Beantwoord

Geen 4K output Mediabox Next

• 5 mei 2019
  • 30 Reacties
  • 2344x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

30 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@hanh schreef: "Wat doet HDR Content op een 4k TV die geen HDR heeft? Is dat nog redelijk te bekijken of de moeite niet waard?"

HDR is ook een lastige techniek voor lcd-led tv’s, omdat het voor deze tv’s best moeilijk is om verschillende hoeveelheden licht tegelijkertijd naar verschillende plekken van het scherm te sturen. Dat is namelijk nodig om een hoger contrast te realiseren.

De lichte delen worden nog lichter en de donkere delen nog donkerder weergegeven met HDR dan op een gewone televisie zonder HDR.

Beeldkwaliteit HDR op huidige tv’s
Reputatie 7
Badge +35
@hanh Correctie in bovenstaand bericht, het lag net weer iets anders.
@Be rt Nog eens dank voor de moeite die je nam in de hitte van vandaag!
Ik heb nu een bron gevonden waar een antwoord op mijn vragen staat. Dat was me eerder nog niet gelukt.
https://www.homecinemamagazine.nl/2015/01/wat-high-dynamic-range-hdr-op-een-tv-blu-ray-disc/
De vraag die je jezelf wellicht stelt is of je net nieuwe 4K Ultra HD tv nu al oud is als er geen HDR opzit. Dat is natuurlijk een vraag die je kunt blijven stellen maar feit is dat je met dat model, mits deze gewoon voorzien is van HDMI 2.0 en HEVC, alle soorten 4K-content kunt bekijken.
De kwestie is natuurlijk, dat je met HDR Support, betere resultaten kan boeken. Dat is duidelijk. Dat de beschikbare HDR Support op (goedlkopere) TV's nogal kan tegenvallen, ook.
Mijn plaatje is nu compleet.

HDR is nog volop in ontwikkleing en waar een evt standaardisatie naar toe zal gaan, is nog ongewis.

@Bigpapa
Ik kom met mijn kennis van nu, nog terug op je eerdere vraag. Ik gaf daar wel een antwoord op, maar dat verdween plots in het afvalputje en kwam niet meer terug. Dat gebeurt wel eens in de Community. Je vraag was:
Er wordt gehost over SDR en HDR wat is het verschil.
4 K is toch 4K??
Dus er wordt gepraat over next 4K maar als je dus een 4K tv heb die geen HDR ondersteunt geen je er niets aan??
Beetje misleidend is dit wel nergens zie ik dit staan.

Mijn antwoord is nu anders dan ik eerder gaf.

4k=4k. Ja, maar dat gaat over het aantal pixels in het beeld. HDR gaat over de manier waarop kleuren in het signaal zijn opgenomen. Met HDR kun je een beter kleurenbeeld krijgen op een daarvoor geschikte TV.

Ik zou me hier nog niet zoveel zorgen over maken.
HDR is nog in ontwikkeling en veel bronnen met HDR zijn er niet.
Je kunt ze ook op een SDR 4K-TV bekijken. Het is dan wel minder mooi dan met een 4k-TV met HDR mogelijk is. En ook: 4k-TV's met HDR zijn niet allemaal even geschikt om een HDR-bron echt goed af te kunnen afspelen.
Reputatie 7
Badge +35
@hanh Nu is het plaatje inderdaad compleet.☺
@Be rt
Bigpapa stelde een eenvoudige vraag en ik heb daar nu een eenvoudig antwoord op gegeven, waar ik achter kan staan. Eerder was er twijfel of ik wel genoeg wist en ik ging verder op zoek.

Over de HDR technieken, standaardisatie daarvan etc valt in detail een hoop te vertellen.
In de context van de vraag is dat niet nodig.
Er zijn verder zat bronnen waar je hierover diepe info kunt vinden, als dat nodig is.
Maar net dat ene, wat ik nodig had, niet goed genoeg: kun je een HDR bron redelijk bekijken op een 4K-TV zonder HDR.