Beantwoord

De osmotische waarde van de router: hoeveel cybercrime wordt er doorgespoeld?

Onlangs was w10 spoorloos verdwenen van mijn laptop: er bleek een herinstallatie nodig (info ter beschikking
gesteld door Microsoft): nadien bleek er toch iets veranderd te zijn. Via de beveiliging van Eset kon ik
voorheen mijn router scannen, maar nu niet meer: op de een of andere manier was mijn laptop aan
het netwerk van Arnhem.chello.nl vastgekoppeld en mijn laptop kreeg de naam van een desktop.
Er zijn diverse vingerwijzingen, dat er sprake is van cybercrime: mensen, die weten hoe je ook binnen
kunt komen via de router. Inloggen op mijn ziggo lukte in eerste instantie ook niet: schijnbaar was mijn
wachtwoord ook "in bezit gekomen van.."/via de geheime vraag zelf weer veranderd.
Contact opgenomen met Eset, maar hadden schijnbaar niet de deskundigheid in huis hoe ik van dat Arnhem.chello.nl af kom. Eigenlijk ben ik een computer-"detester". Dus ben ik op zoek naar een eenvoudig
recept om van dat Arnhem.chello af te komen en dat mijn laptop weer een laptop wordt.
A propos, in de situatie voorheen was het via Eset mogelijk om te kijken wie recent ingelogd zou zijn. Sedert Arnhem. chello werkt ook dat niet meer.
Psychologisch is het best wel nteressant, want je kunt wel heel hard VEILIGHEID gaan roepen, maar daarmee ben je nog niet van een betrouwbaar antwoord verzekerd. En tja, luister wat Eckhart Tolle
erover zegt: "veiligheid is een illusie van het kleine ik !" Voor de liefhebbers is er ook nog een YouTube
filmpje te zien onder de titel "Is there a real You ?" Onderzoek dus eerst maar of "je" werkelijk bestaat !
icon

Best beantwoord door level4 6 maart 2017, 18:24

Het hebben van 'arnhem.chello.nl' als domeintoevoeging op de netwerkadapter, kan er op wijzen dat je een WAN IP toegewezen hebt gekregen van de modem.

Dat zou dan impliceren dat de modem in bridge-modus staat.

Als dat zo is, dan is inbraak/hacking heel goed mogelijk, als je in Windows het netwerk niet had gemarkeerd als 'publiek' netwerk.

-

Om zeker te stellen dat u geen WAN IP heeft op de PC, begint uw PC-IP met 192.168 ?
Dan is mijn aanname hierboven onterecht.

Bekijk origineel

7 Reacties

Arnhem.chello.nl is een van de internetknooppunten van Ziggo, voorheen UPC voorheen Chello.
Ik zie bij vaak vaak Priority Telecom voorbijkomen, niks om je ongerust over te maken vind ik.
Reputatie 4
Badge
Het hebben van 'arnhem.chello.nl' als domeintoevoeging op de netwerkadapter, kan er op wijzen dat je een WAN IP toegewezen hebt gekregen van de modem.

Dat zou dan impliceren dat de modem in bridge-modus staat.

Als dat zo is, dan is inbraak/hacking heel goed mogelijk, als je in Windows het netwerk niet had gemarkeerd als 'publiek' netwerk.

-

Om zeker te stellen dat u geen WAN IP heeft op de PC, begint uw PC-IP met 192.168 ?
Dan is mijn aanname hierboven onterecht.
eigenlijk toch stom dat je zoveel tijd aan de computer moet verspillen: als je brood koopt in de winkel, dan hoef je er vervolgens ook geen aandacht aan te besteden om het produkt te vervormen. Eigenlijk geniet ik
meer van bijv. Julian Baggini (is there a real You ?) of van andere TED-lezingen, die de psychologie van/
in de mens proberen te veranderen.
Computer=technologie suggereert ergens, dat (ooit in het NU) ook nationale staten afgeschaft moeten
worden; en dat is een flinke cultuursprong in de hersentjes ! Anders doe je niet veel anders dan het
handhaven van DUALITEIT: "er is iets wat ik wil + er is iets wat ik niet wil". De mening van een mens die
daaraan vastzit is niet eens zo interessant. Het is de onderliggende structuur. Iemand als Eckhart Tolle meent dan ook, dat je als het ware enorm gefopt wordt door die niet geziene onderliggende structuur.
Julian Baggini wordt er zelf warmer van, als hij iets van Boeddha citeert: WISE MEN FASHION THEMSELVES. Psychologisch lijkt dit erop neer te komen of veiligheid beslist het nastrevenswaardige
doel moet zijn dan wel dat je je met de cultuursprong gaat bezighouden ("de onveiligheidskwestie")
Reputatie 1
Badge
dress rehearsal schreef:

eigenlijk toch stom dat je zoveel tijd aan de computer moet verspillen: als je brood koopt in de winkel, dan hoef je er vervolgens ook geen aandacht aan te besteden om het produkt te vervormen.

Valt wat voor te zeggen. Over water uit de kraan hoef je ook niet na te denken.
Het gevoel zegt je dat zoiets goeds, voor zo weinig geld als water, toch ook mogelijk moet zijn voor computers en Internet?

Even een reality check:
De complexiteit van water is voor ons als gebruikers verborgen. Dat heeft zijn plekje in de water maatschappijen, waar enorm ingewikkelde systemen en processen ervoor zorgen dat wij zo'n beetje het lekkerste water ter wereld in huis krijgen.
De investeringen die nodig zijn om zoiets voor elkaar te krijgen zijn gigantisch. Via je belastingen betaal je daar gewoon aan mee. (Verborgen kosten)

Als je ook een dergelijk niveau op het gebied van computers wilt zijn er twee opties. Je maakt daar als samenleving een nuts-dienst van, of je investeert zelf in de benodigde kennis en apparatuur.
TANSTAAFL (Robert A. Heinlein, om ook maar eens een schrijver te citeren) There Ain't No Such Thing As A Free Lunch.

Een Nutsdienst is in dit tijdsgewricht geen haalbare kaart. We hangen teveel aan ons individuele 'zijn' en willen (in de analogie van water) de keuzevrijheid om ons eigen smaakje en temperatuur uit de kraan te krijgen.

Dus als je je Internet beleving wilt vereenvoudigen, kun je overwegen om een high-end tablet aan te schaffen, of wellicht zelfs een Google Chromebook van marktplaats te trekken.
Dat heeft minder functionaliteit dan een general purpose PC, maar dat is een direct gevolg van de keuze die je maakt.
Wil je wat, dan kost het wat. Effort, functionaliteit of geld. Veel succes in het maken van die keuze!

Oh en by the way, zoals je ziet kun je bij vragen altijd op het forum terecht. Al zullen we je wellicht wat minder goed kunnen helpen bij eerstejaars filosofie...

Groet van Hoot
Beste meneer Posthorn, leuk dat u gereageerd heeft, maar het wordt mij duidelijk dat mensen soms in verschillende werelden leven. Allereerst zou ik willen opmerken, dat Eckhart Tolle zich niet met filosofie
bezig houdt, maar een bewustzijnsverschuiving ervaren heeft (van de overgewaardeerde linker hersen-
helft naar de ruimtelijkheid van de rechterhersenhelft) en dat zijn (hoge) intelligentie door sommigen
erg gewaardeerd wordt. U zit echt teveel in de (rationele) hersenhelft; op zich niet erg als u daar verder
niet mee zit. Maar er zijn inmiddels een hoop mensen, die waarschijnlijk beseffen, dat die rationele
hersenhelft "ons" (als menselijke soort) echt niet gaat helpen. We zijn het contact kwijt met die onbenoembare diepere gronding, evenals dat mensen "losgezongen" raken van de natuur !
De computer zelf beschouw ik zelf als een soort van "misfit" : alles is instelbaar (en dus veranderbaar en gevoelig voor criminaliteit). Nu is "criminaliteit"ook maar weer een woordje, dat schijnt te betekenen dat je
niet serieus reageert op wetten (dan wel normen & waarden).
Naar analogie van Eckhart Tolle ben je dan terechtgekomen in de wereld van het kleine "ik", het ego
(niet alleen voor criminelen, maar net zo goed voor wetsdienaren). Voor hem geldt, dat het ego de meest
gestoorde conditie is, die de mens naar de rand van de afgrond gevoerd heeft. Het ego is de identificatie
MET HET DENKEN (met een bepaald zelfgevoel eraan vast). Volgens mensen, die het ervaren hebben zijn gedachten ook maar weer dingen, die komen & gaan: in die diepere gronding wordt je toeschouwer
van de gedachten (en kun je besluiten om identificatie achterwege te laten).

GEEN FILOSOFIE, maar ervaring wordt de kwestie !
A propos, kortgeleden vond ik een editie van NRC met een artikel over de Britse-Indiase essayist
Pankaj Mishra met een bespreking over zijn boek "Age of Anger" Very, very interesting (voor de scherpte
die hij weet aan te brengen in het perspectief !!!).

Als laatste noot: toen ik uw reactie begon te lezen viel alles op mijn computerscherm weg. Het gaf de
indruk van cybercrime (of mensen, wier leven er voornamelijk uit bestaat om te klooien). Het heeft weer
enige tijd gekost om alles weer terug te krijgen.
De computer suggereert "verbinding", maar zal net zo goed mensen gaan afstoten.
Reputatie 1
Badge
Dank voor het delen van je visie. Wat mij betreft off-topic en niet geheel passend binnen mijn belevingswereld. Ik zit op een volledig andere frequentie.

Om die reden beëindig ik in alle hoogachting en respect deze discussie.

Groet van Hoot
Naar eigen idee heb ik geen "visie"weergegeven: omdat ik totaal sikkeneurig van de computer en bij-
behorende "cultuur" word heb ik mezelf maar opgemonterd door mijzelf te verbinden met psychologische
en "spirituele" stuff (dat is voor mij nog als een soort van Mona toetje).
Immers, die computer te "beveiligen" met meer of sterkere programma's is ergens ook je reinste
nonsens (vergelijk: 10 sloten op je deur zetten om een bepaald "concept-gevaar"te verhinderen !)
Filosofisch gesproken wordt VEILIGHEID dan hetzelfde gegeven als GEVAAR !!! (Je loopt blindelings
ergens achteraan)/ maar ook ergens voor weg !
Ergens begin ik al een beetje het gevoel te krijgen, dat het Leven 1 grote illusie vertegenwoordigt,
in de zin dat je als mens gelooft dat jouw eigen omstandigheden of ervaringen strikt gescheiden zijn van
die van andere mensen dankzij de aanwezigheid van "ik" in ieder mens:
maar vergelijk "ik" eens met een waterdruppel: zou je "jezelf" dan nog kunnen volgen, als je als water-
druppel net zo waterig bent als de oceaan ? ??

Kortom: als ik het computerprobleem niet kan oplossen, dan moet ik het psychologisch oplossen:
door het een kans te geven, dat veiligheid HETZELFDE is als gevaar (mits de identificatie steeds opge
heven wordt ) . Het OPGEVEN van identificatie is misschien wel het aller- allerlastigste probleem !!!
(er zit een "ik" in de mens, die beslist gaat tegenstribbelen: "daar ga ik echt niet aan meewerken")

Eckhart Tolle kwam waarschijnlijk voor hetzelfde dilemma te staan en moest zich afvragen: "Wie is nou
de echte ik in mij ???"

Om toch met een "visie" te komen/ intuïtief: WE LOSSEN NIKS OP !!! WE VOLGEN SLECHTS PADEN.

Wat vind jij?

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)