Painchiller

Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

4.19 - Geluid hapert bij Dolby audio - Mediabox Next

Sinds de 4.19 update last van geluid wat af en toe dipt/hapert bij meerkanaals 5.1 dolby geluid op de Media box Nexr. Heel irritant als je tv aan het kijken bent. Zet je het geluid echter in 2.0 dus geen dolby, dan hapert hij niet meer.

dus mijn vragen aan ziggo zijn:

  • waarom is het alleen bij 5.1 geluid
  • waarom is dit haperen geïntroduceerd met de komst van 4.19
  • Hoe lang moeten we wachten totdat deze fail weer gemaakt?
  • Wanneer komt 4.20?
  • Waarom hadden we hier voorheen geen last van?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hier zie ik meer vergelijkbare storingen. Ik heb het nog ergens anders ook gezien, dat kan ik even niet meer terugvinden.

Klinkt misschien gek maar kun je es even deze instelling:

“één knop voor aan- en uitzetten” op UIT zetten?

Heb ergens gezien dat dat hielp. Geen oplossing natuurlijk maar misschien workaround.

Bekijk in context

91 Reacties 91
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Mogelijk helpen de fabrieksinstellingen? Soms wel.

Vrijwel alles blijft bewaard, alleen even in beeld en geluid kijken of de instellingen Een knop enz.en Dolby nog staan zoals je wil en opnieuw inloggen in Netflix en dergelijke.

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Net gedaan, precies hetzelfde resultaat. Bij 2.0 dikke prima, bij Dolby 5.1 haperen om de zoveel minuten. 
 

Ziggo moet dit gewoon rap fiksen. Was bij de vorige 4.18 niet, werkte prima toen.

 

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik heb het probleem vaker voorbij zien komen sinds een paar dagen. Kan zo gauw niet vinden waar. Hoe lang heb je dit probleem al (in dagen / weken).

Degrootpjj

Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Ik luister inmiddels alleen nog maar stereo. Het volume in Dolby is bij mij nog steeds veel te laag, in stereo is het wel goed en klinkt het veel beter!

Voor zover ik weet bestaat dit euvel al heel lang en ik wordt er een beetje moedeloos van eigenlijk. (Verder werkt het bij mij wel prima gelukkig.)

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Ik heb er sinds de 4.19 last van en die update is krap een maandje oud of iets ouder? Hiervoor bij de 4.18 had ik gewoon dolby als optie op de Next en deed het 5.1 geluid het prima op de Sonos Beam en surrounds en sub. Geen haperingen, maar sinds 4.19 hapert ie om de paar minuten. Sinds 4.19 zitten er wat extra lipsync opties en dolby opties bij en dat is mi slecht geïmplementeerd. Geen enkele andere decoder die ik gebruik heeft hier last van behalve de Next. Dus tot de fix er is GEEN 5.1 geluid tot dat Ziggo het fikst.

5.1 klinkt op de Sonos qua volume hetzelfde, zit nauwelijks verschil tussen meerkanaals of stereo.

#ZiggoFixPlease

kusuma

Level 10
  • 437Posts
  • 1Oplossingen
  • 125Likes

gisteren precies het zelfde haperend geluid maar dan in stereo zowel bij reply als

live uitzending zal vandaag nog even controleren of het nog zo is 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Degrootpjj wrote:

Ik luister inmiddels alleen nog maar stereo. Het volume in Dolby is bij mij nog steeds veel te laag, in stereo is het wel goed en klinkt het veel beter!

Voor zover ik weet bestaat dit euvel al heel lang en ik wordt er een beetje moedeloos van eigenlijk. (Verder werkt het bij mij wel prima gelukkig.)

 

Als ik deze draad lees en de daarin genoemde problemen vind ik het wel beetje raar.

Ikzelf ervaar de genoemde problemen totaal niet , goed volume geluid klinkt top en zelfs bij reclame's klinkt het goed en soms heel erg goed ! 

Mogelijk dat sommige apparatuur niet lekker accordeert met de Next en idd de update die nu heeft plaatsgevonden.

Moeilijk de vinger er op te leggen wat de oorzaak is en waarom maar ik spreek tegen dat het alleen maar ellende is met de next 😉 

 

Mijn opstelling is  NEXT > HDMI Philips TV in en voor audio uit gebruik ik de glasvezel uitgang/optie van mijn Tv > ingang Bose soundbar 700 serie.

 

Ik spreek hier niet tegen dat er hier posters zijn die geen problemen ervaren laat dat duidelijk zijn.

  

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Heel leuk zo’n reactie, echter leven we in 2019 en heb je tegenwoordig HDMI ARC, dan is optisch sowieso tweede keus. Dus kun je dit niet vergelijken...

blijft overeind dat de Next niet doet wat hij beloofd en deed voorheen. Als je goed leest heeft hij het tot versie 4.18 prima gedaan. 
 

vanaf 4.19 doet het probleem zich voor

 

Ziggo aub fiksen! Ben echt niet de enige die er last van blijft houden na een factory reset van alle devices

Philips TV / Sonos Beam

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Painchiller wrote:

Heel leuk zo’n reactie, echter leven we in 2019 en heb je tegenwoordig HDMI ARC, dan is optisch sowieso tweede keus. Dus kun je dit niet vergelijken...

blijft overeind dat de Next niet doet wat hij beloofd en deed voorheen. Als je goed leest heeft hij het tot versie 4.18 prima gedaan. 
 

vanaf 4.19 doet het probleem zich voor

 

Ziggo aub fiksen! Ben echt niet de enige die er last van blijft houden na een factory reset van alle devices

Philips TV / Sonos Beam

 

 

Ja en daarom zeg ik ook dat ik het niet tegenspreek.

 

En HDMI ARC werk bij mij dus niet goed , mijn TV schakelt elke X de Tv luidsprekers aan waardoor mijn soundbar het niet meer doet , doet ie ook met mijn apple TV dus dat ligt niet aan de next.

En met glas wat jij dan verouderd vind klinkt het bij mij gewoon beter dan HDMI ARC .

 

Ik heb zelfs een nieuwe TV ( is omgeruild ) door Philips gekregen puur om dit probleem te omzeilen en dat hielp dus niet.

Dus uiteindelijk omdat ik er klaar mee was gekozen voor glas en dat werkt bij mij het beste 🙂

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Ronihd wrote:

Ja en daarom zeg ik ook dat ik het niet tegenspreek.

 

En HDMI ARC werk bij mij dus niet goed , mijn TV schakelt elke X de Tv luidsprekers aan waardoor mijn soundbar het niet meer doet , doet ie ook met mijn apple TV dus dat ligt niet aan de next.

En met glas wat jij dan verouderd vind klinkt het bij mij gewoon beter dan HDMI ARC .

 

Ik heb zelfs een nieuwe TV ( is omgeruild ) door Philips gekregen puur om dit probleem te omzeilen en dat hielp dus niet.

Dus uiteindelijk omdat ik er klaar mee was gekozen voor glas en dat werkt bij mij het beste 🙂

Optisch verlies je de returnchannel, geen optie.

Heb bij Sonos nog een call open staan evenals bij Philips. Maar vind het op zich erg vreemd en verdacht het euvel zich voordoet letterlijk sinds de 4.19 update.

 

Voorheen geen last van.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hier zie ik meer vergelijkbare storingen. Ik heb het nog ergens anders ook gezien, dat kan ik even niet meer terugvinden.

Klinkt misschien gek maar kun je es even deze instelling:

“één knop voor aan- en uitzetten” op UIT zetten?

Heb ergens gezien dat dat hielp. Geen oplossing natuurlijk maar misschien workaround.

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Die ga ik eens proberen 1 knop uitzetten voor aan en uit. 
 

die andere post had ik ook al gezien ook geen antwoord

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Ronihd

Het punt is dat je Optische koppeling een workaround is voor iets dat wel goed zou moeten werken. Dat vertel je er nu wel bij. Eerder niet.

Klanten die DD+ of Dolby Atmos van Netflix willen gebruiken hebben niks aan een Optische koppeling. Dat lukt alleen via ARC van een HDMI koppeling. Daar moet ook rekening mee worden gehouden.

NB de Next kan geen Dolby Atmos, wel DD+, maar dat werkt tijdelijk niet. Een Netflix TV-App moet dat wel kunnen.

Ok. Het is een minderheid die daar mee bezig is en veel bronnen zijn er nog niet.
Dat wil niet zeggen dat je via een Optische workaround voor een of ander Audio probleem met de Next (lip-sync, whatever) gedwongen wordt  af te moeten zien van de ideale Audio koppeling.

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Klopt helemaal, heb Sonos net gesproken daar is het ook bekend. Adviseren me ook om het optisch verloopje wat bij de beam zit te gebruiken. NOT!! Geen optie want ik heb ARC nodig voor de andere apparaten die ik over de beam wil aansturen…

 

man man het is verdorie 2019!!! Schieten tesla’s het heelal in en dit krijgen ze niet gefikst… echt schandalig… 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:

@Ronihd

Het punt is dat je Optische koppeling een workaround is voor iets dat wel goed zou moeten werken. Dat vertel je er nu wel bij. Eerder niet.

Klanten die DD+ of Dolby Atmos van Netflix willen gebruiken hebben niks aan een Optische koppeling. Dat lukt alleen via ARC van een HDMI koppeling.

NB de Next kan geen Dolby Atmos, wel DD+, maar dat werkt tijdelijk niet. Een TV-App moet dat wel kunnen.

 

De optische koppeling werkt bij mij dus wel goed en al in eerdere post en andere onderwerpen heb ik ook al aangegeven dat HDMI via ARC op mijn TV niet werkt omdat mijn TV problemen heeft er mee en dat staat los van de next.

En omdat ik ook weet dat de Next geen Atmos doorgeeft is het denk ik niet een probleem , voor nu dan 😉 

Plus tja hoe mooi en prijzig mijn bose 700 set dan ook mocht zijn hij ondersteund geen atmos……...maar dat wist ik en is een bewuste keuze geweest en omdat ik de bose 700 veel mooier vind klinken dan andere high end soundbars die wel 7.1/Atmos ondersteunen heb ik voor de bose gekozen.

Verder on topic geef ik aan dat in mijn opstelling de problemen niet ervaar en nogmaals daar zeg ik niet mee dat andere er geen problemen mee kunnen hebben en na de update er nu wel last van hebben.

Vreemd blijft het in ieder geval.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Painchiller Alternatieve Optische koppeling Next-Receiver of TV-Receiver gebruiken, naast de ARC voor het andere, als dat voor de Next niet goed genoeg voor je werkt.

Gedoe misschien, maar….

Painchiller
Topicstarter
Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Wat een gedoe, ze leveren in mijn ogen producten die niet werken waarvoor je dik betaald. Belachelijk. Sonos weet het notabene en komt met een halve oplossing echt waardeloos. MAAR! VOOR DE 4.19! 4.18 en daarvoor werkte het gewoon prima… dus sinds dien nieuwe optie: aanbod volgen bij Dolby en Altijd Dolby is het haperen begonnen.

dus fijn dat er wordt meegedacht over workarounds, much appreciated maar deze is voor Sonos en Ziggo, maken of bij het verkopen van deze devices duidelijk aangeven dat het geluid bij 5.1 hapert ARC aangesloten. Ik denk dat er dan een stuk minder Beams worden verkocht!!

nogmaals via HDMI Arc werkt 2.0 prima!

is puur en alleen bij 5.1 signaal.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi Painchiller, je geeft (in een ander topic) ook aan dat het bij reclameblokken vaak misloopt, dat is opvallend maar ik weet er te weinig van om daar direct iets zinnigs over te zeggen dus dat vraag ik na.

Verder mis ik nog wat info om dit probleem goed te kunnen begrijpen.

 

Welke instellingen gebruik je in de Mediabox Next? Dolby audio: Zet altijd om / Volg aanbod / Uit?

Hoe bepaal je of het geluid in 5.1 of 2.0 wordt afgespeeld, is dat een optie in de Sonos?

Speelt dit probleem alleen als je het geluid via HDMI ARC naar de Sonos Beam laat afspelen of ook via de TV / optische aansluiting? (Daarmee wil ik niet suggereren dat je dat maar moet gaan gebruiken, maar het is wel van belang om te weten.)

Hapert het geluid ook bij gebruik van de apps op de mediabox?

Hoe klinkt het haperen precies, zou je een opname kunnen maken en die met ons delen?

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
Painchiller wrote:

Die ga ik eens proberen 1 knop uitzetten voor aan en uit.

Heb je die tip al geprobeerd? Ik weet dat ie raar klinkt maar ik heb echt iemand gezien waarbij het probleem verdween op die manier. Als dat zo is, is dat meteen een grote aanwijzing voor Ziggo waar het probleem kan zitten.

Uitgelicht topic