1
Vraag
2
Reageer en help mee
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Ziggo modem aansluiten op signaalversterker? Of rechtstreeks op AOP/splitter? Wat is jouw ervaringen? Praat mee!

Over dit onderwerp is al vaak geschreven, maar verdeeld over verschillende topics en een écht eenduidig antwoord vindt je nergens.

Daarom dit topic, waar iedereen zijn/haar mening en/of ervaringen kan delen over:

of het internetmodem rechtstreeks op het AOP (abonnee overname punt, meestal in meterkast, met groene kabel) al dan niet voorzien van splitter, moet worden aangesloten OF moet het internetmodem op de signaalversterker, waar ook de tv's op zijn aangesloten?

Om te beginnen, internet én tv werken hier prima.
Deze vraag komt dus niet voort uit het feit dat iets niet zou werken.

Bij beide aansluitmogelijkheden werkt het modem zoals het hoort.

Hier is het AOP voorzien van een verdeler van Braun Telecom, de POA-01-UPC opsteeksplitter.
Eén uitgang gaat naar het internetmodem (Connectbox) en één uitgang gaat naar de signaalversterker, de Hirschmann HMV41.

Nu weet ik dat als je het internetmodem op de signaalversterker aan zou sluiten (dan kun je de POA-01-UPC van het AOP afhalen en de versterker rechtstreeks op het AOP aansluiten) dat het modem dan op de minst versterkte ingang van de signaalversterker moet én, volgens Hirschmann, zou er dan zelfs een 3Db signaalverzwakker tussen moeten.
Dat is een kleine opdraai f-connector.

Wat is nu in deze de ultieme wijsheid?

Zodat IEDEREEN met deze vraag nu voor EENS en ALTIJD weet, hoe het Ziggo internetmodem op de BESTE manier aan te sluiten?

Komt u maar!

278 Reacties 278
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Haander ,
de installatie-handleiding van de modem is de enig juiste aanwijzing om een modem op de juiste wijze te installeren.
Altijd zo dicht mogelijk bij het AOP aansluiten met de bijgeleverde kabel.
Daar er in de regel ook tv wordt gekeken en radio geluisterd de modemkabel op het datapunt aansluiten van de al of niet meegeleverde verdeler.
In jouw geval dus als volgt aansluiten:
modemkabel op OUT1 of OUT2 van de verdeler en de versterker op de andere uitgang.
Een modem heeft bij een correcte aansluiting geen versterking nodig, dus een modem op jouw versterker aansluiten met een signaalverzwakker is geen optie. Je kunt die aansluiting op je versterker beter gebruiken voor andere doeleinden.
RuiterLeo

Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Beste Haander, helaas van mij niet een concreet en geargumenteerd antwoord. Eigenlijk heb ik dezelfde vraag. Ik heb de signaalversterker voor het modem aangesloten, dus niet het modem en dan de versterkers. Ik heb er zelfs twee, één voor beneden voor TV, PC e.d. en één gaat naar boven met de kabels e.d. voor de spullen daar. Het werkt prima, daarvoor was het naadje. Maar je hebt zelf al gezegd dat zowel voor als achter het modem het goed werkt. Nou dat weet ik dan al, nu afwachten of iemand de beste oplossing weet. Groeten Leo en alvast gefeliciteerd met de kleine.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Ik denk niet dat er een eenduidige oplossing voor iedereen is. Het hangt er vanaf welke apparatuur, kabels, stekkers, etc etc je hebt.

Het is aan de hand van de waardes in je modem gewoon "klooien" totdat je voor jezelf de beste oplossing hebt.

Ik heb ook POA 01-UPC op het AOP en dan 1 kabel naar Ubee EVW321B en 1 naar Tratec FRA 752/N. Werkt bij mij.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander

Als oud kabeltv monteur ( vroeger bij Casema gewerkt 22 jaar ! ) denk ik wel te weten waar ik het over heb 😉

In de situatie dat je 1 tv heb staan zeg ik aansluiten op de/het abonnee overname punt ( aop ) op de splitter die Ziggo mee levert.
De kabel die naar de TV gaat moet dan niet langer zijn dan +_ 10/15 meter en van goede kwaliteit zijn .

Omdat Ziggo analoog gaat verlaten worden zo beetje alle digitale zender doorgegeven via de UHF kanalen ( hogere frequenties ) en daar heb je meer signaal verlies.

Is je kabel die naar je TV gaat langer dan de +_ 10/15 meter adviseer ik zeker een versterker.
Het modem dan ook aansluiten op de versterker en de niet gebruikte aansluitingen van de versterker afsluiten met een afsluitweerstand van 75 ohm.
De versterker sluit je dan rechtstreeks aan op het aop zonder splitter.

In de situatie dat je meerdere tv toestellen heb staan dan zeker een versterker aansluiten rechtstreeks op het aop modem op poort 1, 0 dbmv versterking en de toestellen aansluiten op de overige porten en dan rekening houden met de kabellengte er achter , dus langste kabel hoogste versterking factor.

Waarom niet de splitter op de aop ? ( bij gebruik van een versterker ) omdat de splitter een verlies in signaalsterkte heeft van 3,5 dbmv en dat is naar je modem toe niet echt een erg groot probleem maar van het modem af de upstream kan dat een probleem geven ivm extra signaalverlies.
En er zitten zonder splitter minder stekkers tussen.

De genoemde verzwakker aansluiten op het modem na de versterker als hij op de 0 dbmv uitgang zit zou zonder versterker ook nodig kunnen/moeten zijn de versterker op de 0 dbmv aansluiting versterkt immers niet 😉
Om te bepalen of de verzwakker nodig is zal je echt een signaalmeting moeten hebben gedaan met een signaalmeter het het laten bepalen door een deskundige monteur.

Het komt voor dat je dicht bij de eindversterker woont een een zeer korte coax kabel naar huis hebt liggen ( mijn vorige woon situatie ) waar maar 12 meter kabel tussen de eindversterker kast en mijn meterkast en waar ik meer dan 80 dbmv !! op mijn aop kreeg aangeboden en daar was dus echt een verzwakker nodig.
Maar dit geld uiteraard niet voor iedereen.

Ik hoop dat mijn antwoord wat bijdraagt aan je vraag 😉

p.s
Genoemde aansluitmethode met versterker zonder splitter werkt bij mij al meer dan 18 jaar probleemloos !
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Ronihd wrote:
De genoemde verzwakker aansluiten op het modem na de versterker als hij op de 0 dbmv uitgang zit zou zonder versterker ook nodig kunnen/moeten zijn de versterker op de 0 dbmv aansluiting versterkt immers niet
.

In de praktijk blijkt dat er wel degelijk versterkt wordt op de 0.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
N.N. wrote:
Hallo Haander ,
de installatie-handleiding van de modem is de enig juiste aanwijzing om een modem op de juiste wijze te installeren.
Altijd zo dicht mogelijk bij het AOP aansluiten met de bijgeleverde kabel.
Daar er in de regel ook tv wordt gekeken en radio geluisterd de modemkabel op het datapunt aansluiten van de al of niet meegeleverde verdeler.
In jouw geval dus als volgt aansluiten:
modemkabel op OUT1 of OUT2 van de verdeler en de versterker op de andere uitgang.
Een modem heeft bij een correcte aansluiting geen versterking nodig, dus een modem op jouw versterker aansluiten met een signaalverzwakker is geen optie. Je kunt die aansluiting op je versterker beter gebruiken voor andere doeleinden.



Ik ben het niet met je eens dat alleen maar de installatie handleiding geldend is en de beste manier is , er zijn erg veel manieren van aansluiten ( technisch gesproken gebruikt ) de afgelopen 38 jaar die ook afwijkend zijn, waar je het gewoon werkend krijgt als je de handleiding niet "kan " volgen en het anders zal "moeten " doen ! 😉

En mijn ervaringen met een signaal verzwakker zijn echt anders dan dat het geen optie is , lees mijn verhaal wat hierboven staat wat aanleiding genoeg is om er wel een te moeten gebruiken.

Ook in mijn helpdesk tijd heb ik een keer een klant gesproken waar er een op de ingang van zijn modem zat maar hij niet meer mee online kom komen de verzwakker was door de Ziggo monteur geplaatst .
De klant vertelde dat hij een mail had gehad dat er werkzaamheden waren gedaan door Ziggo aan het net, ik gaf het advies aan de klant om de verzwakker er tussenuit te halen en dat deed de beste man en het modem kwam weer netjes online.
Ik denk dat de werkzaamheden gedaan waren om het net goed in te regelen op de juiste signaalwaarden , en dat tijdens de installatie of een storings bezoek door een monteur de verzwakker er tussen was gezet omdat er een te hoog signaal binnenkwam.

Dus zeg nooit zo maar nee of ja tegen een signaal verzwakker een monteur moet 1e meten en die kan het advies geven ja of nee. !
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Beeblebrox wrote:
Hoi,


Ronihd wrote:
De genoemde verzwakker aansluiten op het modem na de versterker als hij op de 0 dbmv uitgang zit zou zonder versterker ook nodig kunnen/moeten zijn de versterker op de 0 dbmv aansluiting versterkt immers niet
.

In de praktijk blijkt dat er wel degelijk versterkt wordt op de 0.



Waar baseer je dit op ? heb je dit zelf wel eens gemeten ? of door een monteur ?
Ik beschik over een ( wel wat oudere beeldkoffer met een ingebouwde signaalmeter ) die ik vroeger standaard als meetapparaat gebruikte voor mijn werk als monteur.
Als ik de door mij gebruikte versterker meet dan komt er net zo veel uit als er ingestopt word ( signaalniveaus )
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik heb eens in het verleden met medelid Be rt een uitgebreide test gedaan: wat is beter, welke splitter en versterker. ( type) alle mogelijke aansluitingen etc etc. Ook een moderator op de achtergrond. Uiteraard is het een en ander afhankelijk. Toevallig bij deze test periode 2x een stuk sterker signaal binnenkomst. 1 x spontaan en eenmaal na een onderhoud. Dus opnieuw beginnen :relaxed:Bij mij nu op de volgende manier aangesloten. ( ik moest ea dempen door dit versterkende signaal. ( kreeg nog een complimentje van monteur die de sterkte heeft doorgemeten) aop met de poa 03 : modem met demper FGTC11392. Nu een bijna griezelige perfecte waardes ( woorden van Be rt:stuck_out_tongue_winking_eye:) in zake tv> aan de coax een poa 01 vandaar uit naar de mbxl (out 1) en op out 2 coax naar de FRA 752N voor de andere media boxen. totaal 3. Dus totaal 4 mediaboxen. Overal perfect signaal en beeld en geen verstoringen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha,

Ik heb nog steeds zonder zorgen mijn Technicolor 7210 aangesloten op de 0 Db poort van de
klassieke FRA antenneversterker, die je destijd meteen kreeg in je installatiepakket.
Legde het zelf aan op basis van de installatie-instructies. Van onze Community had ik nog nooit gehoord, als die er al was.

Ik leerde later hier wel: het is tegenwoordig de facto standaard de Router/Modem niet aan te sluiten op de Versterker, zelfs al is het de 0Db uitgang. Er wordt een Splitter gebruikt.
Of dat zo moet is een tweede.

Voor mij is het geen reden iets te gaan veranderen. If it ain't broke.......

Mijn zelf gemonteerde AOP is ook al niet volgens de laatste inzichten.
Omdat de vorige bewoner van mijn huis (bouwjaar 1898!) de eigenaar was van een electrotechnisch installatiebedrijf, is er een idioot uitgebreid Coax netwerk voor zo'n oud huis.
Allemaal meer dan dertig jaar oud (ook Rijgdozen van de oude stempel) en nog steeds geen centje pijn. Er is Retour-signaal waar dat eigenlijk niet kan.

Er is een groot verschil tussen wat in de praktijk werkt en wat je moet gaan doen als je nieuw wilt gaan aanleggen resp problemen hebt met de je huidige opzet.

Met genoeg technisch inzicht kun je ver genoeg komen met oude aansluitstandaards en oude Coax-kabelzooi. En evt fixes gaan plaatsen waar dat nodig is. Met een schuin oog wat nu common sense is.

Splitter ja/nee is een simpel vraagstuk. Probeer het uit en je weet wat het beste voor je werkt.

Gr Han
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Ronihd wrote:

Beeblebrox wrote:
Hoi,



Ronihd wrote:
De genoemde verzwakker aansluiten op het modem na de versterker als hij op de 0 dbmv uitgang zit zou zonder versterker ook nodig kunnen/moeten zijn de versterker op de 0 dbmv aansluiting versterkt immers niet
.

In de praktijk blijkt dat er wel degelijk versterkt wordt op de 0.

Waar baseer je dit op ? heb je dit zelf wel eens gemeten ? of door een monteur ?
Ik beschik over een ( wel wat oudere beeldkoffer met een ingebouwde signaalmeter ) die ik vroeger standaard als meetapparaat gebruikte voor mijn werk als monteur.
Als ik de door mij gebruikte versterker meet dan komt er net zo veel uit als er ingestopt word ( signaalniveaus )


Door vallen en opstaan. Steeds op een andere manier mijn modem aansluiten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:


Ik leerde later hier wel: het is tegenwoordig de facto standaard de Router/Modem niet aan te sluiten op de Versterker, zelfs al is het de 0Db uitgang. Er wordt een Splitter gebruikt.
Of dat zo moet is een tweede.


Ik vraag me echt af waar deze wijsheid vandaan komt ! wie heeft geroepen je mag het modem niet op de 0 db uitgang aansluiten ? en waarom zou dit dan zo zijn ?Zonder de splitter er tussen heb je ook minder potentieele storingbronnen slechte contacten op je aansluitingen zitten en minder verlies van 3.5 db voor het naar je tv en modem gaat !! dus ik vind het een win win situatie zonder de splitter !
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Beeblebrox wrote:

Ronihd wrote:

Beeblebrox wrote:
Hoi,




Ronihd wrote:
De genoemde verzwakker aansluiten op het modem na de versterker als hij op de 0 dbmv uitgang zit zou zonder versterker ook nodig kunnen/moeten zijn de versterker op de 0 dbmv aansluiting versterkt immers niet
.

In de praktijk blijkt dat er wel degelijk versterkt wordt op de 0.
Waar baseer je dit op ? heb je dit zelf wel eens gemeten ? of door een monteur ?
Ik beschik over een ( wel wat oudere beeldkoffer met een ingebouwde signaalmeter ) die ik vroeger standaard als meetapparaat gebruikte voor mijn werk als monteur.
Als ik de door mij gebruikte versterker meet dan komt er net zo veel uit als er ingestopt word ( signaalniveaus )
Door vallen en opstaan. Steeds op een andere manier mijn modem aansluiten.



Er zou ook wat anders aan de hand kunnen zijn geweest bij jou , meten is weten !
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ronihd Meestal tegenwoordig zie ik oa screenshots aop/sop een poa 01. 1out naar modem, en een out naar evt versterker/medibox/tv . Er werd op de achtergrond medegedeeld dat dit even simpel gezegd minder storing zou geven... de topics wezen anders uit, en dat bij vele niet het geval was is/was mijn bescheiden mening... ( vandaar de test) Ook voor de test ( zie mijn vorige reactie) op een lijkende manier aangesloten als jou advies. Maar door de plotselinge signaal sterkte hier ea omgezet. Maar happy nu met de resultaten:relaxed:
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Een uitstekend topic dit! Ik vraag het mij namelijk ook nog steeds af wat het beste is 🙂

wij hebben nu AOP - FRA752 en dan:

1) In 0DB zit de mediabox XL
2) In 2DB zit de modem (Connectbox)
3) In 8DB zit een kabel naar boven die daar wordt gesplit naar drie TV’s

Ik heb pasgeleden van een medewerker van Ziggo begrepen dat de modem eigenlijk direct op AOP moet en niet op een versterker. Onduidelijk of dat nu echt zo is.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
King006 wrote:
Een uitstekend topic dit! Ik vraag het mij namelijk ook nog steeds af wat het beste is 🙂

wij hebben nu AOP - FRA752 en dan:

1) In 0DB zit de mediabox XL
2) In 2DB zit de modem (Connectbox)
3) In 8DB zit een kabel naar boven die daar wordt gesplit naar drie TV’s

Ik heb pasgeleden van een medewerker van Ziggo begrepen dat de modem eigenlijk direct op AOP moet en niet op een versterker. Onduidelijk of dat nu echt zo is.


Zoals Han al zegt: If it ain't broke, don't fix it.

Als jouw internet goed is en je hebt geen blokken / strepen / zwart beeld / foutmeldingen op je tv, lekker laten zitten zoals het zit.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo King006 ,
in jouw geval kan de modem op de 0dB-aansluiting van jouw versterker.
De Mediabox XL heeft in principe géén versterking nodig door de ingebouwde versterker(s), alleen als de box meer dan 10 à 15 meter van het AOP vandaan staat en je storing ondervindt kan deze op de zo laag mogelijke versterking (2dB) van de versterker aangesloten worden.
Dus even de aansluitingen omwisselen eigenlijk in dit geval.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
King006 wrote:
Een uitstekend topic dit! Ik vraag het mij namelijk ook nog steeds af wat het beste is 🙂

wij hebben nu AOP - FRA752 en dan:

1) In 0DB zit de mediabox XL
2) In 2DB zit de modem (Connectbox)
3) In 8DB zit een kabel naar boven die daar wordt gesplit naar drie TV’s

Ik heb pasgeleden van een medewerker van Ziggo begrepen dat de modem eigenlijk direct op AOP moet en niet op een versterker. Onduidelijk of dat nu echt zo is.



Ik zou zeggen lees mijn eerdere reacties 😉 ik ben en zal altijd van mening blijven dat aansluiten op een versterker op de manier waarop ik dit doe gewoon goed is en prima werkt !
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
N.N.,

Duidelijk! Ik zal ze eens omwisselen 🙂 ik moet zeggen dat onze mediabox XL wel raar gaat doen als die wat meer signaal krijgt. Er komt hier standaard 4DB binnen, als die 4DB binnenkrijgt doet hij raar (kort blokjes en af en toe vast hangend beeld), maar als ik hem verzwak is het probleem weg. Dan houdt hij nog ongeveer 1 a 2 DB over.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
King006 wrote:
N.N.,

Duidelijk! Ik zal ze eens omwisselen 🙂 ik moet zeggen dat onze mediabox XL wel raar gaat doen als die wat meer signaal krijgt. Er komt hier standaard 4DB binnen, als die 4DB binnenkrijgt doet hij raar (kort blokjes en af en toe vast hangend beeld), maar als ik hem verzwak is het probleem weg. Dan houdt hij nog ongeveer 1 a 2 DB over.



Het kan ook zijn dat hij teveel signaal krijgt en word overstuurd maar hier geld ook meten is weten. 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic