Beantwoord

De nieuwe Mediabox - discussieer er hier op los!

Toon eerste bericht

1258 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Ik zet m'n TV (oude plasma) bij pauze op een analoog ruiskanaal. Een screensaver heb ik nog nooit op een mediabox gezien.
Bij mij is het andersom. De TV, Humax, mediaspeler hebben allemaal een screen saver of dimmer. Alleen de Mediaboxen van Ziggo doen er niet aan mee.
Wel een aantal keer geopperd bij software testen van de Horizon maar er is nooit iets mee gedaan.
Is toch niet zo moeilijk. Niet iedereen heeft een lcd tv. Mijn plasma tv vind het ook niet leuk. Oled idem volgens mij.

Als het er na een jaar testen nog niet inzit dan zie ik het zwart in.
Ik zet m'n TV (oude plasma) bij pauze op een analoog ruiskanaal. Een screensaver heb ik nog nooit op een mediabox gezien.

Al mijn boxes in huis hebben een screensaver, ideaal met Plasma en OLED. Maak het optioneel, mensen die geen screensaver willen kunnen 'm simpel uitzetten.

Een ander kanaal opzetten, of de tv zelf uitzetten kan natuurlijk, maar zou niet nodig zijn met een simpele screensaver.
Reputatie 7
Badge +18
Zo zie je maar weer. Destijds heb ik een lange periode ondersteuning verleend voor Panasonic en hield me voornamelijk bezig met de Plasma toestellen. Inbranden kwam bij sommige modellen niet veel voor, maar bij anderen kon het een echte ramp zijn. Maar goed, dan waren er 'burn in' DVD's te koop, en na zo'n 150 uur was inbranden toch al niet meer mogelijk. Vergeet dat maar! Het kan zelfs na jaren gebruik nog gebeuren.

Een screensaver kan dan wat doen, maar als je een tijdje pauzeert branden die beelden echt niet in. Wel zie je 'image retention' ofwel nabeelden. Dat kan ook niet echt anders bij Plasma, daar het fosfor nagloeit. Fosfor? Ja, door verhitting is het pas plasma. Dat gaat uiteraard zeer snel, maar als je de Tv uit doet in het donker zie je vaak nog goed het laatste beeld staan. Maar dat is geen inbranden. Zo bang hoef je daar niet voor te zijn, want je kan het toch ook niet echt voorkomen, maar ik neem aan dat je de apparaten ook niet een uur op pauze zet...

Overigens laat een LCD scherm ook nabeelden zien. En een ander fenomeen daarvan is dat er nogal eens 'clouding' en 'backlightbleeding' optreed. Bij Led komt dat overigens ook voor, want dat is niet anders dan een LCD met Led backlight. Dat is dus ook niet zaligmakend en nooit mijn favoriet geweest. En Oled heeft ook alweer zijn nadelen.

Ik heb veel Plasma modellen gehad, vooral voor testen, maar er zaten behoorlijk nare types tussen als het om echt inbranden gaat. En de 'oplossing' om een zenderlogo steeds een paar pixels te verschuiven is ook helemaal geen oplossing, maar maakt het issue nog erger. Ik heb het daar ooit uitgebreid over gehad, want heel logisch, de logo's blijven dan grotendeels op dezelfde plaats staan. Het enige wat je er mee bereikt, is dat er om een ingebrand logo ook nog een waas te zien is. En dat wil je natuurlijk niet.

Dus kan een screensaver dit voorkomen? Nee, eigenlijk niet. Als je even pauzeert moet het niet nodig zijn van ingang o.i.d. te wisselen, en veel mensen zullen dat ook niet doen. Ik kijk gewoon Tv op mijn Plasma's en als deze zin hebben om iets achter te laten op het scherm, doen ze dat maar. Het is allen wat lullig voor je vrouw of vriendin, als ze aan de nabeelden of het ingebrande beeld ziet dat je veel adult films kijkt als je op de bank hangt... 😉
Reputatie 5
Badge +2
Het hoeft niet echt een plaatje of iets bewegend te zijn. Gewoon op zwart of 50% is al genoeg.
Het lijkt me echt geen onzinnige vraag die niet moeilijk in te bouwen is. Laat een keer zien dat Ziggo naar wensen luistert.
Het hoeft niet altijd voor iedereen nuttig te zijn. Toch?
Reputatie 7
Badge +18
@bloemen64

Hier ga ik zeker in mee. Je hebt helemaal gelijk. En ja, de een is voorstander van iets, de ander ziet het niet zitten. Die verschillen zullen altijd blijven. Maar een screensaver.... daar kan toch niemand tegen zijn.
@bloemen64

Hier ga ik zeker in mee. Je hebt helemaal gelijk. En ja, de een is voorstander van iets, de ander ziet het niet zitten. Die verschillen zullen altijd blijven. Maar een screensaver.... daar kan toch niemand tegen zijn.

Bedankt voor de uitleg, maar het verschil tussen image retention en burn-in is me bekend . Image retention is inderdaad een eigenschap van alle plasma/oled panels en wat mij betreft geen probleem. Burn-in is een ander verhaal...

Ik begrijp dat er bij kort pauzeren in principe geen burn-in optreed, maar ik ben in het verleden ook wel eens na twee uur erachter gekomen dat m'n tv nog op pauze stond (toen gelukkig nog een lcd tv). Als je dit met een oled gebeurd, met gele, oranje of rode logo's dan ben je -plat gezegd- de Sjaak...

Met een simpele functie waarbij het scherm op zwart gaat na 2, 5, 10 of 20 minuten zouden heel veel plasma en oled gebruikers ontzettend gelukkig zijn. Dit zou eenvoudig te realiseren moeten zijn en wil je 't niet, dan zet je de optie uit.

Een zwart scherm heeft overigens inderdaad m'n voorkeur. Een oranje Ziggo logo dat rond springt op je scherm zit ik dan weer persoonlijk niet op te wachten. Oranje is misschien wel de meest agressieve kleur die er is voor een oled.

Ik hoop dat Ziggo dit overweegt, er zijn genoeg mensen met een plasma/oled tegenwoordig.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Rck

ik heb ook een paar logo's in mijn Plasma staan hoor. Maar in een ander model dan weer niets te zien, terwijl daar ook veel op word gekeken.

Maar ik baal er al echt van dat ik ook bij Oled van die vreemde berichten las en hoorde. Ik word nogal eens op de hoogte gebracht, en ik ben nogal verontrust dat bij een techniek die het helemaal zou moeten zijn, dergelijke klachten optreden. Maar ook dat een Oled terug loopt in beeldkwaliteit als deze lang achter elkaar is ingeschakeld Daar is dan wel aan gedacht door de boel te resetten als je deze daarna in stand-by zet, maar ik denk dat veel mensen de wenkbrauwen zullen fronzen als dit ze bekend word gemaakt.

En een verkoper doet dat doorgaans niet. Dan is alles wat te koop is perfect. Ik ben er al lang achter dat dit doorgaans echt niet zo is. Wat dat betreft was de beeldbuis zo gek nog niet. Wat weergave betreft ook niet overigens als het om een goede CRT gaat. Toen was een screensaver helemaal niet nodig en dat dit bij de huidige technieken wel het geval is, is eigenlijk geen echte vooruitgang. Zeker niet als statische beelden een probleem vormen. Kennissen van me hebben een groot Oled scherm en hebben inmiddels de 4e al in huis door de problemen die ze hebben met het blijven zien van bepaalde kleuren in beeld. Lang leve de vooruitgang...

Maar goed, de screensaver welke Ziggo zou moeten implementeren moet dus eigenlijk ook nog van kleur moeten wisselen....

Gelukkig verzwakt men veel logo's tegenwoordig al, maar voor velen is dat al te laat.
Reputatie 3
Helemaal mee eens om er een simpele screensaver bij te doen. Ongeveer het makkelijkste om te ontwikkelen. En dit zit standaard op de meeste apparaten.

Gewoon simpele optie aan/uit, en dan na 10 minuten op dimmer (25% van normaal beeld )
Reputatie 1
Bij de nextbox wordt een hdmi kabel met ethernet geleverd. Wordt dit ethernet kanaal eigenlijk ook gebruikt?
Reputatie 7
Badge +20
Ethernet wordt voor alles gebruikt behalve rechtstreeks TV kijken.
Reputatie 5
Badge +8
Dus een TV-fabrikant brengt een toestel op de markt die gevoelig is voor inbranden, dan moet de fabrikant van randapparatuur zijn product aanpassen om dat te voorkomen.....

Beetje de omgekeerde wereld, misschien had de TV-fabrikant daar wat voor moeten regelen.. misschien met een screensaver ofzo... 😉
Reputatie 5
Badge +2
Dus een TV-fabrikant brengt een toestel op de markt die gevoelig is voor inbranden, dan moet de fabrikant van randapparatuur zijn product aanpassen om dat te voorkomen.....

Beetje de omgekeerde wereld, misschien had de TV-fabrikant daar wat voor moeten regelen.. misschien met een screensaver ofzo... ;-)

Dat is wel een leuke.

Laat dat inbranden even achterwege. Daar zorgen de leuke zender logo's wel voor. En die zijn er ook bij live beeld.

Oled en Plasma gebruiken een hoeveelheid stroom deels afhankelijk van de beeld inhoud. Daarom graag zwart als er niets nieuws te zien is of een tijdje stil staat.
Mensen met een LCD hebben daar geen voordeel van. Behalve de mensen met local dimming misschien maar dat zal de meerderheid niet hebben.

Gezien het stroom verbruik van de HBXL zal Ziggo dat stroom gebruik ook **** zijn.
Dat ze adverteren met het nieuwe stroom gebruik van de Next snap ik daarom ook niet.
Gooi het op "Groen" en CO2 verlagend en verkoop daarmee de screensaver op de Next zou ik voorstellen.

Als Ziggo luistert naar de wensen van klanten dan komt er ooit een screensaver.
Reputatie 5
Badge +8

Ik heb een TV met CI+ module. Daar kan ik heel goed mee TV kijken. Waarom zou ik een Next box zonder screensaver willen?

Geen idee waarom jij die zou willen, als het prima werkt met de CI+ module, zou ik me dan ook niet zo druk maken om de Next.
Ik wil hem wel..met of zonder screensaver.
Reputatie 3

Beetje de omgekeerde wereld, misschien had de TV-fabrikant daar wat voor moeten regelen.. misschien met een screensaver ofzo... ;-)

Toch niet...
Wanneer TV in TV mode staat, dan is de TV verantwoordelijk voor het (aansturen van het) scherm (en de beveiliging).
Maar wanneer de TV op External Input staat, om bv naar je Ziggo Mediabox te kijken, dan wordt die mediabox verantwoordelijk voor het aansturen van het scherm (bv. resolutie, kleurdiepte, verversingssnelheid, etc). De TV kan niet goed beoordelen of je bewust naar een beeld kijkt dat stil staat, of een beeld dat 'beweegt' maar hetzelfde is, terwijl je ziggo box wel kan beoordelen of je iets kijkt, of dat de box op pause staat.

Daarbij, zo'n screensaver inbouwen is het simpelste wat er is, dus we hebben het hier niet over dure research, development, etc. of te wel, wat is het probleem om het niet te ondersteunen?

even kort door de bocht, hier hebben we het over:
(if ziggobox:pause and timer > 10 min, then dim screen)
Badge
Beste lezers,
Vraagje, kan ik naast de Next mijn extra CI+ module die in mijn extra tv zit blijven gebruiken?
Reputatie 7
Wil je op de hoogte worden gehouden van de nieuwe TV-ervaring met de Mediabox Next? Lees snel dit topic.
Reputatie 7
Badge +20
Beste lezers,
Vraagje, kan ik naast de Next mijn extra CI+ module die in mijn extra tv zit blijven gebruiken?

Ja, dat kan.
Reputatie 1
Dag @Rck

ik heb ook een paar logo's in mijn Plasma staan hoor. Maar in een ander model dan weer niets te zien, terwijl daar ook veel op word gekeken.

Maar ik baal er al echt van dat ik ook bij Oled van die vreemde berichten las en hoorde. Ik word nogal eens op de hoogte gebracht, en ik ben nogal verontrust dat bij een techniek die het helemaal zou moeten zijn, dergelijke klachten optreden. Maar ook dat een Oled terug loopt in beeldkwaliteit als deze lang achter elkaar is ingeschakeld Daar is dan wel aan gedacht door de boel te resetten als je deze daarna in stand-by zet, maar ik denk dat veel mensen de wenkbrauwen zullen fronzen als dit ze bekend word gemaakt.

En een verkoper doet dat doorgaans niet. Dan is alles wat te koop is perfect. Ik ben er al lang achter dat dit doorgaans echt niet zo is. Wat dat betreft was de beeldbuis zo gek nog niet. Wat weergave betreft ook niet overigens als het om een goede CRT gaat. Toen was een screensaver helemaal niet nodig en dat dit bij de huidige technieken wel het geval is, is eigenlijk geen echte vooruitgang. Zeker niet als statische beelden een probleem vormen. Kennissen van me hebben een groot Oled scherm en hebben inmiddels de 4e al in huis door de problemen die ze hebben met het blijven zien van bepaalde kleuren in beeld. Lang leve de vooruitgang...

Maar goed, de screensaver welke Ziggo zou moeten implementeren moet dus eigenlijk ook nog van kleur moeten wisselen....

Gelukkig verzwakt men veel logo's tegenwoordig al, maar voor velen is dat al te laat.

Ik heb jaren een Pioneer 5090 gehad en nog nooit iets met een ingebrand logo o.i.d. gehad. Daarna 2 jaar LG OLED en nu weer een 2e LG OLED en ook met deze 2 OLED's nog nooit een ingebrand logo o.i.d. gehad.
Om nou te zeggen dat ik er rekening mee hou... nou nee.. hij moet gewoon doen wat ik wil.. en dus met 3 zogenaamd "inbrand gevaarlijke" schermen totaal nergens last van....
Reputatie 7
Badge +18

Hier kan ik wel een beetje in meegaan ja. Want inderdaad is het toch een tekortkoming van die technieken. Begrijp me goed, ik ben een grote fan van Plasma, maar dit is echt een minpunt van deze techniek. En ik dacht eigenlijk dat het nu uit de wereld zou zijn met de nieuwe technieken, maar met de Oled is het weer volop terug. Men brengt vaak nieuwe technieken veel te snel op de markt en de klant merkt dan wel wat de nadelen zijn die er nog uitkomen.

Maar goed, een LCD/Led kunnen ook al hinderlijke nabeelden laten zien, alleen trekken die weer weg. En eigenlijk is je opmerking over een screensaver in de Tv zo gek nog niet, alleen gaat dit niet werken, omdat statische beelden de pest zijn voor je scherm en je deze vaak niet voorkomt. Zeker niet als men ook nog gamed op een scherm. Maar dat er klachten zijn mag duidelijk zijn, want niet voor niets heeft men de logo's verzwakt...

Dus @wjharing

een screensaver in de Next of andere apparaten is natuurlijk best goed te doen en een goede optie, maar het ligt natuurlijk aan de gebruikte technieken, waardoor een Tv inbrand, nabeelden laat zien, en dus een dergelijke optie nodig heeft. En met alleen die screensaver ben je er dan absoluut niet. Bij een goede Tv zou het niet eens nodig hoeven zijn, en statische beelden zijn vaak toch aanwezig.
Wil je op de hoogte worden gehouden van de nieuwe TV-ervaring met de Mediabox Next? Lees snel dit topic.
Ik wil wel, maar krijg een 404 melding
Reputatie 2
Badge +1

Wil je op de hoogte worden gehouden van de nieuwe TV-ervaring met de Mediabox Next? Lees snel dit topic.Ik wil wel, maar krijg een 404 melding

Deze foutmelding krijg ik ook.
Reputatie 1
Badge
hij doet het nu wel !!!!!
Reputatie 1
Badge

Reputatie 3
Badge +1
YES,zojuist bericht van Ziggo ontvangen dat ik mijn pakket kan omzetten naar complete met mediabox-next.
Gelijk gedaan en binnenkort krijg ik de mediabox-next thuis zonder verdere kosten.
Reputatie 3
Badge +2
YES,zojuist bericht van Ziggo ontvangen dat ik mijn pakket kan omzetten naar complete met mediabox-next.
Gelijk gedaan en binnenkort krijg ik de mediabox-next thuis zonder verdere kosten.

Ben jaloers op jou 😆. Veel plezier ermee 👍

Reageer