Beantwoord

Audio PCM 2.0 of emulatie DD 5.1 en waar is de passthrough?

• 20 juni 2019
  • 62 Reacties
  • 3691x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

62 Reacties

Reputatie 1
Mijn vraag is waarom heb je hem via HDMI (arc) aan gesloten en via optische uitgang.
HDMI doet toch al wat je wil?

Groet
Marco
Reputatie 6
Badge +1
Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)

De box geeft 5.1 door als er 5.1 aangeboden wordt door de zender. Bij een stereo aanbod wordt door de next toch een 5.1 signaal doorgeven waar alleen de Linker en Rechter front speaker daadwerkelijk audio bevat.

Het voorbeeld is daarom ook een slecht gekozen voorbeeld. Fox is één van de weinige, zo niet de enige, Nederlandse commerciële zender die weigert in 5.1 uit te zenden en nog doodleuk in PCM 2.0 uitzend. Dat is overigens nog altijd beter dan dat neppe 5.1 van de anderen, maar als voorbeeld in dit geval dus ongelukkig gekozen.

Zoals al eerder op het forum aangegeven komt de passthrough optie in een volgende software release beschikbaar. Nog even wachten dus.
Reputatie 7
Badge +19
@Brian schreef:

"Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan".

Het gaat hier om het aangeven. Niet om het weergeven. Bij weergeven in surround van stereo bronnen is dat wellicht inderdaad zelf ingesteld. Maar de receiver hoort in het display aan te geven welke speakers er worden aangestuurd. En dat is wat @robbo bedoelt. De receiver geeft wel 5.1 kanalen aan, maar niet weer.
Reputatie 2
Badge
@Brian En de functie automatisch surround op de reciever?? (indien aanwezig) als het goed is pakt dan de reciever het juiste signaal op.. Maar dat zal ook wel uit geprobeerd zijn. Maar zoals gezegd.. ik ga brainstormen☺ Ik hoop op een update zo dat evt audio problemen iig opgelost worden..

Dat is dus de uitdaging, de versterker heeft een surround optie maar omdat er geen audio over de 2 achterkanalen komt kan hij er ook geen upmix van maken of een nette 5.1
Ik moet dus instellingen maken die dan niet handig zijn voor films ...

Of de stereo upmixen 😞

Ik heb een bose soundbar 700 aangesloten doormiddel van HDMI van de TV ( arc ) naar de soundbar.
De next zit met hdmi op mijn TV poort 1 met arc.
Ik hoor WEL heel goed geluid op de achterspeakers bij 5.1 als ik stereo gebruik dan niet.
Vooral bij reclame uitzendingen op NOP1 hoor ik de achter speaker super goed.
Ben het dus niet helemaal met je eens dat het een next probleem is.

Het zal best werken met andere apparatuur maar appels met peren denk ik: https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-a2070/index.html
Reputatie 7
Badge +24
Ik wil ook nog even een correctie aandragen. @Brian Je gaf aan " Bij zenders die wel meer kanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox" >>>>dit is gewoon een stereo kanaal.
Reputatie 7
Badge +14
De Next heeft 2 audio keuzes: Stereo of Dolby Digital 5.1
Bij de keuze DD 5.1 worden de achterspeakers via zowel HDMI als optisch aangestuurd door de Next, mijn versterker ziet de speakersturing vanuit de Next maar er gaat geen audiosignaal overheen.

Verder maakt het niet uit of je een zender met een PCM 2.0 audiosignaal kiest of een zender met DD 5.1 sturing, de Next maakt van iedere zender DD 5.1 zonder achterspeakers.
De 5.1 sturing is dus geen DD signaal maar een emulatie / halve upmix.

Net een monteur hiervoor in huis gehad, hij kon niets anders doen dan constateren dat dit inderdaad het geval is en dat het probleem in de Next zit.

Wanneer wordt dit opgelost?

En los van dat, waarom een 5.1 emulatie/upmix of stereogeluid en geen audio passthrough, deze ontbreekt in de menu's, wordt die toegevoegd?

Ik heb een bose soundbar 700 aangesloten doormiddel van HDMI van de TV ( arc ) naar de soundbar.

De next zit met hdmi op mijn TV poort 1 met arc.

Ik hoor WEL heel goed geluid op de achterspeakers bij 5.1 als ik stereo gebruik dan niet.
Vooral bij reclame uitzendingen op NOP1 hoor ik de achter speaker super goed.

Ben het dus niet helemaal met je eens dat het een next probleem is.
Reputatie 7
Badge +24
@Brian Mmm vreemd... Omdat het hier goed functioneert. ..Ik zal nog even brainstormen.. Hoewel hier en daar te lezen dat sommige recievers en next anders reageren dan het hoort te zijn. De Reden...?? Ook al eens een fabriek herstel gedaan om alles uit te sluiten? ( verm. heeft de monteur dit ook al gedaan)

En de functie automatisch surround op de reciever?? (indien aanwezig) als het goed is pakt dan de reciever het juiste signaal op.. Maar dat zal ook wel uit geprobeerd zijn. Maar zoals gezegd.. ik ga brainstormen☺ Ik hoop op een update zo dat evt audio problemen iig opgelost worden..
Reputatie 2
Badge
@robbo Heb een Dolby Atmos, DTS-X receiver die is ingeregeld.
Net al aan de monteur aangetoond dat er niets aan mijn kant verkeerd gaat maar echt vanuit de Next, zowel optisch al via HDMI.

Als ik een DTS-X demo afspeel vanaf een Mede8er via dezelfde optische ingang of dezelfde HDMI kabel werkt dit wel gewoon. Ook bluray gaat meerkanaals gewoon goed.

Bij de Next geeft de receiver wel DD 5.1 input aan maar dat komt omdat de DD 5.1 sturing aanwezig is, de audio ontbreekt op 2 kanalen. De Next noemt trouwens alles 5.1 en stuurt altijd alle kanalen aan ongeacht de werkelijke input.

Bij zenders die wel meerkanaals audio meesturen zoals bijvoorbeeld Fox doet is er ook geen geluid op de achterspeakers. (wel sturing maar geen audio)

Ik kan de receiver dit op laten lossen d.m.v. een surround optie of upmix voor de achterspeakers maar dat lijkt me niet de bedoeling ... dan kan ik de Next net zo goed op PCM 2.0 zetten en een surround sausje er overheen jagen.

Herstarten van de Next, wisselen van opties, haalt niets uit.

Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Bij PCM stereo heb ik gewoon 2 speakers actief dus die klopt wel vanuit de Next.
Als je receiver dan ook 5.1 aangeeft heb je zelf een upmix of surround optie aan staan.
Kies maar eens direct of straight ... dan heb je wel sturing op 2 speakers vanuit de Next.
Reputatie 7
Badge +24
@Brian Even een aanvulling op mijn vorige bericht: Vaak helpt ea bij problemen bij hulp aan andere:> even de dolby audio in het menu uit en dan weer aanzetten..

Edit: ook de box even 3 a 5 minuten uitzetten om alles even uit te sluiten..
Reputatie 7
Badge +24
@Brian Daadwerkelijk is het zo. (althans bij mij) Dolby d is daadwerkelijk dolby d mits ook daadwerkelijk het programma zo wordt uitgezonden. ( en meestal ook hd zenders) zo ook netflix etc prima dolby d 5.1

Bij stereo wordt inderdaad ook 5.1 op av reciever aangegeven: echter de center en rear speakers zijn niet actief...

Heb je de juiste volume verhoudingen inz de rear speakers goed ingesteld?
Reputatie 7
Badge +1
Brian bedoeld dat de Next gewoon het originele geluid moet doorsturen. Is het 5.1 dan moet de next 5.1 doorsturen is het stereo dan gewoon stereo etc.

Dat moeten ze eigenlijk ook voor het beeld doen, maar dat zit er voorlopig niet in.
Reputatie 2
Badge +2
Hallo, de passthrough is toch in het menu van een surroundreceiver te vinden?