Vraag

Alles over Teletekst op de Mediabox Next

• 13 juni 2019
  • 69 Reacties
  • 1684x Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Wat is jouw ervaring ten aanzien van de Teletekstservice op de Ziggo Mediabox Next?

De huidige teletekstservice van Ziggo kenmerkt zich door:
  • oproepen teletekst gebeurd via de Context menu knop (... puntjes)
  • het niet kunnen benaderen van sub pagina's (je moet wachten tot de volgende sub pagina verschijnt)
  • mogelijkheid tot pauze instelling van een (sub) pagina via navigatie knoppen (rechts)
  • het vergroten (c.q. terugkeren) van tekstgedeelten t.b.v. slechtzienden via navigatie knoppen (links)
  • het vooruit/ achteruit navigeren naar pagina's via navigatie knoppen (omhoog/ omlaag)
  • het inregelen van transparantie van de tekst d.m.v. de OK knop
  • geen optimale doorgifte van content. Er worden vaak halve pagina's weergegeven welke na enige tijd (seconden) weer tot 100% worden aangevuld.
Uitgangspunt is dat Teletekst een service is die, onder andere, op de publieke zenders in Nederland, maar ook op buitenlandse zenders wordt aangeboden.
Teletekst is een medium dat weliswaar geimplemteerd werd om ondertiteling te verzorgen maar dat tegenwoordig is uitgegroeid tot een, vaak gebruikt, nieuwsmedium c.q als vraagbaak weersverwachting nationaal/ internationaal, TV gids, verkeersinfo etc. fungeert.

69 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
@hanh en @bloemen64 hier topic teletekst op Next box. Kunnen jullie hier iets mee??
Reputatie 3
Badge +4
Off topic, bij je eerste bullet staat (pintjes) dat moet denk ik puntjes zijn.

Zo niet, proost!! 🍻
Reputatie 6
Badge +2
@DrGonzo Cheers (de wens is de vader van...). Aangepast!
Reputatie 7
Ik gebruik de laatste weken vaak Teletekst op de zenders van NPO met de Next, eigenlijk werkt het prima en de kleuren optie, is in principe niet nodig, de pagina gaat evengoed wel naar het volgende pagina toe.

Ik heb niks aan te merken op teletekst, werkt hier prima.
Reputatie 7
Badge +35
@Dave- schreef: "En Ziggo is niet verplicht teletekst toe te passen, ze hebben dit wel gedaan, om de klant toch tevreden te houden."

Ziggo past hier niets toe.

Het teletekstsignaal wordt met de normale televisie-uitzending meegestuurd in de beeldlijnen die buiten het normale beeld vallen.
En ook ondertiteling voor doven en slechthorenden zit hierin.
Reputatie 7
@Be rt dank je, text iets aangepast, dacht dat Ziggo deze op advies had toegevoegd. 😊
Reputatie 7
Hallo @Condor1960 leuk topic! Echt lekker Nederlands. Want buiten Nederland en Zwitserland wordt Teletekst in de praktijk weinig meer gebruikt meende ik laatst te lezen (misschien kan iemand dat online nog eens opzoeken, ik kan het nergens meer vinden). Het gebruik van Teletekst is in ieder geval wel op zijn retour, helaas! Zenders kunnen op elk moment met de doorgifte stoppen. Ooit was de BBC de Teletext pionieer met Ceefax. Zij zijn er al jaren helemaal mee gestopt (2012).

Op @Dave- en @Be rt wil ik graag een aanvulling geven: De Mediabox Next wordt ontwikkeld binnen het overkoepelende Liberty Global. Teletekst functionaliteit was oorspronkelijk door hen niet gepland, hier is echt vanuit Ziggo op aangestuurd 🙂
Reputatie 7
Badge +16
Het verschil met teletext op een (oudere) tv en een mediabox is dat de tv's over het algemeen uitgebreide teletekst functies hadden, waaronder een geheugen dat bv bij oproepen van een pagina, ook alvast de volgende (sub) pagina's in kon lezen. Hierdoor kon je snel tussen de pagina's switchen.
Moderne mediaboxen (en tv's) hebben dat geheugen vaak niet meer waardoor je voor iedere (sub) pagina moet wachten tot deze weer opnieuw langskomt. Ook in geval dat een pagina niet in Ă©Ă©n keer kan worden gelezen dien je dan weer te wachten tot de volgende ronde. Dit is iets wat een beetje bij de werking van teletekst hoort.
Reputatie 6
Badge +15
@Anne H Ziggo misschien vind je hier de door jou gewenste info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teletekst
Reputatie 7
Badge +26
@Anne H Ziggo iets gevonden... wat lijkt op wat ik toen ergens gelezen had toen plots BRT met teletekst stopte... link is al wat verouderd maar ja..https://www.spreekbuis.nl/npo-en-nos-over-de-toekomst-van-teletekst/

Wat ik meen te herinner en wat ik heb gelezen toen.. In tegenstelling tot andere landen blijft teletekst idd nog steeds populair in Nederland. Nadat BRT stopte, was er onrust onder de Nederlanders. En werd dat door oa NPO medegedeeld. Zij baseerde dit ook op dat er nog steeds ook veel de NPO teletekst app wordt gedownload voor mobiel device, op tablet/ipad. en mob.tel.

Ook persoonlijk vind het nog steeds handig om ipv websites te bezoeken om even snel op de hoogte te blijven.. Verder is tt natuurlijk ook zeer belangrijk voor ondertiteling.. dus dat voor mij zeer van belang is dat de teletekst functie ook goed moet werken..( zolang teletekst bestaat.) Helaas ben ik eigenlijk nooit te vrede geweest over de tt op mbxl en ook eigenlijk niet op next... ( Wat ik ook al hier en daar gemeld heb... ) Als ik toch even mag vergelijken ☺ bv de Humax.. Daar is de teletext functie SUBLIEM. met alles er op en dr aan..
Reputatie 7
Badge +16
Probleem is alleen dat als de apparatuur uiteindelijk defect raakt, er niemand meer is om te repareren/vervangen.
Reputatie 6
Badge +3
Ik hoef het niet terug. Sinds de MBXL werkt het al niet meer lekker. Nu is het helemaal hopeloos.

Ik gebruik de TV. Die doet alles wat ik wil op TTX gebied. De Humax doet genoeg.
De Next is onvoldoende.

Jammer, maar het lijkt een keuze.

Beetje als de radio zenders skippen en verplaatsen naar een app.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet om gaan naar de Next om deze aanpassingen. Zal wel ingecalculeerd zijn.
Reputatie 7
Probleem is alleen dat als de apparatuur uiteindelijk defect raakt, er niemand meer is om te repareren/vervangen.
Dit heeft de NPO ook al uitgesproken. Er draait nog 1 systeem, als die defect raakt is dat meteen het einde. Er zijn bij de omroepen weinig mensen meer met praktische ervaring van de systemen.

... Nadat BRT stopte, was er onrust onder de Nederlanders. En werd dat door oa NPO medegedeeld. Zij baseerde dit ook op dat er nog steeds ook veel de NPO teletekst app wordt gedownload voor mobiel device, op tablet/ipad. en mob.tel.
Dit klopt! NPO Teletekst wordt online en via apps ook heel veel gebruikt, dat was een belangrijke overweging om er toch mee door te gaan schreven zij.

We hebben gewoon met een ras echt cultureel fenomeen te maken. Tulpen, Molens, Kaas, Klompen, Hagelslag, Stroopwafel, Teletekst. Dat is een mooi illuster rijtje zou ik zeggen 😉
Reputatie 6
Badge +2
@Anne B Ziggo sorry maar NPO is vooralsnog niet van plan om te stoppen met Teletekst. Gevoelsmatig zijn er mensen die hier geen meerwaarde in zien. Echter blijkt het gebruik in Nl hoog te zijn en niet alleen bij ouderen. Hiernaast zijn er nog steeds regio's in Nederland die Teletekst als een informatiebron zien op lokale zenders alsmede t.a.v. alarmsituaties.
Geen idee waarom Liberty Global zou stoppen met Teletekst, zover ik weet is Nl niet de enige naar maken Duitsland, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, Turkije (zenders die Ziggo overigens uitzend) en Polen (verdenk een aantal andere Oost Europese landen ook hiervan) gebruik van Teletekst. In de UK is men gestopt met Ceefax. Echter daar heeft men direct aansluitend op verdwijnen van deze teletekst service een "Red Button" service in het leven geroepen. Dit is een teletext service in afgeslankte vorm (info is ingekrompen tot ca. 8 á 10 regels). Ook kan men middels de Rode knop op AB (die bij Ziggo verdwenen is) niet alleen een soort teletext service oproepen maar ook extra (live) uitzendingen bekijken. Dus teletext is in UK vervangen maar niet verdwenen! Door het ontbreken van de "gekleurde" knoppen op de huidige AB zullen dit soort toepassingen dus voor Ziggo niet makkelijk uitvoerbaar zijn. Liberty Global heeft haar positie in de UK (Virgin Media) ook niet ontdaan van de "veredelde/ uitgebreidere" teletekst functionaliteit. Op de Virgin Mediabox zijn de gekleurde knoppen namelijk wel aanwezig (en meer) en laat de Next box nou net op dit apparaat gebaseerd zijn. Weet dus niet wie er bij Ziggo een verhaal heeft gecreëerd dat teletekst bij ontwikkeling niet zou worden meegenomen maar kan niet waar zijn.
Ik verdenk Ziggo er van dit medium onder te waarderen omdat zij eigenlijk niet in staat is om dit in een behoorlijke stream bij de kijker in huis te brengen.

@Nick999 Ik heb geen idee waar jij deze info vandaan hebt (bron???). De huidige moderne mediaboxen hebben juist wel veel meer geheugen om dit aan te kunnen. Het recent, nagenoeg, overleden Mediaboxje XL van Ziggo kan dit namelijk zelfs uitvoeren (opvragen sub pagina). Het uitgesteld kijken naar Teletekst is niet iets wat bij teletekst hoort. Nagenoeg iedere decoder of TV kan dit probleemloos uitvoeren. Het wachten tot de volgende ronde" is iets wat een beetje bij de werking van de "moderne" Ziggo mediabox hoort.

@Be rt Bedankt voor jouw, klare, aanvulling. Inderdaad niets anders dan een stream die met video wordt meegezonden. Zo eenvoudig als jij het stelt is het inderdaad.

@robbo Een correcte aanvulling ten aanzien van houdbaarheid en populariteit van Teletekst. Inderdaad is teletekst weer niet optimaal bij Ziggo - zo ook dus in de Next box. Ziggo mist hiermee een doelgroep die wel gebruik maken van dit medium dat gewoon bij een TV pakket hoort.
En ja de Humax kan dit klusje moeiteloos klaren. Evenals de Samsung decoders en bijna iedere TV (platte TV en die antieke TV met de ouderwetse toeter😁).
Jij bedankt voor jouw terugkoppeling als gebruiker van tt.

@Dave- Bedankt voor jouw terugkoppeling (alles goed trouwens Garfield? 😉).

@bloemen64 Als reactie op jouw eerdere "off topic" opmerking omtrent het teletekst kijken op de TV. Ja dat heeft de klantenservice Ziggo mij ook aangeraden indertijd bij de disfunctionerende mediabox XL. Echter in mijn TV zit nog een kaartje. En hoe lang blijven die bestaan?? En als dat kaartje wegvalt is het dus gedaan met een teletekst service van de overige buitenlandse zenders. Daarnaast moet het volgens mij gewoon allemaal werken. Bij de werking van een Youtube app zou het wel heel makkelijk zijn om naar tablet of mobiel te verwijzen indien die op de Next niet werkt.

Ondertussen ben ik benieuwd hoe Ziggo klanten het gebruik van teletekst ervaren. NIET of zij het belangrijk vinden. Hoe vindt men de afstemming met AB (bediening), de snelheid van doorbladeren en het feit dat Teletekst wederom halve pagina's weer geeft.
En ter vergelijking.
Ikzelf heb bijna niets met al die apps die andere gebruikers belangrijk vinden, maar zij uiteraard wel. En dat respecteer ik. Indien Ziggo, de voor mij totaal onbelangrijke, apps aanbieden dan behoren ze ook te werken. We praten hier over een Mediabox dus lijkt het mij dat alle services (die gangbaar zijn) dus ook werken.

@Ziggo Community dit gezegd hebbende. Misschien een teletekst app toevoegen??
Reputatie 7
Badge +35
@Condor1960

Reputatie 6
Badge +2
@Be rt Bedankt voor deze plaat! Ik kom zelf regelmatig in de UK. Ik zit daar dan te genieten van de kwaliteit van providers. Zeker de grote concurrent Sky loopt mijlenver voorop! Althans wanneer ik naar het internet daar kijk - daar wordt je als Hollander echt heel vaak droevig van.
Reputatie 7
Badge +26
@Condor1960 "teletekst app toevoegen??" Dit had ik ook al eens voorgesteld... maar helaas ....

edit: Zie volgende reactie☺
Reputatie 7
... Ik verdenk Ziggo er van dit medium onder te waarderen omdat zij eigenlijk niet in staat is om dit in een behoorlijke stream bij de kijker in huis te brengen.
Het tegendeel is waar! Vanuit Ziggo is er juist voor gevochten om wel een Teletekst functionaliteit aan de box toe te laten voegen. Dit is gelukt, en verwerkt in de broncode waar ook andere landen de vruchten van plukken 🙂

@Ziggo Community dit gezegd hebbende. Misschien een teletekst app toevoegen??
Dit is in de testperiode ook voorgesteld. Er is door de ontwikkelaars besloten om Teletekst functionaliteiten niet meer uit te breiden in de toekomst.
Reputatie 7
Badge +26

... Ik verdenk Ziggo er van dit medium onder te waarderen omdat zij eigenlijk niet in staat is om dit in een behoorlijke stream bij de kijker in huis te brengen.Het tegendeel is waar! Vanuit Ziggo is er juist voor gevochten om wel een Teletekst functionaliteit aan de box toe te laten voegen. Dit is gelukt, en verwerkt in de broncode waar ook andere landen de vruchten van plukken :)

@Ziggo Community dit gezegd hebbende. Misschien een teletekst app toevoegen??Dit is in de testperiode ook voorgesteld. Er is door de ontwikkelaars besloten om Teletekst functionaliteiten niet meer uit te breiden in de toekomst.

Wat ik dus ook al aangaf in vorige reactie...
Reputatie 6
Badge +2
@Be rt Omdat ik overigens niet mee doe aan de oer Hollandse traditie dat er om 18.00 uur gegeten wordt hierbij een toevoeging, tijdens etenstijd, ten aanzien van jouw plaat hoe de AB van Virgin eruit ziet. Is weliswaar deels off topic maar toch. Over onze grens heen loopt men vaak voorop t.a.v. gebruik TV en echt innoverende providers TV/ Multimedia/ Internet. Wanneer je de AB van Virgin ziet dan valt op dat die 4 kleuren knoppen aanwezig zijn en daarnaast toevoegingen thumbs up/ down. De ontwikkelaars van de Next box hebben wellicht (gevoed door Ziggo info zoals Teletekst niet belangrijk/ verdwijnt toch) gekozen om die knoppen weg te laten. Echter gezien het feit dat men tegenwoordig meer interactief TV kijkt waarbij er zelfs gereageerd kan worden op aangeboden content vraag ik me af of dat een juiste keuze is geweest (andere topic aanmaken??).
Reputatie 7
@Condor1960 jahoor prima en de liefde voor Garfield is er nog steeds alleen even me naam ingeleverd, dat spreekt wat makkelijker voor de Community. 😉

Maar ben druk aan bouwen aan me Garfield Imperium site, wordt vervolgd.
Reputatie 3
Badge +1
  • geen optimale doorgifte van content. Er worden vaak halve pagina's weergegeven welke na enige tijd (seconden) weer tot 100% worden aangevuld.
Dit is tot mijn grote ergernis bij mijn Next ook een veelvuldig voorkomend verschijnsel!
Reputatie 7
Badge +16
Persoonlijk vind ik het al knap dat het nog zo goed werkt. Teletekst is nl een analoog signaal/systeem en nooit bedoeld voor digitale tv.
Reputatie 7
Badge +26
@Nick999 Zeker. Een goed punt. Maar waarom bv op de Humax het prima werkt... Dat lijkt mij een interessant gegeven. Techniek... ?? software/firmware ??. Met andere worden waar de Humax wel zeer goed is, en Next/mbxl Niet volledig.

Natuurlijk zijn er alternatieve. TV, app, en evt website npo teletekst.

Ik ben best wel te vrede geweest over de mbxl.. Ik had hier alles goed werkende. en nu ook bij de Next... Alleen Teletekst is bij die mediaboxen niet door de ontwikkelaars goed opgepakt. Wellicht op de achtergrond of rekening houdend dat beide boxen ook in het buitenland uitgerold is bij L. Global. Waar teletekst is uit gefilterd. Hier door een beetje op het zijspoor gezet..

Maar dat analoog>digitaal inz teletekst kan dus ook zeer goed omgezet worden. Zie de Humax.

.
Reputatie 3
Badge +1
@Nick999 Sinds ik digitaal TV met de allereerste Vox? decoder, CI module in deTV en via de Humax 5200C kijk heb ik nooit problemen ondervonden met de weergave van Teletekst.
Wat dat betreft vallen de Mediabox XL en de Next door de mand.
Oh ja, heb 1 maal TT storing gehad met mijn analaloge TV vele jaren geleden.
(De ingebouwde TT module had het begeven en moest vervangen worden.)

Reageer