Angel_Style

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo modem krijgt geen DHCP

WWij hebben het volgende probleem. Onze internetverbinding was erg traag. Om dit te proberen te verhelpen hebben wij ons modem herstart via de modem pagina. Sindsdien hebben we geen internet verbinding meer. Als ik op de statuspagina van mijn modem kijk zie ik de gegevens van de foto's.

Wat ik hier uit opmaak is dat we wel een verbinding/signaal hebben, maar dat er geen antwoord wordt gegeven op de DHCP request van het modem. Waardoor er geen actieve internet verbinding tot stand gebracht wordt.

Ik heb contact opgenomen met de ziggo helpdesk. Zij sturen nu over een paar dagen een monteur. Maar zij denken denken dat het aan onze kant ligt. Wat ik weer raar vind want we hebben wel verbinding, alleen die DHCP is een probleem. Er is gevraagd door de helpdesk medewerker om ons modem zonder splitter aan te sluiten direct op de aansluiting in de muur. Dit kan helaas niet omdat de aansluiting die "uit de muur komt" niet compatible is met de coax aansluiting van het modem.

Natuurlijk hebben wij de bekabeling gecontroleerd, modem al een keer terug gezet naar de factory default, maar helaas de DHCP melding blijft. We hebben wel gewoon televisie verbinding via de coax kabel.

Iemand nog een idee? Want natuurlijk komt er dinsdag een monteur maar aangezien er mensen vanuit huis werken is het geen internet hebben eigenlijk erg vervelend.



Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het lijkt me dat dit een probleem in het docsis protocol was. Er staat ook failed to acquire QAM, en Connecticivity state “Access denied” en alleen het initiële up en downstream kanaal werd gevonden. De rest allemaal not locked. Dus het modem kon zich niet eens normaal aanmelden opp de CMTS. Dan faalt je DHCP request als gevolg ook. Het lijkt nu opgelost, maar ik zou hier toch een oogje op houden.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Herstart de modem eens door deze enige tijd van de stroom te halen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
OK Angel_Style dat ziet er niet goed uit.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?

Als de aansluiting die "uit de muur komt" een andere is, kun je hier dan ook een foto van plaatsen?

Mogelijk is er een advies om toch internetverbinding te hebben.
Angel_Style
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan F. wrote:
Herstart de modem eens door deze enige tijd van de stroom te halen.


Hebben we net gedaan, 10 min van stroom af. Maar zelfde resultaat toen we hem weer aan zetten.
Angel_Style
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
OK Angel_Style dat ziet er niet goed uit.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?

Als de aansluiting die "uit de muur komt" een andere is, kun je hier dan ook een foto van plaatsen?

Mogelijk is er een advies om toch internetverbinding te hebben.



Moet ik even kijken, het zit achter een kast en moeilijk weer te verplaatsen om een foto te nemen. Maar er is op dit punt niets veranderd. Het werkt al 3 jaar en we hebben ook achter de kast niets veranderd of verplaatst. Snap dat er natuurlijk alsnog wat kapot kan gaan. Maar ik ga daar niet van uit (en als het wel zo is dan zal die monteur het dinsdag wel vervangen denk ik).

Maar moet zeggen dat ik zelf niet denk dat hier wat mis is. Dit omdat we gewoon internet hadden, maar wat traag. En toen we via de modempagina hem een herstart hebben gegeven het toen ineens een DHCP probleem werd.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Zoek even op het web naar welke devices en besturingssysteem je gebruikt
Dan op DNS server en netwerk kaart handmatig instellen, dan kan je mogelijk al iets op het web doen

https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/alternatieve-dns-instellen

Hier naar deel handmatig instellen gaan
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/15089/windows-change-tcp-ip-settings

UH dan moet je ook je modem router denk ik vast zetten ( of dat werkt en kan hmm), hij krijgt niet alleen dhcp niet zover ik zag, dan.


Kijk ook in je mijnziggo account wat daar allemaal staat en wel of niet actief zou moeten zijn.

Modem wel eerder half uur uit stopcontact en verder alleen telefoon en aan aansluitpunt de rest eraf en uitzetten van je thuis netwerk voor alle zekerheid.

Of zelfs 1 dag als zaken toch niet werken of gebruikt worden.
Voordat er een monteur komt zoals hierboven gevraagd beter alles wat kabels en aansluiting betreft hier voer voor Bertje posten en checken
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
UH kijk ook hier je wet maar nooit, alleen gek indien zo wat dan Support je gezegd heeft

https://allestoringen.nl/storing/ziggo
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Zpiep
DNS en DHCP zijn toch echt verschillende zaken.
Angel_Style
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan F. wrote:
Zpiep
DNS en DHCP zijn toch echt verschillende zaken.



Nou Jan inderdaad. En niet zo'n klein beetje ook. 😃
Angel_Style
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar gelukkig is het probleem opgelost. Rond 02:00 in de nacht heeft het modem miraculeus ineens een verbinding gemaakt en een ip adres kunnen krijgen met zijn DHCP request.

Ons vermoeden is nu dat de DHCP pool vol zat of een ander probleem op Ziggo's DHCP server. En dat dat nu verholpen is, of dat een arme andere ziel nu het zelfde probleem heeft.

Ik reset igg mijn modem even voor de zekerheid deze week niet meer.

Maar in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het lijkt me dat dit een probleem in het docsis protocol was. Er staat ook failed to acquire QAM, en Connecticivity state “Access denied” en alleen het initiële up en downstream kanaal werd gevonden. De rest allemaal not locked. Dus het modem kon zich niet eens normaal aanmelden opp de CMTS. Dan faalt je DHCP request als gevolg ook. Het lijkt nu opgelost, maar ik zou hier toch een oogje op houden.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Zoals efok aangeeft heb je behoorlijke downstream problemen waardoor het modem slecht kan communiceren met de CMTS en dus niet goed door het registratieproces kwam/komt. Onderdeel van dat registratieproces de DHCP stap die dan faalt. Dat het nu een keer gelukt is om door de registratie te komen wil natuurlijk niet zeggen dat je downstream problemen ook opgelost zijn. Als het modem in de log allerlei foutmeldingen blijft produceren, dan is het toch verstandig om een monteur langs te laten komen aangezien een slecht functionerende downstream kanalen set o.a. traagheid tot gevolg zal hebben.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Angel_Style wrote:

Jan F. wrote:
Zpiep



DNS en DHCP zijn toch echt verschillende zaken.
Nou Jan inderdaad. En niet zo'n klein beetje ook. 😃

Bedoelde de instellingen allen met de hand doen dat geen dhcp "server" nodig is vandaar de links.

Maar was meer dan alleen geen dhcp op router hebben toch en ook dat erbij geschreven, zo ook een linkje dat er ook Ziggo storingen konden zijn.

als nu nog slechte waarden dan je verbinding of iets bij jou thuis
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Als er namelijk wel verbinding is, wat TS schreef, (maar zoals efok aangeeft was er niet .)
Kan men zaken hard handmatig instellen dus dns ip's enz.
Dan zou pingen naar een web ip wel moeten werken.

Was hier niet het geval maar voor het geval iemand hier komt die alleen geen dhcp en of verkeerde of niet werkende dns geeft vanaf deze:wink:
En wel degelijk verder internet verbinding, en de router moet dan ook ip's hebben ofcourse

Uitgelicht topic