hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Technicolor TC7210 geschikt voor 500Mbit/s?

Mark Ziggo
Hi Mark,

Kun je hier naar kijken?

Ik deed het volgende.
Na werkzaamheden van Ziggo, zagen de Up-/donwstream waarden van mijn TC7210 er uit als in plaatje 1.
Vond de Dowstream DbmV wat aan de hoge kant.

Omdat de TC 7210 nog aangesloten was op de 0db poort van een FRA752/N Coax versterker, besloot ik een (gratis) Splitter te bestellen bij Ziggo.
Dat werd de POA 01-UPC. So far so good.

Na de TC 7210 aangesloten te hebben op de Splitter zijn de waarden van Up/Downstream zoals in plaatje 2.
Down DbmV is beter. Prima, dat was de bedoeling. Opvallend: maar 1 Up Channel.
Resterende TV op Coax-versterker verder in orde.

Mijn akties vallen samen met een lopende verhoging van de snelheid: Van 400/40 naar 500/40.
Zie de speedtest in plaatje 3. Down ok want ineens 500.
De lage Up is te verklaren uit de nieuwe cijfertjes van de Upstream.

Is dit een overgangsfase voor het Modem? Moet ik dus rustig afwachten? Of?
Ik bemerk ook regelmatige uitval van de internetverbinding.

Alvast dank voor je aandacht.
Han
98 Reacties 98
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
hanh Dit heeft niet zo zeer betrekking op de snelheidsverhoging, maar wordt meer een troubleshoot op jouw verbinding. Ik heb er dus een nieuw topic van gemaakt.

Een US pwr van 57dBmV is niet goed, die moet echt onder de 50 zitten en er moeten meerdere kanalen gelockt zijn om je maximum snelheid te halen.
Je DS pwr was inderdaad wat aan de hoge kant met 10dBmV, maar dat zien we vaker als je het modem op de FRA hebt aangesloten (ook de +0dB poort lijkt toch wat versterkt).

Foto van je huidige aansluiting?
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Die foto krijg je. Maar........

Ik beschouw het nog als een samenloop van omstandigheden.
Mijn aktie ging alleen over de hogere DbmV Down waarden na werkzaamheden van Ziggo. Plaatje 1. Alles ok verder. Niks ivm de snelheidsverhoging per 15 april ofzo.
Plaatste dus een POA 01-UPC Splitter om daar vanaf te zijn. Plaatje 2.
Op zich ok qua down, maar iets geks met Up, Nooit gezien.

Pas daarna zag ik dat de speedtest ineens 500 down liet zien ipv 400. He, ben ik al verhoogd? Dat kan toch nu al niet zo zijn?
Ik denk nog het eerste aan inloopproblemen met de snelheidsverhoging.
De eerder regelmatige uitval van de verbinding valt inmiddels wel mee.
Wordt vervolgt. Hou je op de hoogte.

Han
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Signaalsterkte heeft niets met snelheid van doen. Een snelheidsverhoging is slechts een administratieve wijziging van je modem profiel die gelijk actief wordt. Het onderhoud heeft kennelijk voor jou en vermoedelijk meerdere klanten in jouw segment nadelig uitgepakt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat super hoge signaal komt wel vaker voor na werkzaamheden.
Hier werkte op een gegeven moment 5 mediaboxen met 46 meter coax perfect zonder versterker.
Toen alles weer wat genormaliseerd was, was de versterker weer nodig.:relaxed:
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update.

Heb de Splitter even weggehaald. TC 7210 nu rechtstreeks op AOP.
Plaatje 1 geeft de waarden.
De Down ligt nu weer wat hoger, wat te verwachten is.
Voor de Up nog steeds maar 1 kanaal, maar nu acceptabele DbmV.
Speedtest: 510/22,45

Plaatje 2 is de foto van het AOP. Zelf gemonteerd. Zat destijds in het installatiepakket volgens mij.
Excuus voor de kabelbende. Dat zwarte ding rechtsonder is de TC7210.
De Groene Ziggo kabel heeft onderaan ooit per ongeluk een verfje gekregen. Zie dat dus niet aan voor een koppeling aan een andere kabel.
Op de nu afgedopte 0 Db poort van de versterker zat eerder de TC7210.
De boel zit in een hoek aan de gevelkant van de voorkamer achter een meestal opengeschoven gordijn.
Niemand die het ziet. Iedereen hier nu wel.

Ik zie toch wel een relatie met de snelheidsverhoging die er ineens was.
Dat ik op dat moment een om andere redenen bestelde Splitter aansloot was toeval.

Hoe verder?

Han
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
hanh wrote:
Hoe verder?

Eigenlijk is dat aan Mark, maar ik zou zeggen een monteur.
Het is nog steeds niet goed, verre van dat, wanneer je rechtstreeks bent aangesloten op het AOP.
Wellicht is de connector in de EV stuk?
Enig idee of je buren hier ook last van hebben?
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Evert
Mijn naaste buren hebben geen internet van Ziggo. Verderop weet ik nog niet.
Ik wacht ff de reaktie van Mark af.
Er is met Internet te werken. Na eerste constatering van het probleem was er ook frequente uitval van de verbinding. Dat is nu weg.

Daarom is het minder urgent. Moet wel goed komen natuurlijk.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh Monteur hoort stap 1 te zijn bij een AOP :relaxed:
Maar ik heb eens het schroefje van de kern ooit aangedraaid na een monteur en hoefde de volgende monteur niet meer te komen.
Niet verder vertellen hoor.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update.

Splitter er weer tussen en hoera. Zie plaatje.
Speedtest: 518/41,6

Nog wat extra in de gaten houden de komende dagen.

Bedankt Mark Ziggo dat je ergens aan een draadje hebt getrokken en zo bescheiden bent dat niet zeggen.:wink:
Kortom: snap niet waarom het nu weer ok is.
Maakt niet uit.

Ook dank aan allen die met me meevoelden.
Case Closed.

Han
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ArChie.DVB
Ik woon in Den Haag en heb recent opheffing analoog en daarna 'werkzaamheden' achter de rug. Die werkzaamheden gaven extra hoge dBmV in de Downstreams. Vandaar die Splitter geplaatst & de Technicoler op de Splitter gezet ipv op de 0 Db van de versterker, zoals vroeger geadviseerd werd.

Als ik naar mijn down frequenties kijk, dan blijven die net buiten het 4G gebied.
Ze zijn wel anders, hoger geworden.
Mag ik hieruit concluderen dat er ander frequentiebeleid is als destijds in Rotterdam?
Hier is het fZiggo en R'dam is fUPC. Zou dat uitmaken?
Of draaf ik nu teveel door?
Han
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
hanh wrote:
Bedankt Mark Ziggo dat je ergens aan een draadje hebt getrokken en zo bescheiden bent dat niet zeggen.:wink:
Kortom: snap niet waarom het nu weer ok is.

Ik zal geen credits claimen hiervoor. Maar ik snap wel waarom je upload snelheid nu wel OK is, je draait nu weer op 4 upstream kanalen in plaats van 1.

Als er in een wijk een signaalstoring wordt gedetecteerd op een groot deel van de modems (bijv. DS RX >10dB of US TX >50dB), dan gaat er automatisch een ticket naar ons Netwerkbeheer. Zij bekijken dan de signalen om op afstand al de meest verdachte kast/tap vast te stellen en plannen een monteur in. Vaak zijn ze daar al bij voordat mensen er echt last van hebben en gaan klagen, dus wordt er in zulke gevallen ook geen storingsmelding op de website geplaatst.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
Ik woon in Den Haag en heb recent opheffing analoog en daarna 'werkzaamheden' achter de rug.

Voor de opheffing van analoge TV en de werkzaamheden zag het frequentieplan van de regio Den Haag er als volgt uit:

De analoge radio en TV (RTV) kanalen komen van de Ziggo site voor de gemeente Delft, mogelijk dat er in Den Haag dus een aantal van die analoge RTV kanalen een andere naam hebben/hadden. De indeling van de digitale kanalen is wel gelijk voor de gehele regio.

Na de werkzaamheden ziet het frequentieplan voor de regio Den Haag er als volgt uit:

Je ziet dus dat ze de overgebleven DVB-C RTV/VOD transport streams en de Internet downstreams hebben verplaatst en ook gelijk hebben gegroepeerd op soort.

De Internet downstreams worden nu doorgegeven in het frequentiegebied van 598 MHz tot 790 MHz (de Internet downstream op 810 MHz wordt niet gebruikt (bevat alleen opvul packets (ook wel NULL packets genoemd))). Gelukkig lijkt Ziggo van de fouten geleerd te hebben aangezien ze er in de regio Den Haag voor gekozen hebben om niet langer in gebruik zijnde Internet downstreams in het voor 4G interferentie gevoelige frequentie gebied door te geven. Het aantal in gebruik zijnde internet downstreams is nu ook gelijk aan 24, het aantal waarnaar Ziggo in alle regio's streeft.

Die werkzaamheden gaven extra hoge dBmV in de Downstreams. Vandaar die Splitter geplaatst & de Technicoler op de Splitter gezet ipv op de 0 Db van de versterker, zoals vroeger geadviseerd werd.

Helaas is vaker te zien dat het onderhoud van Ziggo zorgt voor andere signaalsterktes met alle gevolgen van dien. De coax infrastructuur componenten in de wijk en bij de klanten waren immers afgestemd op de signaalsterktes van voor het onderhoud waardoor het bij een deel van de klanten mis kan gaan als de signaalsterkte in de wijk wijzigt terwijl de boel in huis dan niet opnieuw wordt ingeregeld.

Gezien de door jou met het modem gemeten signaalsterkte direct op het AOP woon jij in een gebied waar de boel zodanig was ingeregeld dat je eigenlijk een UMU-1006 op het AOP moet plaatsen die zorgt voor een demping van 10 dB op de data uitgang waardoor de signaal sterkte van de downstream kanalen voor het modem net iets hoger dan 0 dBmV zijn.

Mag ik hieruit concluderen dat er ander frequentiebeleid is als destijds in Rotterdam?

Ja, in heel Ziggo gebied wordt er toegewerkt naar het uitschakelen van de analoge TV kanalen en het vervolgens opnieuw indelen van de digitale kanalen. Daarbij wil men voor EuroDOCSIS 3.0 overal naar 24 downstream kanalen.

Hier is het fZiggo en R'dam is fUPC. Zou dat uitmaken?

Ziggo lijkt te leren van de 4G interferentie problemen in voormalig UPC al zijn er ook nieuw ingerichte frequentieplannen waar ze de vierentwintigste Internet downstream op 794 MHz hebben gezet wat wel in het frequentiegebied valt dat door de Tele2 4G LTE downlink wordt gebruikt. In die gebieden hebben ze de eerste Internet downstream op 610 MHz geplaatst i.p.v. op 602 MHz zoals nu in de regio Den Haag het geval is.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mark Ziggo Hallo Mark,
Download snelheid blijkt sinds vanochtend (17-4; voor het eerst gezien rond 05:00) voortdurend wat lager dan 400 te zitten ipv op 500.
Vandaaag diverse tests met DSL reports en Ookla. Zelfde beeld. Instabiel karakter met wisselingen.
Niet gewend bij de strakke 400/40 van voor de verhoging & de even strakke 500/40 van een tijdje.

Up-/Downstream waarden Modem ongeveer gelijk aan laatste plaatje. Niks raars te zien.
Event Log: niks bijzonders sinds Restart in de ochtend. 1 Critical 1 Warning en 1 Notice tgv van de Restart. Is normaal. Verder niks.

Even in de TC 7210 kijken, of zoiets?

Urgentie: laag.

Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh Hier letterlijk hetzelfde gister onstabiele download met de TC7210, download zakte soms tot 300 Mbit/s op Wifi, OK ja ja Wifi.
Maar ook bekabeld op het modem en het modem zonder splitter in de AOP.

Vanmorgen het hele spel inclusief volledige rest gedaan, geen verbetering en vanmorgen de chat geraadpleegd, enige wat overbleef was een monteur.

Maar aan het einde van de ochtend weer strak 500+.
Dat moest mijns inziens dieper zitten en heb de monteur maar afbesteld om even rustig af te wachten.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Vreemd. Kan me haast niet voorstellen dat er een verband zou zijn tussen iets raars in Den Haag en iets raars in Brabant.
Ik wacht rustig af. Verbinding zat. Niet helemaal ok. Dat is zo.
Mark is inmiddels een held in het Topic over de moeilijke bereikbaarheid van Microsoft Servers.
Bv.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/websites-en-ip-s-in-40-x-x-x-range-niet-te-benader...
Even genieten voor hem, lijkt me.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mark Ziggo
Update 18-4 13:00.

Splitter er maar weer eens tussenuit.
Up-/Downstreams ok.
Aantal speedtests DSL-Reports: 1 strakke 500+/40+ test(!?); daarna telkens: Down zwabbert nu onder 500 ipv eerder deze dag onder 400.
Zwabberen, niet strak. Zie plaatje.

Rare zaak. Jij weet wel beter, hoop ik.

Urgentie: laag.
Irritatie: ietsie hoger dan laag.:wink:

Han.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update: 18-4 14:45
Nog steeds zonder Splitter.
Down kakt weer in tot gezwabber onder 400. Slechter dan de 400+ van voor de snelheidsverhoging.

Partner klaagt dat ze de FM Tuner niet kan gebruiken. Dat klopt, zonder splitter.
Straks de splitter er maar weer tussen zetten. Maakt toch niet echt iets uit.

Noot: doe de DSL speedtest standaard over IPv4. Over IPv6: maakt niet uit: zelfde resultaat.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update: 18-4 17:40

Splitter teruggeplaatst.

1e DSL Reports test: redelijk ok (iets lager dan 500).
Daarna kakt de Down weer in tot onder 400 en instabiel.

Ik zie een patroon, omdat de 1e test na verwijdering Splitter ook een goed resultaat laat zien. Daarna niet meer.
Chocola kan er niet van maken.

Zie wel in het Topic over de snelheidsverhoging meldingen, die ik ik niet kan thuisbrengen als: daar had je vermoedelijk al veel langer last van, maar dat bleef onopgemerkt, totdat je ineens ging testen vanwege de verhoging.
Je kent dat wel, Mark, denk ik. Ik tgv hulp bij de vorige verhoging.
Niet van toepassing op mij: test altijd regelmatig, hoewel niet dagelijks, als blijkt dat het altijd wel ok is.

Han
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update 19-4 7:17
Speedtests blijven grillig beeld geven.
Soms wordt 500 Down kort gehaald. Overall: rond 400.

Uitgelicht topic