Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

Beste oplossing voor Ziggo Next Audio out instelling

Als eerste, ik heb er niet echt verstand van, dus als hieronder onzin staat, ik weet niet beter....

Ik heb een Ziggo Next (DCX960), die net als al mijn andere apparatuur via HDMI is aangesloten op mijn TV. De TV geeft het HDMI geluid door naar m'n AV surround sound.

Met de Horizon XL kon je in de Guide zien op een programma Dolby Digital of Stereo is.
Het AV surround sound system kiest, afhankelijk van de input, DD of Prologic .

Nu met de Next, kun je in de Guide niet meer zien of een programma DD of Stereo is.

Als je de Next audio out of Stereo zet, gaat -alles- in stereo naar de TV, en door naar de AV surround, die dan automatisch via Prologic het stereo signaal uit de 5 speakers laat komen.
Klopt het dat als je deze keuze maakt, dat je het meeste van het DD5.1 geluid teniet hebt gedaan, behalve dat wat de AV Prologic weer terugklust ?

Als je de Next audio op Dolby Digital zet, gaat -alles- in Dolby Digital naar de TV, en door naar de AV surround, die dan automatisch naar DD schakelt. Echter, voor niet DD programma's lijkt de Next slecht 2 kanalen (Stereo) te sturen, en worden maar 2 van de 5 speakers aangestuurd. Ik kan dan handmatig de AV naar Prologic omschakelen.

Wat zou de beste keuze zijn ?
Next Audio out op Dolby Digital, en bij weinig geluid (Stereo TV uitzendingen) handmatig naar Prologic omschakelen op de AV ?
Of Next Audio out op Stereo, en altijd de AV op Prologic ?

Ik ben benieuwd.
Groet,
René
3 Reacties 3
Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Hou René,

Ik stoor mij ook enorm aan deze optie die de Next biedt mbt het geluid. Je kunt nu enkel kiezen uit alles dolby of alles stereo. Met als nadeel dat de stereo zenders zeer slecht/zacht worden afgemixt naar dolby. Voor mij is er geen beste keuze, ik hoop op een oplossing van Ziggo om het geluid origineel door te sturen (dus ene zender dolby andere zender stereo). Meld je ongenoegen dus bij Ziggo, des te groter de kans dat met een toekomstige update dit probleem wordt verholpen. Of het forum staan al diverse soortgelijke klachten. Gr Peter
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Hallo Peter,

Tja, goh, ik stoor mij er niet enorm aan, ik weet er te weinig van af. En ten opzichte van de Horizon is het een giant leap forward.
Voor zover ik de "klachten" op het forum heb gezien , is Ziggo op de hoogte van dit issue, dus dat wordt vast opgelost.Mijn vraag was meer hoe de kenners hier mee omgaan totdat er een oplossing in de Next is .....

Groet,
René
Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Hoi, als je er verder niet veel om geeft zou ik voor de stereo naar Prologic II oplossing gaan. Je hebt dan hlde meeste kans op geluid wat van redelijke kwaliteit komt en constant is in volume. Maar...... Dit hangt natuurlijk geheel af van de kwaliteit/kunde van je av receiver. Niet alle receivers zijn in staat om tv audio goed uit te mixen naar Prologic. Even aankijken dus hoe het bevalt.

Ben je echter een film/audio/video fan, dan uiteraard voor het dolby digital geluid gaan. Dan maar met de afstandsbediening wat schakelen in volume 🙂

Uitgelicht topic