1
Vraag
2
Reacties
E. J. B

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

4K en HDMI 1.4 aansluiting

Is het mogelijk dat er een update komt zodat er in het menu ook gekozen kan worden voor een HDMI 1.4 4K aansluiting?
Probleem nu is dat de aansluiting niet alszijnde een 4K aansluiting gezien of herkend word door de next box en dus geen 4K signaal afgeeft. Terwijl er weldegelijk 4K signaal over HDMI 1.4 gegeven kan worden.
De optie “van de tv geeft” ook maar hooguit 1080P.

Maak bv de keuze 4K altijd mogelijk om in te stellen en dan in verschillende varianten.

Er zijn nog heel veel tv’s en av recievers die alleen een 4K HDMI 1.4 aansluiting hebben.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
4K kan met de Next alleen doorgegeven worden met een HDMI 2.0 / HDCP 2.2 kabel of verbinding of ingang.
Doe je een HDMI 1.4 kabel eraan, dan zie je alleen 1080.

HDCP 2.2 is een codering die de rechten bepaald van content om onrechtmatig afspelen te voorkomen.
Dus 4K, zonder HDMI 2.0 / HDCP 2.2, gaat vanuit de Next vanwege rechten niet mogelijk zijn.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Waarom wilt u een verouderde HDMI?

E. J. B
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Omdat ik niet van plan ben om na een paar jaar een nieuwe tv en versterker te kopen. De next box zou dit signaal gewoon ook moeten kunnen ondersteunen. Het is tenslotte ook gewoon een 4K signaal. En zo oud is het nog niet. Tot voor kort was dit heel gewoon.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Upwards compatible noemen ze zo iets. De HDMI 2.0a poort zal het 4k signaal, indien aanwezig, gewoon doorsturen naar de HDMI 1.4 poort. Daar heeft u niets voor te doen.
E. J. B
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Volgens mij niet?! Als ik op netflix kijk dan krijg ik alleen maar HD content en geen 4K
dit komt omdat de box denkt dat 1080P het hoogst haalbare is vanwege de aansluiting.
Vandaar mijn vraag of het mogelijk is dat je de box altijd op 4K kan zetten zodat alle content altijd 4K is die getoond en of doorgegeven wordt.
ook als deze op van de tv ingesteld staat. Dan ook geen 4K op netflix
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Is 4k op een 1.4-poort niet met max 24fps, waar 4k op een 2.0-poort 50/60 fps aankan? l
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
4K kan met de Next alleen doorgegeven worden met een HDMI 2.0 / HDCP 2.2 kabel of verbinding of ingang.
Doe je een HDMI 1.4 kabel eraan, dan zie je alleen 1080.

HDCP 2.2 is een codering die de rechten bepaald van content om onrechtmatig afspelen te voorkomen.
Dus 4K, zonder HDMI 2.0 / HDCP 2.2, gaat vanuit de Next vanwege rechten niet mogelijk zijn.
E. J. B
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Je kan wel in het menu van de box 24 fps aan zetten. Dat is dan nu alleen netflix gerelateerd maar zou voor alles moeten kunnen.

Ik denk overigens niet dat ik de enige ben met het probleem van een 4k 1.4 hdmi aansluiting.
E. J. B
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dus iedereen met een ziggo next box wordt dus verplicht om een nieuwe 4k tv en nieuwe 4k reciever te kopen om op de box een 4k uitzending of netfix te kunnen kijken terwijl ze eigenlijk al een 4k tv en reciever hebben? Want anders is dus alleen 1080P maar haalbaar ook met een 2.2 hdcp kabel.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
E. J. B wrote:
Dus iedereen met een ziggo next box wordt dus verplicht om een nieuwe 4k tv en nieuwe 4k reciever te kopen om op de box een 4k uitzending of netfix te kunnen kijken terwijl ze eigenlijk al een 4k tv en reciever hebben? Want anders is dus alleen 1080P maar haalbaar ook met een 2.2 hdcp kabel.

Niemand is verplicht om een 4k TV te hebben. Dat blijft een eigen keuze. Het aanbod van 4 k TV is te verwaarlozen. Als u alleen voor een aantal Netflix of Youtube 4 k films een andere TV wilt aanschaffen moet u dat niet laten. Veel TV aanbod in 4k is er de komende jaren, naar mijn mening, niet te verwachten. Ik blijf het voorlopig met mijn "oude" 3D-Tv doen en ben zeer tevreden met het beeld dat 1080P mij biedt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
E. J. B wrote:
Dus iedereen met een ziggo next box wordt dus verplicht om een nieuwe 4k tv en nieuwe 4k reciever te kopen om op de box een 4k uitzending of netfix te kunnen kijken terwijl ze eigenlijk al een 4k tv en reciever hebben? Want anders is dus alleen 1080P maar haalbaar ook met een 2.2 hdcp kabel.

Het gaat niet om de Next box alleen, maar alle 4K doorgifte zal hieronder vallen, het gaat om de rechtencodering die de filmmakers en distributers aan hun content toevoegen op 4K.

De HDCP 2.2 technologie is door fabrikanten en makers van audiovisuele apparaten en content geïntroduceerd om illegale kopieën tegen te gaan. HDCP staat voor High-bandwith Digital Content Protection. De HDCP technologie wordt gebruikt om audiovisuele auteursrechten te beschermen.
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Be rt wrote:

Doe je een HDMI 1.4 kabel eraan, dan zie je alleen 1080.


Er bestaat niet zoiets als een 1.4 kabel, dit werkt alleen maar verwarrend voor mensen. De HDMI standaard geldt alleen voor de aansluitingen van je apparatuur. Een HDMI "1.4 kabel" kan namelijk prima 4K weergeven, deze worden verkocht als "high speed" kabels.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
"Een HDMI "1.4 kabel" kan namelijk prima 4K weergeven, deze worden verkocht als "high speed" kabels. "

Klopt, de Next doet dat niet.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
E. J. B wrote:
Dus iedereen met een ziggo next box wordt dus verplicht om een nieuwe 4k tv en nieuwe 4k reciever te kopen om op de box een 4k uitzending of netfix te kunnen kijken terwijl ze eigenlijk al een 4k tv en reciever hebben? Want anders is dus alleen 1080P maar haalbaar ook met een 2.2 hdcp kabel.


Wat mij nu eigenlijk niet duidelijk is , of je aangeeft dat jouw 4 k tv via hdmi de next niet aankan ? of je tv het niet ondersteund ?

Welk merk TV en typenummer heb je ? dan kan er hier even uitgezocht worden wat die ondersteund.

En begrijp ik je goed dat je de next via hdmi aansluitingen via een reciver/versterker aansluit ?
Er zijn recivers/versterkers die de nieuwere 4 k eigenschappen niet aan kunnen dus eigenlijk een soort van verouderd zijn en idd het niet kunnen doorgeven.

Als je er een gebruik noem dan ook even het merk en typenummer.
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Wel fijn dat het antwoord van Bert als beste is verkozen terwijl het totaal verkeerde informatie bevat. Mag toch hopen dat dat niet een van de moderators is geweest.
E. J. B
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
De next is aangesloten met de bijgeleverde kabel hdcp 2.2 op een marantz SR7008 receiver met hdmi 1.4 ingang. De receiver is weldegelijk een 4k receiver!
Van de receiver hdmi 1.4 uit gaat hij met een zelfde hdcp 2.2 kabel als van de next naar een samsung HU7500 uhd 4k tv met een hdcp 2.2 ingang.

En ja, als ik de next rechtstreeks aansluit op de samsung dan werkt alles zoals het hoort, en heb ik wel op de next het 4k keuze menu, maar ik wil hem over de versterker hebben lopen omdat je anders altijd het geluid weer apart moet schakelen en geluid niet altijd gelijk loopt met het beeld.
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Kijk, daar gaat het mis. Je 1.4 HDMI ingang van je receiver blokkeert het 4K signaal. Kun je de Next direct aansluiten op je TV en je TV met HDMI ARC aansluiten op je receiver?

Edit: of eventueel de Next met een tosslink kabeltje koppelen aan je receiver voor de audio, en de HDMI rechtstreeks op je TV.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Conforto wrote:
Kijk, daar gaat het mis. Je 1.4 HDMI ingang van je receiver blokkeert het 4K signaal. Kun je de Next direct aansluiten op je TV en je TV met HDMI ARC aansluiten op je receiver?


E. J. B schrijft dat ie het dan wel goed doet.

Maar als ik naar de specs kijk van de reciver zie ik dat hij aan upscaling doet maar bij 4 K doorvoer staat 0/0/0 Dus ik ben bang dat de reciver het niet aan kan......iemand ?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
beperkte 4k ondersteuning, uit de manual:

Ondersteunde videosignalen
• 480i • 480p • 576i
• 576p • 720p 60/50Hz • 1080i 60/50Hz
• 1080p 60/50/24Hz • 4K 30/25/24Hz
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
1.4 HDMI gaat inderdaad tot 4k 30Hz, de Next werkt alleen met 2.0 (60 Hz) (dit heeft dus NIETS met je kabels te maken).

E. J. B zal het videosignaal dus om z'n receiver moeten leiden (via tosslink of ARC) als hij gebruik van de 4K functie op de Next wil maken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic