1
Vraag
2
Reacties
Noxious Inc.

Level 1
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo WifiSpots i.c.m. Linux

Hi,

Ik tracht met mijn Linux systeem op Ziggo WifiSpots in te loggen met mijn account detail van Ziggo. (Degene die bedoelt zijn voor de WifiSpots uiteraard)

Via de wpa_supplicant zou ik eventuele aanpassingen kunnen doen om de inlogstructuur aan te passen. Nu is natuurlijk de vraag, welke input moet ik aan de wpa_supplicant geven om een 'call' te kunnen doen naar de WifiSpots? Ben ik verplicht om ook de ca-cert mee te laten lopen in deze opzet?

Ik gebruik Linux Mint 17 (Xfce)

Dank!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
_Jesse_

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik gebruik de onderstaande wpa_supplicant instellingen voor WifiSpots


ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=wheel
eapol_version=1

ap_scan=1
fast_reauth=0

network={
ssid="Ziggo"
scan_ssid=0
key_mgmt=WPA-EAP
pairwise=CCMP TKIP
group=CCMP TKIP
eap=PEAP
identity="gebruikersnaam" <- Uit Mijn Ziggo
password="wachtwoord" <- Uit Mijn Ziggo
ca_cert="/etc/certs/my-wifi-ca.pem" <- Zorg dat hier het gedownloade CA certificate staat
phase1="peapver=0"
phase2="auth=MSCHAPV2"
}


Om de interface vervolgens up te krijgen kan je wpa_supplicant met de volgende argumenten draaien. Pas, indien nodig, nog wel even de interface en het pad naar de configfile aan.


wpa_supplicant -i wlan0 -B -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -Dwext
killall dhclient >/dev/null 2>&1; dhclient wlan0


Lukt het met de bovenstaande configuratie en argumentenset?

Bekijk in context

20 Reacties 20
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Noxious Inc.

Een goede vraag inderdaad! Sinds 1 juli hebben wij de certificaten verplicht gemaakt. Deze zal je dus sowieso moeten gebruiken. Krijg je het dan wel werkend?
Echter ben ik geen Linux kenner, Je kan hier de algemene instellingen vinden, maar wellicht dat iemand van de community de specifieke instellingen bij Linux Mint 17 kan posten indien deze afwijken?

Gr,
_Jesse_

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik gebruik de onderstaande wpa_supplicant instellingen voor WifiSpots


ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=wheel
eapol_version=1

ap_scan=1
fast_reauth=0

network={
ssid="Ziggo"
scan_ssid=0
key_mgmt=WPA-EAP
pairwise=CCMP TKIP
group=CCMP TKIP
eap=PEAP
identity="gebruikersnaam" <- Uit Mijn Ziggo
password="wachtwoord" <- Uit Mijn Ziggo
ca_cert="/etc/certs/my-wifi-ca.pem" <- Zorg dat hier het gedownloade CA certificate staat
phase1="peapver=0"
phase2="auth=MSCHAPV2"
}


Om de interface vervolgens up te krijgen kan je wpa_supplicant met de volgende argumenten draaien. Pas, indien nodig, nog wel even de interface en het pad naar de configfile aan.


wpa_supplicant -i wlan0 -B -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -Dwext
killall dhclient >/dev/null 2>&1; dhclient wlan0


Lukt het met de bovenstaande configuratie en argumentenset?
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Voor de meeste mensen werkt het makkelijker zonder handmatig het init filetje aan te passen en gewoon gebruik te maken van de grafische schil.

Ik leg hier uit hoe het werkt met ubuntu 14.04. Mint zal vrijwel hetzelfde werken is immers op Ubuntu gebaseerd.

Haal eerst het certificaat op van de Ziggo website. Gebruik daarvoor de hulp van Ziggo voor win 8.

Of gebruik deze link : https://cdn.ziggo.nl/site/binaries/content/assets/klantenservice/wifispots-certificaten/ziggo-public-rootca---g1.der

Met Firefox rechtermuisklik op de link en doe koppeling opslaan als

Zet dit ergens in een nieuwe map in je persoonlijke folder Ik heb die map .certificaten genoemd (met de punt ervoor is hij verborgen dan staat hij je niet meer in de weg) Punt mag je natuurlijk ook weglaten.

zet dan alles als op de screenshots die zijn meegeleverd. Voor het certificaat klik op het map symbooltje achter CA-certificaat en selecteer de juiste map, vergeet dan indien van toepassing de punt niet.

En dan werkt het simple comme bonjour

Als dit voor je werkt hoor ik het graag
_Jesse_

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dat is natuurlijk het gebruiksvriendelijke alternatief. 😉
Mooi uitééngezet, Eddy!
Noxious Inc.
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Jesse wrote:
Ik gebruik de onderstaande wpa_supplicant instellingen voor WifiSpots


ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=wheel
eapol_version=1

ap_scan=1
fast_reauth=0

network={
ssid="Ziggo"
scan_ssid=0
key_mgmt=WPA-EAP
pairwise=CCMP TKIP
group=CCMP TKIP
eap=PEAP
identity="gebruikersnaam" <- Uit Mijn Ziggo
password="wachtwoord" <- Uit Mijn Ziggo
ca_cert="/etc/certs/my-wifi-ca.pem" <- Zorg dat hier het gedownloade CA certificate staat
phase1="peapver=0"
phase2="auth=MSCHAPV2"
}


Om de interface vervolgens up te krijgen kan je wpa_supplicant met de volgende argumenten draaien. Pas, indien nodig, nog wel even de interface en het pad naar de configfile aan.


wpa_supplicant -i wlan0 -B -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -Dwext
killall dhclient >/dev/null 2>&1; dhclient wlan0


Lukt het met de bovenstaande configuratie en argumentenset?


Okay deze is inderdaad duidelijk, het certificaat word dan automatisch in /etc/certs/ geplaatst?
ffZima

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
de link naar die .der file werkt niet meer (403 forbidden). Ik ga er van uit dat het ook gewoon werkt met de pem uit het stappenplan?
https://www.ziggo.nl/content/dam/www.ziggo.nl/tools/WifiSpots%20certificaten/WifiSpots%20certificaat%20Windows%20Phone%20Ziggo.pem

Helaas krijg ik het hiermee niet voor elkaar. Hoewel mijn instellingen hetzelfde zijn als de screenshot (volgens mij zie screenshot.) Maar wellicht is dit antwoord verouderd?

Of iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen?
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Je kunt natuurlijk zonder het certificaat installeren
Bij mij werkt het onder versie 14.04 met het certificaat gemaakt voor Win 8

https://www.ziggo.nl/content/dam/www.ziggo.nl/tools/WifiSpots%20certificaten/WifiSpots%20certificaat%20Android%20en%20Windows%20Ziggo.der

zojuist nog even opnieuw gedaan afgezien van de link is alles nog steeds hetzelfde als mijn instructie van een jaar geleden. Zie ook hierboven.
Download de link naar een plek in je home folder.
Rechtermuisklik en doe save as NIET gewoon op de link klikken

gr. Eddy
ffZima

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En bedankt Eddy!
Met die .der file gaat het goed inderdaad! Jammerlijk dat die niet heel duidelijk te vinden is via het stappenplan. Voor mij niet i.i.g. Maar gelukkig zijn er ook nog kundige mensen die hun kennis willen delen.

Thanks again!
ffZima

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oh ik kan mijn android met dezelfde username en password op dezelfde locaties WEL verbinden met Ziggo Wifispots. Maar het lag dus aan het Certificaat
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Ubuntu is door ziggo in het geheel niet erkend.
Jammer want het is een prima bestuursysteem.
Gelukkig zijn de meeste Ubuntu gebruikers zeer zelfredzaam en delen ze graag hun kennis.
Deel dit aub weer met jouw computer kenissen.

Veel plezier ermee
ffZima

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Natuurlijk!
istaveren

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dit werk ook prima voor Ubuntu 17.04.

Certificaat dat je nodig hebt zo als Eddy liet weten is https://www.ziggo.nl/content/dam/www.ziggo.nl/tools/WifiSpots%20certificaten/WifiSpots%20certificaat%20Android%20en%20Windows%20Ziggo.der?_ga=2.43048805.1715509664.1501221265-823805252.1493016787
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
istaveren bedankt voor de bijdrage

Gr Eddy
Thea-R

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb 2 dagen volop zitten te kloten met raspberry pi 3. Ik heb 2 verschillende OSen op gezet, niks werkte. Op Ubuntu maar ook openWRT lukte het allemaal zoals het most lukken. Toen ik dit allemaal las, dacht ik opeens aan dat het misschien te maken zou hebben met de wifi van de raspberry pi 3.

Ik probeerde een usb-wifi-dongle i.p.v. de wifi van de raspberry pi 3 zelf, hij deed het direct.

Dus voor iedereen, weet dat de interne raspberry pi 3 wifi, niet lukt om te verbinden met Ziggo hotspot.
Thea-R

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Thea-R wrote:
Ik heb 2 dagen volop zitten te kloten met raspberry pi 3. Ik heb 2 verschillende OSen op gezet, niks werkte. Op Ubuntu maar ook openWRT lukte het allemaal zoals het most lukken. Toen ik dit allemaal las, dacht ik opeens aan dat het misschien te maken zou hebben met de wifi van de raspberry pi 3.

Ik probeerde een usb-wifi-dongle i.p.v. de wifi van de raspberry pi 3 zelf, hij deed het direct.

Dus voor iedereen, weet dat de interne raspberry pi 3 wifi, niet lukt om te verbinden met Ziggo hotspot.


Overigens het is best mogelijk dat de interne wifi van de raspberry pi 3 niet werkt, vanwege gebrek aan goede ondersteuning (drivers). Raspbian (wat ik heb gebruikt) die werkt namelijk nog op linux kernel 4.9.x, waar Linux kernel 4.10 betere ondersteuning biedt aan de raspberry pi 3.
AntonS

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Raspberry pi 3 onder Jessie

->zoals Jesse aangaf in /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf toegevoegd:

network={...}

-> certificaat zoals istaveren aangaf, rechter muisknop, opslaan als, kopieren naar de rasp.

WERKT!!! met eigen wifi van de raspberry
Thea-R

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
AntonS wrote:
Raspberry pi 3 onder Jessie

->zoals Jesse aangaf in /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf toegevoegd:

network={...}

-> certificaat zoals istaveren aangaf, rechter muisknop, opslaan als, kopieren naar de rasp.

WERKT!!! met eigen wifi van de raspberry


Wellicht nu wel, aangezien Raspian imiddels al heel wat updates heeft ontvangen. In iedere geval dank u wel, weet ik dat voor de toekomst.
AntonS

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Voor wie aan de gang wil met Raspberry-3 met Raspbian Stretch (de laatste nieuwe):

wpa_supplicant.conf:

ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
country=NL

network={
ssid="Ziggo"
identity="[...gebruikersnaam...]"
password="[...wachtwoord...]"
pairwise=CCMP
group=CCMP
scan_ssid=0
key_mgmt=WPA-EAP
eap=PEAP
ca_cert="[...pad...]/Ziggo.pem"
phase1="peapver=0"
phase2="auth=MSCHAPV2"
}

verbinden:

sudo killall wpa_supplicant
sudo wpa_supplicant -iwlan0 -B -c/[...pad...]/wpa_supplicant.conf -Dnl80211
AdriaanB

Level 5
  • 41Posts
  • 4Oplossingen
  • 17Likes

Ik krijg geen enkel certificaat werkend met Debian Linux. Ik kan geen certificaat met .pem extensie meer vinden. Ik heb wel op de website diverse certificaten gevonden met .crt maar in de Linux wpa_supplicant logging zie ik foutmeldingen dat het certificaat door de software OPENSSL wordt afgekeurd. De username/password authorisatie wordt wel goedgekeurd met authorisatie=SUCCES echter het certificaat werkt niet. Is er ergens een werkend certificaat beschikbaar? Ik heb de .crt certificaten ook gevalideerd met CA binnen Linux maar dat helpt ook niet. Mijn indruk is dat ik een onjuist certificaat heb van de Ziggo website. Waar vind ik een werkend certificaat?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic