1
Vraag
2
Reacties
Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes

Geen 4K output Mediabox Next

Hallo,

Het lukt mij met geen mogelijkheid om 4k beeld te krijgen op mijn 4k uhd tv ue48hu7500 van Samsung. Ik heb de Next zowel via mijn marantz versterker als rechtstreeks op de tv aangesloten.

Als ik mijn NUC pc aansluit (met dezelfde hdmi als de Next) krijg ik op de tv gewoon 4k beeld.

Ik heb in mijn tv ook al diverse hdmi kanalen geprobeerd en daarbij de UHD color functie zowel aan als uit gehad.

Zie ik iets over het hoofd waarom het niet werkt? Snelheid van internet is goed (249mb) en signaalkwaliteit in de Next geef aan goed.

Wie kan mij helpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
OPLOSSING:

De Next maakt gebruik van hdcp 2.2 om 4k content te beveiligen. Mijn tv ondersteund alleen op hdmi 3 (hml) hdcp 2.2 alles werkt nu 🙂

Bekijk in context

46 Reacties 46
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
De HDMI UHD Color uitzetten op je Samsung toestel dan moet het goed gaan.
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Dave- wrote:
De HDMI UHD Color uitzetten op je Samsung toestel dan moet het goed gaan.

Hoi Dave, bedankt voor je reactie, maar zoals je in mijn topic hebt kunnen lezen heb ik dit geprobeerd (uhd zowel aan als uit gehad), maar dat maakt geen verschil....
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Staat de Mediabox Next wel op 4K ingesteld?
Menu > Instellingen > Beeld & Geluid > resolutie

Groet,
Evert
John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Zie je deze optie ? Is Deep Colour inschakelt op je TV ? En kun je 10bits weer geven. Als je tv alleen 4K SDR is maar geen HDR dan wordt de optie niet zichtbaar
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
OPLOSSING:

De Next maakt gebruik van hdcp 2.2 om 4k content te beveiligen. Mijn tv ondersteund alleen op hdmi 3 (hml) hdcp 2.2 alles werkt nu 🙂
Cruijffie

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ervaar hetzelfde probleem met de Marantz SR6009. Wel 4K rechtstreeks maar niet via de Marantz receiver. Optie 4K is dan niet instelbaar(zichtbaar) op de Next. HDMI op zowel normale ingang als HDMI(mhl) aangesloten en geen verschil. Kan de optie 4K op de Next niet selecteren.
Upscaling op Marantz staat uit en dus op pass through.
TV sony UHD KD-65X8505C. Alle kabels zijn High Speed HDMI(2.0) van goede kwaliteit(RU connected).
Heeft iemand de oplossing??
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
De SR6009 heeft geen HDCP2.2, waardoor de Next geen 4K richting de receiver kan sturen. De enige oplossing zou zijn om de Next rechtsreeks op de TV aan te sluiten en de audio via een optische kabel aan de receiver hangen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Of Next aan TV en een HDMI-ARC koppeling tussen Receiver en TV, als dat kan.
Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Er wordt gehost over SDR en HDR wat is het verschil.
4 K is toch 4K??
Dus er wordt gepraat over next 4K maar als je dus een 4K tv heb die geen HDR ondersteunt geen je er niets aan??
Beetje misleidend is dit wel nergens zie ik dit staan.
Nelus

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hier het verschil tussen SDR en HDR:


HDR staat voor High Dynamic Range. Dat betekent dat een HDR televisie een groter en gedetailleerder kleurbereik heeft. Je kunt het vergelijken met een doos potloden. Een HDR televisie heeft meer verschillende potloden om een plaatje te tekenen dan een gewone, SDR televisie. Daardoor zie je meer verschillende tinten kleur. Een HDR tv heeft dus niet meer pixels en scherpte dan een 4K of Full HD televisie: het is een verbetering van het beeld op een ander vlak.


HDR content heeft een groter lichtbereik dan standaard content, waardoor je meer beeldinformatie te zien krijgt. Wat je met HDR ziet ligt dichterbij de realiteit dan wat je met standaard beelden (SDR) ziet. Een HDR televisie is beter in staat om de kleinste verschillen in licht te laten zien dan een SDR tv. Daardoor zie je zowel in de donkere als de lichte gedeelten van het scherm meer details. Dit merk je bijvoorbeeld bij films met donkere scènes, waarbij de schaduwen geen geheimen meer voor je hebben.


Om te beginnen heb je een televisie nodig die HDR beelden kan weergeven. Voor de beste ervaring een tv met een 10 bit paneel. Zo'n tv kan meer kleuren laten zien dan een 8 bit televisie, waardoor HDR beelden er indrukwekkend uitzien. Met een Ultra HD Blu-ray speler bekijk je HDR films en series vanaf Ultra HD Blu-ray discs. Als je liever streamt kun je bij Netflix terecht. Zij bieden een aantal films en series aan in HDR.

Niels.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Nelus ,
Wat ik begrijp. Heb geen 4k-TV, overigens.

  • je kunt HDR Content afspelen op een SDR 4k-TV maar dat ziet er dan niet lekker uit, tenzij een Box waar de Content vandaan komt een HDR->SDR truuk kan toepassen
  • De HLG HDR-variant is meteen goed af te spelen op een SDR 4k-TV; alleen Youtube gebruikt deze techniek, zover ik weet;
  • je moet maar net een 4k-TV hebben die gebruikelijke HDR varianten allemaal ondersteunt om bij elke bron aan je beste trekken te komen (HDR10, HDR10+, Dolby Vision, ...)
Kun je daar uit ervaring iets over zeggen?
Ik probeer mijn plaatje compleet te krijgen.

Hoe de standaardisatie van HDR verder gaat lopen, is nog erg ongewis, heb ik gezien.
Daar zit je dan met je HDR 4k-TV die misscchien niet alles ondersteunt.
Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Wat ik wel erg raar vindt is dat de mediaspeler 4K nergens last van heeft. Dan zit ik mijn af te vragen of de next dan zo erg gevoelig is?? Zo ja.... Dan moeten ze dit maar gaan veranderen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij welke 4k HDR bron geeft de Next problemen tov de Mediaspeler?
4k HDR bronnen voor de Next moet je zoeken bij Netflix (hoogste abo) of Youtube.
En vergelijken met wat Netflix of Youtube doen bij gebruik van de Apps daarvoor van een Smart-TV of van je Mediaspeler.
Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Nou bij mij geeft de next ook geen 4K aan, maar de mediaspeler wel. Dat bedoel ik hiermee. Terwijl TV nog geen 3 mnd oud is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat snap ik niet helemaal. De Next laat niet zien wat ie aan het doen is. Jouw mediaspeler misschien wel.
Op welke Resolutie heb je de Next gezet?
En nog eens: met welke 4k-HDR bron heb je problemen?
Erg veel zijn er niet.
Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Boven in een topic laat de afbeelding zien dat je de next op 4k kan zetten..... Ik zie dat dus niet. En sinds ik de next heb veel last van hdcp probleem.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dit is iets anders. Heeft niks te maken met of een 4k bron wel of niet HDR is.
Je moet de Next aansluiten op een HDMI poort van je TV die HDCP2.2 aankan.
Check de handleiding. Het kan zijn dat niet alle HDMI poorten hier mee om kunnen gaan.

HDCP2.2 heeft te maken met bescherming tegen illegaal kopieen te kunnen maken van 4k bronnen.
Dat moet je als 4k-TV bezitter allemaal maar weten.
Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Dat dacht ik al, maar ik vraag het toch even. Dank je. ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja en als de Next geen 4k instelling laat zien bij jouw 4k-TV dan begrijpt de Next je 4k-TV niet helemaal. Je zou ff bij instellingen van de Next kunnen kijken of de koppeling aan je TV wel in orde is.
Spelen met het Type van je TV kan helpen.
Veel meer kan ik hier niet over zeggen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic