Beantwoord

Gebruiken zonder UTP kabel of wifi?

• 23 juli 2019
  • 13 reacties
  • 1388 keer bekeken

Wij zitten er aan te denken om over te stappen op de Next omdat we nu dat hete stroomvretende bakbeest genaamd de Mediabox XL in huis hebben.

Alleen nu las ik dat de Mediabox Next een losse internetverbinding nodig heeft. Waarom? Onze Mediabox XL haalt zijn internetverbinding van de coax kabel af, met z'n eigen publieke IPv4 adres (net als de modem/router/alles-in-1-combi-apparaat). Kan de Mediabox Next dit niet? Indien nee, zou dit kunnen komen met een software update in de toekomst? Zoals gezegd de Mediabox XL kan het wel.

Dit zou ons weerhouden van de overstap naar een Next omdat wij geen UTP kabel in de woonkamer hebben liggen, we zouden er dan één door de kruipruimte moeten trekken. Wifi kan wel, maar liever iets stabielers omdat je eigenlijk wil dat TV kijken, opnemen, terugkijken, etc altijd werkt, en dat kan met wifi nu eenmaal niet, daarnaast hebben we geen UTP poorten meer vrij in dat alles-in-1 apparaat in de meterkast.

Gr.
Tom
icon

Best beantwoord door hanh 23 juli 2019, 15:38

Wat je zou willen kan niet met de Next en dat komt ook niet.
Het is een normale IP-Mediabox met als extraatje dat er een coax aansluiting is voor Live-TV.
Van het concept van de MBXL is definitief afgestapt. Mi terecht. Het is een nogal niet standaardoplossing, als je een Internetverbinding nodig hebt voor IP-TV diensten.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

13 Reacties

Het is een normale IP-Mediabox met als extraatje dat er een coax aansluiting is voor Live-TV.
Van het concept van de MBXL is definitief afgestapt. Mi terecht. Het is een nogal niet standaardoplossing, als je een Internetverbinding nodig hebt voor IP-TV diensten.
Het is een normale Mediabox.
Van het concept van de MBXL is definitief afgestapt. Mi terecht.

Ik ben het met je eens dat de Mediabox XL een onding is. Het is in principe gewoon een 2de modem/alles-in-1 apparaat in huis. Het heeft mij ook wel tijd gekost om uit te zoeken hoe we kunnen voorkomen dat dat apparaat nog een paar wifi netwerken de lucht in gooit.

Maar een internetverbinding over coax kan toch niet zo'n probleem zijn? Of toch wel?
Zoals gezegd (in een edit van het vorige bericht): het is een verouderd concept, dat geen gebruik maakt van de standaardoplossing voor een Internetverbinding. Dat moet je niet eeuwig blijven willen. Het levert slechts extra gedoe op voor ontwikkelaars/onderhouders om het produkt goed in de lucht te houden. Het is niet anders.

Dus. Aanbevolen: UTP-kabel aanleggen voor de Next. Of van Wireless gebruik maken.
Ik zou Wireless niet doen, maar ben dan ook een UTP-evangelist.
Kabel aanleggen is 1x gedoe. Daarna niet meer: strak 1Gbps. Wireless kan een voortdurend punt van zorg blijven, als je wat pech hebt. Daar zit je niet op te wachten. Kies maar. Proberen kan altijd!
Fair enough.

Zelf ben ik ook groot fan van bekabelde verbindingen. Helemaal omdat het wifi van die Ziggo Connectbox niet altijd even stabiel is.

Dit gaat dus wel inhouden dat, omdat de Mediabox Next in de cloud opneemt, het ons bandbreedte kost om opnames af te spelen/terugkijken/etc. Of is dat met onze huidige setup met de MBXL ook al het geval?
Of is dat met onze huidige setup met de MBXL ook al het geval?

Ja. Voor Replay en On-demand. Maar het belast niet je eigen Interverbinding. Het verloopt over de prive internetverbindng van de MBXL via Coax.

Dat is anders bij de Next omdat Opnames ook via de Cloud bij je komen.
Bij de MBXL staan die op Hard Disk. Dat is dus een lokale zaak.
Het is niet alleen daarom, dat de Next een 'normale' Internetverbinding via je Modem/Router gebruikt.
Reputatie 6
Badge +4
Je hoeft niet per sé UTP te gaan trekken. Je kunt een splitter op je coax plaatsen waar je nu de MediaboxXL hebt staan en daar de Connectbox en Next op aansluiten. Als je signaal goed is hoeft dit geen probleem te zijn.
Hmm oke. Dan zal ik ook iets van QoS moeten instellen in de Connectbox zodat iemand (waarschijnlijk ik) niet de verbinding compleet dicht trekt en de Next geen opnames meer kan afspelen.

Dank voor de info!
Je hoeft niet per sé UTP te gaan trekken. Je kunt een splitter op je coax plaatsen waar je nu de MediaboxXL hebt staan en daar de Connectbox en Next op aansluiten. Als je signaal goed is hoeft dit geen probleem te zijn.

Leuk idee maar helaas geen optie voor ons. De Connectbox staat in de meterkast, en daar komen ook alle UTP kabels van boven uit, en daar staat ook de NAS. De Mediabox moet in de woonkamer waar de TV ook staat.
Reputatie 6
Badge +4
Duidelijk.
@Conforto and all.
Klopt. Je kunt ook nog Moca overwegen. Ethernet via coax.
Schijnt beter te zijn dan Powerline Adaptors. Geen ervaring mee.
Zie bv:
https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/nieuws/mb32+%7C+the+hirschmann+gigabit+ethernet+adapter?page=1¶mskey=news
en hier voor een complete basisoplossing in de meterkast; aan de eindpunten is nog een adaptor nodig (zie vorige link):
https://www.coolblue.nl/product/829750/hirschmann-inca-combi-set-hmv41-moka-adapter.html
Studie is gewenst.
Reputatie 6
Badge +8
Hmm oke. Dan zal ik ook iets van QoS moeten instellen in de Connectbox zodat iemand (waarschijnlijk ik) niet de verbinding compleet dicht trekt en de Next geen opnames meer kan afspelen.

Dank voor de info!

QoS is niet mogelijk in de Connectbox. Een eigen router een optie?
Reputatie 6
Badge +8
@Conforto and all.

Je hoeft niet per sé UTP te gaan trekken. Je kunt een splitter op je coax plaatsen waar je nu de MediaboxXL hebt staan en daar de Connectbox en Next op aansluiten. Als je signaal goed is hoeft dit geen probleem te zijn.Klopt. Je kunt ook nog Moca overwegen. Ethernet via coax.
Zie bv:
https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/nieuws/mb32+%7C+the+hirschmann+gigabit+ethernet+adapter?page=1¶mskey=news
en hier voor een complete basisoplossing in de meterkast; aan de eindpunten is nog een adaptor nodig (zie vorige link):
https://www.coolblue.nl/product/829750/hirschmann-inca-combi-set-hmv41-moka-adapter.html
Studie is gewenst.

MoKa32's gehad. Prima spul!

Dank voor de info!
QoS is niet mogelijk in de Connectbox. Een eigen router een optie?

Hmm kost geld. Is het het niet waard denk ik.
@Conforto and all.

Je hoeft niet per sé UTP te gaan trekken. Je kunt een splitter op je coax plaatsen waar je nu de MediaboxXL hebt staan en daar de Connectbox en Next op aansluiten. Als je signaal goed is hoeft dit geen probleem te zijn.Klopt. Je kunt ook nog Moca overwegen. Ethernet via coax.
Zie bv:
Studie is gewenst.

Hmm klinkt interessant, iets om mee te nemen als we over moeten stappen, thanks!

Bedankt voor de informatie allemaal!