kusuma

Level 10
  • 437Posts
  • 1Oplossingen
  • 125Likes

Beeldkwaliteit Next nog steeds ergenis

de beeldkwaliteit is steeds een doorn in mijn oog bij sport evenementen
blijft het beeld achter er zit een vertraging in dat duurt enkele seconden
dan trekt het bij maar zodra weer een snelle wisseling van beeld gebeurd
het weer waarbij tevens een heel slecht beeld ontstaat
heb wel het idee dat mijn tv dat hersteld
9 Reacties 9
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Misschien een voorbeeld programma om te checken wat je ziet?

Het klinkt alsof je via replay zit te kijken via een slechte WiFi verbinding.
Maar dat zal wel niet zo zijn. Ik kan me niet herinneren ooit zoiets te hebben gezien. Wel heel even dat een opname 1 sec minder scherp is maar dat is het dan ook wel.

Lijkt op je andere gemelde probleem.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/voor-en-achteruit-spoelen-van-alle-programma-s-43559

Ook internet afhankelijk. Ook al zit je "bedraad" te kijken. Het kan zo zijn dat je internet data naar de Next geknepen wordt ergens.
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
Ook t.a.v. dit nieuwe topic was het handiger geweest om aansluiting te zoeken met het topic https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
Het lanceren van nieuwe topics over een al lang lopend onderwerp maakt de leesbaarheid van het forum nogal onoverzichtelijk.

Wat betreft je waarnemingen tijdens sportevenementen: dat is gerelateerd aan het beeldscherptefilter (diverse keren aangehaald in voornoemd topic). Dat filter is de grote boosdoener van dit soort ellende die het kijkplezier met de Next bederven.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Zeeburgia wrote:
Ook t.a.v. dit nieuwe topic was het handiger geweest om aansluiting te zoeken met het topic https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
Het lanceren van nieuwe topics over een al lang lopend onderwerp maakt de leesbaarheid van het forum nogal onoverzichtelijk.

Wat betreft je waarnemingen tijdens sportevenementen: dat is gerelateerd aan het beeldscherptefilter (diverse keren aangehaald in voornoemd topic). Dat filter is de grote boosdoener van dit soort ellende die het kijkplezier met de Next bederven.



En toch.........ik ervaar die genoemde problemen niet.......ook al vermeld in div andere topics.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Zeeburgia wrote:
Ook t.a.v. dit nieuwe topic was het handiger geweest om aansluiting te zoeken met het topic https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
Het lanceren van nieuwe topics over een al lang lopend onderwerp maakt de leesbaarheid van het forum nogal onoverzichtelijk.

Wat betreft je waarnemingen tijdens sportevenementen: dat is gerelateerd aan het beeldscherptefilter (diverse keren aangehaald in voornoemd topic). Dat filter is de grote boosdoener van dit soort ellende die het kijkplezier met de Next bederven.

Ik denk dat dit toch iets anders is dan het beruchte filter.
En, dat andere topic is al zo groot dat iedere extra bijdrage niets toevoegd. Ik krijg er ook nog steeds geen email berichten van als er iest bijkomt. Ik kijk er afentoe in maar het blijft een twee kampen topic.
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
Ik ben het uitsluitend eens met je laatste zin, ik persoonlijk beschouw de uiteenlopende standpunten overigens als tevreden en ontevreden gebruikers t.a.v. de beeldkwaliteit en niet direct als twee kampen.
Wanneer je denkt dat gladde close ups van gezichten en een wazig veld tijdens voetbalwedstrijden een andere oorzaak hebben dan het scherptefilter, dan mis ik vervolgens in je bericht wat naar jouw mening de daadwerkelijke reden is. Een losse flodder, die niets toevoegt aan de discussie.

Ik ben het totaal oneens met je stelling dat het topic 'Mediabox Next minder scherp HD-beeld' te groot is en dat een vrijbrief mag zijn om maar lekker een nieuw topic in het community te starten. Op die wijze wordt het community naar mijn mening flink onoverzichtelijk. De forumregels schrijven bovendien voor dat een forumlid eerst moet kijken of van zijn/haar beoogde onderwerp reeds een lopend topic in het community aanwezig is.
charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes
De beschreven problematiek, heb ik ook niet.
Dat heb ik ook gemald in het andere topic, maar dan wordt je direct om je oren geblazen met alleen de negatieve berichten.
Ik heb een strak beeld, geluid loopt synchroon zowel via toshlink als over HDMI
Ik denk persoonlijk dat het oorspronkelijke topic moet worden gesloten en men een gedegen onderzoek moet doen, (wellicht via 2 separate topics, wel en niet werkend),want normaliter zie je op een forum/topic alleen de negatieve berichten.
Zaak is om goed een onderscheid te gaan maken, waar het zich manifesteert, want er zijn veel verschillen in afhandeling van de HDMI handshake naar de tv en/of de reciever, ondanks de z.g.n. standaardisatie van het HDMI protocol.
Ook van HDMI zijn er al diverse versies ontstaan en ondanks downwards compatible wil dat niet zeggen, dat dit "intern" ook zo is.
Wellicht kan de moderator een simpel script maken met een aantal vragen wanneer er wel / niet goed beeld is.
Vragen als gebruikte TV merk, HDMI poort nr, kabel, wel of niet via de reciever ed.

Vooralsnog hoop ik, dat het voor iedereen wordt opgelost, echter zal een nieuwe firmware update, wellicht voor een deel niet de oplossing zijn of krijgen de "niet getroffenen" nu ineens wel problemen.
Dit is voor Ziggo wellicht een lastige bijkomstigheid en wens ze hier ook sterkte mee met het nemen van de juiste stappen.

Wat ik mij wel afvraag is, om een mogelijkheid in te breien, dat de gebruiker zelf kan besluiten om een bepaalde firmware versie te gaan gebruiken en om ook de mogelijkheid te hebben om terug te kunnen gaan naar een voor hem/haar wel goed werkende versie.
De mediaplayers hebben dit vaak ook. ingebouwd.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Zeeburgia de analyse op het beeld heb ik al een keer gedaan in het topic en daar kwam uit dat er een edge filter is en beelden glad gestreken worden. Maar dat is bron afhankelijk. Ik had studio sport gepakt en de hdmi uitgang gecaptured van de Next en mijn Humax.
Daarin zie je hele kleine verschillen.

Dus ik zie verschil hoe minimaal ook. De slechte beelden die op het topic besproken worden komen vaak van een geupscaled beeld dat al niet scherp was en door de Next vernaggeld wordt. Vooral voetbal is daar goed in. Heb dat ook gemeld toen de WK dames voetbal bezig was. Daar was de bron al slecht en maakte de Next er echt een puinhoop van.

Laatste tijd lijkt er een hoop verbeterd te zijn in het beeld. En als je goed kijkt zoals bij "Beste zangers" dan zie ik verschil tussen CI+, Humax en Next. Maar dat is heel slecht te bewijzen via een directe capture. Het gaat dan vooral om bewegings scherpte en die valt moeilijk te capturen.

Nu weer on-topic. De beschrijving van dit topic lijkt niet te maken te hebben met het filter. Als het beeld zo vreemd doet dan lijkt me dit eerder door de tv zelf te komen. Net als in de begin tijd van de Lcd tv zag je daarop artifacts bij voetbal wedstrijden. Ik kan daar slecht tegen en heb daarom voor plasma gekozen.
Ik kan me voorstellen, en nu kom ik op gevaarlijk terrein, dat sommige tv's nog steeds moeite hebben met snelle veranderingen en dan een filter erover gooien om het glad te strijken. Niet uitschakelbaar net als de Next.

Zie TS tekst:
"dat duurt enkele seconden dan trekt het bij maar zodra weer een snelle wisseling van beeld gebeurd het weer waarbij tevens een heel slecht beeld ontstaat
heb wel het idee dat mijn tv dat hersteld"
Dit lijkt niet door de Next te komen.

En dan zijn we terug bij af. Als, wat ik denk gebeurd bij TS, slechte internet verbindinding, dan zal de Next een minder goed beeld laten zien. Dat wordt verscherpt en daar kan de TV niet goed tegen. Zoiets als vroeger bij VHS de scherpte op max zetten om een gedetailleerd beeld te krijgen. Precies verkeerd, de scherpte moest juist omlaag.

Ik wacht de commentaren af. Heb waarschijnlijk op sommige teentjes getrapt. Het blijft mijn mening dat je de Next niet van alles de schuld kan geven.
Hij doet wel mee maar niet zo erg als ik vaak zie in de topics.
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
@charleyr

Een flink epistel, waarbij ik de volgende kanttekeningen plaats:

1. Als er door de moderators een slotje op een topic moet komen, is het naar mijn mening dit onnodig gestarte topic en niet het al maandenlang lopende topic;
2. Er is niets mis mee wanneer er in een topic berichten worden geplaatst met afwijkende standpunten, mits deze maar goed zijn onderbouwd;
3. Een eventuele keuze voor de gebruikers om wel of niet gebruik te maken van een bepaalde firmware is kiezen voor een gecompliceerde aanpak. Een keuze voor de gebruikers om wel of niet gebruik te maken van het scherptefilter lijkt mij een stuk simpeler;
4. Wanneer je de 1216 reacties in het topic 'Mediabox Next minder scherp HD-beeld' overziet, zijn weliswaar negatieve reacties over de beeldkwaliteit in de meerderheid, maar er zijn ook flink wat positieve reacties. Ik vind het een slecht idee om positief en negatief te splitsen naar 2 afzonderlijke topics.

Wat mij betreft hadden de moderators gelijk al gisteren het bericht van de TS mogen verplaatsen naar het lopende topic en er hier een slotje op gedaan.
Mr. Moon

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
** Bericht en reacties op dit bericht verwijderd door de moderator op verzoek **

Uitgelicht topic