechtstreeks binnenhaal, dus niet via de Next, over de Ethernet kabel dan luidt het label Dolby Vision en Atmos maar dat is dan weer alleen te horen over de LG TV speakers maar dat heeft niets te maken met surround.
Dus hier werkt Atmos wel.
Via eARC dit signaal doorsturen naar de versterker betekent dat hij overschakelt naar een variant van Atmos, t.w. DTS Neural X maar dit is naar mijn gevoel niet voldoende.

Herkent iemand dit probleem en een oplossing hiervoor dan hoor ik dit graag.

Eigenlijk ben ik wel van mening dat de Ziggo Nextbox hier niet 100 % functioneert en zou het probleem niet behoeven te bestaan. Misschien ligt dit wel aan het feit dat Ziggo tot nu toe alleen Dolby Digital doorgeeft en geen Dolby Digital Plus?

Ik hoor graag jullie reactie en ook die van de Ziggo moderator.
icon

Best beantwoord door Steefb 11 augustus 2019, 11:36

Alleen gewone (5.1) Dolby en Stereo worden (vooralsnog) doorgegeven.
Bekijk origineel

22 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
Alleen gewone (5.1) Dolby en Stereo worden (vooralsnog) doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +11
Nog wat leesvoer:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-dolby-audio-stereo-uitsturen-zoals-het-binnenkomt-39459
Goedemiddag @ZKra,

Ik zie dat @Steefb je vraag al heeft beantwoord. Dolby Atmos wordt via de Mediabox Next niet ondersteund.
Reputatie 1
Allen,
Bedankt voor de response. Via de link van MaxH heb ik nog meer kunnen lezen over ontevredenheid op het gebied van doorgifte van geluidsformaten.
Duidelijk is dat iedereen 1 op 1 doorgifte van signalen wil. Met een hightech product als Next, waar ik v.w.b. de overige functies erg tevreden over ben moet dat toch gewoon kunnen.
@Gianna, Ziggo moderator : je opmerking dat Atmos niet ondersteund wordt weet ik nu na een heleboel gepruts zelf al maar ik verwacht eigenlijk van Ziggo als top provider dat dit de aandacht heeft en dat deze en andere geluidsfuncties later via een update worden toegevoegd.
@ZKra, ik begrijp heel goed dat dit niet het antwoord is wat je graag wilt. Momenteel is het technisch nog niet mogelijk om Dolby Atmos door te geven. Er wordt gekeken om dit in de toekomst mogelijk te maken, alleen is nog niet duidelijk welke vorm dit gaat krijgen.
Reputatie 1
Goedemorgen,

Inmiddels heb ik nu enige maanden ervaring met de Next box. En ik ben erg tevreden maar ik ben nog steeds wachtende op een verbetering die mij ooit tijdens een gesprek via 1200 was toegezegd.
Atmos en DD+ werken nog steeds niet. Mijn TV kan dit aan en mijn Surround AV ook doch Ziggo geeft dit niet door terwijl deze update in ca. september 2019 was toegezegd.
Voor geluidseffecten die vanaf het plafond hoorbaar moeten zijn-met een Netflix productie die het Atmos stempel heeft- wordt Atmos nog steeds niet aan het werk gezet.
Ik heb overigens hoogtespeakers aan mijn installatie toegevoegd.
Een oplossing heb ik gevonden door de effecten via Neural X weer te geven maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Graag reactie want ik, en waarschijnlijk meerdere Ziggo-ers, zie hier naar uit.
Groeten,
Hans
Reputatie 7
Badge +35
Gianna Ziggo schreef: "Momenteel is het technisch nog niet mogelijk om Dolby Atmos door te geven. "

Zij zit heel dicht bij de Next specialisten en heeft de laatste informatie.
Updates komen grofweg iedere 6 weken op de Next en niet alle verbeteringen / aanpassingen worden direct allemaal tegelijk geïmplementeerd, om te voorkomen dat als er toch nog een onverwachte, eerder niet gevonden, bug in zit, de oorzaak niet snel meer terug te vinden is.
Reputatie 1
Bert,
Ik maak hoopvol uit je woorden op dat er misschien licht aan de horizon schijnt.
In spanning wacht ik af.
Dank en groeten,
Hans

hoe kan dat dan dat kpn met hun nieuwe box wel dolby atmos kan uitsturen dat vind ik een beetje onzin wat kpn kan kunnen jullie toch zeer zeker ook jullie zijn toch de groodste provider .voor de rest werkt de box prima maar omdat wij netflix hebben vind ik dat raar dat julli zeggen dat het technsch nog niet mogelijk is om dit te doen en een andere oa kpn kan dit wel erg jammer.mvg fam boreas.

 

Reputatie 7
Badge +26

hoe kan dat dan dat kpn met hun nieuwe box wel dolby atmos kan uitsturen dat vind ik een beetje onzin

 

Broadcom

Technisch is KPN VIP5202 beter dan Ziggo Mediabox Next. Dit heeft vooral met de gebruikte chipset te maken. Zowel de bruikleendecoder van KPN als die van Ziggo gebruiken een chipset die van fabrikant Broadcom afkomstig is. In het geval van KPN wordt de meer recente chipset BCM72604Bo gebruikt. Hierdoor kan onder meer Dolby Atmos geluid worden aangeboden. In Ziggo Mediabox Next wordt de oudere BCM7252S chipset gebruikt. Deze chipset vinden we onder meer in veel UHD satelliet- en kabelontvangers of de hybride variant van deze ontvangers terug. Maar ondersteuning van Dolby Atmos ontbreekt bij deze chipset. Beide bruikleendecoders ondersteunen wel met belangrijke aan 4K UHD gerelateerde technieken zoals HDR.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-troeft-met-4k-ultra-hdontvanger-ziggo-mediabox-next-technisch-af/

Reputatie 6
Badge +8

... In het geval van KPN wordt de meer recente chipset BCM72604Bo gebruikt. Hierdoor kan onder meer Dolby Atmos geluid worden aangeboden. In Ziggo Mediabox Next wordt de oudere BCM7252S chipset gebruikt...


Eigenlijk heeft Ziggo opnieuw te veel naar de centen gekeken en te weinig aan de klanten gedacht. Typisch iets voor een monopolist.

Het wordt zo langzamerhand tijd, dat de NEXT een grote update krijgt waardoor deze nieuwe box eindelijk alle beloften waar maakt, die Ziggo al jaren ( sinds de vorige @@@@ boxen ) belooft.

Echter, ook nu heeft Ziggo de slag ( in klanten vertrouwen ) al weer verloren. Ondanks de betere hardware in de Next, zijn er veel problemen, zijn de aanwezig opties minimalistisch en lijkt ook dit weer een typisch Ziggo apparaat te worden: op papier leuk, maar…. ( misschien kan VanDale dit toevoegen bij een "kat in de zak kopen" ).
Dat Ziggo voor de nieuwe NEXT, een al verouderde ( = goedkopere ) chipset heeft gebruikt, is eigenlijk te triest voor woorden. En geeft duidelijk aan in welke richting Ziggo denkt.

Blijkbaar heeft Ziggo een vette toekomst in gedachte, waarin klanten alleen maar een verdienmodel zijn en die in de jaarplanning als ‘noodzakelijk‘ worden aangeduid.

Echter, het is nog niet te laat ( of toch al wel ? )…...

Reputatie 7
Badge +35

@Pasi schreef: “Eigenlijk heeft Ziggo opnieuw te veel naar de centen gekeken en te weinig aan de klanten gedacht. Typisch iets voor een monopolist.”

Je kunt KPN/één van de dochters kiezen, dus er is geen monopolie.

... In het geval van KPN wordt de meer recente chipset BCM72604Bo gebruikt. Hierdoor kan onder meer Dolby Atmos geluid worden aangeboden. In Ziggo Mediabox Next wordt de oudere BCM7252S chipset gebruikt...


Eigenlijk heeft Ziggo opnieuw te veel naar de centen gekeken en te weinig aan de klanten gedacht. Typisch iets voor een monopolist.

Het wordt zo langzamerhand tijd, dat de NEXT een grote update krijgt waardoor deze nieuwe box eindelijk alle beloften waar maakt, die Ziggo al jaren ( sinds de vorige @@@@ boxen ) belooft.

Echter, ook nu heeft Ziggo de slag ( in klanten vertrouwen ) al weer verloren. Ondanks de betere hardware in de Next, zijn er veel problemen, zijn de aanwezig opties minimalistisch en lijkt ook dit weer een typisch Ziggo apparaat te worden: op papier leuk, maar…. ( misschien kan VanDale dit toevoegen bij een "kat in de zak kopen" ).
Dat Ziggo voor de nieuwe NEXT, een al verouderde ( = goedkopere ) chipset heeft gebruikt, is eigenlijk te triest voor woorden. En geeft duidelijk aan in welke richting Ziggo denkt.

Blijkbaar heeft Ziggo een vette toekomst in gedachte, waarin klanten alleen maar een verdienmodel zijn en die in de jaarplanning als ‘noodzakelijk‘ worden aangeduid.

Echter, het is nog niet te laat ( of toch al wel ? )…...

Die mening deel ik ook. Puur centenkwestie. Maar weer geen oog naar de klanten. Zit zelf ook te puzzelen om Atmos aan de gang te krijgen. Maar idd gaat niet.

Reputatie 1

Goedemorgen allen, moderator(s),

Ook ik wacht al geruime tijd op een stevige update van de Next waarna we eindelijk eens kunnen genieten van de complete inhoud van Netflix series en films.

Ik zelf ben qua hardware e.d. helemaal voorbereid inclusief de hoogste Ziggo internetsnelheid.

Ik doel hierbij op Atmos effecten die nog steeds niet doorkomen omdat Ziggo alleen Dolby Digital doorgeeft en niet Dolby Digital Plus!

Graag nu eens de toegezegde verbetering regelen!

Groeten,

Hans

Reputatie 7
Badge +35

*** niet relevante quote verwijderd ***

Reputatie 6
Badge +8

Geeft de optie ( in v4.19 ) ‘volg aanbod’ dan Atmos niet door?

Ik had verwacht dat ‘volg aanbod’ een passthru zou zijn. Zodat wat ( qua geluid ) de Next ingaat, er ook uitkomt.

Een passthru optie, is de beste, de simpelste én goedkoopste oplossing die er is. Gewoon het geluid doorlussen, wat de Next ingaat komt er ook ( onbehandeld ) uit en dan is het de bron én de hardware van de klant die bepaald ‘welk’ geluid te horen is.

Tevens is een passthru optie ook future-proof, want dan is men qua geluid ook niet afhankelijk van de interne hardware/software in de Next.

Reputatie 7
Badge +11

Geeft de optie ( in v4.19 ) ‘volg aanbod’ dan Atmos niet door?
 

Nee.

Reputatie 7
Badge +26

Kijk even een paar stukjes terug, de next kan geen atmos doorgeven.

Reputatie 6
Badge +8

Kijk even een paar stukjes terug, de next kan geen atmos doorgeven.


In een paar logjes terug ( 4 dagen ) was er nog sprake van versie 4.17. Nu is v4.19 actief en zou dit probleem misschien verholpen kunnen zijn! Nu is namelijk de ‘volg aanbod’ optie aanwezig en als dat een echte passthru optie is ( helaas dus niet ), dan kan die optie hardware onafhankelijk zijn.

Tevens is het belangrijk dit soort wijzigingen ( de beschikbaarheid van nieuwe firm- /software ) in de actieve draadjes te vermelden, want daardoor kunnen de opties/mogelijkheden/oplossing wijzigen. En kan de lezer ( die dit t.z.t. leest ) ook begrijpen waarom er ‘halverwege’ spontaan van een optie ( b.v. ‘volg aanbod’  ) wordt gesproken, terwijl in het begin van dit draadje niemand die optie vermelde.

de meeste mensen kiezen tegenwoordig voor receiver en soundbar met dolby atmos  dts x is helemaal in nu dus kom op ziggo er zijn zo veel mensen dat atmos apparatuur al hebben

Reputatie 2
Badge +2

Neem anders een mediaplayer? Bijvoorbeeld apple tv 4k of nividia shield. Via deze apparaten perfect beeld en atmos. Apps erop zetten van disney, netflix enz.. en het is een genot om te kijken en luisteren. 

heb ik al heb me 199 euro gekost  voor dit oplossing  als ziggo media box next atmos  heb  kan ik me apple tv 4k weg doen 

Reageer