bonnie2019

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Afstandsbediening Mediabox Next vervangen door ab infra rood

Afgelopen zaterdag mediabox next succesvol geïnstalleerd, met kabel, echter afstandsbediening werkt met wifi. Blijft stralen ook als alles uit is gezet. Dat wil ik niet. Ziggo medewerker had gesuggereerd dat met bekabeling er geen Wifi straling uit zou komen. Dat blijkt toch (fors) het geval. Mijn wens: andere afstandsbediening infra rood en beide wifi radio zenders uitzetten. Wie kan mij helpen ? Kritische vragen: kan de box wel functioneren zonder de wifi-AB ? Wie weet een goede universele AB ? TV is een Philips 32PFL9604H/12.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes
Goedemorgen,

Ik heb de batterijen uit de Next AB gehaald (1 was voldoende, zodat de AB in ieder geval stroomloos is).
Daarna de Next & TV bedient met de Logitech Harmony Touch.
Box en TV werken conform de originele AB, dus schakelen ook beiden aan/uit en de functieknoppen ed kan je tevens allen gebruiken.
Wellicht werkt dit ook voor de iets goedkopere variant Logitech Harmony One.

Ik heb destijds de Touch gekocht via marktplaats, voor de helft van de nieuwprijs.

Succes

Bekijk in context

13 Reacties 13
K_Hlo

Level 8
  • 221Posts
  • 14Oplossingen
  • 94Likes
Wat is precies je probleem? Het kleine beetje RF signaal bij het indrukken van een knop op de AB?

Infrarood gaat iig niet werken met de Next.
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
dank voor je reactie; ik wil avonds/nachts zo min mogelijk HF straling omdat ik 100 % ervan overtuigd ben dat het gezondheidsschade oplevert. Alles thuis bekabeld, alle Wifi / Bluetooth en andere radio zenders staan uit. Ik vind het absurd dat de AB met 4 1,5 V batterijen forse straling oplevert (> 100 m) terwijl die uit staat. Ik heb wat rondgekeken, en een universele AB op infra rood gaat zeker werken (logitech bijv), maar wat ik me afvraag hoe de Next box reageert als ik vervolgens de batterijen uit de Next AB verwijder. En hoe verwijder ik Wifi vanuit de box ? Bij de Horizon XL kon ik beide Wifi radio zenders uitzetten. Dus waarom zou dat hier niet kunnen ?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bonnie2019 wrote:
Bij de Horizon XL kon ik beide Wifi radio zenders uitzetten. Dus waarom zou dat hier niet kunnen ?


De nextbox heeft geen wifi-zenders.
charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes
Goedenavond,

Ik heb mij n logitech Harmony Touch, net ingesteld voor de Next.
Deze werkt perfect, alles doet het, echter begrijp ik, dat er nog een test moet worden gedaan met de AB van de Next zonder batterij?

Zo ja, dan zal ik dat morgen even uit proberen, dus dan kom ik er morgen even op terug!
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bonnie2019 wrote:
Ik vind het absurd dat de AB met 4 1,5 V batterijen forse straling oplevert (> 100 m) terwijl die uit staat.


Is 's nachts opbergen in een blikken doosje een optie?
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ben zeer benieuwd Charleyr ! AB opbergen in metalen doos ? Dan zal de ingebouwde Wifi radio zender in de box nog beter z'n best doen verbinding te maken met de AB, dus meer straling. Wat ik wel zou kunnen doen, is nachts zowel de Next box als de AB naast elkaar plaatsen en afdekken met metaal gaas. Niet echt handig/elegant.
Weet iemand het (browser) adres van deze box ? Dan kan ik misschien de instelling van de radio zender vinden voor de AB.
Los van de straling vind ik het een minpunt dat de AB ook stroom verbruikt als hij uitstaat. Zou toch niet nodig moeten zijn.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bonnie2019 wrote:
AB opbergen in metalen doos ? Dan zal de ingebouwde Wifi radio zender in de box nog beter z'n best doen verbinding te maken met de AB, dus meer straling.


Er zit geen Wifi radiozender in de mediabox Next. Alleen een ontvanger voor het wifi signaal voor de verbinding met de modem en een ontvanger voor het RF signaal van de afstandsbediening.
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
bonnie2019 wrote:

Ik vind het absurd dat de AB met 4 1,5 V batterijen forse straling oplevert (> 100 m) terwijl die uit staat.

Als dat al waar zou zijn, ik kan het me haast niet voorstellen. Zou die ook heel snel de batterijen leegmaken.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
De Next AB maakt gebruik van de 2.4 Ghz band, maar wel laag vermogen (Zigbee protocol) . Het wifi signaal wat van bijvoorbeeld buren afkomstig is, is vele malen sterker.
charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes
Goedemorgen,

Ik heb de batterijen uit de Next AB gehaald (1 was voldoende, zodat de AB in ieder geval stroomloos is).
Daarna de Next & TV bedient met de Logitech Harmony Touch.
Box en TV werken conform de originele AB, dus schakelen ook beiden aan/uit en de functieknoppen ed kan je tevens allen gebruiken.
Wellicht werkt dit ook voor de iets goedkopere variant Logitech Harmony One.

Ik heb destijds de Touch gekocht via marktplaats, voor de helft van de nieuwprijs.

Succes
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor de antwoorden en de test (Charleyr); ik ga nog eens controleren of er straling uit de box komt als ik de AB stroomloos maakt; ik was in de veronderstelling dat Wifi alleen mogelijk is tussen 2 ontvangers/zenders. Laat ik weten.
Wat betreft die 100 m: ik kon op meer dan 100 m afstand het Next kastje bedienen. En Wifi van de AB was echt veel hoger dan de Wifi van de buren (5x). Dat komt omdat de AB in de kamer ligt.
Weet iemand of en hoe je de Wifi zender in de AB kan uitschakelen ? en overgaan op infra rood (wat er ook in zit) ? Anders ga ik een universele proberen. Want verder geeft de Next wel voordelen tov Horizon XL.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bonnie2019 wrote:

Weet iemand of en hoe je de Wifi zender in de AB kan uitschakelen


Er zit helemaal geen Wifi in de AB. Wel wordt als er op een knop gedrukt wordt een kort radiosignaal uitgezonden. Als er niet op een knop wordt gedrukt is er geen signaal.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bonnie2019 wrote:
.... AB opbergen in metalen doos ? Dan zal de ingebouwde Wifi radio zender in de box nog beter z'n best doen verbinding te maken met de AB, dus meer straling.


Complete nonsens.

Uitgelicht topic