daanjanw

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Work-around voor Wake-On-Lan en Connect-Box: Gebruik een oude Android smartphone!

In mijn zoektocht naar mogelijkheden om mijn computer op afstand op te starten en te benaderen, was ik gestuit op enkele topics over dit onderwerp. De Connect Box van Ziggo is niet in staat om WOL-packets van buiten het netwerk te sturen naar de computer, omdat de ARP-cache dit niet vasthoud.

Als je geen tweede router kopen wilt die dit wel kan, kun je ook een oude android-telefoon instellen om dit WOL-verzoek te versturen. Dit wordt uitgelegd in dit topic: https://www.reddit.com/r/Android/comments/22k0r3/how_to_use_an_old_android_phone_to_remotely_power/

Daarnaast gebruik ik Chrome Remote Desktop om de computer vervolgens te besturen. Geweldig!
18 Reacties 18
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik vind dit een hele nette en ook wel grappige Tip.
Echt iets voor de liefhebber. Met een ander kastje van Ziggo dan de ConnectBox is er bij WOL hetzelfde probleem en dat kan je idem oplossen.

Zelf gebruik ik een NAS dat altijd aanstaat.
Dan van buiten ssh en een script om een WOL Broadcast te doen voor een host.

Gr Han
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @daanjanw. Welkom op de Community. Wat super leuk dat je een account aangemaakt hebt om deze tip met de gebruikers te delen. #LekkerBezig. Mooie binnenkomer :-D.

Ik hoop je snel meer tegen te komen, hier.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
daanjanw
Wat als je computer een vast IP adres heeft binnen de DHCP vrije zone van 192.168.178.2 - 192.168.178.9 ?
Is hij dan wel te bereiken via een Magic Packet op poort 9 ?
Ik heb geen Connect box en weet niet zeker of dit lukt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Nee. Tipgever weet van de ARP cache van de Router en heeft m.i goed door
waarom een WOL pakket van buiten via een Forward naar een vast intern Ip
misgaat (na een kort tijdje).

Het gebruikelijke altijd succesvolle interne Broadcasting (naar x.x.x.255) van een WOL pakket, kan niet vanaf buiten via een Router.
Dat doet die telefoon-oplossing uit de Tip. Indirecte Broadcasting, zou ik
dit willen noemen. Eerst naar binnen en dan.....
Dat doe ik via mijn NAS met ssh. Wat die telefoon-oplossing precies doet,
weet ik niet, maar komt op hetzelfde neer.

Pas op: ik ben een WOL expert. In het verleden door schade en schande wijs geworden.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
hanh Kan dat de laatste tijd niet meer?
Want ik heb het op die manier 8 jaar kunnen gebruiken via een modem/router van Ziggo.
(Geen bridge met een eigen router.)
Dat is wel in de jaren 2003 tot 2011.

Ik kon mijn computer van buitenaf aanzetten via poort 9 en dan via Remote Desktop poort 3389 gebruiken en de computer weer afsluiten met een klein programmaatje wat daarvoor geschikt was.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Misschien dat de NIC van die computer 'toevallig' een zgn ARP-offload feature
heeft/had die default aan stond. Kun je dat nog controleren?
Dat was juist het idiote toen ik met WOL begon vanaf de buitenwereld naar
het vaste Ip.
Op 1 computer ging het goed. Op andere ging het mis, na een minuut of wat.
Na behoorlijk wat studie, kwam ik erachter dat dit aan die ARP-offload lag
van de NIC op die ene computer.
Deze feature is niet gebruikelijk geworden voor NICs in de tussentijd.
Microsoft verzon deze als standaard bedoelde eigenschap.
Ik stuur je wel een tekstje over mijn bevindingen destijds via PM. Het is nogal ingewikkeld & daardoor minder geschikt voor hier.
En dan de hoop onzin, die nog steeds verkocht wordt op het web over WOL vanaf de buitenwereld. Brrrrrrrrrrr.
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
hanh Dank, voor je inzicht.

Het ARP begrip heb ik nooit voorbij zien komen.

Ik besef nu dat ik altijd NIC's heb gebruikt die aan bleven staan, ook al waren de computers uit, 3COM's en Intel's waarvan de lampjes altijd bleven branden en de verbinding intact bleef.

Dan had ik een stuk minder netwerkproblemen binnen het locale netwerk en direct netwerkverbinding en natuurlijk blijft er dan ook een directe verbinding mogelijk van buitenaf.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
hanh schreef: "Misschien dat de NIC van die computer 'toevallig' een zgn ARP-offload feature heeft/had die default aan stond. Kun je dat nog controleren?"

Al de NIC's die ik gebruikte en overal installeerde bij klanten, ik was al gauw van de rest af, dat was altijd wat met drivers of verbindingen, hadden ARP als default aan staan en aanverwante zaken, kon ik nog terugvinden in de documentatie.

Met deze NIC's werkte alles altijd, nooit problemen tegen gekomen, behalve hardware incompatibiliteit, maar daar had ik dan INTEL's en 3COM's voor bij me, 1 van de 2 deed het altijd, nu begrijp ik ook waarom ik nooit het begrip ARP tegen gekomen ben, heb ik nooit nodig gehad.

Zojuist geprobeerd Probook Laptop op LAN aangesloten, volledig Windows afgesloten, NIC lampjes bleven branden, WOL Magic Packet gestuurd, laptop ging aan, met Remote Desktop computer uitgezet met shutdown -s en na afsluiten weer een Magic Packet gestuurd en hij ging weer aan.
daanjanw
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:
Ik vind dit een hele nette en ook wel grappige Tip.
Echt iets voor de liefhebber. Met een ander kastje van Ziggo dan de ConnectBox is er bij WOL hetzelfde probleem en dat kan je idem oplossen.

Zelf gebruik ik een NAS dat altijd aanstaat.
Dan van buiten ssh en een script om een WOL Broadcast te doen voor een host.

Gr Han


Dankjewel! In mijn zoektocht naar oplossingen voor het gebruik van WOL/VPN veel topics en ervaringen van jou tegengekomen, bedankt daarvoor!
Ben nu nog aan het zoeken of ik een manier vind om al het verkeer van de connectbox via mijn PIA-VPN te laten lopen, maar ben bang dat dat niet werken gaat helaas, zonder een tweede router!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
daanjanw wrote:

........
Ben nu nog aan het zoeken of ik een manier vind om al het verkeer van de connectbox via mijn PIA-VPN te laten lopen, maar ben bang dat dat niet werken gaat helaas, zonder een tweede router!

Ik denk even met je mee.
Die PIA-VPN is een publieke Provider van VPN Connnecties.
Op elke Client moet je een verbinding leggen met PIA-VPN.

Wat je wilt is dat je Router Client is en daardoor een
VPN-verbinding aanhoudt voor alle systemen in je network, die dan niet meer
per stuk een VPN verbinding hoeven te leggen.
Dat lukt alleen als de Router dat kan- de ConnectBox kan dat niet.

Je slaat dus de spijker op de kop: eigen Router en de ConnectBox in Bridge (=alleen kabelModem).

Bv de betere Asus modellen hebben een OpenVPN Client en Server aan boord.
(Via die eigen VPN-Server kun je in 1 klap allerlei lokale network resources (NAS bv) van buiten bereiken die je anders apart, via Port Forwards moet regelen).
Vraag me geen details hierover, want die weet ik niet.

Aan je reakties en Tip te merken, kom je hier wel uit.
Let wel op: een VPN-Client in de Router vertraagt de max snelheid van al
je verbindingen met de buitenwereld. Dat verschilt per VPN-Provider. PIA schijnt erg goed te zijn.
En ook dit. Bij een aparte VPN-Client per systeem kun je 'makkelijk' van VPN-Server wisselen,
als dat beter uitkomt. Bv om de USA Netflix te kunnen bekijken.
Bij een VPN-Client in de Router lijkt me dit lastiger voor elkaar te krijgen-
zeker als je op twee PCs in je network liever een van elkaar verschillende
VPN Server zou willen gaan gebruiken.

Gr Han
laurensV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem dat als ik bij port forwarding het interne broadcast ip wil gebruiken (.255) dat hij het niet doet. Als ik het interne statische IP van mijn computer pak doet hij het alleen vlak nadat ik hem heb uitgezet, maar na een tijdje werkt de WOL niet meer. Dit komt dus waarschijnlijk door de ARP-cache.

Ik ga zeker je oplossing proberen en plan B is ssh-en naar de raspberry PI binnen mijn netwerk (staat altijd aan) en vanaf daar de WOL sturen naar mijn PC.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
laurensV Wat voor apparaat heb je in gebruik?

Als het in je apparaat mogelijk is, kun je in je BIOS Wake on Lan aanzetten en zullen de lampjes van je netwerkkaart blijven branden en dan blijft er een verbinding tussen je apparaat en modem waardoor WOL blijft werken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
laurensV Evan wat achtergrond informatie hierover:

Een computer die een BIOS heeft waar je, ACPI-specific settings such as Wake on LAN from S5, aan kunt zetten in het BIOS. (S5 betekent power off state) kan vanaf Windows XP en verder de computer opstarten met een Magic Packet vanuit de off/uit stand.
In mijn computers zaten en zitten een NIC die apart van de computer wakker kan blijven en wakker blijft als ik dit instel en als de stroom op de computer blijft om de NIC te voorzien van stroom, op mijn laptop kan ik instellen, dat dit ook mogelijk is op de accu, dus de laptop van de stroom af en in de uitstand op de accu. Ik kon en kan die in de computers en in het BIOS van mijn huidige laptop aanzetten, een instelling die de NIC actief en levend houdt, de lampjes op de NIC blijven branden in de power off state S5 op de NIC en er blijft een verbinding op hardware niveau in stand. Je hebt dus niets met een ARP cache/table te maken, want de verbinding blijft in stand op hardware niveau MAC adres en het IP adres blijft dus in de ARP cache/table staan.
In een ARP request gaat het MAC adres voor het IP adres, dus het IP adres blijft in stand in een ARP cache/table.
laurensV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt Er is geen optie in mijn BIOS over Wake on LAN. Wel heb ik de optie "Resume by PCI or PCI-E Device" onder "Setup Wake Up Configuration" aangezet. Dit leek wel te werken voor WOL, aangezien hij het binnen mijn netwerk wel doet. Ik denk dus dat er helaas voor mijn PC geen mogelijkheid is om te zorgen dat de NIC aan blijft staan. Bedankt trouwens voor de achtergrond informatie 🙂

hanh Waar zou ik de instellingen kunnen vinden van mijn NIC om de ARP-offload feature aan te zetten?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Configuratiescherm -> Apparaatbeheer -> Netwerkadapters -> rechter muisklik op de adapter -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> ARP-ontlading op ingeschakeld. laurensV
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Misschien dat je IP adres vast zetten in je modem, via het MAC adres, nog een oplossing kan zijn. laurensV
laurensV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt Ik zie nu dat de ARP-offload al op enabled stond, dit werkt dus helaas niet. Ook had ik mijn PC al een statisch intern IP gegeven in mijn modem, maar ook dit werkt helaas niet. Ik denk dat er dan niks anders opzit dan om eerst te ssh-en naar mijn raspberry-pi of een oude android smartphone te gebruiken
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
laurensV schreef: "Wel heb ik de optie "Resume by PCI or PCI-E Device" onder "Setup Wake Up Configuration" aangezet."

Na nog wat rondgekeken te hebben, lijkt het erop dat deze instelling alleen werkt als het systeem in de slaapstand staat en niet werkt als de computer uit staat, daar heb je dan weer andere hardware voor nodig.

Uitgelicht topic