Vraag

Alles over Teletekst op de Mediabox Next

• 13 juni 2019
  • 69 Reacties
  • 1710x Bekeken

Toon eerste bericht

69 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Mijn oplossoing die tot nu toe werkte door de TV TTX te gebruiken lijkt niet meer te werken met de Next. De TTX knop op de TV AB doet niets. Vanavond zal ik de upscaling van de Next eens uitzetten zodat de 1080i gewoon 1080i blijft. Nu volgt de Next de TV en die kan 1080p.

Kijken naar TTX op de TV via de MBXL ging gewoon goed. Die is nu echter weer bij Ziggo terug en kan dat dus niet meer checken.

Ik denk dat een TTX app op de Next een deel van de teleurgestelde abonnees tevreden zal stellen. Een ander deel niet. Maar het toont een goede wil vanuit Ziggo om te doen wat mogelijk is voor de abonnees.
Reputatie 6
Badge +2

... Ik verdenk Ziggo er van dit medium onder te waarderen omdat zij eigenlijk niet in staat is om dit in een behoorlijke stream bij de kijker in huis te brengen.Het tegendeel is waar! Vanuit Ziggo is er juist voor gevochten om wel een Teletekst functionaliteit aan de box toe te laten voegen. Dit is gelukt, en verwerkt in de broncode waar ook andere landen de vruchten van plukken :)

@Ziggo Community dit gezegd hebbende. Misschien een teletekst app toevoegen??Dit is in de testperiode ook voorgesteld. Er is door de ontwikkelaars besloten om Teletekst functionaliteiten niet meer uit te breiden in de toekomst.

@Anne H Ziggo kijk dat is een klaar antwoord. Ik zal niet vragen naar de reden want binnen deze topic zie ik alleen maar negatieve en denegrerende commentaren en wat, op mij overkomt als, Trumpiaanse "Fake News" uitspraken dat teletekst gaat stoppen, apparatuur en technische ondersteuning bij NPO op de laatste benen lopen, het al knap is dat analoge streams (?) via de digitale snelweg kunnen worden verwerkt etc.
Het is m.i. pas echt oer Hollands om een probleem te kleineren en zodoende niet bezwaard te worden met een oplossend vermogen. Ondertussen zit ik op de boot naar de UK alwaar de oer Engelse Ceefax service intussen geïnnoveerd is naar een veel gebruikte andere service. Want daar luistert men naar de consument. Anne H (@Anne B Ziggo sorry haalde jullie door elkaar) succes bij Ziggo met de innovatieve en klantgerichte Kikkerland mentaliteit).
Reputatie 7
Dank! Veel plezier in de UK @Condor1960 🙂
Reputatie 6
Badge +2
T.b.v. alle "moderne" en jonge mediagebruikers hier die over TT roepen achterhaald/ ouderwets/ oer Hollands. Hier de vervanger van teletekst (Ceefax) in Groot Britannie. "Totaal" anders hè. Dus teletekst heeft geen toegevoegde waarde? En Global Liberty heeft als Engels embedded bedrijf nooit nagedacht over deze service? 🤣🤣🤣🤣🤣

Reputatie 6
Badge +2
Oh en voor al de stumpers die iets met Ziggo's service en ontwikkeling hebben te maken. Het werkt hier in de UK perfect bij Virgin, BT en Sky en is één van de meeste gebruikte middelen t.b.v. snel overzicht nieuws, weer, verkeer en gebruik van extra (evenementen) uitzendingen. Zeg maar die Ziggo event kanalen die in Nl nagenoeg niet gebruikt worden.
Reputatie 7
Badge +26
@Condor1960 Dit is volgens mij wat hier de hbb tv wordt genoemd.. wat helaas door NPO sterk verminderd is. ( duitse zenders etc eigenlijk idem als op foto. Je kan dit bv ook bij ziggo ontvangen bv via ci + module, en geschikte tv. Op smart tv data selecteren en rode knop.( althans bij mij Samsung)
Reputatie 7
Badge +26
@Condor1960 Herstel... nav vorige reactie. Is volgens mij toch iets anders.. mn teletekst gedeelten... maar igg mooi voorbeeld!
Reputatie 6
Badge +2
@robbo jij zal ongetwijfeld gelijk hebben. Echter ik kijk niet via een CI+ module of naar Duitse zenders dus ik zou niet weten. Wat ik ergelijk vind is dat men zonder enige kennis van zaken dingen roept. Daarnaast dat een moderator uitmaakt wat de lijn bij Ziggo in gaat t.a.v. Ziggo services die verstoord aangeboden worden c.q. verbeterd kunnen worden - maar dat neem ik zelf wel op met Ziggo. Blijkt dat men in de US ( of A) ook dit soort "out of date" services heeft via de TV kanalen. Ook al zo'n achterhaald, ouderwets landje.....
Reputatie 7
Badge +26
IK heb mijn uitspraken al wat aan gepast btw😊...maar idd het is helaas voor een teletekst gebruiker karig.. zoals gezegd... NPO teletekst app wordt hier dan ook flink gebruikt hier... 😐
Reputatie 6
Badge +3
De gekleurde toetsen zijn ook weer nodig zie ik.
Dat hbb heb ik nog niet werkend gezien. Moet ook best goed werken in Duitsland.
Zal eens op de smart philips tv kijken of het daar werkt. Op de panasonic zit het zeker niet.

Ik denk wel dat je Engelse en Nederlandse tv niet echt kunt vergelijken.
Reputatie 7
Badge +26
@bloemen64 Wat ik al aan gaf.. had in mijn laatste reactie al wat hersteld/aan gepast.. was even in 1e inst. Te snel met mijn reactie. Sorrie...was te enthousiast ha ha
Reputatie 6
Badge +2
@bloemen64 ik vergelijk de NL en UK tv omdat:
Een "Mondiale" niet bereisde moderator roept dat TT alleen nog in Nl en Zwitserland wordt gebruikt en in UK deze dienst al jaren overleden is. Je slaat dan de plank volledig mis. Tekst via TV is er nog steeds en zal ook lang bestaan. Als je je facts niet op rijtje hebt - kijk ff rond of laat je voorlichten.
Er sprake is van UK bedrijf die de waarde van TT niet zou weten in te schatten.
Ofwel mijn topic is Nl gericht maar een moderator hier refereert naar internationaal, UK en een (half) moederbedrijf van Ziggo.
Reputatie 7
Een "Mondiale" niet bereisde moderator roept dat TT alleen nog in Nl en Zwitserland wordt gebruikt en in UK deze dienst al jaren overleden is. Je slaat dan de plank volledig mis. Tekst via TV is er nog steeds en zal ook lang bestaan. Als je je facts niet op rijtje hebt - kijk ff rond of laat je voorlichten.

Ik schreef dit: "Want buiten Nederland en Zwitserland wordt Teletekst in de praktijk weinig meer gebruikt meende ik laatst te lezen (misschien kan iemand dat online nog eens opzoeken, ik kan het nergens meer vinden)." Dit is een open verzoek aan de Community om hierover in gesprek te gaan, maar dat pakt niet lekker uit. Ik hoop dat ik de plank mis sla en dat Teletekst een bloeiende toename in gebruik in gaat zien!
Ik begin mijn dag altijd met teletekst ( het weer, sport, nieuws), en gedurende de dag sportuitslagen en tussenstanden. Dus dat ik eerst een knop in moet drukken waaronder teletekst één van de mogelijkheden is, gecombineerd met geen kleurencodes, niet door de subpagina's kunnen bladeren en gebrekkig geheugen waardoor eerst weer langs alle pagina's gelopen moet worden, vind ik waardeloos. En net als bij de Horizon valt ook hier de halve pagina soms weg. Dus na twee dagen Mediabox Next, splitter aangesloten, coaxkabel naar de tv, en ouderwets een CI+ module geïnstalleerd en hier teletekst lezen!
Reputatie 6
Badge +3

Ik schreef dit: "Want buiten Nederland en Zwitserland wordt Teletekst in de praktijk weinig meer gebruikt meende ik laatst te lezen (misschien kan iemand dat online nog eens opzoeken, ik kan het nergens meer vinden)." Dit is een open verzoek aan de Community om hierover in gesprek te gaan, maar dat pakt niet lekker uit. Ik hoop dat ik de plan mis sla en dat Teletekst een bloeiende toename in gebruik in gaat zien!

Persoonlijk denk ik dat teletext een aflopende zaak is. Vervangen door iets beters in Engeland en HbbTV in Duistland. Beide kun je niet met teletext vergelijken. Blijkbaar ondersteunen NPO zenders ook HbbTV volgens Ziggo.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/

Het zou Ziggo sieren als ze een Teletext app op de Next zetten als alternatief. Net als bij de radio gedaan is. Gelukkig heb ik een TV met CI+ en daar werkt teletekst zonder problemen op. Mensen zonder smartcard hebben ook toegang tot NPO1 dus ook teletekst.
Reputatie 6
Badge +2
@bloemen64 ik heb eens gekeken naar HbbTV en dat komt overeen met UK. Daar hebben ze na verdwijnen van Ceefax inderdaad zo'n "rode" knop dienst die naast de oude Ceefax info als nieuws, weer, verkeer, sport etc. ook service verleent als extra uitzendingen evementen zoals sport of muzikale optredens. Ook kan je gebruik maken van gekleurde knoppen om interactief mee te doen met programma's en laat dat nou net key zijn in huidige omroepland. Alleen ontgaat dat bij Zjggo die sinds intro van Horizonbox al jaren niet in staat zijn om TT bij de mensen binnen te brengen. Leveren ze nu een box die niet met TT weet om te gaan en niet anticipeert op TT door kleurtoetsen niet bij de AB op te nemen. Terwijl men eigenlijk behoort te weten dat deze knoppen bij diensten zoals HbbTV zeer bruikbaar zijn. Gaat Ziggo dat straks afdoen als "ach heeft geen toekomst, typisch (of misschien wel oubollig) Nederlands dingetje".
En ja ik gebruik TV nu ook al jaren t.b.v. Teletekst. Maar dat is geen oplossing. We hebben ook te maken met Ziggo gebruikers die wel eens/ regelmatig/ vaak op de Franse of Turkse zenders kijken naar TT en straks bij wegvallen van "insteekkaart" niet meer gebruik kunnen maken van deze normaal gangbare service? Dan zouden issues als gebrek aan apps (dan kijk je die toch op mobiel of PC), niet uitvoeren geplande opnames (dan neem je die toch op via een oude decoder), geen goede beeldkwaliteit ( dan neem je toch een andere TV) of bij CeC issues (dan trek je toch gewoon de stekker uit je randapparatuur) ook makkelijk afgedaan kunnen worden. Mijn standpunt is dat ik genoeg Euro's aan Ziggo schenk om gebruik te kunnen maken van het pakket dat zij mij aanbieden. Mijn donatie van €90 per maand houdt in dat ik dus ongestoord gebruik wil maken van diensten. Of is de oplossing van Ziggo dan: "ach dan stap je toch over naar een andere provider"?
Reputatie 7
Persoonlijk denk ik dat teletext een aflopende zaak is. Vervangen door iets beters in Engeland en HbbTV in Duistland. Beide kun je niet met teletext vergelijken. Blijkbaar ondersteunen NPO zenders ook HbbTV volgens Ziggo.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/

Kijk ook eens naar dit artikel. Er is weer een zender die stopt met Teletekst. Er zijn geen zenders die starten met Teletekst. Objectief gezien weet iedereen wat dat inhoud voor de toekomst, ook al is dat vervelend nieuws.

Het zou Ziggo sieren als ze een Teletext app op de Next zetten als alternatief. Net als bij de radio gedaan is. Gelukkig heb ik een TV met CI+ en daar werkt teletekst zonder problemen op. Mensen zonder smartcard hebben ook toegang tot NPO1 dus ook teletekst.

Bedankt voor je idee! Bedoel je dan een app voor specifiek NPO? Of 1 app voor meerdere zenders? Of voor elke zender een aparte app? En is teletekst nu lastig te vinden voor je?

Je kan altijd een verzoek indienen via Deel je Tip. Wanneer je idee veel positieve reacties krijgt dan wordt er door de ontwikkelaars zeker aandacht aan besteed!
Reputatie 6
Badge +3

Het zou Ziggo sieren als ze een Teletext app op de Next zetten als alternatief. Net als bij de radio gedaan is. Gelukkig heb ik een TV met CI+ en daar werkt teletekst zonder problemen op. Mensen zonder smartcard hebben ook toegang tot NPO1 dus ook teletekst.Bedankt voor je idee! Bedoel je dan een app voor specifiek NPO? Of 1 app voor meerdere zenders? Of voor elke zender een aparte app? En is teletekst nu lastig te vinden voor je?

Je kan altijd een verzoek indienen via Deel je Tip. Wanneer je idee veel positieve reacties krijgt dan wordt er door de ontwikkelaars zeker aandacht aan besteed!

Met verzoeken indienen heb ik persoonlijk slechte ervaringen. Via dit topic denk ik meer kans te hebben dat er iets gebeurd.

Als Nederlander zou ik voldoende hebben aan een Teketekst app zoals in de Android playstore. Die is van de NPO en zou een aardige oplossing zijn. (>1 miljoen keer gedownload)
Er zijn ook duitse en andere versies. Daar kan/ga ik niet over beslissen.
Reputatie 6
Badge +2
@Anne H Ziggo Blijkbaar evalueert deze topic zich tot het wel of geen toekomst hebben van TT services in Nederland en buitenland. Het aanhalen van een zender in de vorm van Fox Sports die stopt met TT is bijzonder. De gemiddelde tv kijker had toch al geen idee dat deze service werd verleent bij Fox. Ergo andere services van Fox (sport highlights) worden en werden ook al niet gebruikt.
Wellicht kan je een antwoord geven op een klare stelling waar geen universiteit voor benodigd is noch de (on)wijsheid van wel of geen TT en de bruikbaarheid daarvan.
Derhalve.
Beste @Anne H Ziggo:
1- kan jij uitleggen of laten uitleggen waarom Ziggo niet in staat is om de TT service van (o.a.) NPO de afgelopen jaren normaal door te geven aan de abonnementshouders van Ziggo die hier wel voor betalen?
2 - waarom is de TT service nu op de Next ook weer abominabel?
3 - waarom is de TT service bediening met de huidige AB van de Next nog waardelozer/ moeizamer geworden?
4 - waarom is Ziggo in staat om staande vrije hand uit te maken welke gangbare diensten die Nederlandse en buitenlandse omroepen (m.u.v. wettelijke restricties) leveren niet in een degelijke vorm bij de Ziggo klanten af te leveren zonder in discussie te treden of die diensten wel of geen toekomst hebben?
En ik sluit me volledig aan bij @bloemen64 een verzoek indienen bij Ziggo is nutteloos - het is namelijk aan de behandelaar om daar iets of niets mee te doen.
T.a.v. Nederlandse TT vind ik dat ook de TT service van buitenlandse zenders zouden ondersteund moeten worden. Want zeg nou eerlijk. Wanneer Ziggo "investeert" in Franse en Italiaanse TV app'jes dan zou Ziggo zich toch ook op dit vlak moet profileren. Toch?
Reputatie 6
Badge +3
@Anne H Ziggo en @Condor1960 ik heb het artikel gelezen en dat gaat inderdaad over Fox. Dat die stopt is niet representatief. Netzo min dat RTL stopte.

Als je de reacties onder het artikel leest zie je eenzelfde soort opmerkingen als in dit topic.

In goed Nederlands zeg ik daarom: "I rest my case".
Ik zie wel wat er gebeurd.
Reputatie 7
Hallo @Condor1960 en @bloemen64 De Teletekst services op onze boxen zijn niet het meest gebruiksvriendelijk, maar ze zijn er. Het is bij ons duidelijk dat mensen die Teletekst dagelijks meerdere keren gebruiken de werking niet optimaal vinden. Die feedback wordt gewaardeerd en geven we intern altijd door! Er zijn desondanks op dit moment helaas geen plannen om de gebruiksvriendelijkheid van Teletekst te innoveren. Dit blijft zo, en dat is vanuit meerdere perspectieven en ontwikkelingen toegelicht.

Mocht Teletekst een keer een storing vertonen dan gaan we dat natuurlijk wel aanpakken.
Reputatie 6
Badge +2
Hallo @Condor1960 en @bloemen64 De Teletekst services op onze boxen zijn niet het meest gebruiksvriendelijk, ...knip.....

Mocht Teletekst een keer een storing vertonen dan gaan we dat natuurlijk wel aanpakken.

Oké @Anne H Ziggo kan je dan de dagelijkse verstoring die constant aanwezig is bij het laden van pagina's als storing doorgeven. Op ieder moment van elke dag sinds, de intro van de Horizonbox, dus al jaren, vindt er een verstoring plaats dat de Teletekst pagina's niet goed worden geladen c.q. verstoord worden waardoor er pagina's met halve teksten worden getoond.
Met dank.
Reputatie 6
Badge +3
Hallo @Condor1960 en @bloemen64 De Teletekst services op onze boxen zijn niet het meest gebruiksvriendelijk, maar ze zijn er. . . . . . .

Hallo Anne. Ik begrijp het standpunt en accepteer dat.
Bedankt voor de uitleg.
Reputatie 4
Badge +3
Off topic, bij je eerste bullet staat (pintjes) dat moet denk ik puntjes zijn.

Zo niet, proost!! 🍻

Bij eerste "bullet" staat gebeurd i.p.v. gebeurt en dat ziet niemand?
Reputatie 6
Badge +3

Off topic, bij je eerste bullet staat (pintjes) dat moet denk ik puntjes zijn.

Zo niet, proost!! 🍻
Bij eerste "bullet" staat gebeurd i.p.v. gebeurt en dat ziet niemand?

Heb het gecheckt en het staat er inderdaad.
Volgens https://www.schrijfwijzer.nl/top_taalvragen/25_gebeurd_of_gebeurt
Denk ik ook dat het met een "t" moet. Maar ik ben geen held in dit soort zaken.

Reageer