nubro01

Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo DS-Lite uitgeschakeld

Vandaag voor de tweede maal in twee weken geen ipv4 toegang. De ConnectBox geeft via menu, Beheer, Informatie aan dat DS-Lite uitgeschakeld is. Voor de nitwits onder ons, dit betekend dat ik WEL via ipv6 naar Tweakers.net kan gaan, maar dat ziggo.nl niet werkt, omdat deze laatste website NIET via Ipv6 bereikbaar is, (go figure) De vorige keer bijna ruzie gekregen met een ziggo medewerker, omdat die niet begreep hoe DS-Lite bij ziggo werkt. De tweede medewerker en die van vandaag begrepen wel wat ik bedoelde en die hebben vanuit hun kant, mijn Connectbox gereset, waarna mijn DS-lite weer ingeschakeld was en alles weer werkte. Die allereerste vond dat alles bij hun goed stond en dat de fout bij mij lag. Hij begreep duidelijk NIET wat een Ziggo gestarte reset doet!
De eerste keer op vrijdag de 13de (!), had Leander mijn hoofd stop verwijderd omdat mijn slimme meter's display niet meer werkte en nam ik aan, dat het plotseling uitvallen van de stroom dit probleem veroorzaakte. Vandaag heb ik geen stroomstoring gehad en toch.......
Het valt mij trouwens op, dat ik nu geen DS-Lite ipv4 adres meer zie op de connectbox status en vroeger wel! Ik vermoed dat mijn Connectbox een nieuwe firmware heeft, die blijkbaar niet al te goed werkt.
Zijn er nog meer mensen die sinds twee weken, af en toe geen Ipv4 toegang hebben?
Een signaal vanuit Ziggo, richting klanten die het snappen, dat de Firmware aangepast wordt, zou aardig geweest zijn!
15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik las meer van dit soort meldingen dit weekend.
Mogelijk heb je Full Dual Stack.

Welke IP adressen zie je hier? https://www.whatismyip.com

Als je een IPv6 ziet, dan kun je Ziggo vragen om je modem naar IPv4 te zetten.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Be rt wrote:
....Als je een IPv6 ziet, dan kun je Ziggo vragen om je modem naar IPv4 te zetten....


Let wel op: Mocht het overschakelen naar alleen IPv4 je problemen niet verhelpen of daarna problemen veroorzaken met andere applicaties, dan is het terug zetten ( naar IPv4 & IPv6 DS-Lite ) niet vanzelfsprekend.

Een paar maanden terug heb ik een Pi-Hole geïnstalleerd en kwam tot de conclusie dat de Ziggo ConnectBox altijd IPv6 adressen doorgeeft, waardoor de Pi-Hole qua IPv6 DNS niet 100% goed werkt. Een makkelijk oplossing leek toen om de Ziggo verbinding naar IPv4 only om te laten zetten en daarvoor heb ik de helpdesk gebeld. Zonder dat ik gewaarschuwd werd dat terugzetten niet mogelijk is, is de verbinding omgezet ( naar IPv4 only ). Echter, daarna kreeg ik grotere problemen met andere applicaties ( o.a. vpn ) en daarom wilde mijn verbinding weer terug laten zetten naar IPv4 & DS-lite. Toen bleek pas dat de helpdesk dit niet mocht.

Zie hierzo.

Misschien is het beleid ondertussen veranderd, maar voor de zekerheid zou ik vragen of terugzetten ( naar het oorspronkelijk IPv4 & IPv6 DS-lite ) wel kan/mag, vóórdat je e.e.a. laat omzetten naar IPv4 only.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Is er een issue met DS-lite op dit moment?

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/bepaalde-sites-niet-bereikbaar-via-thuisnetwerk-46...
Dit lijkt een soortgelijk probleem. Bij DS-lite loopt je IPv4 verkeer over een IPv6 tunnel tot een Ziggo server. Het IPv4 adres van die server deel je met anderen. Het zou kunnen dat deze techniek op dit moment wat problemen geeft? Of dat het profiel niet goed op het modem wordt geladen? Of er speelt een issue zoals hierboven met de pihole beschreven.

Ik ben dus vooral benieuwd waarom het niet meer werkt bij nubro01? Hij zegt dat DS lite is “uitgeschakeld”. Dat zie je volgens mij in modems met een Full Dual Stack ook zo staan. De vraag is dus of nubro01 iets meer helderheid kan geven wat er bij hem speelt. Kan hij geen enkel IPv4 adres bereiken? En zoniet, waar loopt het verkeer dan dood? Misschien nog even puzzelen voordat we direct in de “terug-naar-IPv4-reflex” schieten.
nubro01
Topicstarter
Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik WIL helemaal niet naar IPv4, dat geef ik ook helemaal niet aan! Ik leg toch duidelijk uit dat ik op de momenten dat DS-Lite bij mij uitgeschakeld staat, ik WEL naar Ipv6 websites kan, maar niet naar Ipv4 websites. Wat valt daara niet aan te snappen, of hoe komt men tot de conclusie dat ik naar Ipv4 zou willen?
Het gaat mij erom dat er blijkbaar een andere firmware is geupload voor vrijdag de 13de september en dat door de geforceerde power recycle, e.a. actief is geworden.
Mocht het de volgende keer weer gebeuren dan weet ik haast zeker dat www.whatismyip.com GEEN Ipv4 adres zal aangeven, want die heb ik niet, want anders zou ik GEEN problemen hebben met het bereiken van Ipv4 websites!
Ik heb ook GEEN DS-Full want dat doet Ziggo helaas niet, slechts DS-Lite, wat blijkbaar soms uitgeschakeld wordt, door wat voor reden dan ook. Je krijgt dan alleen een Ipv6 adres, dit zou geen probleem zijn, als al die andere Ipv4 websites eens eindelijk met hun tijd zouden mee gaan en net als Tweakers.net via beide Ip versies bereikbaar zijn.
Blijkbaar ben ik de enige met DS-Lite problemen of heeft niemand, die ook IPv6 hebben, hun modem van het stroom gehaald en weer aangesloten?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Je legt heel duidelijk uit dat je alleen naar IPv6 sites kan. Ik vraag me net zo hard als jij af hoe dat kan. Je zegt dat ziggo geen Full dual stack doet, maar dat is regio afhankelijk. Bij jou dus DS-lite.
Ik snap je punt heel goed, lukt het je om het technisch ook iets verder te onderbouwen? Dus bijvoorbeeld middels resultaten van traceroutes naar IPv4 adressen? Ook graag een screenshotje van whatsmyip e.d., als het weer gebeurt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
nubro01 schreef: "Ik WIL helemaal niet naar IPv4, dat geef ik ook helemaal niet aan! Ik leg toch duidelijk uit dat ik op de momenten dat DS-Lite bij mij uitgeschakeld staat, ik WEL naar Ipv6 websites kan, maar niet naar Ipv4 websites. Wat valt daara niet aan te snappen, of hoe komt men tot de conclusie dat ik naar Ipv4 zou willen?"

Ik kan hiervandaan niet weten wat je wel wilt en wat je niet wilt.
Ik geef alleen een tip die al een aantal anderen geholpen heeft om weer gewoon op internet te kunnen.

Het is je gelukkig eigen keuze om een tip te volgen of niet.
In ieder geval veel succes verder gewenst.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi nubro01, raar probleem dit en voor veel klanten lastig te herkennen/omschrijven denk ik. Dat maakt het voor ons moeilijk om de impact hiervan in te schatten, maar goed om hier even op te letten.
Je hebt nu, na een reset, weer een volledig werkzame verbinding begrijp ik. Maar toen de IPv4 verbinding eruit lag stond in je modem dat DS-Lite uitgeschakeld was.

Stond er nog wel een AFTR adres ingevuld?
Beter nog, heb je misschien een screenshot van de info pagina gemaakt ten tijde van de problemen?
nubro01
Topicstarter
Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb nu 3 x meegemaakt dat de status van mijn Connectbox aangeeft dat ds-lite uitgeschakeld staat.
Dit betekend dat ik WEL een IPv6 adres heb, maar geen Ziggo NAT Ipv4 adres. Op zich geen probleem, want de website tweakers.net is WEL via alleen Ipv6 te bereiken, maar wat mij het meeste verbaasd is dat Ziggo.nl NIET via ALLEEN Ipv6 bereikbaar is en dat is toch wel heel erg vreemd voor een provider die Ipv4 EN Ipv6 aanbied!
Omdat de openingstijden veranderd zijn en de telefonische support na 20:00 uur niet meer bereikbaar is, wilde ik via de aangeraden chat, contact opnemen, wat dus NIET lukte.
Gelukkig vond ik een nieuwe optie op het modem menu Beheer en Opnieuw opstarten. De laatste optie deed wat ik de vorige 2 x aan een Ziggo helpdesk medewerker(ster) moest vragen, want het Modem uit en aan zetten werkt niet, als je status DS-Lite uitgeschakeld geeft.
Graag zou ik horen of andere gebruikers ook wel eens dit probleem hebben en hoe Ziggo gaat reageren op het probleem dat hun website niet via Ipv6 bereikbaar is.

 

** Aangepast door moderator (Mark) **
Bericht verplaatst naar het juiste topic.

nubro01
Topicstarter
Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Excuus, gisteren pas weer hetzelfde probleem gehad en niet eerder naar dit issue gekeken.

Nu alles weer werkt in Amsterdam, zie ik bij status alleen

DS-Lite-FQDN : aftr01.upc.nl
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dus het werkte weer niet? Kun je ons dan wat meer info geven, zoals hier gevraagd werd?

nubro01
Topicstarter
Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wat meer kan ik vertellen dan wat er al staat? Wat is er onduidelijk aan het feit dat de status voor ds-lite op uitgeschakeld staat? Ziggo zou toch moeten weten wat dat betekend? Lijkt wel of het een automatisch gestuurd bericht is. Zo niet, dan zou ik een cursus begrijpend lezen volgen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Laat eens een Screenshot zien van de Info Page van de CB op het moment dat de DS-Lite Status = ‘Uitgeschakeld’ wordt. Mark vroeg dit een maand geleden ook aan je, omdat dit zeer ongebruikelijk is bij DS-Lite. Andere meldingen over idem kwam ik nog niet tegen. En toen werd het stil. Bleef die Status dan op ‘Ingeschakeld’ staan in de afgelopen periode?

Zie ook de voorbeeldplaatjes. DS-Lite Status = ‘Uitgeschakeld’ is normaal bij Dual Stack.

DS-Lite De DS-Lite Status moet hier ‘Ingeschakeld’ zijn.

Dual Stack Hier is de DS-Lite status ‘Uitgeschakeld’; dat hoort zo

.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wat opmerkelijk is in de oorspronkelijke probleemstelling:

Het valt mij trouwens op, dat ik nu geen DS-Lite ipv4 adres meer zie op de connectbox status en vroeger wel!

Bij DS-Lite is er geen IPv4 Router address. Een vergissing? Anders zou je eerder Dual Stack hebben gehad, want dan is dat IPv4 adres er wel, naast een IPv6 adres.
Een evt vervanging van Dual Stack door DS-Lite is overigens een hele vreemde gebeurtenis, zeg maar gerust een fout, die teruggedraaid had moeten worden.

Verder geef je iemand het advies:

…..dan zou ik een cursus begrijpend lezen volgen.

Dat moet je zelf ook maar eens gaan doen. Ik zie nl in dit Topic dat je nauwelijks reageert op de vragen die aan je worden gesteld. Je las er kennelijk overheen.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey @nubro01, ik wil je graag helpen maar heb echt meer informatie nodig. Het probleem wat jij ervaart ben ik nog niet eerder tegengekomen dus er bestaat nog geen klant en klare oplossing. We moeten dit samen onderzoeken en oplossen.

Wat mij opvalt als ik je modem nu uitlees, er is zowel een IPv6 als een IPv4 adres zichtbaar als CPE IP terwijl bij DS-Lite alleen een IPv6 adres zichtbaar zou moeten zijn. Dit is overigens geen live weergave, hij onthoudt ip-adressen enige tijd, dus het lijkt alsof jouw modem recent geswitched is van een DS-Lite naar IPv4 profiel en weer terug naar DS-Lite. Dat zou ook de statusmelding “DS-Lite uitgeschakeld” verklaren, maar daarom ben ik ook zo benieuwd hoe de rest van de status pagina eruitziet: zowel op het moment dat er geen problemen zijn én op het moment dat het probleem wel speelt.

Ik wacht je screenshots in spanning af.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
nubro01 wrote:

Wat meer kan ik vertellen dan wat er al staat? Wat is er onduidelijk aan het feit dat de status voor ds-lite op uitgeschakeld staat? Ziggo zou toch moeten weten wat dat betekend? Lijkt wel of het een automatisch gestuurd bericht is. Zo niet, dan zou ik een cursus begrijpend lezen volgen.

Dat jij kennelijk niet capabel genoeg bent om antwoorden te geven op vragen van mensen die je misschien kunnen helpen, moet je niet de lezer verwijten. Als dit je toonzetting is, dan redt je je verder zelf wel toch?

Uitgelicht topic