1
Vraag
2
Reacties
Gerard112

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Diverse problemen Mediabox Next

Hallo, ik heb diverse problemen met de mediabox next.

Probleem 1. De mediabox is niet los uit te zetten is. Super eeritant als je even naar de playstation wil en hij kan dan niet uitgezet worden.

Probleem 2. Ik kan soms bijna niet switchen naar een andere source als ik naar bijvoorbeeld hdmi 2 ga schiet hij automatisch naar de mediabox. En andersom ook.

Probleem 3. Het geluid over mijn surround sound ligt vaak dik een seconde achter. Zodra ik van zender zapp is het vaak een beetje beter maar al snel loopt hij achter. Als ik de surround afkoppel werkt het goed over de normale tv speakers.

Probleem 4 valse meldingen van de mediabox. Om de zo veel tijd komt er een melding: u kunt uw philips tv besturen met de afstandbediening. En dan even later u kunt uw Sony tv besturen met de afstandsbediening. Het is dus een Philips heen Sony.

Door dit alles vind ik de nieuwe mediabox dus gewoon een *** ding.

Ook heeft hij al een keer heel mijn surround setup overhoop gegooid. Kortom ik heb hulp nodig.

Voordat iemand begint te roepen dat ligt niet aan de mediabox. De oude hoewel knetter traag werkte helemaal prima. Ook met de playstation nooit problemen gehad. Zonder de mediabox werkt de rest wel prima.

Gr. Gerard bouter
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

TheoGom We hanteren update Cycli van ongeveer 6 weken. Die zijn bijna voorbij. Met de nieuwe software kun je HDMI-CEC uitzetten. Staat deze uit, en je LG apparatuur vertoond nog steeds gek aan/uit gedrag? Dan moet het in die apparatuur zitten aangezien HDMI-CEC in onze box dan uit staat. Ik heb je aangeraden om te wachten op die nieuwe update. Tot die tijd is het inderdaad best vervelend gedoe. Aan en uitzetten moet makkelijk zijn natuurlijk. Ik ga er vanuit dat je de box niet verbrand 😉

Zijn er meer mensen met specifiek LG apparatuur die deze verschijnselen ervaren?

*Update*

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next.

Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Bekijk in context

19 Reacties 19
arjan1995

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
heey Gerard,

vervelend dat je dit zo ervaart. die communicatie tussen de next en de tv loopt via een standaard dat heet HDMI CEC. dit kan je fixen door de instelling op je tv uit te zetten. welk merk tv heb je? deze instelling heet namelijk op elke tv anders.

MVG,
Arjan
Gerard112
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Arjan,

Een Philips en dit heet easy link. Hier heb je 2 soorten in

Afstandsbediening aan en uit
Of easy link aan en uit.

Beide opties zorgt er voor dat mijn surround niet meer reageert op de tv dus ook niet het geluid over neemt. Ook werkt de media box niet meer zo best.

Dit had ik al geprobeerd;)

Mvg, Gerard
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Over de Next, en helaas, de issues, lopen al veel topics. Kijk daar eens. Een CEC killer kan bv. al heel wat zorgen wegnemen. Voer even Next in bij de zoekbalk en je kan heel veel terug vinden.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Gerard112 welkom op de Community. Het is duidelijk dat je tegen wat vervelende zaken aanloopt. Bedankt dat je de moeite neemt om dit uitgebreid aan ons door te geven. Ik ga er stapsgewijs op in:

Probleem 1. De mediabox is niet los uit te zetten is. Super eeritant als je even naar de playstation wil en hij kan dan niet uitgezet worden.

Deze geluiden hebben we vaak gehoord. Ik kan verklappen dat we werken aan een menu functie waarmee dit gedrag in de Next uit te zetten is voor hen bij wie dit niet handig uitpakt. De verwachting is dat dit al in de eerstvolgende softwareversie van de Next is, maar dat kan op elk moment uitgesteld worden.

Probleem 2. Ik kan soms bijna niet switchen naar een andere source als ik naar bijvoorbeeld hdmi 2 ga schiet hij automatisch naar de mediabox. En andersom ook.

Dit is een bekend probleem. De Next kan in sommige setups erg dominant zijn en 'claimt' de HDMI. Het staat me vanuit de testfase bij dat dit nodig was omdat andere apparaten (Game Consoles) altijd de HDMI claimen. Hier moeten we een oplossing op bedenken.

Probleem 3. Het geluid over mijn surround sound ligt vaak dik een seconde achter. Zodra ik van zender zapp is het vaak een beetje beter maar al snel loopt hij achter. Als ik de surround afkoppel werkt het goed over de normale tv speakers.

Dit is een lastige waar ik zo geen antwoord op heb. Direct via de tv gaat het goed geef je aan, dus audio en video op de HDMI zijn synchroon. De stap naar je surround levert de vertraging op, waarom dat opeens zo is kan ik niet verklaren. Kun je een delay in de tv of in de surround set aanpassen? Mogelijk kun je het ook anders aansluiten op elkaar.

Probleem 4 valse meldingen van de mediabox. Om de zo veel tijd komt er een melding: u kunt uw philips tv besturen met de afstandbediening. En dan even later u kunt uw Sony tv besturen met de afstandsbediening. Het is dus een Philips heen Sony.

Deze is voor mij nieuw! Het lijkt erop dat de Sorroundset, de Playstation, de TV en de Next constant met elkaar afstemmen wie wie mag bedienen. Dit is hoe HDMI-CEC (bediening via HDMI) werkt. Doordat de Next is toegevoegd is alles complexer geworden. Waarschijnlijk was dit ook ontstaan wanneer je eerst de Next had en pas later de Playstation had aangesloten.

Wanneer de functie 'Eén knop gebruiken om je tv uit te zetten' in het menu verschijnt kun je met een Ja/Nee selectie HDMI-CEC functies op de Next uitzetten. Dit zou Probleem 1, 2 en 4 oplossen. Mag ik je vragen om voor dit Probleem 3 in een bestaand topic over dit onderwerp jouw probleem nog een keer aankaarten? Dan krijg je de beste tips.
EduardMR

Level 8
  • 671Posts
  • 3Oplossingen
  • 70Likes
Anne H Ziggo
Bij deze wil ik mijn ervaring delen.
Ik heb de Next box nog niet zo lang, maar de problemen zoals geschetst door Gerard112 herken ik niet.
Ik heb ook een Philips TV met 5 HDMI aansluitingen en daar zit op: Xbox One, Mede8er, chromecast, Next box en Sonos Beam.
Bij de installatie werd mijn Philips afstandsbediening direct herkend en overgenomen door de afstandsbediening van de Next Box.
Indien ik kies voor casten vanaf bijv. mij Ipad gaat de Next box automatisch naar de Chrome cast en speelt het keurig af. Via de TV know kom ik weer terug in TV kijken.
Met de pijltjesknop rechtsonder op de afstandsbediening kan ik op de TV switchen tussen de HDMI aansluitingen, zonder enig probleem.
Ook ik speel in Dolby af via mijn Sonos beam en dat geeft geen vertragingen. Wellicht komt dat doordat dit bij mij via HDMI met ARC verloopt.
Wellicht is er bij de installatie iets niet goed gegaan, want het is vreemd als het be de één geen problemen geeft en bij de ander wel
martwoutnl

Level 15
  • 1369Posts
  • 5Oplossingen
  • 550Likes
Anne H Ziggo wrote:

Probleem 2. Ik kan soms bijna niet switchen naar een andere source als ik naar bijvoorbeeld hdmi 2 ga schiet hij automatisch naar de mediabox. En andersom ook.
Dit is een bekend probleem. De Next kan in sommige setups erg dominant zijn en 'claimt' de HDMI. Het staat me vanuit de testfase bij dat dit nodig was omdat andere apparaten (Game Consoles) altijd de HDMI claimen. Hier moeten we een oplossing op bedenken.


Anne H Ziggo Hier doet de Next dat niet als ik naar de Bluray-speler schakel en de Next aanstaat. Wel heel en af toe nog dat de tv of niet aangaat of niet uitgaat als ik de Next in- of uitschakel. De LG geeft wel aan dat er een update is maar die heb ik nog niet gedaan omdat in een eerdere versie iets zat wat een paarse verticale lijn opleverde. Een reset van de tv loste dat op.
TheoGom

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Sinds ik de next gebruik heb ik alleen maar problemen. Als ik hem aan zet dan gaat mijn LG tv aan maar dan is er geen beeld maar wel geluid of soms helemaal niets. Als ik de next uit en vervolgens weer aan zet spring hij over naar mijn LG audioset en moet ik handmatig weer de juiste HDMI aanklikken. Vervolgens moet ik daarna weer alle instellingen aanpassen zodat het geluid weer via ACR gaat. Soms lukt ook dit niet en moet ik de stroom er af halen en er weer opzetten en ja hoor dan doet alles het weer. Dit is echt keer op keer als ik de next uit heb gehad.

Ik lees dat meerdere mensen hier klachten over hebben en wat ik dan niet kan begrijpen is dat de mediabox dan toch al is uitgegeven als deze nog vol kinderziektes zit. Wij krijgen wel een verhoging van ons abonnement maar de service is van verre te zoeken.

Heb er spijt van dat ik de Horizon heb omgeruild. Deze deed het perfect.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beste TheoGom

je kan er niet alles mee oplossen, maar heb je al een CEC killer tussen de HDMI kabel vanaf de Next gezet? Dat kan veel lastige issues voorkomen...
TheoGom

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Willem-A wrote:
Beste TheoGom

je kan er niet alles mee oplossen, maar heb je al een CEC killer tussen de HDMI kabel vanaf de Next gezet? Dat kan veel lastige issues voorkomen...

Beste Willem.
Dat heb ik nog niet gedaan. Je zou verwachten, als dit de oplossing is, je deze via ziggo gaat krijgen. Ik betaal hun voor de beste kwaliteit, service en spullen nu verwachten zij dat ik met allerlei huis tuin en keuken spullen een oplossing ga bedenken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheoGom

de CEC killer is wel iets dat al veel vaker is genoemd. En ik snap je reactie en zal bij deze vragen of Anne H Ziggo hierin iets voor je kan betekenen. Ze zijn gelukkig niet zo duur, maar nogmaals, ik snap wel je insteek.

Succes!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo TheoGom, wat je beschrijft is herkenbaar. Je hebt net een nieuwe Mediabox Next, en sindsdien heb je deze problemen. Het is begrijpelijk dat de laatste verandering meteen als oorzaak wordt aangewezen!

Wat is er aan de hand?
Moderne TV toestellen en audio apparatuur halen alle toeters en bellen uit de kast om de aansluit ervaring zo vloeiend mogelijk te maken. Via HDMI stemmen apparaten continu met elkaar af wat de beeld en geluid instellingen moeten zijn (dat heet HDCP). Ook stemmen ze met elkaar af welk apparaat het andere mag bedienen (dit heet HDMI-CEC). Dit gebeurd allemaal automatisch onder de motorkap. Deze moderne HDMI technieken heeft de Mediabox Next ook aan boord. Dan zijn er niet 2 maar opeens 3 apparaten die zaken onderling gaan regelen. Dat gaat niet altijd lekker.

Wat is er aan te doen?
Deze nieuwe technieken maken het voor de meeste mensen makkelijker. Dit heeft ook een keerzijde. Wanneer er gekke verschijnselen ontstaan vergt dit geavanceerde instellingen die je als zelf klant zelf toepassen. In de TV kun je bijvoorbeeld HDMI-CEC uitzetten, je audio systeem heeft vast ook deze opties. In de Mediabox Next kun je ook veel instellen maar HDMI-CEC helemaal uitzetten is nog niet mogelijk (hierdoor krijg je het advies om een HDMI-CEC killer aan te schaffen).

In de volgende software update van de Mediabox Next krijgt iedereen wel een menu optie om HDMI-CEC uit te zetten. De optie heet het 'gedrag van de aan/uit knop van de Next aanpassen'.
TheoGom

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Anne H Ziggo Ik heb een LG tv en heb er Simplink op staan. Ook als ik deze uit zet geeft het nog steeds problemen. Vanochtend kreeg ik eerst geen verbinding. HDMI gaf aan dat er niets was verbonden. Alles uit gezet en weer aan. Toen kreeg ik alleen de zender balk te zien, geen geluid en geen beeld (simplink was uit). Vervolgens met de afstandsbediening de mediabox uit gezet en weer aan. Nu is er wel geluid maar geen beeld. Simplink dan maar weer eens aanzetten en de mediabox weer uit en aan. En ja hoor er is weer normaal beeld alleen het geluid gaat via de tv en niet via mijn LG audio set. Deze dan maar weer handmatig activeren. Ik vraag mij af of dit met de HDMI-CEC killer verholpen kan worden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheoGom

Je hebt de vraag bij Anne H Ziggo gelegd, maar ik wil toch even reageren omdat ik dit eerder ook deed op je vraag/probleem. Ik denk dat Simplink echt iets anders is dan de CEC functie. Er zijn veel merken met allemaal hun eigen naam voor een manier van verbinden/koppelen, etc. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Bij mijn Panasonic is er bv. Viera Link. En dat staat geheel los van CEC. Kijk anders eens of de CEC killer werkt en terug kan als deze de issues niet oplost, al is het absoluut handig 1 of 2 van die 'dingen' in huis te hebben.
TheoGom

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Anne H Ziggo Willem-A
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder en heb ik ook een HDMI cec killer aangeschaft en er tussen gezet. Hoopvol deed ik de tv aan om mijn geluk op te.doen dat alles nu wel.goed zou werken. Helaas.... Ow misschien eerst even alles uitzetten door de stroom eraf te halen en jaaaaa..... hij deed het. Een vreugde dansje van plezier...... Maar the day after kwam.... en toen was ik weer bij af. Met of zonder HDMI CEC KILLER het maakt niet uit.
Ik wil mijn oude spullen terug en deze media next mogen jullie verbranden. Alleen maar ergernis. Ow ja.... en mijn 10 euro voor de HDMI cec killer.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheoGom

dat is zonde zeg! Dan maar even wachten op een moderator/Anne H, en kijken wat zij voor je kunnen regelen.
TheoGom

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Willem-A vanuit ziggo is het al dagen stil. Ik denk dat er van hun uit ook geen oplossing meer is. Zelf als je belt heeben ze niet eens een idee waar het over gaat. Een hdmi cec killer? Wat is dat?
De update is ook al weken geleden aangekondigd en ook deze is er nog niet.....
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
TheoGom Ik zie in mijn glazen bol iets aankomen, maar hang me niet op als het nog 2 weken duurt.

Anne H Ziggo schreef: "In de volgende software update van de Mediabox Next krijgt iedereen wel een menu optie om HDMI-CEC uit te zetten. De optie heet het 'gedrag van de aan/uit knop van de Next aanpassen'. "
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

TheoGom We hanteren update Cycli van ongeveer 6 weken. Die zijn bijna voorbij. Met de nieuwe software kun je HDMI-CEC uitzetten. Staat deze uit, en je LG apparatuur vertoond nog steeds gek aan/uit gedrag? Dan moet het in die apparatuur zitten aangezien HDMI-CEC in onze box dan uit staat. Ik heb je aangeraden om te wachten op die nieuwe update. Tot die tijd is het inderdaad best vervelend gedoe. Aan en uitzetten moet makkelijk zijn natuurlijk. Ik ga er vanuit dat je de box niet verbrand 😉

Zijn er meer mensen met specifiek LG apparatuur die deze verschijnselen ervaren?

*Update*

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next.

Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

EduardMR

Level 8
  • 671Posts
  • 3Oplossingen
  • 70Likes
TheoGom wrote:
Anne H Ziggo Willem-A
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder en heb ik ook een HDMI cec killer aangeschaft en er tussen gezet. Hoopvol deed ik de tv aan om mijn geluk op te.doen dat alles nu wel.goed zou werken. Helaas.... Ow misschien eerst even alles uitzetten door de stroom eraf te halen en jaaaaa..... hij deed het. Een vreugde dansje van plezier...... Maar the day after kwam.... en toen was ik weer bij af. Met of zonder HDMI CEC KILLER het maakt niet uit.
Ik wil mijn oude spullen terug en deze media next mogen jullie verbranden. Alleen maar ergernis. Ow ja.... en mijn 10 euro voor de HDMI cec killer.


Ik kan mij heel goed voorstellen dat als iets niet werkt zoals jezelf graag zou willen dat de frustratie enorm toeneemt, maar om nu te zeggen dat je de mediabox Next kunt verbranden vind ik wel erg kort door de bocht.
Ik heb deze box nu zelf ruim een maand in gebruik met een Philips TV en daarop aangesloten een Sonos Beam surround geluidsinstallatie.
Vanaf het moment dat ik de Next heb geïnstalleerd kon ik alles met één knop aan en uitzetten. Heb ik niets aan hoeven te doen. De geluidsinstallatie wordt aangestuurd door mijn TV. Tot heden geen enkel probleem ondervonden.
Daarnaast zijn er zoveel voordelen /verbeteringen t.o.v. de mediabox XL, dat ik in ieder geval nooit meer terug wil naar de oude situatie. Er zit echt een wereld van verschil in.
Wat mij betreft mag de oude XL naar de schroothoop en zo te zien is Ziggo daar ook al mee bezig.
Het spijt me voor TheoGom dat het niet naar zijn zin werkt, maar als Ziggo de veranderingen heeft ingevoerd, dan kan ik mij niet voorstellen dat je de Next alsnog wilt verbranden.
Ik wilde dit toch even kwijt, omdat ik persoonlijk vind dat met deze opmerking de Next tekort wordt gedaan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic