Beeldkwaliteit/resolutie/bitrate van Netflix app bij Next mediabox vergeleken met Chromecast 2

• 12 april 2019
  • 27 Reacties
  • 3970x Bekeken

Reputatie 1
Ik heb gisteren de Next mediabox in gebruik genomen. Eerste indruk: heel positief, zeker vergeleken met de Mediabox XL.

Ik vind het fijn dat er een Netflix-app aanwezig is op de Next, want daarmee hoop ik zonder smartphone, met een afstandsbediening kan kijken als vervanging van de Chromecast 2. Overigens werkt het bekijken van Netflix op die Chromecast 2 prima hoor, maar als er een apparaat om te kijken uit kan (de Chromecast) en een apparaat voor bediening weg kan (een smartphone) vind ik dat prettig.

Ik heb dus de Netflix-app op de Next mediabox geprobeerd 🙂 Nou denk ik een verschil te zien in beeldkwaliteit, of resolutie, danwel scherpte van het weergegeven beeld van dezelfde Netflix-film op de Next mediabox, tegenover de Chromecast 2. Het beeld op de Next mediabox is minder scherp, alsof het niet Full HD (1080p) is. Ik dacht eerst dat de Next nog wat meer moest bufferen voordat de app scherper beeld zou weergeven (oftewel overschakelen naar een hogere bitrate bij een hogere verbindingssnelheid). Maar na een half uur werd het beeld niet scherper. Ik denk dat de Netflix-app op de Next mediabox niet naar een hogere bitrate ging.

Wat heb ik voor apparatuur en hoe is het aangesloten?
  • Next mediabox, via bijgeleverde HDMI-kabel aan HDCP2.2-poort op de receiver, UTP-kabel aan de router
  • Google Chromecast 2, rechtstreeks in een HDMI-poort op de receiver, WiFi aan de router (kan niet anders)
  • Yamaha RX-V479 receiver, aansluiting lijkt me niet van toepassing maar UTP-kabel aan de router voor MusicCast
  • Panasonic Viera TX-L37G10E, aansluiting op de HDCP2.2-poort (out) op de receiver
  • Netgear R7800 router met OpenWRT, aansluiting met UTP-kabel op Ziggo modem
  • Ziggo Connectbox modem in bridge, aansluiting lijkt me niet van toepassing
  • 200/20 Mbit/s Internetaansluiting
ik heb de bijgeleverde HDMI-kabel van Ziggo, die voor 4K geschikt zou zijn aangesloten op de Next mediabox en de HDCP2.2-poort (in) op de receiver. De Chromecast 2 ondersteunt full HD (1080p) en kan alleen via WiFi verbonden worden met een thuisnetwerk. De HDMI-kabel van de receiver naar de TV is aangesloten tussen de HDCP2.2-poort (out) van de receiver en de eerste HDMI-ingang van de TV, deze TV ondersteunt ten hoogste 1080p. Het beeldsignaal van alle bronnen verloopt via dezelfde HDMI-uitgang en -kabel naar de TV.

zoals ik het kan beredeneren, heeft de Next mediabox de beste HDMI-kabel (4K geschikt) naar de juiste HDCP-ingang op de receiver en is via een UTP-kabel aangesloten op de router. De Chromecast 2 is aangesloten op 1 van de 6 HDMI-ingangen op de receiver en via WiFi verbonden met de router. Toch geeft de Chromecast 2 een zichtbaar scherper beeld van dezelfde Netflix-film of -serie op de TV dan de Netflix-app op de Next mediabox. Als ik via de YouTube-app op de Next mediabox een 4K filmpje afspeel, is dat veel scherper dan film van Netflix via diezelfde Next mediabox, vergeleken met de Chromecast.

Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? Zit dit verschil in scherpte/beeldkwaliteit/resolutie/bitrate in de Netflix-app op de Next mediabox?

27 Reacties

Reputatie 5
Badge +4
@Lycke Ziggo kan jij hier iets zinnigs over melden?
Reputatie 7
Hoi @Willekeurige voorbijganger, welkom hier!

Bedankt voor je uitgebreide beschrijving van je bevindingen. Daar kunnen we wat mee. Net heb ik even overleg gepleegd met het test-team en volgens hen is de beeldkwaliteit de volledige resolutie. Het advies vanuit hen is om eerst een zo kaal mogelijke situatie te maken om te controleren hoe het dan gaat. Dus, even zonder receiver en direct op het modem via kabel (dus poort 1 van het modem gebruiken en de rest even afkoppelen van het modem).

Wil je dat eens testen? Ik ben benieuwd!
Reputatie 1
Inmiddels zijn we wat dagen verder, en hebben we ook wat meer ervaring opgedaan. Wat me opviel is dat de eerste film die ik van Netflix via de Next mediabox keek, zolang ik dat keek, niet zo scherp was als dat ik dat via de Chromecast 2 keek. Dit betrof King Arthur. Via de Chromecast 2 was deze scherper, ik heb een half uur eerst via de Next mediabox gekeken en daarna de rest afgekeken via de Chromecast 2. Dat "hele halve" uur op de Next mediabox vond ik niet zo scherp/duidelijk als via de Chromecast 2.

Een dag later keek ik wat afleveringen van After Life van Netflix via de Next mediabox. Haarscherp, zo scherp als ik gewend ben van het kijken van die serie op de Chromecast 2. Ik zag geen verschil.

Weer een dag later begin ik aan Wonder Woman op Netflix, via de Next mediabox. En weer vind ik het beeld niet zo scherp.

Ik zal later gaan testen wat je voorstelt @Michael Ziggo, ik begrijp waarom je deze stap ook voorstelt omdat je uit wil sluiten dat mijn apparatuur de kwaliteit van de Next mediabox nadelig zou kunnen beïnvloeden. Maar ik plaats alvast een kanttekening:
  • al mijn videoapparatuur is via HDMI aangesloten op de Yamaha receiver
  • Vanaf de Yamaha receiver is 1 HDMI-kabel aangesloten op de televisie, al het beeldsignaal loopt via deze HDMI-kabel en deze receiver
  • De Chromecast 2 is via WiFi verbonden met de router, in tegenstelling tot de Ziggo Next, deze is bekabeld aangesloten op de router, met een 1Gb/s uplink volgens de lampjes.
  • Van de aangesloten bronnen op mijn receiver, is er 1 waarvan ik twijfel aan de scherpte van het beeld (van mij mag je ook bitrate zeggen), en da's de Netflix app op de Next mediabox. En neem a.u.b. van me aan dat ik niet op zoek ben naar "zwakheden", zeker niet! Het viel me op, niet 1 keer, ook niet voor een korte periode.
Ik zal later de Next mediabox met een UTP-kabel rechtstreeks op het modem aansluiten, zonder de router ertussen en aan de andere kant zal ik de HDMI-kabel van de Next mediabox rechtstreeks op de televisie aansluiten. En dan kijk ik natuurlijk ook weer even naar dezelfde Netflix films 😁
Reputatie 1
Hier dezelfde ervaring van een vergelijking tussen Netflix via de chromecast 2 en Netflix via de mediabox next. Gisteren gekeken naar de HD natuurserie "our planet" en dan valt pas op hoe groot het verschil in kwaliteit is bij netflix tussen de chromecast en de mediabox next.

Bij de chromecast worden alle beelden zeer vloeiend en extreem natuurlijk weergegeven. Via de mediabox zie je toch een lichte vertraging en een regelmatige framedrop. Dit valt extra goed op bij de slow motion beelden van de "our planet" serie. Terwijl dit weer niet het geval is bij live-tv of terugkijken van programma's. Dan zie ik geen framedrop zie en juist een hogere kwaliteit. Ik heb ook het idee dat de netflix stream niet maximaal wordt weergegeven.

De mediabox next is hier bekabeld aangesloten en de maximale internetsnelheid wordt eigenlijk altijd gehaald.

Overigens is deze box 1000x beter dan de horizon!! Dus keep up the good work!
Reputatie 1
ik herken helemaal wat je zegt @robinios. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de boel "even" anders aan te sluiten: d.w.z. de Next mediabox rechtstreeks met HDMI op de televisie en met een UTP-kabel op het modem. Meestal zit er iemand "iets belangrijks te doen" op Internet en kan ik niet even de router er tussen uit halen, en anders wordt het me te laat af om 's avonds dit in m'n eentje te doen, de volgende dag gaat de wekker weer vroeg...

Ik heb ontdekt dat je bij Netflix van die "Test patterns" hebt, dan kun je kijken hoe lang het duurt voor je app/apparaat naar een hogere resolutie/bitrate overschakelt. Dit is er voor verschillende resoluties. Mij valt keer op keer op dat de Chromecast 2 eerder een hogere bitrate laat zien dan de Next mediabox.

Gisteren was het me met een film op Netflix wel heel duidelijk dat de Next mediabox of veel minder buffert, of de network-/app-stack in de Netflix-app in de Next mediabox is anders dan de network-/app-stack voor de ingebouwde Ziggo apps zoals Live TV kijken en OnDemand, want dat spul van Ziggo in die Next mediabox, dat werkt fantastisch. Snel, vrijwel direct een goede kwaliteit stream, ik ben zeer blij daarmee. Maar helaas valt daarmee het verschil met de Netflix-app in de Next mediabox des te meer op. Want wat zag ik nou laatst? Ik wilde met m'n dochter een Netflix-film kijken via de Next mediabox, dan kies je de film, dan kies je "Afspelen" en dan krijg je een soort donker transparante overlay te zien met een cirkel met een ronde rand die ronddraait en een getal daar in. Dat zal vast een percentage zijn van het laden of bufferen of zo. In die Netflix-app van de Next mediabox bleef die hangen op "20". Of dat nu procenten zijn, dat zal wel, maar de film werd niet verder geladen. En let wel hè, de Next mediabox is met een UTP-kabel aan de router aangesloten. Ik heb direct omgeschakeld naar de Chromecast 2, startte de zelfde film in Netflix en die starte binnen 2 seconden met afspelen...

Ik twijfel niet aan de bekabeling van de Next mediabox (UTP of HDMI), ook twijfel ik niet aan de resources van de Next mediabox zelf, wel twijfel ik aan de Netflix-app in de Next mediabox, of anders aan de hoeveelheid resources die die app krijgt van de firmware in de Next mediabox...

En inderdaad: de Next mediabox is een hele grote verbetering! Ik ben er blij mee 👍
Reputatie 1
Badge +1
Helemaal mee eens @Willekeurige voorbijganger , de ChromeCast 2 geeft een duidelijk beter beeld. Heb weliswaar een MediaBox maar ik vermoed dat Netfix normaal gesproken ook 1080i uitzendt. (Doet een Next dat ook of is dat 1080p?)

Ik heb destijds een aparte voeding voor de ChromeCast aangeschaft die een RJ45 netwerk aansluiting in de behuizing heeft. Via cat 6 aangesloten 1Gbit netwerk. Ik ben de ChromeCast blijven gebruiken ook mede door de vele hangups die ik had met de Netflix App in de Horizon/MediaBox
Reputatie 1

Ik twijfel niet aan de bekabeling van de Next mediabox (UTP of HDMI), ook twijfel ik niet aan de resources van de Next mediabox zelf, wel twijfel ik aan de Netflix-app in de Next mediabox, of anders aan de hoeveelheid resources die die app krijgt van de firmware in de Next mediabox...

Om mezelf te quoten, ik denk niet dat de resources in de Netflix-app beperkt worden, ik denk dat het in de netwerk stack van de Next mediabox zelf zit. Gisteren heb ik een opname van de Formule 1 race in Spanje teruggekeken. Ik heb na een half uur kijken de Mediabox even uitgezet, ben gaan eten, heb een stukje gewandeld en daarna ben ik verder gegaan met kijken waar ik gebleven ben. Ik vond toen het beeld niet scherp. Ik vond het eigenlijk steeds slechter worden gedurende het terugkijken van de opname.

Je kunt dit het beste vergelijken met het kijken van een filmpje op YouTube, waarbij de kwaliteit automatisch naar de hoogst mogelijke kwaliteit gaat, als je dataverbinding snel genoeg is. Ik zie de hele race dat het beeld echt slecht is, ik kan soms met moeite de tijden van de intervallen tussen de Formule 1-rijders niet goed aflezen. Pas na 3 uur kijken, wanneer de nabeschouwing begint, zie ik het beeld beter worden. Maar het is nog geen 1080p-kwaliteit. Pas in de laatste 20 minuten van de nabeschouwing zie ik het beeld de kwaliteit van een 1080p uitzending krijgen. Ik zie het beeld daarna weer terugschakelen naar 480p of 720p. Het verschil is goed te zien wanneer de stream schakelt tussen deze bitrates, de helderheid veranderd ook mee, en de heren aan tafel (Rob Kamphues, Robert Doornbosch en Giedo van der Garde) hadden alledrie een tweed jasje aan, je zag de details van hun jasje goed wanneer de beeldkwaliteit zichtbaar schakelde. En even later was er blijkbaar te weinig ruimte in de buffer en schakelde de stream weer naar een lagere bitrate.

Je kunt me van alles wijsmaken, maar ik heb dit in huis met mijn andere apparatuur zelden meegemaakt: dat tijdens een stream van 4 uur achter elkaar, de buffers in het gebruikte apparaat niet vol genoeg kunnen raken om een 1080p beeld weer te geven. En dan heb ik het over 2 laptops, bedraad of via WiFi hebben dit gewoon niet. 2 iPads kennen dit ook niet: die starten de stream (YouTube, Netflix of een andere stream) en bufferen volop om de hoogst beschikbare resolutie te tonen. En 2 iPhones gedragen zich hetzelfde als de iPads. M'n Chromecast 2 heeft in de drie jaar dat ik hem gebruik (bijna dagelijks) met zowel Netflix als YouTube geen problemen gehad met bufferen. Maar met de Next mediabox zie ik regelmatig, niet altijd, maar wel regelmatig, duidelijk een lagere resolutie voorbij komen wanneer ik niet een live uitzending bekijk. Of ik nu via de ingebouwde Netflix-app kijk, een aflevering van Game of Thrones bekijk, of een opname terugkijk, het is niet altijd scherp beeld. Wat ik dan voor het gemak maar uitdruk als: "het is geen 1080p danwel een lagere bitrate".

En nogmaals: ik ben en blijf erg blij met de Next mediabox, maar voor een apparaat dat geschikt is voor 4K-televisie (die ik nog niet eens heb), vind ik de beeldkwaliteit van het gros van het interactieve tegenvallen.
Reputatie 1
Afgelopen zondag heb ik de opname van de Formule 1 race in Monaco teruggekeken, ook weer met tussenpozen en de hele tijd was het beeld goed. Superstrak (voor zover dat kan op een 1080p tv) 😁

En wat me ook is opgevallen; soms schakelt je mediabox Next om onduidelijke reden terug van 1080p naar 720p doorgifte via HDMI. Vanwege dit draadje had ik die instelling niet op “van je tv” staan, maar zelf gekozen voor “1080p”. Vorige week ontdekte ik dat die instelling op 720p stond 🤨. Opnieuw op 1080p ingesteld en nu, na de recente software update, maar in de gaten houden.
Reputatie 1
Hoi,

Probleem is dat De Next Mediabox standaard op 50p staat. Netflix app verwachten eigenlijk 60p framerate switch van TV of eigenlijk de Next. Vandaar onscherp niet vloeiend beeld en micro stutter. Altijd al hetzelfde probleem geweest bij Mediabox XL en nu deze Next. Dit zal Ziggo op moeten lossen in de software zodat hij automatisch overgaat naar de juiste beeldverhouding. Dan ben je van dit probleem af.
Reputatie 1
Kijk, dat wist ik niet. Gisteravond heb ik een film van Netflix gekeken via de Next mediabox en voordat ik startte heb ik de HDMI-doorgifte gecontroleerd, die stond nog op 1080p. En weer was het beeld niet scherp. Maar dat van die framerateswitch wist ik niet.

is dit weer zo’n “laten we goede standaarden overboord gooien en onze eigen standaard bedenken” ding?
Netflix app verwachten eigenlijk 60p framerate switch van TV of eigenlijk de Next.

Het probleem met Netfix is dat US Content 24p is, die door de Next wordt omgezet naar 50p.
Daar komt een fix voor, zodat je zelf kunt kiezen of dat wel of niet gaat gebeuren.
@Shinysidewinder
Reputatie 6
Badge +1
Het probleem met Netfix is dat US Content 24p is, die door de Next wordt omgezet naar 50p.
Daar komt een fix voor, zodat je zelf kunt kiezen of dat wel of niet gaat gebeuren.
@Shinysidewinder

Het zou ook zomaar kunnen dat uit onderzoek blijkt dat mensen prima tevreden zijn met de huidige implemenatie en dat die 'volg de framerate' feature er niet gaat komen omdat de TV dan bij aanvang van een serie kortstondig schakelt naar de juiste framerate wat een zwart scherm tussen de 2 en 10 seconden tot gevolg heeft. 🤔😉 Laten we hopen dat het toch zo snel mogelijk geïmplementeerd gaat worden.
Als je maar kunt kiezen. Jij baas of Liberty Global baas?
Er zijn zat klanten die met dit soort dingen geen probleem hebben, omdat het niet opgemerkt wordt. Dat is helemaal prima, maar hoeft daardoor nog niet een beperking van de mogelijkheden in te houden..
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb dit getest met de testpatterns op Netflix:

Zie hier en hier

Beeldkwaliteit van de Next blijft ver achter op die van de TV app...
Reputatie 3
Badge
Ik begrepen dat er problemen zijn/waren met de Netflix app op Android (TV), namelijk:
1) geen ondersteuning voor UHD en HD (slechts SD)
2) geen instelling voor 24/25/50 Hz beeldverversing (=Europa)

Consequenties:
1) leidt tot een wat lagere resolutie
2) leidt tot af en toe een extra tussenbeeldje (lijkt op een korte “freeze”)

Deze beperkingen spelen met name bij de goedkope Android IPTV kastjes uit China. Mijn nieuwe Philips OLED kan na updates wel UHD aan, maar heeft nog geen build-in support voor Europese beeldverversingsfreqquenties.

Ik weet niet welk OS de Next gebruikt en of de beperkingen ook voor bijvoorbeeld Linux gelden.

Wel heeft Ziggo aangegeven dat de beeldverversing op de to-do lijst staat.
Op de Next kun je zien welke Open Source spulletjes er gebruikt worden.
Bij een van de instellingen, kun je Systeem info bekijken.
Weet niet uit mijn hoofd waar precies; naar beneden scrollen is nodig. Zal ze nog eens goed moeten gaan bekijken.
Herinner me dat ik eerder concludeerde: het is een Linux distro.
Reputatie 3
Badge
Voor Linux is er geen standaard app voor Netflix die HD en UHD ondersteund. Komt ook door rechten management (DRM). Dus Liberty moet zelf wat ontwikkelen/modificeren of dat door Google laten doen.
Reputatie 3
Badge +2
Voor Linux is er geen standaard app voor Netflix die HD en UHD ondersteund. Komt ook door rechten management (DRM). Dus Liberty moet zelf wat ontwikkelen/modificeren of dat door Google laten doen.

Waarom door Google laten doen?
Linux is een open source systeem en heeft verder niks met Google te maken, alleen Android wat is gebaseerd op Linux is van Google.
Ik denk dat er bij Ziggo genoeg kundige mensen rond lopen om dit op te lossen, mij is het in ieder geval nog niet opgevallen.
Reputatie 7
Badge +5
Mooie discussie en dito meningen over de Netflix app in de Next, ik kijk voorlopig niet meer via de Next maar uitsluitend via mijn TV en dan de Netflix app beter kan het niet, top beeld en zeker als ik 4k content kijk.
Dit moet ook verbeterd worden net zoals nog meer bugs enzv. en zolang laat ik Netflix via de Next links liggen.😉
Misschien is het ook wel zo, dat je de Next niet moet afrekenen op de functionaliteit/kwaliteit van de bijgeleverde Netflix App.
Voor klanten met een niet Smart TV is het mooi meegenomen.

Er is nog zat gedoe waar de Next wel in alle redelijkheid op mag worden afgerekend.
Dat ook weer.
Misschien is het ook wel zo, dat je de Next niet moet afrekenen op de functionaliteit/kwaliteit van de bijgeleverde Netflix App.

Persoonlijk vind ik dit een beetje kort door de bocht, als je een extra app aanbied op de Next box, dan vind ik persoonlijk dat die ook gewoon correct moet werken.

Ik ben met je eens dat er andere problemen zijn die ik liever eerst opgelost zie worden op de Next...
Reputatie 7
Badge +5
Yep beeld en geluidsproblemen enzv. indd. nog zoveel meer op te lossen.
Darom Netflix kijk ik gewoon via mijn 4k Tv.
Reputatie 3
Badge

Voor Linux is er geen standaard app voor Netflix die HD en UHD....Waarom door Google laten doen?

foutje, ik bedoelde Netflix. Netflix is erg bezorgd over het risico van illegaal copieeren van content. Daarom moeten Netflix app aanbieders zich kwalificeren als ze (U)HD en/of HDR kwaliteit willen aanbieden. Zo duurde het bij de iPhone Xs en Xr ook even voordat die dat ondersteunden..
Reputatie 2
Badge
Hier had ik hetzelfde ik heb de HDMI kabel die erbij zit vervangen voor een andere kabel en probleem was bij mij weg heb nu met alles op de Next haarscherp beeld met netflix zie geen verschil meer via de Chromecast 2 of Next
Dus de HDMI kabel vervangen is de oplossing. De HDMI kabel die er bij de nieuwe box geleverd word is niet in orde??

Reageer