Vraag

De "één knop voor aan en uitzetten" werkt niet

• 17 februari 2020
  • 15 Reacties
  • 207x Bekeken

Hallo, ik heb een probleempje met de “een knop voor aan en uitzetten” op de extra mediabox next.

De Next afstandsbediening werkt prima met mijn LG televisie, geluid verhogen/verlagen, dempen etc.

Echter de optie “een knop voor aan en uitzetten”, die natuurlijk op “aan” staat, werkt niet. Als ik op de rode aan/uit knop druk, dan schakelt alleen de Mediabox uit of aan en de TV moet ik met de witte knop aan of uitschakelen.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Mvg . Jack

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +26

De TV wordt door een IR signaal bediend. Weet u zeker dat u de afstandsbediening goed richt op uw TV?

Het geluid harder en zachter zetten werkt toch ook met het IR signaal. Dat werkt, maar de aan en uit knop niet. Dus ja ik richt de afstandsbediening gooed op mijn TV.

Ik las in een ander forum dat CEC aanzetten in de LG TV het probleem op zou kunnen lossen.

Bij onze LG TV heet dat Simplink en die stond aan. Op de stand UIT gezet en de TV van het stroom afgehaald. Daarna weer de stroom erop en weer op AAN gezet. Maar HELAAS zonder resultaat.

Helaas weet ik verder niet veel van de LG.

Hoop dat er snel iemand langskomt die LG een stuk beter kent of er één heeft.

@Be rt Toch bedankt voor het meedenken :o)

Reputatie 7
Badge +12

Wat JanF zegt klopt in jouw geval maar ter volledigheid: Als Next-ab gekoppeld is aan tv dan klopt het (en dat is hier het geval want volume en witte knop werken). Echter, als Next-ab NIET is gekoppeld met tv, dan werkt het eveneens! Nl via CEC over HDMI. Het verschil merk je: in het tweede geval duurt het enkele seconden langer voordat tv aan gaat.

Hier werkt het dus geen van beide. Echt raar. Symlink heeft betrekking op het 2e (CEC), je zou dat misschien juist es uit kunnen zetten, misschien conflicteren IR en CEC of zo.

Stomme vraag misschien maar zou je toch nóg een keer de instelling “Één knop voor aan- en uitzetten” willen checken? Ik heb nl wel issues gezien dat instellingen soms spontaan veranderen. Zet die ook een keer op Uit en daarna weer op Aan.

Zet ook een keer je Next een minuutje UIT met de knop op de achterkant.

@Dolfff ik heb alles wat jij hebt voorgesteld uit geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Misschien moet ik eens proberen de AB te ontkoppelen en via Symlink alles aan te sturen, maar ik weet helaas niet hoe de afstandsbediening te ontkoppelen. 

Reputatie 7
Badge +12

Die optie bestaat niet helaas. Ik heb daar 2 mnd geleden wel een voorstel voor ingediend:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/verzoek-om-functie-ontkoppelen-afstandsbediening-ir-48913

Maar daar is niks mee gebeurd tot nog toe.

Het is zoiets als een airco in je auto die je wel aan kunt zetten maar nooit meer uit. Erg logisch vindt Ziggo dat.

Wat je kunt proberen is expres een verkeerd merk / type invullen. Maar dan heb je toch kans dat de Next dat spontaan gaat herstellen. Dat kreng. Bij mij gebeurde dat na enkele dagen.

Wat je ook nog kunt proberen is je afstandsbediening resetten. Dit gaat als volgt. Dit moet je zéér letterlijk zo uitvoeren: Haal alle VIER de batterijen uit de ab en wacht minstens een UUR. Dan terugdoen en dan moet je hem waarschijnlijk opnieuw koppelen met de Next. Dit doe je door knop "0" en "tv" 10 seconden ingedrukt te houden.

Nu natuurlijk niet koppelen met je tv. Volume werkt dan ook niet maar aan/uit zou moeten werken via CEC (symlink moet ook Aan).

Overigens kun je daarna best proberen de ab toch weer te koppelen met je LG. Best kans dat het nu wel werkt cq blijft werken.

Laat het ons weten hè? Alvast bedankt.

@Dolfff Ik stop ermee, ik heb je opties geprobeerd, maar niets lukt. Op een gegeven moment lukte het koppelen van de afstandsbediening zelfs niet meer, wat eerst wel werkte. Toen nieuwe batterijen in de afstandsbediening en toen lukte het koppelen in een keer wel weer??  behalve dan de optie “een knop voor uit en aanzetten”.  Dan maar de TV uitzetten met de witte knop. Bedankt voor je/ jullie hulp.

Gr. Jack

Reputatie 7
Badge +12

Oké. Misschien werkt het over een tijdje ineens na de nodige updates van zowel Next als LG.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Sinds gisteren kan ik op de mediabox next de TV niet meer in en uitschakelen met de rode knop. Daarvoor werkte het prima. TV ging toen zelfs aan als deze niet eens stand-by stond. Juist gisteren is de stroom er even afgeweest. Maar het lijkt me sterk dat het daarmee te maken heeft. Merk van mijn TV is Philips.

@Wilbert- Werkt hard en zacht wel op je TV met de Next AB?

Ja, alles doet het behalve in uitschakelen van TV met de rode knop.

@Wilbert- Ik heb op een Philips TV boven Easylink aanstaan en dan gaat het goed met aan en uit zetten.

Is dat bij jou ook te vinden in de instellingen van de Philips?

Reageer