Petertje001

Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes

Verspringende kleuren bij resolutiewisseling van opnames/Replay - Mediabox Next

Goedemiddag

Ik heb een Samsung UE40NU7190 4K tv nu verspringen steeds de kleuren in het beeld dat gebeurt alleen met de ziggo next box via ps4 niet

weet iemand hier meschien een oplossing voor ik heb de tv al paar keer gerest maar helaas werk dat niet en de box ook
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9638Likes
AoxoMoxoA , AlexHelpt , K_Hlo ,

Bedankt voor de nieuwe voorbeelden. Graag vul ik het ticket aan met zoveel mogelijk concrete voorbeelden en informatie. Zoals het nu lijkt is het dus bij Replay/recordings/pauzeren. Het probleem is eigenlijk tweeledig, het (replay/opname/gepauzeerde) programma speelt soms op een lage resolutie/bitrate af terwijl de diagnose van de box wel aangeeft dat er genoeg bandbreedte is. En als tweede dat er een kleurverschil is te zien in de bitrate profielen. Dus als de het programma van een lage naar een hoge bitrate schakelt (of andersom) zie je een kleurverschil wat voornamelijk zichtbaar is in de gezichten.

Ik hoor graag of jullie je kunnen vinden in dit storingsbeeld en of jullie nog aanvullingen hebben. Daarnaast ontvang ik nog steeds concrete voorbeelden, bijvoorbeeld: Ik keek DWDD terug op 9 september en om 21:04 wisselden de kleuren in de gezichten vaak.

Alvast bedankt.

Bekijk in context

87 Reacties 87
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Gebeurt dit bij Replay TV en duurt het maar een paar seconden en is het beeld dan weer normaal en scherp? Of bij zowel Live TV als Replay TV? Indien het alleen bij Reply TV is, kun je eens overwegen om als test een ethernet kabel aan te sluiten, maar aangezien het via de PS4 wel werkt, gok ik dat het misschien aan je HDMI kabel kan liggen. Heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd?
Petertje001
Topicstarter
Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
K_Hlo wrote:
Gebeurt dit bij Replay TV en duurt het maar een paar seconden en is het beeld dan weer normaal en scherp? Of bij zowel Live TV als Replay TV? Indien het alleen bij Reply TV is, kun je eens overwegen om als test een ethernet kabel aan te sluiten, maar aangezien het via de PS4 wel werkt, gok ik dat het misschien aan je HDMI kabel kan liggen. Heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd?

Het is vooral tijdens opnamen mijn next is aangesloten met een internetpanel van ziggo
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Petertje001 schreef: "Het is vooral tijdens opnamen mijn next is aangesloten met een internetpanel van ziggo "

Ik begrijp internetpanel niet, wat is dat voor een apparaat?
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
"Vooral tijdens opnamens" schrijf je, daarmee concludeer ik dat het ook hij Live TV gebeurt?

En heb je de Next al eens getest via ethernet? Want Replay en opnames speelt hij af via internet (wifi of ethernet). En via WiFi is de ervaring dat de bitrate lager wordt voor het af te spelen programma waardoor je veranderende kleuren ziet en wolliger beeld krijgt. Sluit je de Next aan via ethernet of 5Ghz Wifi, is het probleem vaak minder.
Petertje001
Topicstarter
Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
K_Hlo wrote:
"Vooral tijdens opnamens" schrijf je, daarmee concludeer ik dat het ook hij Live TV gebeurt?

En heb je de Next al eens getest via ethernet? Want Replay en opnames speelt hij af via internet (wifi of ethernet). En via WiFi is de ervaring dat de bitrate lager wordt voor het af te spelen programma waardoor je veranderende kleuren ziet en wolliger beeld krijgt. Sluit je de Next aan via ethernet of 5Ghz Wifi, is het probleem vaak minder.

Internet kabel is die aangesloten en tijdens live tv niet
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes
Hoi Petertje001, goedemiddag!

Tijd om ook een haarscherp beeld te krijgen bij het bekijken van jouw opnames! Zoals K_Hlo terecht opmerkt zijn Replay TV en het bekijken van de opnames functionaliteiten van de Mediabox Next die via een internetverbinding worden afgespeeld. Ik begrijp uit je bericht dat je de Mediabox Next direct met een netwerkkabel hebt aangesloten op het modem, dat is super! Wel ben ik erg benieuwd wat er gebeurt als je een andere netwerkkabel (CAT5E of hoger) test. Zodra je in de gelegenheid bent geweest om dit te testen, dan horen we het graag! :blush:
Petertje001
Topicstarter
Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
Cecilia Ziggo wrote:
Hoi Petertje001, goedemiddag!

Tijd om ook een haarscherp beeld te krijgen bij het bekijken van jouw opnames! Zoals K_Hlo terecht opmerkt zijn Replay TV en het bekijken van de opnames functionaliteiten van de Mediabox Next die via een internetverbinding worden afgespeeld. Ik begrijp uit je bericht dat je de Mediabox Next direct met een netwerkkabel hebt aangesloten op het modem, dat is super! Wel ben ik erg benieuwd wat er gebeurt als je een andere netwerkkabel (CAT5E of hoger) test. Zodra je in de gelegenheid bent geweest om dit te testen, dan horen we het graag! :blush:

Zal straks testen
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Ik heb dat dus ook nog steeds. Ik heb er van de week een opname van kunnen maken. Misschien dat je dit probleem bekend voorkomt? Ik heb begrepen van een Ziggo medewerker dat dit te maken heeft met het terugvallen in bitrate, waardoor je dus een lagere kwaliteit te zien krijgt. Ik hoop toch echt dat Ziggo in staat is dit op te lossen, want het wordt toch langzamerhand wel erg vervelend om dit steeds te zien tijdens het Replay TV kijken.

Misschien dat Cecilia Ziggo of een andere moderator, zoals Alex Ziggo, Anne B Ziggo hier iets mee kunnen?

https://www.dropbox.com/s/oojm2ldbzlvapw0/Ziggo%20-%20Blur%20en%20kleur%20probleem%20met%20Next%20en%20Replay%20TV.mov?dl=0
Petertje001
Topicstarter
Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
K_Hlo wrote:
Ik heb dat dus ook nog steeds. Ik heb er van de week een opname van kunnen maken. Misschien dat je dit probleem bekend voorkomt? Ik heb begrepen van een Ziggo medewerker dat dit te maken heeft met het terugvallen in bitrate, waardoor je dus een lagere kwaliteit te zien krijgt. Ik hoop toch echt dat Ziggo in staat is dit op te lossen, want het wordt toch langzamerhand wel erg vervelend om dit steeds te zien tijdens het Replay TV kijken.

Misschien dat Cecilia Ziggo of een andere moderator, zoals Alex Ziggo, Anne B Ziggo hier iets mee kunnen?

https://www.dropbox.com/s/oojm2ldbzlvapw0/Ziggo%20-%20Blur%20en%20kleur%20probleem%20met%20Next%20en%20Replay%20TV.mov?dl=0

Aah gelukkig ben ik niet de enigste bedank voor je reactie
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Nee Petertje001 , klopt. En het wordt de laatste tijd eigenlijk alleen maar erger. Zeker in de avond. Hopelijk is Ziggo in staat om dit op te lossen, want eht begint toch wel erg vervelend te worden 😞

Beste Ziggo moderatoren (Anne B Ziggo bijv.), hebben jullie misschien een antwoord of oplossing?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey!

Ik zie dat Petertje001 19 augustus zei "ik ga het testen". is dat inmiddels gebeurd en hoe gaat het nu?
K_Hlo ; het was mij niet helemaal duidelijk dat het bij jou ook speelde. Je stelt in het begin van dit topic vooral vragen. Maar je filmpje is duidelijk ^^. Hoe is jouw mediabox met het internet verbonden? En heb je dit ook enkel met replay/opnames, of ook live?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Ik heb het voorbeeld (ik kon het flmpje eerder niet zien, maar nu wel. Geweldig goed gemaakt, K_Hlo ) ook doorgezet naar Anne B Ziggo , die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de mediabox.
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Lycke Ziggo wrote:
Ik heb het voorbeeld (ik kon het flmpje eerder niet zien, maar nu wel. Geweldig goed gemaakt, K_Hlo ) ook doorgezet naar Anne B Ziggo , die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de mediabox.


Graag gedaan.

Hartelijk dank voor het doorsturen en als er eventueel nog vragen zijn, hoor ik het graag.
RuudM

Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes
Voor wat het waard is: ook ik zag dit euvel bij het terugkijken van Zomergasten via replay. Het is dan echt niet aan te zien, zeker in combinatie met de bekende beeldproblemen zoals al uitvoerig in deze community is aangehaald.
Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9638Likes
Hoi K_Hlo , we hebben dit voorgelegd aan onze engineer. Hij ziet ook dat het programma op een gegeven moment van het hoge bitrate profiel schakelt naar een lager bitrate profiel, wat normaal gesproken voorkomt wanneer de internetverbinding wat minder is. We hebben beide resoluties (bitrate profielen) gecontroleerd, maar zien daar gene kleurverschil in terug. We hebben het dus nog niet kunnen reproduceren, wat het wat moeilijk maakt om verder te onderzoeken. Enkele vragen:


  • Als je hetzelfde stuk nog een keer kijkt, zie je het kleurverschil nogmaals op exact hetzelfde moment?
  • Heb je een recent voorbeeld waarbij het voorkwam? Iets wat ook via Replay nog is te kijken. Dan kan ik hier ook even testen. Het liefst ook nog een specifiek tijdstip in het programma.
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Anne B Ziggo wrote:

We hebben het dus nog niet kunnen reproduceren, wat het wat moeilijk maakt om verder te onderzoeken. Enkele vragen:


  • Als je hetzelfde stuk nog een keer kijkt, zie je het kleurverschil nogmaals op exact hetzelfde moment?


Nee, het is willekeurig. Bij terugspoelen en nogmaals afkijken is het vaak OK, maar kan het op andere momenten weer voorkomen. Lijkt echt een stream/buffer probleem (met de kennis die ik heb).



  • Heb je een recent voorbeeld waarbij het voorkwam? Iets wat ook via Replay nog is te kijken. Dan kan ik hier ook even testen. Het liefst ook nog een specifiek tijdstip in het programma.


Jinek gisterenavond, RTL Nieuws (19:30) van gisteren, NOS Journaals van 12:00 en 15:00 van vandaag. NPO1. Maar soms ook bij eigen opnames. Het probleem doet zich vaker voor als ik de Next aanmeld op de 2,4 Ghz Wifi verbinding, minder als ik hem aanmeld op de 5Ghz en nog minder als ik hem aansluit via ethernet. Wifi is dan direct op de ConnectBox en de NExt is het enige aangesloten apparaat op de 5Ghz, aangezien ik zelf nog een roter achter de Connectbox heb staan (Neatgear R7000) Dat laatste is helaas geen optie voor mij, maar voor de test was het wel even handig om verschil te zien tussen Wifi en Ethernet. En dat is er dus.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Tot dit topic werd gestart had ik dit fenomeen al regelmatig bij vooral Jinek opgemerkt. Netwerkdiagnoses waren altijd in orde. Een paar dagen later kwam ik dit verschijnsel nauwelijks meer tegen. Aansluiting van de Next is bedraad en niet wireless.

Nu anderen er veel meer last van lijken te hebben dan hier nu het geval is, hou ik het goed voor mogelijk dat dit te maken kan hebben met (tijdelijk?) beperkte capaciteit in de backend, die waarschijnlijk regionaal kan verschillen.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ziet eruit als het knijpen van de bitrate als gevolg van kabelinternet capaciteitsprobleem in het coaxsegment. Dat verklaart ook dat het even later weer goed gaat. De capaciteit in het coaxsegment wordt immers gedeeld door alle gelijktijdige kabelinternetters. Never The Same Color (NTSC).
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
AoxoMoxoA wrote:
Tot dit topic werd gestart had ik dit fenomeen al regelmatig bij vooral Jinek opgemerkt. Netwerkdiagnoses waren altijd in orde. Een paar dagen later kwam ik dit verschijnsel nauwelijks meer tegen. Aansluiting van de Next is bedraad en niet wireless.

Nu anderen er veel meer last van lijken te hebben dan hier nu het geval is, hou ik het goed voor mogelijk dat dit te maken kan hebben met (tijdelijk?) beperkte capaciteit in de backend, die waarschijnlijk regionaal kan verschillen.


Het valt bij Jinek vooral op door de kleuren in het decor. Ik heb het bij veel andere programma's ook met enige regelmaat, meerdere keren tiidensyhet bekijken via Replay TV of Opnames. Is niet bij alle programma's goed te zien als het beeld veranderd, omdat er minder kleur in beeld is of veel beweging. Maar onscherper beeld valt dan wel op. Ik hoop dat men het probleem zsm op kunnen lossen, want vervelend is het wel!

Uitgelicht topic