Beantwoord

Audio PCM 2.0 of emulatie DD 5.1 en waar is de passthrough?

• 20 juni 2019
  • 62 Reacties
  • 3691x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

62 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Dat snap ik maar @Groenewoudt krijgt met geen mogelijkheid surround geluid uit z'n receiver, zoals jou het wel lukt bij PCM.
Reputatie 4
Heel apart, ik heb dit nog niet eerder gelezen. Kan het zelf dus niet testen aangezien ik geen Next heb. Hopelijk is dit een non-issue na de volgende update van de Next.

Dit staat duidelijk in het eerste bericht van dit onderwerp door Brian op bladzijde 1 ,en dit speelt al vanaf het begin en er gaat nog een oplossing voor komen als het goed is.
Heb zelf een Yamaha AV en die geeft bij als ik hem in het Menu van de Next op Dolby zet geen mIdden speaker en achter speaker aan bij een uitzending van b.v. NPO politiek dat stereo uit zend, zodra ik in dat Menu in zet op PCM krijg ik wel al mijn boxen,dit is al heel lang bekend en heel vervelend. Er zou een oplossing komen ,maar wanneer is nog niet bekend.
Reputatie 5
Badge +3
Heel apart, ik heb dit nog niet eerder gelezen. Kan het zelf dus niet testen aangezien ik geen Next heb. Hopelijk is dit een non-issue na de volgende update van de Next.
Badge
@Conforto receiver geeft dan alle speakers aan, maar geluid komt alleen uit de 2 front speakers
Badge
Ik vind het altijd interessant om een beetje aan te kloten dus ik zit even in de handleiding van je receiver te kijken. Als je de Movie-toets (of Music of Game) van je receiver ingedrukt houdt kun je dan bij Stereo niet switchen naar Neural:X?

Jawel alleen het geluid blijft stereo
Reputatie 5
Badge +3
Ik vind het altijd interessant om een beetje aan te kloten dus ik zit even in de handleiding van je receiver te kijken. Als je de Movie-toets (of Music of Game) van je receiver ingedrukt houdt kun je dan bij Stereo niet switchen naar Neural:X?
Badge
Oh wacht, ik zie nu dat je bij Stereo keuze ook geen surround uit je receiver krijgt. Ik zie dat je PCM binnenkrijgt als je dit kiest, kun je dit op je Next box veranderen naar bitstream (ik heb zelf geen Next)? Als je receiver namelijk PCM binnenkrijgt doet hij niets met het signaal en stuurt het door zoals hij het binnenkrijgt, met bitstream kan hij het decoderen naar DD+ of Neural:x.

Had het topic wel gelezen ja. Daarom ook gereageerd als extra informatie/toevoeging

Normaal werkt het zo wel ja.
Daarom met andere apparaten nooit een probleem gehad.
Probleem bij de Next is dat je die optie niet hebt.
Alles is plug and play en werkt alleen met een tv waarschijnlijk perfect.
Hoop dat ze die keuzeoptie met een update gaan brengen.
Zelfde als keuze van het geluid via hdmi of
Spdif. Niet dat het beide altijd aan staat.
Reputatie 5
Badge +3
Oh wacht, ik zie nu dat je bij Stereo keuze ook geen surround uit je receiver krijgt. Ik zie dat je PCM binnenkrijgt als je dit kiest, kun je dit op je Next box veranderen naar bitstream (ik heb zelf geen Next)? Als je receiver namelijk PCM binnenkrijgt doet hij niets met het signaal en stuurt het door zoals hij het binnenkrijgt, met bitstream kan hij het decoderen naar DD+ of Neural:x.
Reputatie 5
Badge +3
Heb je dit topic wel gelezen? Als je dolby kiest maar het originele signaal is 2.0 dan maakt Ziggo er nog steeds 5.1 van, alleen dan stuurt de Next een leeg signaal over de 3.1 surround kanalen. Je receiver gaat daar dus geen surround van maken omdat het al denkt dat er surround geluid is. Een blunder van jewelste van Ziggo en iets wat ik echt nog nooit ergens anders bij heb gezien, verbijsterend wie dit heeft verzonnen.
Badge
@Willem-A

Het gekke is dat dat dus niet werkt met de Next.
Elk ander apparaat wel.
Zoals je op de foto's kan zien zie je wel de uitgangen veranderen zoals het hoort, maar is er nog steeds geen geluid uit de center en surround speakers.
Maakt dan niet uit welke optie ik kies.
Van dd+ tot neural:x
Reputatie 7
Badge +19
Maar dan kun je toch zelf een surround stand instellen @Groenewoudt ? Doe ik ook in bepaalde gevallen. Bv. Dolby PL II (X) kan heel goed klinken.
Badge
Mij is opgevallen dat ik bij een uizending in stereo ook echt stereo heb.
Niks raars voor de meeste, maar wel voor mij. (Vind dat niet fijn kijken)
Bij andere apparaten maakt mijn versterker zelf suround en dat doet ie met de Next niet.
Hierdoor krijg ik dus geluid alleen uit mijn front speakers en niet uit de center.
Bij surround uitzending geen probleem.
Voor de rest geen problemen met beeld of geluid.

Probleem is met HDMI En Optische hetzelfde.
Probleem is er ook met het uitzetten van Dolby.
En kabel geeft rood licht, dus werkt.

Gebruik de Next op mijn Denon Avr-X2500H

Next met Dolby aan

Next met Dolby uit

Badge
Mij is opgevallen dat ik bij een uizending in stereo ook echt stereo heb.
Niks raars voor de meeste, maar wel voor mij. (Vind dat niet fijn kijken)
Bij andere apparaten maakt mijn versterker zelf suround en dat doet ie met de Next niet.
Hierdoor krijg ik dus geluid alleen uit mijn front speakers en niet uit de center.
Bij surround uitzending geen probleem.
Voor de rest geen problemen met beeld of geluid.

Probleem is met HDMI En Optische hetzelfde.
Probleem is er ook met het uitzetten van Dolby.
En kabel geeft rood licht, dus werkt.

Gebruik de Next op mijn Denon Avr-X2500H
Reputatie 7
Badge +5
Ik krijg hier veruit het beste geluid uit de Next als ik hem met een optische kabel op de receiver (Marantz 7013) aansluit met de instelling in de Next op stereo en de geluidsmodus in de Marantz op "multi channel stereo".

Dat is gewoon stereo, alleen geeft die datzelfde stereo ook naar de surround luidsprekers. Dus je hebt voren links/rechts stereo en achter links/rechts stereo.

Ps: ik ben geen liefhebber van het beeld door de receiver te lussen; vandaar geen HDMI in de Marantz. Maar de HDMI rechtstreeks in de TV (en de Next resolutie op 1080i: waar Ziggo ook mee uitzendt) en optisch voor geluid.

Dat deed ik 23 jaar geleden al met mijn Sony ES installatie, maar dan uiteraard met een scart naar de TV omdat HDMI nog niet bestond..

🤔 m wat is,er dan mis met het beeld door de receiver te lussen.Ik doe dit al jaren en ben inmiddels bij de 4e Av receiver aangekomen.Een goede Av receiver lust het beeld via Hdmi gewoon perfect zonder enig verlies door, dus ik zie dan ook het probleem hiervan niet.
Het geluid kan uiteraard zeker dan ook via spdif ....optisch en instellen in de receiver ff aanpassen.
Reputatie 7
Badge +5
Yep robbo mee eens het speeld al vanaf begin, en is bij velen van ons ook bij mij met en av receiver een bron van grote frustratie lees ergernis.
Ik hoop dan ook dat dit issue eens eindelijk opgelost word.
Reputatie 7
Badge +24
@Willem-A @Haander Ja Dat vind ik ook zo.wat Willem aan geeft. Uiteraard met juiste werking/instelling etc hoor ik toch liever echt de effecten van rear speakers als deze ook echt geactiveerd /benut/aangestuurd worden. Een geluid wat van achteren moet komen etc etc. Dan vind ik persoonlijk met name dolby 5.1 programma's mooier dan - multi channel stereo . -

Maar ja als bij sommige dolby 5.1 niet goed functioneert, Vervelend. Ik hoop dan ook voor die gene dat de update snel komt.

Al blijf ik mij afvragen waarom bij de een het goed doet en weer bij de een niet naar verwachting... Een bekende issue helaas. Het type/merk van reciever? de next? pf pf.
Reputatie 4
Badge +3
Dag @Haander

zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, want ik vind de multi channel stereo een vreselijke stand... Maar zoveel mensen, zoveel smaken.

Maar multi channel stereo is gewoon stereo. Niks gekunsteld.
Je zou de meubels en de TV met apparatuur kunnen omwisselen met de muur er tegenover en dan heb je nog hetzelfde geluid.
Alleen zijn de surround speakers dan je front en de fronts de surrounds :)

Vooral als ik Spotify luister gebruik ik die stand.
Dan heb je voren én achter in de kamer een volwaardig en "vol" stereo geluid.
Vroeger deden mensen om die reden wel eens een tweede set luidsprekers aansluiten op dezelfde ingang als de (voor)luidsprekers: bi-wiring.

Ps: ik heb de fronts wél ge bi-amped, maar dat is een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Haander

zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, want ik vind de multi channel stereo een vreselijke stand... Maar zoveel mensen, zoveel smaken.
Reputatie 7
Badge +24
Hier een Pioneer av reciever.. Hier wat ik al eerder aangaf gewoon mooi dolby 5.1 als zender en programma het uitzendt . bv nu even aan het zappen. Avatar.. Gewoon prima dolby 5.1. Ook bv gisteren op netflix de film Dunkerk en etc .. Gewoon ok.. Dus ja...
Reputatie 4
Badge +3
Ik krijg hier veruit het beste geluid uit de Next als ik hem met een optische kabel op de receiver (Marantz 7013) aansluit met de instelling in de Next op stereo en de geluidsmodus in de Marantz op "multi channel stereo".

Dat is gewoon stereo, alleen geeft die datzelfde stereo ook naar de surround luidsprekers. Dus je hebt voren links/rechts stereo en achter links/rechts stereo.

Ps: ik ben geen liefhebber van het beeld door de receiver te lussen; vandaar geen HDMI in de Marantz. Maar de HDMI rechtstreeks in de TV (en de Next resolutie op 1080i: waar Ziggo ook mee uitzendt) en optisch voor geluid.

Dat deed ik 23 jaar geleden al met mijn Sony ES installatie, maar dan uiteraard met een scart naar de TV omdat HDMI nog niet bestond..
Reputatie 7
Badge +5
Ja dat zou een treffendere beschrijving zijn, maar er moet echt de passtrough voor het geluid komen absoluut de beste oplossing maar het is allemaal bekend bij ziggo dus we moeten geduld hebben. Mijn oplossing voor dat flut geluid en nep dolby de Next op dolby .....uit PCM 2.0 en mijn Marantz av versterker geeft dan een beter geluid door dolby digitaal 5.1.maakt hij er nog redelijk beter geluid van voorlopig tot het in de Next aangepast is.
Reputatie 2
Badge
(Zo, was even afwezig #GMM19)

De Next is geheel stroom- en kabelloos geweest, na inschakelen helemaal geen audio meer.
Na een herstart de audio weer terug.

Versterker op direct, de Next geeft een 5.1 sturing op alle kanalen maar zover was ik al.
Als er een film of serie gestart wordt en op diverse zenders nu WEL meerkanaalsaudio, ook over de achterspeakers (RTL8, NET5).
Bij een zender met PCM 2.0 worden de achterspeakers aangestuurd maar nog steeds geen audio (tenzij ik omschakel van direct naar bijvoorbeeld een 9 channel stereo profiel of een auto surround optie pak, goed niet zoals het 'hoort' maar er komt geluid uit)

In ieder geval bij films op tv of bekijken van een film/serie vanuit de on demand nu dus wel geluid, probleem lijkt daar opgelost.

Ik denk dat Ziggo de tekst Dolby Digital 5.1 en bijbehorende logo maar uit de software moet halen want de Dolby standaarden hanteren ze niet (en vervangen door de tekst 5.1 audio emulatie/upmix)

Nog maar even wachten op de volgende update voor passthrough.
Reputatie 6
Badge +1
Voor de echte liefhebber is een passthrough optie een must. Daarmee kun je het signaal onaangetast doorzetten naar jouw eigen apparatuur en er daar dan mee doen en laten wat je wil. Ik snap dan ook niet dat de huidige implementatie er ooit is doorgekomen.
Reputatie 7
Badge +19
PS: ik merk wel verschil tussen uitzendingen als ik de receiver instel op Dolby Digital EX, eventueel met THX. Bij EX kan het voorkomen dat uit alle 7.1 kanalen een prima geluid komt, maar het komt ook voor dat de surround speakers bijna niets laten horen, en de back surround speakers wel. In dat geval ga ik dus naar de stand 'auto' welke de receiver op DD 5.1. zet, zonder THX, of kies zelf voor Dolby Digital. Maar de stand 'auto' werkt zeer prettig.
Reputatie 7
Badge +19
Ik vind dat 'neppe' 5.1 geluid nogal meevallen. Oké, niet alles klinkt even goed, maar dat is op DVD net zo. Het is nou eenmaal zo dat lang niet alles ook echt in meerdere kanalen wordt, of is, opgenomen. Ik kan me soms wel vreselijke storen aan de belachelijke mixen die men ervan heeft gemaakt, maar daar betrap ik mezelf ook op bij soms zelfs behoorlijk dure SACD's. Die kun je dan ook maar het best in stereo beluisteren, terwijl er een 5.1. mix op staat.