1
Vraag
2
Reageer en help mee
Vishnu12345

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Dolby Atmos op de Next?

Wanneer komt er een update voor de mediabox Next voor ondersteuning van DOLBY ATMOS?

De mediabox Next heeft wel 4K en HDR maar geen ATMOS. 

Als dit beschikbaar is dan is de mediabox Next pas compleet naar mijn mening.

39 Reacties 39
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

In de Next zit qua hardware geen ondersteuning voor Dolby Atmos, daarvoor heeft Ziggo een te oude chipset gekozen. Misschien zou het wel mogelijk zijn m.b.v. een 100% passthru optie, maar de “Volg Aanbod” is geen echte passthru, want de Next mis-/be-handelt het geluid toch.

zie https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/geen-atmos-via-next-box-43982#post498025

Misschien moeten de software-kiddies van Ziggo toch eens in de leer bij o.a. Humax, Yamaha, Sony of andere grote beeld & geluid merken, die gewoon veel slimmer & beter zijn in het maken van software voor apparatuur. Of gewoon een bedrijf inhuren die wel in één keer een fatsoenlijk firmware kan maken, die eer doet aan de hardware, vol zit met ( werkende ) opties en de klant eindelijk eens geeft waarvoor ze betalen: een goed(e) en fijn werkende box, waarmee de meeste klanten kunnen doen wat zij willen ( of men nu met een 'simpele’ Tv kijkt & luistert of dit doet met een high tech tv en surround set ).

Het bovenstaande klinkt misschien hard, maar misschien moet Ziggo eens wat knopen doorhakken en nu tijd & geld investeren. I.p.v. dat ze dit jaren uitsmeren ( hoeveel jaar zal de Next dé main Ziggo box zijn? ) en de klanten al die tijd een halfbakken product geeft.

Vishnu12345
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

ik heb apple tv 4k moten aanschaffen voor het dolby atmos geluid te krijgen en nu werkt alles goed

heb me wel 199 euro gekost voor dit oplossing

 

gr

 

singh

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Vishnu12345 wrote:

ik heb apple tv 4k moten aanschaffen voor het dolby atmos geluid te krijgen en nu werkt alles goed...


Laat me gokken: uitpakken, aansluiten en gelijk 100% werken ( die Apple Tv box )?

Hier kan Ziggo ook een voorbeeld aan nemen. Zie ook mijn 'handtekening’.

rrobinson41

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Vishnu12345 wrote:

ik heb apple tv 4k moten aanschaffen voor het dolby atmos geluid te krijgen en nu werkt alles goed

heb me wel 199 euro gekost voor dit oplossing

 

gr

 

singh

ja dat had ik er net niet voor over, en had mn hoop op de next+netflix met atmos gezet maar tevergeefs. jammer weer. typisch ziggo om groots vanalles moderns te beloven met de next en dan toch weer de kantjes eraf te lopen qua keuze voor hardware.  op zich is de next voor een aantal dingen beter apparaat dan mn mediaboxXL die ik eerst had , maar ERG jammer dat ze dan atmos ondersteuning  weer laten liggen.  ik dacht dat ik eerder ergens vooraf las dat de next af fabriek wel atmos kon doorgeven via DDP5.1+atmos tracks.  gelukkig heb ik wat aangeschafte bluray schijven met atmos en wat andere oplossingen….  mn pc met win10,atmos app en een lange hdmi kabel naar de receiver geeft wel atmos ondersteuning op de win10 netflix app.  Het is altijd zo jammer dat legale kijk oplossingen altijd achter lopen op de technische middelen  (lees: receivers etc met atmos) die in winkels verkocht worden.  

Ziggo, gemiste kans. Jammer!

Als kpn even snel internet bood als ziggo voor ongeveer dezelfde prijs, was ik overgestapt. 

Maar Ziggo heeft wel in 2 jaar3x de prijzen verhoogd, nadat ze eerder beweerden dat je “gratis (haha!) 

meer internet snelheid van ze krijgt… 

Vishnu12345
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

misschien een dolby atmos passthrough op de mediabox next  en goed idee via een software update dan kan ik mijn apple tv 4k weg doen

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Atmos kan inderdaad via DD+ worden doorgegeven (eigenlijk de vaste standaard voor als Atmos lossy doorgestuurd moet worden). Dit gebeurt in Engeland al via de Virgin V6 box (zelfde hardware als de Next, andere firmware). Echter nadat ik wat heb zitten graven op de Engelse fora zag ik dat de Netflix app op die box niet de optie tot Atmos geeft, het werkt wel op bepaalde 4K zenders. Ik ben dus bang dat mocht DD+ eindelijk gaan werken op de Next je nog geen Atmos gaat tegenkomen aangezien de 4k uitzendingen hier nog ver te zoeken zijn. 

Vishnu12345
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

als ziggo de next box atmos zou hebben dat word dat  killer box alles in 1 next box atmos 4k hdr  ohhhhhhhhhhhh dat zou mooi zijn applle zou niet blij zijn 

Vishnu12345
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

de meeste mensen kiezen tegenwoordig voor receiver en soundbar met dolby atmos  dts x is helemaal in nu dus kom op ziggo er zijn zo veel mensen dat atmos apparatuur al hebben

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Vishnu12345 wrote:

dus kom op ziggo er zijn zo veel mensen dat atmos apparatuur al hebben

 

Ook veel mensen niet, want die zijn niet in staat alle nieuwe opties/functies bij te benen … 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Inderdaad. Willem. Als ik het nut in zou zien van Dolby Atmos dan zou ik dat mooi op mijn TV afspelen en me niet druk maken over de Next die dat niet kan.

Als je dat soort spullen hebt dan is de Next niet meer dan een veredelde VCR zonder tape.

Waarom moet de Next alles kunnen?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“Waarom moet de Next alles kunnen?”

@bloemen64 omdat de Next een nieuwe box is, waar men kennelijk van verwacht dat deze dan ook meteen alle laatste features ondersteund. Dat werkt natuurlijk niet helemaal zo. Kijk eens naar receivers; elk jaar komt er nieuwe uit met nóg meer mogelijkheden, en elk jaar zie je de ‘oude’ terug op marktplaats. 

Van ‘laatste features’ is sowieso geen sprake meer in deze tijd. Wat je nu koopt is morgen achterhaald. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Vishnu12345  en @Willem-A 

Dan is deze verwachting misschien te hoog. Laat Ziggo met een duidelijk statement komen dat Atmos niet ondersteund gaat worden. Dit is ook al in een vergelijking tussen de Ziggo Next en KPN genoemd in het advertentie blad van Ziggo. Dat het misschien kan is niet genoeg. DD+ kan de box maar is afgeschakeld. De vraag is of dat terug komt.

Zie: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-troeft-met-4k-ultra-hdontvanger-ziggo-mediabox-next-technisch-af/

Vooral dit stukje:

 

Er zijn nu al meerdere topics over dit Atmos.En het groeit.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Vishnu12345 wrote:

ik heb apple tv 4k moten aanschaffen voor het dolby atmos geluid te krijgen en nu werkt alles goed

heb me wel 199 euro gekost voor dit oplossing

 

gr

 

singh

Dat werk niet met live tv kijken op de apple TV  4 k 

Dan heb je de apple TV puur en alleen gekocht voor Netflix ? en hoeveel content hebben hun met atmos ? 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Aanvullend puur en alleen via Live TV , welke zenders ondersteunen atmos en zenden dat ook daadwerkelijk mee……….

En ook hier is de vraag hoeveel % van de uitzendingen ( content ) is voorzien van atmos ? 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Volgens mij speelt Atmos alleen voor Netflix. Het kan zijn dat er series zijn die via de Next in 4K en DD5.1 spelen. Maar het zullen er heel weinig zijn. Ik heb niet snel een overzicht kunnen vinden bij Ziggo.

 

Overzichtje van externe players en diensten: (Zonder Next uiteraard).

Zelf de Nvidia Shield en Fire TV sticks doen niet alles. Apple is niet zo slecht. Het kan zelfs nog zo zijn dat als de Next Atmos kan Netflix het niet toestaat om af te spelen.

 

Ik heb geen movies XL pakket anders zou ik GoT checken bij HBO. Kijken of die bij de Next meer doet dan DD. Deze zou atmos kunnen hebben. Zie onderstaand.

 

Verder begrijp ik dat Atmos via DD+ uitgestuurd kan worden. Dat kan de Next. Dat is nu uitgeschakeld. Er zijn dus een aantal stappen te gaan om de Next zover te krijgen dat hij Atmos afspeeld. Eerste horde is DD+ weer aanzetten. 

Tot die tijd is iedere vraag om Atmos te beantwoorden met “Nee”.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@bloemen64 
De ene Dolby Atmos is de andere niet.

We recommend an internet connection speed of at least 3 megabits per second to stream titles with Dolby Atmos audio.

Komt neer op een lossy DD+ stream. Dat schrijft Netflix hier:
https://help.netflix.com/en/node/64066

Zover ik weet hebben ze nog weinig bronnen beschikbaar.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Dat begrijp ik. Ik heb mijn berekening ook weer weggehaald in mijn post omdat dat voorbeeld een 1:1 UHD schijf was. Ik begrijp dat er best wel in gecompressed kan worden nog. 3 Mbit/s is voor Ziggo geen issue. Gewone tv streams zijn ook zo'n 10 Mbit/s. De Next gaat volgens mij klagen als je onder de 30 Mbit/s komt. Allemaal best wel te doen maar of het Ziggo Netwerk dat aan kan?

 

Minimaal 3 Mbit/s voor Netflix is wel erg weinig. Zeker “music only” zonder beeld.

Ze willen klanten niet afschrikken. Dat is wel duidelijk.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ze willen klanten niet afschrikken. Dat is wel duidelijk.

Sterk punt. Ik vind het ook ongeloofwaardig weinig. Of je krijgt iets naar je toegestuurd dat, ahum, niet zo'n beste kwaliteit zal hebben, door wel erg lage bitrates van Video en Audio.
Heb al eerder aardig wat negatief expert commentaar gezien op de 4k prestaties van Netflix.
Zelf controleren kan ik niet. Geen 4k-TV. Vind ik niet zinvol door het schamele 4k aanbod.

Een blu-ray Player heb ik niet, laat staan een die full fledged 4k en losless Atmos kan, als dat tenminste op een diskje staat.

Nee, het is allemaal nog behoorlijk in ontwikkeling en voor fijnproevers. Ook wel Audio en Video freaks genoemd- mij zul je dit niet horen zeggen. Zonder early adoptors, komt niks van de grond. Vervelend is dat je steeds maar weer moet blijven investeren in apparatuur die aan alle nog weinig standaard, elkaar snel opvolgende, nieuwe snufjes kan voldoen.
Bij de producenten van apparatuur blijft zo de schoorsteen wel roken, natuurlijk.

Dat je lang maar heel weinig van die nieuwe snufjes gebruik kan maken, omdat een fatsoenlijke hoeveelheid bronnen hiervoor ontbreekt, moet je ook nog eens voor lief nemen.
Om het maar eens wat overdreven te zeggen: 4k wordt al lang verkocht, maar er is nog steeds helemaal niks voor beschikbaar aan de aanbodkant. Zie wat de Next zoal voor je heeft.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

ik kijk Netflix via mijn apple Tv 4 k en eerlijk ik vind de apple tv iets beter beeld hebben dan de next

Als ik het vergelijk is het minimaal maar ik zie ook verschil tussen de div series en films in de “zogenaamde” 4 K content van Netflix de echte 4K kwaliteit heb ik alleen nog maar gezien via 4 K trailer op youtube ( res op 3.840 bij 2.160 pixels ) 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic