Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Elektromagnetische beïnvloeding / interferentie - onverklaarbare ruis en storing met toch een goed signaal.

Elektromagnetische beïnvloeding / interferentie.

Er komt steeds meer apparatuur in ons huis en werkomgeving.
Dit is leuk en handig, maar brengt ook "onverklaarbare" niet te vinden storingen met zich mee zoals een vreemde ruis in bedrading en apparatuur, die alleen met meetapparatuur is te ontdekken.

Interferentie ontstaat doordat elk elektrisch of elektronisch product elektromagnetische velden, al dan niet gewenst, uitstraalt of via de bekabeling uitzendt.
Andere producten kunnen deze velden of stromen dan ontvangen, waardoor ongewenste effecten in het functioneren van dat product optreden.
Bijvoorbeeld een in bedrijf zijnde mobiele telefoon die dicht bij een luidspreker wordt gehouden, kan piepjes uit de luidspreker laten klinken en bellen met mobiele telefoon en laptop scherm gaat per direct op zwart.
Interferentie kan tussen apparaten van de installatie zelf voorkomen of tussen apparaten van de installatie en systemen in de omgeving.

Maatregelen om elektromagnetische storing te verminderen:
Plaats niet van alles op elkaar onder een TV, maar plaats een stukje uit elkaar.
Plaats je modem niet strak tegen andere versterkers, switch, NAS enz.

Indien losse apparatuur op afstand van elkaar staat opgesteld en op verschillende aardpunten is aangesloten en onderling door bedrading is verbonden, dan kan stoorsignaal worden onderdrukt door in het gemeenschappelijke aardcircuit een onderbreking aan te brengen.
In een woonhuis bevindt zich dan mogelijk een “lus” in de aarding, bijvoorbeeld via randgeaarde apparatuur en de afscherming van de TV-kabel, die ergens onderbroken zou moeten worden.

Of indien er niets is aangesloten met een aardestekker, dan ontbreekt er een aarde aansluiting, sluit dan je signaalversterker of Abonnee Overname Punt aan op de aarde in de meterkast.
De bekende en hinderlijke “brom” bij audioapparatuur is b.v. op deze manier te verhelpen.

Mocht je ook een voorbeeld of aanvulling hebben, laat het weten in dit topic.
11 Reacties 11
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7511Likes
Ik heb de Connect Box Modem hangen in de meterkast, op poort 1 zit utp kabel naar de Wifi Booster ( VH - Powerline Adapter) ( Wifi Point op de Zolder ) op poort 2 zit utp kabel naar de Vodafone Femtocell en op Poort 3 zit de 15 meter utp naar mijn 8 poort D-Link Switch.

Op de D-Link Switch zit 1 utp kabel naar de WD MyCloud en 1 utp kabel naar mijn Samsung 4K UHD TV

Dan zijn er 2 laptops aanwezig, 2 Samsung Galaxy S7 Edge Smartphone's
1 Lenovo Tablet

Dat is alles beneden.
Boven op de Slaapkamer een LG Smart TV op de beneden Wifi aangesloten.

Op Zolder de Extra Wifi Punt, omdat er geen computer meer aanwezig is op zolder is die extra voor de zomer in de schuur.

Dit zijn mijn apparaten en omschrijving.

En de gebruikelijke Media Box XL wifi uitgeschakeld en in de Gateway Modus
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
xGarfieldx-Dave, dank voor je bericht.

Het geld ook voor b.v. Humax, standaard mediabox, Pace box, de Horizon box / Mediabox XL enz., soms staat deze ook tussen apparatuur eronder en erboven en vlak ernaast, ook al staat de andere apparatuur in stand by, zolang er stroom op staat of er branden nog ledjes voorop, dan kan het nog voorkomen dat er storing wordt overgedragen.
Zigzag

Level 3
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Misschien zijn mijn opmerkingen meer op hun plaats op https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/blokken-of-strepen-in-beeld-oorzaken-en-oplossingen-18401. Maar daar zijn 3052 reacties, die vooral lijken te gaan over klachten met de klantenservice en acrobatische capriolen rondom de meterkast. Dus daarin een oplossing voor mijn probleem zoeken leek me onbegonnen werk. Ik heb twee ontvangers, iHDR-5050 C en iHDR-5200 C. Beide aangesloten op hetzelfde coax-netwerk in huis met hetzelfde type kabel. Beide geven een signaalniveau boven 50%, een signaalkwaliteit van 100% en een BER van 0. Met de 5050 zijn er geen problemen, maar de 5200 geeft - in toenemende mate - beeldstoringen (artefacten) en nu ook storingen in het geluid. Ik neem aan dat storingen die van buiten komen - zoals Be rt beschrijft, of door inferieure kabels - tot een BER >> 0 leiden. Moet ik concluderen dat de ontvanger defect is?
Zigzag

Level 3
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Een aanvulling, het probleem treedt niet bij alle zenders op.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Ik haal Willem-A hier even bij, hij is de Humax specialist.
Ik weet hier te weinig van. Zigzag
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Zigzag

Heb je de 5200c al eens aangesloten op de plaats van de 5050c? Dus die aansluiting even gebruiken.

Nu noem je de waarden, maar die zijn van 1 tuner. Je moet eigenlijk ook de waarden even uitlezen van tuner 2. Dat doe je door een zender te bekijken en 1 of 2 anderen op te nemen.

Hoe zijn de opnames op de 5200? Gaat het daarmee ook mis? En zijn de waarden die je noemt uitgelezen bij een zender welke zonder problemen word weergegeven? Want het kan prima zo zijn dat het er bij andere heel anders uitziet.

Het is dus raadzaam deze tips even uit te voeren om zaken uit te sluiten. De 5200 kent nog weleens een probleem met de tuners, waarbij meestal tuner 2 dat laat zien, maar ik vind het nu te vroeg daar al naartoe te wijzen.

Overigens is het af en toe terug stellen naar de fabrieksinstellingen ook zeer aan te raden. Het best doe je dat nadat je eerst de spanning geheel van het apparaat hebt gehaald, alle kabels hebt los genomen, en na 20 minuten de boel weer aansluit, opstart, en meteen daarna een fabrieksreset uitvoert, liefst samen met het formatteren van de schijf. Maar let op! je bent dan wel alles wat op de schijf aanwezig is kwijt.

Maar dit is dus ook nog iets dat je kan doen.
Zigzag

Level 3
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Beste Willem. Bedankt voor je reactie, zo snel en op zondag!

Jammer dat je geen mogelijke oorzaken noemt. Want het vreemde blijft, dat maar 1 zender een probleem heeft. Dat moet toch een specifieke oorzaak hebben. Een BER van 0 zou mijns inziens echter wel duiden op een intern probleem, in de ontvanger. Want als er een storing in de signaalweg zit, zou die BER in elk geval groter moeten zijn.

Tenzij.... Ik heb zelf wel eens het idee dat het signaal gewoon gestoord binnenkomt. Ik vermoed - maar klantenservice kon me daarover geen uitsluitsel geven - dat Ziggo het binnenkrijgt (het gaan om één, België) - via de satelliet. De storingen lijken verdacht veel op de storingen die je in satellietontvangst hebt als er onweer in de buurt is. Eind vorige week waren de storingen sterker èn was er onweer.

Ik heb ondertussen mijn hele lijstje favoriete zenders afgewerkt. De waarden zijn overal gelijk. De zenders zitten wel op verschillende frequenties. Dus als de storing toch van buiten komt - en gegeven het feit dat ik het probleem maar op één zender heb (de andere op of rond dezelfde frequentie bekijk ik minder; al zijn ze 'favoriet') - moet ik misschien de zenders op dezelfde frequentie een in de gaten houden.

Je noemt formatteren. Gaat real time kijken ook via de harde schijf? En als dat zo is, dan weer de vraag: waarom maar een probleem met één zender.

Meer arbeidsintensieve - ontvangers omwisselen - en ingrijpende - fabrieksinstelingen en formatteren - 'oplossingen' schuif ik nog even voor me uit.

Vriendelijke groet.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
***niet juiste tekst verwijderd***
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Zigzag,

graag gedaan. Het gaat hier gewoon door hoor. Ook op zondag en vaak tot in de nacht. Er kunnen meerde oorzaken spelen en daarom noem ik deze niet, totdat je dus eerst wat dingen hebt uitgetest. Alles noemen is dan m.i. nog niet zinvol. Maar ik begreep dan ook dat het om meerdere zenders ging en noemde dus wel de tuners in de 5200, maar dan moet je dan wel eerst uitsluiten. En dan doe je dus door de Humax 5200c op de plaats aan te sluiten waar nu de 5050 zit, en de 5200, als de issues dan nog optreden, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP. Maar Men verwacht vaak meteen een pasklare oplossing, en die kun je niet altijd zomaar geven. Het kan bv. om het AOP gaan, al lijkt dat hier niet aan de orde daar de 5050 wel goed werkt. Het kunnen de kabels zijn, het kan soms om een software issue gaan, vandaar de reset, het kan een van de tuners betreffen, het kan zelfs nog iets van buitenaf zijn, daar niet elk apparaat of model daarop identiek reageert. Dus is het zaak eerst dingen uit te sluiten. En dus eerst te kijken hoe de waarden zijn bij een aantal zenders, en hoe dat eruit ziet op beide tuners.

Maar wat de BER betreft: Een oplopende BER wijst juist op problemen. De BER moet dus altijd 0 zijn. Loopt deze op, geeft dat aan dat er iets misgaat. Dit staat dan ook niet voor niets voor Bit Error Rate. De sterkte mag minimaal 20% zijn, waar ik het eigenlijk altijd op 30% houd, maar dit doorgaans hoger zal liggen, en de kwaliteit dient altijd 100% te zijn. De BER moet dus 0 zijn en blijven. Maar bij een defecte tuner zul je deze waarde in eerste instantie zien oplopen bij bepaalde zenders. Daarna breid dat zich uit naar meer zenders, en zal de kwaliteit dalen. Dat geeft dan dus aan dat er iets aan de hand is. En daar het vaak tuner 2 is welke deze issues laat zien, zal tuner 1 dan dus wel correcte waarden laten zien. En dan weet ik doorgaans wel wat er speelt. Een BER van 0 is dus uitstekend.

Maar je kan tevens niet uitgaan van een storing vanaf Ziggo, want dan zou je het ook moeten zien op de 5050. En dat de storingen er hetzelfde uitzien, zegt ook niets, want doorgaans zien artefacten er identiek uit. Logisch ook eigenlijk, daar het om een digitaal signaal gaat, en de decoder het signaal niet meer 'snapt' als dat te erg verstoord binnenkomt, of door andere oorzaken de mist ingaat. Een aantal fouten kunnen nog wel worden opgevangen, maar worden dat er teveel, dan zie je artefacten, en dus blokjes in beeld. En als dit dus voortkomt uit een tuner, zul je zien dat de BER gaat oplopen. Een BER van 1-2 is niet zo heel erg, maar geeft al wel aan dat er iets aan de hand is. Gaat het erger mis zal de BER verder oplopen, en kan dan zelfs tot in de duizenden oplopen. En dan kan het apparaat er niets meer mee, en zal de kwaliteit dalen en de storingen toenemen. Uiteindelijk zo erg dat er niets meer van de weergave te maken is.

Er zitten steeds een aantal zenders in een stream. Dat betekent dus ook dat deze zenders een identieke frequentie hebben. Is er een storing bij een bepaalde zender, of bij bepaalde zenders, is het raadzaam ook de andere zenders in dezelfde stream eens te controleren. Vaak gaat het daarbij n.l. ook mis. Maar daarom dus ook het advies de 5200 een sop de plaats van de 5050 aan te sluiten. Als daarbij het issue niet speelt, betekent dat dus dat het signaal daarop vrijwel zeker goed is. Nu kan de 5200 iets anders reageren, maar ik heb alle modellen wel in huis (gehad) en heb de ervaring, dat de Humax modellen wel vrij identiek reageren. Dus die even omruilen als test kan zeker baten.

Nee, het real time kijk loopt niet via de schijf, maar desondanks kan deze soms wel tot vreemde problemen leiden, die je totaal niet van de schijf zou verwachten. Daarom dus ook altijd mijn advies regelmatig de Humax eens een fabrieksreset te geven, deze af en toe eens geheel spanningsloos te zetten als de Humax uit de energiespaarstand is gehaald (m.n. de 5100, 5200, 5300 en 5400) en de harde schijf te formatteren.

"Meer arbeidsintensieve - ontvangers omwisselen - en ingrijpende - fabrieksinstelingen en formatteren - 'oplossingen' schuif ik nog even voor me uit".

Zo arbeidsintensief s dat natuurlijk niet. Als je iets wil oplossen, moet je nou eenmaal stappen nemen en dus het apparaat elders aansluiten, of dit direct op het AOP doen. Fabrieksinstellingen resetten is op zich ook niet ingrijpend, maar als je favorietenlijsten hebt aangemaakt, moet dit dus weer even opnieuw worden gedaan, samen met de instellingen welke je eventueel zelf hebt gewijzigd. Maar ik maak daar nooit zo'n punt van. Ik test zoveel dat ik elke week wel een model reset. Soms zelfs meerdere keren. Maar daarom maak ik dus geen favorietenlijsten meer aan. En formatteren kun je blijven uitstellen, maar je loopt dan wel de kans dat je zomaar eens alle kwijt bent als het misgaat. Daarom heb ik laatst ook wat topics gemaakt over het opnemen van de Humax in je netwerk, of het overzetten (verplaatsen) van de bestanden van de interne naar een externe schijf. Het kan lang goed gaan, maar het kan dus ook gebeuren dat je daar ineens de kans niet meer voor krijgt en wel moét formatteren.

Maar nogmaals, wil je dingen opgelost zien, moet je nou eenmaal stappen nemen. En dus ook tuner 2 uitlezen.
Zigzag

Level 3
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Beste Willem. Het heeft even geduurd, maar het probleem is nu voorbij en hopelijk opgelost. De 5200 kan ik redelijk bij, maar de 5050 zit krap ingebouwd tussen andere apparaten en is van achteren niet bereikbaar. Die weghalen is veel werk. Even leek het er op dat de FoxSat de storing gaf (FoxSat los, geen storiing meer). Maar later kwam de storing toch weer terug; op inmiddels een andere ontvanger. Het leek er op dat de voedingsspanning die de FoxSat geeft voor de LNB tot storing in de ontvangste van het Ziggo signaal leidde (toch gek dat je dan 100% signaalkwaliteit en BER=0 krijgt). Dit zette mij op het spoor te gaan zoeken in de vaste installatie (10 jaar oud, Axing kabel en contactdozen). Ik heb het idee dat in een van de contactdozen een kortsluiting was (ader te lang; in elk geval, nu die is ingekort is het probleem - voorlopig? - weg).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Zigzag

dank voor je bericht. Ik hoop uiteraard ook dat het hiermee is opgelost. Maar het gebeurt vaker dat de BER niet oploopt, en de kwaliteit terug. Bij teveel versterken zie ik dat ook wel, terwijl er toch het e.e.a. misgaat. Daar kun je dus helaas niet altijd 100% zeker van zijn. Ik vind het natuurlijk prettig te zien dat het nu opgelost lijkt te zijn, en moet er maar vertrouwen in hebben dat het zo blijft. Want als ik daaraan ga twijfelen gaat het wellicht toch weer mis ... :wink:

Succes!

Uitgelicht topic