1
Vraag
2
Reacties
Brian

Level 1
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Audio PCM 2.0 of emulatie DD 5.1 en waar is de passthrough?

De Next heeft 2 audio keuzes: Stereo of Dolby Digital 5.1
Bij de keuze DD 5.1 worden de achterspeakers via zowel HDMI als optisch aangestuurd door de Next, mijn versterker ziet de speakersturing vanuit de Next maar er gaat geen audiosignaal overheen.

Verder maakt het niet uit of je een zender met een PCM 2.0 audiosignaal kiest of een zender met DD 5.1 sturing, de Next maakt van iedere zender DD 5.1 zonder achterspeakers.
De 5.1 sturing is dus geen DD signaal maar een emulatie / halve upmix.

Net een monteur hiervoor in huis gehad, hij kon niets anders doen dan constateren dat dit inderdaad het geval is en dat het probleem in de Next zit.

Wanneer wordt dit opgelost?


En los van dat, waarom een 5.1 emulatie/upmix of stereogeluid en geen audio passthrough, deze ontbreekt in de menu's, wordt die toegevoegd?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Brian
Topicstarter
Level 1
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
(Zo, was even afwezig #GMM19)

De Next is geheel stroom- en kabelloos geweest, na inschakelen helemaal geen audio meer.
Na een herstart de audio weer terug.

Versterker op direct, de Next geeft een 5.1 sturing op alle kanalen maar zover was ik al.
Als er een film of serie gestart wordt en op diverse zenders nu WEL meerkanaalsaudio, ook over de achterspeakers (RTL8, NET5).
Bij een zender met PCM 2.0 worden de achterspeakers aangestuurd maar nog steeds geen audio (tenzij ik omschakel van direct naar bijvoorbeeld een 9 channel stereo profiel of een auto surround optie pak, goed niet zoals het 'hoort' maar er komt geluid uit)

In ieder geval bij films op tv of bekijken van een film/serie vanuit de on demand nu dus wel geluid, probleem lijkt daar opgelost.


Ik denk dat Ziggo de tekst Dolby Digital 5.1 en bijbehorende logo maar uit de software moet halen want de Dolby standaarden hanteren ze niet (en vervangen door de tekst 5.1 audio emulatie/upmix)


Nog maar even wachten op de volgende update voor passthrough.

Bekijk in context

62 Reacties 62
Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes
Hallo, de passthrough is toch in het menu van een surroundreceiver te vinden?
superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes
Brian bedoeld dat de Next gewoon het originele geluid moet doorsturen. Is het 5.1 dan moet de next 5.1 doorsturen is het stereo dan gewoon stereo etc.

Dat moeten ze eigenlijk ook voor het beeld doen, maar dat zit er voorlopig niet in.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Brian Daadwerkelijk is het zo. (althans bij mij) Dolby d is daadwerkelijk dolby d mits ook daadwerkelijk het programma zo wordt uitgezonden. ( en meestal ook hd zenders) zo ook netflix etc prima dolby d 5.1

Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Heb je de juiste volume verhoudingen inz de rear speakers goed ingesteld?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Brian Even een aanvulling op mijn vorige bericht: Vaak helpt ea bij problemen bij hulp aan andere:> even de dolby audio in het menu uit en dan weer aanzetten..

Edit: ook de box even 3 a 5 minuten uitzetten om alles even uit te sluiten..
Brian
Topicstarter
Level 1
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
robbo Heb een Dolby Atmos, DTS-X receiver die is ingeregeld.
Net al aan de monteur aangetoond dat er niets aan mijn kant verkeerd gaat maar echt vanuit de Next, zowel optisch al via HDMI.

Als ik een DTS-X demo afspeel vanaf een Mede8er via dezelfde optische ingang of dezelfde HDMI kabel werkt dit wel gewoon. Ook bluray gaat meerkanaals gewoon goed.


Bij de Next geeft de receiver wel DD 5.1 input aan maar dat komt omdat de DD 5.1 sturing aanwezig is, de audio ontbreekt op 2 kanalen. De Next noemt trouwens alles 5.1 en stuurt altijd alle kanalen aan ongeacht de werkelijke input.

Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)

Ik kan de receiver dit op laten lossen d.m.v. een surround optie of upmix voor de achterspeakers maar dat lijkt me niet de bedoeling ... dan kan ik de Next net zo goed op PCM 2.0 zetten en een surround sausje er overheen jagen.

Herstarten van de Next, wisselen van opties, haalt niets uit.


robbo wrote:
Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan.
Kies maar eens direct of straight ... dan heb je wel sturing op 2 speakers vanuit de Next.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Brian Mmm vreemd... Omdat het hier goed functioneert. ..Ik zal nog even brainstormen.. Hoewel hier en daar te lezen dat sommige recievers en next anders reageren dan het hoort te zijn. De Reden...?? Ook al eens een fabriek herstel gedaan om alles uit te sluiten? ( verm. heeft de monteur dit ook al gedaan)

En de functie automatisch surround op de reciever?? (indien aanwezig) als het goed is pakt dan de reciever het juiste signaal op.. Maar dat zal ook wel uit geprobeerd zijn. Maar zoals gezegd.. ik ga brainstormen:relaxed: Ik hoop op een update zo dat evt audio problemen iig opgelost worden..
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Brian wrote:
De Next heeft 2 audio keuzes: Stereo of Dolby Digital 5.1
Bij de keuze DD 5.1 worden de achterspeakers via zowel HDMI als optisch aangestuurd door de Next, mijn versterker ziet de speakersturing vanuit de Next maar er gaat geen audiosignaal overheen.

Verder maakt het niet uit of je een zender met een PCM 2.0 audiosignaal kiest of een zender met DD 5.1 sturing, de Next maakt van iedere zender DD 5.1 zonder achterspeakers.
De 5.1 sturing is dus geen DD signaal maar een emulatie / halve upmix.

Net een monteur hiervoor in huis gehad, hij kon niets anders doen dan constateren dat dit inderdaad het geval is en dat het probleem in de Next zit.

Wanneer wordt dit opgelost?


En los van dat, waarom een 5.1 emulatie/upmix of stereogeluid en geen audio passthrough, deze ontbreekt in de menu's, wordt die toegevoegd?



Ik heb een bose soundbar 700 aangesloten doormiddel van HDMI van de TV ( arc ) naar de soundbar.

De next zit met hdmi op mijn TV poort 1 met arc.

Ik hoor WEL heel goed geluid op de achterspeakers bij 5.1 als ik stereo gebruik dan niet.
Vooral bij reclame uitzendingen op NOP1 hoor ik de achter speaker super goed.

Ben het dus niet helemaal met je eens dat het een next probleem is.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik wil ook nog even een correctie aandragen. Brian Je gaf aan " Bij zenders die wel meer kanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox" >>>>dit is gewoon een stereo kanaal.
Brian
Topicstarter
Level 1
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
robbo wrote:
Brian En de functie automatisch surround op de reciever?? (indien aanwezig) als het goed is pakt dan de reciever het juiste signaal op.. Maar dat zal ook wel uit geprobeerd zijn. Maar zoals gezegd.. ik ga brainstormen:relaxed: Ik hoop op een update zo dat evt audio problemen iig opgelost worden..


Dat is dus de uitdaging, de versterker heeft een surround optie maar omdat er geen audio over de 2 achterkanalen komt kan hij er ook geen upmix van maken of een nette 5.1
Ik moet dus instellingen maken die dan niet handig zijn voor films ...

Of de stereo upmixen 😞

Ronihd wrote:
Ik heb een bose soundbar 700 aangesloten doormiddel van HDMI van de TV ( arc ) naar de soundbar.
De next zit met hdmi op mijn TV poort 1 met arc.
Ik hoor WEL heel goed geluid op de achterspeakers bij 5.1 als ik stereo gebruik dan niet.
Vooral bij reclame uitzendingen op NOP1 hoor ik de achter speaker super goed.
Ben het dus niet helemaal met je eens dat het een next probleem is.


Het zal best werken met andere apparatuur maar appels met peren denk ik: https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-a2070/index.html
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Brian schreef:

"Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan".

Het gaat hier om het aangeven. Niet om het weergeven. Bij weergeven in surround van stereo bronnen is dat wellicht inderdaad zelf ingesteld. Maar de receiver hoort in het display aan te geven welke speakers er worden aangestuurd. En dat is wat robbo bedoelt. De receiver geeft wel 5.1 kanalen aan, maar niet weer.
Damandan

Level 10
  • 418Posts
  • 1Oplossingen
  • 220Likes
Brian wrote:
Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)


De box geeft 5.1 door als er 5.1 aangeboden wordt door de zender. Bij een stereo aanbod wordt door de next toch een 5.1 signaal doorgeven waar alleen de Linker en Rechter front speaker daadwerkelijk audio bevat.

Het voorbeeld is daarom ook een slecht gekozen voorbeeld. Fox is één van de weinige, zo niet de enige, Nederlandse commerciële zender die weigert in 5.1 uit te zenden en nog doodleuk in PCM 2.0 uitzend. Dat is overigens nog altijd beter dan dat neppe 5.1 van de anderen, maar als voorbeeld in dit geval dus ongelukkig gekozen.

Zoals al eerder op het forum aangegeven komt de passthrough optie in een volgende software release beschikbaar. Nog even wachten dus.
MarcovdD

Level 1
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Mijn vraag is waarom heb je hem via HDMI (arc) aan gesloten en via optische uitgang.
HDMI doet toch al wat je wil?

Groet
Marco
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik vind dat 'neppe' 5.1 geluid nogal meevallen. Oké, niet alles klinkt even goed, maar dat is op DVD net zo. Het is nou eenmaal zo dat lang niet alles ook echt in meerdere kanalen wordt, of is, opgenomen. Ik kan me soms wel vreselijke storen aan de belachelijke mixen die men ervan heeft gemaakt, maar daar betrap ik mezelf ook op bij soms zelfs behoorlijk dure SACD's. Die kun je dan ook maar het best in stereo beluisteren, terwijl er een 5.1. mix op staat.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: ik merk wel verschil tussen uitzendingen als ik de receiver instel op Dolby Digital EX, eventueel met THX. Bij EX kan het voorkomen dat uit alle 7.1 kanalen een prima geluid komt, maar het komt ook voor dat de surround speakers bijna niets laten horen, en de back surround speakers wel. In dat geval ga ik dus naar de stand 'auto' welke de receiver op DD 5.1. zet, zonder THX, of kies zelf voor Dolby Digital. Maar de stand 'auto' werkt zeer prettig.
Damandan

Level 10
  • 418Posts
  • 1Oplossingen
  • 220Likes
Voor de echte liefhebber is een passthrough optie een must. Daarmee kun je het signaal onaangetast doorzetten naar jouw eigen apparatuur en er daar dan mee doen en laten wat je wil. Ik snap dan ook niet dat de huidige implementatie er ooit is doorgekomen.
Brian
Topicstarter
Level 1
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
(Zo, was even afwezig #GMM19)

De Next is geheel stroom- en kabelloos geweest, na inschakelen helemaal geen audio meer.
Na een herstart de audio weer terug.

Versterker op direct, de Next geeft een 5.1 sturing op alle kanalen maar zover was ik al.
Als er een film of serie gestart wordt en op diverse zenders nu WEL meerkanaalsaudio, ook over de achterspeakers (RTL8, NET5).
Bij een zender met PCM 2.0 worden de achterspeakers aangestuurd maar nog steeds geen audio (tenzij ik omschakel van direct naar bijvoorbeeld een 9 channel stereo profiel of een auto surround optie pak, goed niet zoals het 'hoort' maar er komt geluid uit)

In ieder geval bij films op tv of bekijken van een film/serie vanuit de on demand nu dus wel geluid, probleem lijkt daar opgelost.


Ik denk dat Ziggo de tekst Dolby Digital 5.1 en bijbehorende logo maar uit de software moet halen want de Dolby standaarden hanteren ze niet (en vervangen door de tekst 5.1 audio emulatie/upmix)


Nog maar even wachten op de volgende update voor passthrough.
mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes
Ja dat zou een treffendere beschrijving zijn, maar er moet echt de passtrough voor het geluid komen absoluut de beste oplossing maar het is allemaal bekend bij ziggo dus we moeten geduld hebben. Mijn oplossing voor dat flut geluid en nep dolby de Next op dolby .....uit PCM 2.0 en mijn Marantz av versterker geeft dan een beter geluid door dolby digitaal 5.1.maakt hij er nog redelijk beter geluid van voorlopig tot het in de Next aangepast is.
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Ik krijg hier veruit het beste geluid uit de Next als ik hem met een optische kabel op de receiver (Marantz 7013) aansluit met de instelling in de Next op stereo en de geluidsmodus in de Marantz op "multi channel stereo".

Dat is gewoon stereo, alleen geeft die datzelfde stereo ook naar de surround luidsprekers. Dus je hebt voren links/rechts stereo en achter links/rechts stereo.

Ps: ik ben geen liefhebber van het beeld door de receiver te lussen; vandaar geen HDMI in de Marantz. Maar de HDMI rechtstreeks in de TV (en de Next resolutie op 1080i: waar Ziggo ook mee uitzendt) en optisch voor geluid.

Dat deed ik 23 jaar geleden al met mijn Sony ES installatie, maar dan uiteraard met een scart naar de TV omdat HDMI nog niet bestond..
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hier een Pioneer av reciever.. Hier wat ik al eerder aangaf gewoon mooi dolby 5.1 als zender en programma het uitzendt . bv nu even aan het zappen. Avatar.. Gewoon prima dolby 5.1. Ook bv gisteren op netflix de film Dunkerk en etc .. Gewoon ok.. Dus ja...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic