Beantwoord

Audio PCM 2.0 of emulatie DD 5.1 en waar is de passthrough?

• 20 juni 2019
  • 62 Reacties
  • 3599x Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Gedreven Liefhebber
  • 33 reacties
De Next heeft 2 audio keuzes: Stereo of Dolby Digital 5.1
Bij de keuze DD 5.1 worden de achterspeakers via zowel HDMI als optisch aangestuurd door de Next, mijn versterker ziet de speakersturing vanuit de Next maar er gaat geen audiosignaal overheen.

Verder maakt het niet uit of je een zender met een PCM 2.0 audiosignaal kiest of een zender met DD 5.1 sturing, de Next maakt van iedere zender DD 5.1 zonder achterspeakers.
De 5.1 sturing is dus geen DD signaal maar een emulatie / halve upmix.

Net een monteur hiervoor in huis gehad, hij kon niets anders doen dan constateren dat dit inderdaad het geval is en dat het probleem in de Next zit.

Wanneer wordt dit opgelost?

En los van dat, waarom een 5.1 emulatie/upmix of stereogeluid en geen audio passthrough, deze ontbreekt in de menu's, wordt die toegevoegd?
icon

Best beantwoord door Brian 24 juni 2019, 15:41

(Zo, was even afwezig #GMM19)

De Next is geheel stroom- en kabelloos geweest, na inschakelen helemaal geen audio meer.
Na een herstart de audio weer terug.

Versterker op direct, de Next geeft een 5.1 sturing op alle kanalen maar zover was ik al.
Als er een film of serie gestart wordt en op diverse zenders nu WEL meerkanaalsaudio, ook over de achterspeakers (RTL8, NET5).
Bij een zender met PCM 2.0 worden de achterspeakers aangestuurd maar nog steeds geen audio (tenzij ik omschakel van direct naar bijvoorbeeld een 9 channel stereo profiel of een auto surround optie pak, goed niet zoals het 'hoort' maar er komt geluid uit)

In ieder geval bij films op tv of bekijken van een film/serie vanuit de on demand nu dus wel geluid, probleem lijkt daar opgelost.

Ik denk dat Ziggo de tekst Dolby Digital 5.1 en bijbehorende logo maar uit de software moet halen want de Dolby standaarden hanteren ze niet (en vervangen door de tekst 5.1 audio emulatie/upmix)

Nog maar even wachten op de volgende update voor passthrough.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

62 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Voor de echte liefhebber is een passthrough optie een must. Daarmee kun je het signaal onaangetast doorzetten naar jouw eigen apparatuur en er daar dan mee doen en laten wat je wil. Ik snap dan ook niet dat de huidige implementatie er ooit is doorgekomen.
Badge
@Willem-A

Vandaag een nieuwe tv gekocht en niet door het probleem hoor.
Daar de CI+ module in gedaan.
Dat is echt zoveel fijner kijken en het geluid staat meteen goed.
Kan zelfs nog kiezen tussen PCM, Dolby Digital en Dolby Digital+
Zoals het ook moet zijn.

Ga die Next mediabox gewoon terug sturen.
Alles zit ook op de tv, alleen replay tv niet.
In de toekomst nog maar eens een poging doen.
Zal het forum in de gaten houden.

Ps.
Op de tv zit trouwens een keuze PCM/Bitstream. Door op Bitstream te zetten krijgt de receiver het goed binnen en hoeft de decoder het niet om te zetten.
Dat is de keuze die je mist op de Next mediabox.
Reputatie 7
Even terug on-topic na een korte omweg hier de laatste paar berichten.

Deze bug heb ik nu al in meerdere posts/topics gelezen maar heeft een Ziggo moderator dit eigenlijk wel opgepakt? Ik ben namelijk benieuwd of dit überhaupt wel op de planning staat om gemaakt te worden want zover ik mij herinner is in geen enkel topic hierop ingegaan door een moderator (tenzij ik me vergis natuurlijk). Het enige wat ik gelezen heb is dat ze werken aan het volumeverschil.

@Lycke Ziggo @Mark Ziggo @Alex Ziggo

Bedoel je het bericht van de beginpost in dit topic? Dit is inderdaad opgepakt en doorgezet naar het ontwikkel-team 🙂
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Haander

zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, want ik vind de multi channel stereo een vreselijke stand... Maar zoveel mensen, zoveel smaken.
Reputatie 6
Badge +1
Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)

De box geeft 5.1 door als er 5.1 aangeboden wordt door de zender. Bij een stereo aanbod wordt door de next toch een 5.1 signaal doorgeven waar alleen de Linker en Rechter front speaker daadwerkelijk audio bevat.

Het voorbeeld is daarom ook een slecht gekozen voorbeeld. Fox is één van de weinige, zo niet de enige, Nederlandse commerciële zender die weigert in 5.1 uit te zenden en nog doodleuk in PCM 2.0 uitzend. Dat is overigens nog altijd beter dan dat neppe 5.1 van de anderen, maar als voorbeeld in dit geval dus ongelukkig gekozen.

Zoals al eerder op het forum aangegeven komt de passthrough optie in een volgende software release beschikbaar. Nog even wachten dus.
Badge
Oh wacht, ik zie nu dat je bij Stereo keuze ook geen surround uit je receiver krijgt. Ik zie dat je PCM binnenkrijgt als je dit kiest, kun je dit op je Next box veranderen naar bitstream (ik heb zelf geen Next)? Als je receiver namelijk PCM binnenkrijgt doet hij niets met het signaal en stuurt het door zoals hij het binnenkrijgt, met bitstream kan hij het decoderen naar DD+ of Neural:x.

Had het topic wel gelezen ja. Daarom ook gereageerd als extra informatie/toevoeging

Normaal werkt het zo wel ja.
Daarom met andere apparaten nooit een probleem gehad.
Probleem bij de Next is dat je die optie niet hebt.
Alles is plug and play en werkt alleen met een tv waarschijnlijk perfect.
Hoop dat ze die keuzeoptie met een update gaan brengen.
Zelfde als keuze van het geluid via hdmi of
Spdif. Niet dat het beide altijd aan staat.
Reputatie 5
Badge +3
Ik vind het altijd interessant om een beetje aan te kloten dus ik zit even in de handleiding van je receiver te kijken. Als je de Movie-toets (of Music of Game) van je receiver ingedrukt houdt kun je dan bij Stereo niet switchen naar Neural:X?
Reputatie 3
Heel apart, ik heb dit nog niet eerder gelezen. Kan het zelf dus niet testen aangezien ik geen Next heb. Hopelijk is dit een non-issue na de volgende update van de Next.

Dit staat duidelijk in het eerste bericht van dit onderwerp door Brian op bladzijde 1 ,en dit speelt al vanaf het begin en er gaat nog een oplossing voor komen als het goed is.
Heb zelf een Yamaha AV en die geeft bij als ik hem in het Menu van de Next op Dolby zet geen mIdden speaker en achter speaker aan bij een uitzending van b.v. NPO politiek dat stereo uit zend, zodra ik in dat Menu in zet op PCM krijg ik wel al mijn boxen,dit is al heel lang bekend en heel vervelend. Er zou een oplossing komen ,maar wanneer is nog niet bekend.
Reputatie 2
Badge
(Zo, was even afwezig #GMM19)

De Next is geheel stroom- en kabelloos geweest, na inschakelen helemaal geen audio meer.
Na een herstart de audio weer terug.

Versterker op direct, de Next geeft een 5.1 sturing op alle kanalen maar zover was ik al.
Als er een film of serie gestart wordt en op diverse zenders nu WEL meerkanaalsaudio, ook over de achterspeakers (RTL8, NET5).
Bij een zender met PCM 2.0 worden de achterspeakers aangestuurd maar nog steeds geen audio (tenzij ik omschakel van direct naar bijvoorbeeld een 9 channel stereo profiel of een auto surround optie pak, goed niet zoals het 'hoort' maar er komt geluid uit)

In ieder geval bij films op tv of bekijken van een film/serie vanuit de on demand nu dus wel geluid, probleem lijkt daar opgelost.

Ik denk dat Ziggo de tekst Dolby Digital 5.1 en bijbehorende logo maar uit de software moet halen want de Dolby standaarden hanteren ze niet (en vervangen door de tekst 5.1 audio emulatie/upmix)

Nog maar even wachten op de volgende update voor passthrough.
Reputatie 7
Badge +19

Dat snap ik maar @Groenewoudt krijgt met geen mogelijkheid surround geluid uit z'n receiver, zoals jou het wel lukt bij PCM.Dat heb ik verkeerd begrepen,maar dit is heel frusterend omdat het zo lang duurt, had de Humax 5200 en de Horizon en daarna de XL en die regelde dat gewoon zelf.

De Humax modellen sturen ook echt in stereo uit als de uitzending zo word doorgegeven. Bij de digitale uitgang is dat dan uiteraard wel DD 2.0. Maar daardoor werkt het dus prima om een surround stand op je receiver in te stellen als je dat wilt in die gevallen. Bij mij staat de receiver nogal eens op Dolby Prologic II x en als er dan een uitzending in DD 5.1 is pakt de receiver dát gewoon weer op.

Maar ik verwacht dat men dit probleem zeker gaat oplossen bij de Next. Het is altijd jammer dat je moet wachten op die oplossing, maar ik hou me dan maar weer voor dat er veel ergere dingen in het leven zijn....
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Groenewoudt

dat zou kunnen, maar zo'n kabeltje hoeft ook niet zo heel duur te zijn. Je moet geen bulk kopen, maar voor een euro of 10 kun je al best wel wat vinden. Dat zou ik er dan wel weer voor over hebben, maar hier liggen er een paar lades vol met kabels...
Reputatie 7
Badge +1
Brian bedoeld dat de Next gewoon het originele geluid moet doorsturen. Is het 5.1 dan moet de next 5.1 doorsturen is het stereo dan gewoon stereo etc.

Dat moeten ze eigenlijk ook voor het beeld doen, maar dat zit er voorlopig niet in.
Badge
@Willem-A
Zou ik normaal ook doen.
Ben van de Horizonbox afgestapt omdat ik die niet fijn vond door lawaai en veel freezes.
Toen maar weer de CI+ gebruikt en zonder problemen.
Laatste tijd veel goede dingen over de Next gehoord en daarom ook aangevraagd.
Ik kijk altijd met de receiver aan.
Dit is mijn 4e receiver in 20 jaar dus ben met de tijd meegegaan.
Hierdoor ook veel verstand van hoe en met wat ik iets aan sluit.
Vind daarom ook dat ze niet iets moeten uitbrengen wat nog maar half is uitgewerkt.
Dat is ook de reden dat ik niet om het probleem heen ga werken.
Bedankt voor het meedenken.
Zijn veel mensen mee geholpen waaronder ik 🙂
Reputatie 7
Badge +26
@Brian Daadwerkelijk is het zo. (althans bij mij) Dolby d is daadwerkelijk dolby d mits ook daadwerkelijk het programma zo wordt uitgezonden. ( en meestal ook hd zenders) zo ook netflix etc prima dolby d 5.1

Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Heb je de juiste volume verhoudingen inz de rear speakers goed ingesteld?
Reputatie 7
Badge +19
Ik snap je reactie @Groenewoudt maar soms moet je iets... Tenminste, als je een bepaald iets toch voor elkaar wilt hebben. En als je altijd kijkt met de receiver aan, wat ik overigens niet doe, dan moet je soms even concessies doen en wat geld uitgeven. Als je het dan weer voor elkaar hebt ben je die uitgave zo weer vergeten. Dat is ook met goede coax kabels etc. Als je dan naar een perfect beeld zit te kijken, maakt je dat weer blij en vergeet je al snel het bedrag dat je hebt uitgegeven en het vaak vele vele werk.

En... Graag gedaan!
Reputatie 5
Badge +3

Experimenteren is leuk zolang je wel weet wat je doet. Een 'beetje aan kloten' vind ik wat bedenkelijk. Maar dat zal wellicht niet zo zijn bedoeld.

Vanzelfsprekend niet zo bedoeld, maar ik bedoel meer het idee dat elke receiver weer net wat andere instellingen heeft om het juiste geluid te krijgen en ik zoek altijd graag uit wat de beste oplossing daarvoor is. Ik heb zelf een ietwat rare 6.0 opstelling staan thuis (geen center en subwoofer) en dat is vaak ook nog even zoeken wat nou het lekkerste klinkt.
Reputatie 2
Badge
@robbo Heb een Dolby Atmos, DTS-X receiver die is ingeregeld.
Net al aan de monteur aangetoond dat er niets aan mijn kant verkeerd gaat maar echt vanuit de Next, zowel optisch al via HDMI.

Als ik een DTS-X demo afspeel vanaf een Mede8er via dezelfde optische ingang of dezelfde HDMI kabel werkt dit wel gewoon. Ook bluray gaat meerkanaals gewoon goed.

Bij de Next geeft de receiver wel DD 5.1 input aan maar dat komt omdat de DD 5.1 sturing aanwezig is, de audio ontbreekt op 2 kanalen. De Next noemt trouwens alles 5.1 en stuurt altijd alle kanalen aan ongeacht de werkelijke input.

Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)

Ik kan de receiver dit op laten lossen d.m.v. een surround optie of upmix voor de achterspeakers maar dat lijkt me niet de bedoeling ... dan kan ik de Next net zo goed op PCM 2.0 zetten en een surround sausje er overheen jagen.

Herstarten van de Next, wisselen van opties, haalt niets uit.

Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan.
Kies maar eens direct of straight ... dan heb je wel sturing op 2 speakers vanuit de Next.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Groenewoudt

gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Wie het breed heeft... 😉

Veel kijkplezier gewenst, en wellicht later toch terugkomen op de Next. Die kan natuurlijk meer als een Tv met CI module.

Maar voor nu, nogmaals veel plezier van je Tv en wellicht tot een volgende keer.
Reputatie 4
Badge +3
Ik krijg hier veruit het beste geluid uit de Next als ik hem met een optische kabel op de receiver (Marantz 7013) aansluit met de instelling in de Next op stereo en de geluidsmodus in de Marantz op "multi channel stereo".

Dat is gewoon stereo, alleen geeft die datzelfde stereo ook naar de surround luidsprekers. Dus je hebt voren links/rechts stereo en achter links/rechts stereo.

Ps: ik ben geen liefhebber van het beeld door de receiver te lussen; vandaar geen HDMI in de Marantz. Maar de HDMI rechtstreeks in de TV (en de Next resolutie op 1080i: waar Ziggo ook mee uitzendt) en optisch voor geluid.

Dat deed ik 23 jaar geleden al met mijn Sony ES installatie, maar dan uiteraard met een scart naar de TV omdat HDMI nog niet bestond..
Reputatie 7
Badge +26
Ik wil ook nog even een correctie aandragen. @Brian Je gaf aan " Bij zenders die wel meer kanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox" >>>>dit is gewoon een stereo kanaal.
Reputatie 2
Badge
@Brian En de functie automatisch surround op de reciever?? (indien aanwezig) als het goed is pakt dan de reciever het juiste signaal op.. Maar dat zal ook wel uit geprobeerd zijn. Maar zoals gezegd.. ik ga brainstormen☺ Ik hoop op een update zo dat evt audio problemen iig opgelost worden..

Dat is dus de uitdaging, de versterker heeft een surround optie maar omdat er geen audio over de 2 achterkanalen komt kan hij er ook geen upmix van maken of een nette 5.1
Ik moet dus instellingen maken die dan niet handig zijn voor films ...

Of de stereo upmixen 😞

Ik heb een bose soundbar 700 aangesloten doormiddel van HDMI van de TV ( arc ) naar de soundbar.
De next zit met hdmi op mijn TV poort 1 met arc.
Ik hoor WEL heel goed geluid op de achterspeakers bij 5.1 als ik stereo gebruik dan niet.
Vooral bij reclame uitzendingen op NOP1 hoor ik de achter speaker super goed.
Ben het dus niet helemaal met je eens dat het een next probleem is.

Het zal best werken met andere apparatuur maar appels met peren denk ik: https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-a2070/index.html
Reputatie 7
Badge +26
Hier een Pioneer av reciever.. Hier wat ik al eerder aangaf gewoon mooi dolby 5.1 als zender en programma het uitzendt . bv nu even aan het zappen. Avatar.. Gewoon prima dolby 5.1. Ook bv gisteren op netflix de film Dunkerk en etc .. Gewoon ok.. Dus ja...
Reputatie 7
Badge +19
@Brian schreef:

"Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan".

Het gaat hier om het aangeven. Niet om het weergeven. Bij weergeven in surround van stereo bronnen is dat wellicht inderdaad zelf ingesteld. Maar de receiver hoort in het display aan te geven welke speakers er worden aangestuurd. En dat is wat @robbo bedoelt. De receiver geeft wel 5.1 kanalen aan, maar niet weer.
Reputatie 4
Badge +3
Dag @Haander

zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, want ik vind de multi channel stereo een vreselijke stand... Maar zoveel mensen, zoveel smaken.

Maar multi channel stereo is gewoon stereo. Niks gekunsteld.
Je zou de meubels en de TV met apparatuur kunnen omwisselen met de muur er tegenover en dan heb je nog hetzelfde geluid.
Alleen zijn de surround speakers dan je front en de fronts de surrounds :)

Vooral als ik Spotify luister gebruik ik die stand.
Dan heb je voren én achter in de kamer een volwaardig en "vol" stereo geluid.
Vroeger deden mensen om die reden wel eens een tweede set luidsprekers aansluiten op dezelfde ingang als de (voor)luidsprekers: bi-wiring.

Ps: ik heb de fronts wél ge bi-amped, maar dat is een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +26
@Willem-A @Haander Ja Dat vind ik ook zo.wat Willem aan geeft. Uiteraard met juiste werking/instelling etc hoor ik toch liever echt de effecten van rear speakers als deze ook echt geactiveerd /benut/aangestuurd worden. Een geluid wat van achteren moet komen etc etc. Dan vind ik persoonlijk met name dolby 5.1 programma's mooier dan - multi channel stereo . -

Maar ja als bij sommige dolby 5.1 niet goed functioneert, Vervelend. Ik hoop dan ook voor die gene dat de update snel komt.

Al blijf ik mij afvragen waarom bij de een het goed doet en weer bij de een niet naar verwachting... Een bekende issue helaas. Het type/merk van reciever? de next? pf pf.