1
Vraag
2
Reageer en help mee
cactus

Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes

Ziggo Connectbox op kanaal 1 met bandwidth 40Mhz heeft afwijkende frequentie range

Volgens mij moet op kanaal 1 met 40Mhz BW de frequentie 2402-2442Mhz (kanaal 1-5) zijn, maar deze connectbox zend uit op 2382-2422Mhz; lijkt me niet goed, firmware bugje of heb ik het mis?
De info komt van de app WiFiman, zie screengrab.

14 Reacties 14
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hoi! Het midden van kanaal 1 zit op 2412 Mhz normaal gesproken. Afhankelijk van de gebruikte frequentiebandbreedte is er dan inderdaad een onder of bovengrens. Bij bijvoorbeeld '20Mhz' gaat het eigenlijk om 22Mhz. Dus + en - 11Mhz vanuit de midden frequentie. Kanaal 1 zit dan op 2401 - 2423 Mhz. Bij 40Mhz bandbreedte is dat vergelijkbaar.

De channel width wat die app laat zien lijkt me door de precieze afstand van 40 niet een echte frequentiemeting. Bugje in de weergave van de app denk ik 😉

Overigens werkt wifi op 20Mhz vaak beter omdat er dan minder overlap is met andere kanalen.

**aangevuld door moderator: bovenstaande is niet helemaal correct**

40Mhz bestaat dus uit 1 kanaal van 20Mhz, met daaraan vast een 2e gebied van 20Mhz. Dit 2e frequentie gebied komt voor of na het 1e gebied. Dit heet Second Channel Below, of Second Channel Above; de SCB of SCA. Op de lagere kanalen kan dit niet Below (SCB) zijn. De modem geeft wel die instructie door aan wifi apparaten.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Bij m'n asus router kan ik op bv kanaal 6 voor het extension kanaal 'below' of 'above' kiezen, bij kanaal 1 alleen voor 'above' en bij kanaal 13 alleen voor 'below'. ik weet niet of de connectbox zo'n instelling heeft maar het lijkt er op dat er voor 'below' gekozen is en dan valt de frequentie buiten de 2,4ghz wifi band. Met inSSIDer op de laptop/desktop of wifianalyzer op de telefoon zie ik ook een afwijkende frequentie. Het is inderdaad niet aan te raden om de 40Mhz te gebruiken.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Bewerken werkt niet meer maar dit wil ik nog toevoegen: De app doet natuurlijk geen frequentiemeting maar gebruikt tag data in de broadcast (Secondary channel offset: below/above, supported channel width etc) voor de app info.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Na het ontmoedigende antwoord (van type straw man) van de moderator, een wireshark capture van de betreffende connectbox AP en m'n asus AP gedaan (met linux/aircrack-ng/wifi adapter in monitor mode/wireshark met broadcast capture filter).

Zie bijlage compal-ch1.png en asus-ch1.png.

Zoals verwacht geeft de connectbox bij 'HT information subset 1' de info: Secondary channel is below the primary channel. Door deze foutieve info geven de app's een verkeerd beeld. Blijkbaar staat de AP in 20Mhz wellicht door een 20/40Mhz BW mode. De asus staat in 40Mhz fixed BW mode en geeft de correcte 'HT information subset 1' info: 'Secondary channel is above the primary channel'.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
cactus Hmm, interessant. Even los van de vraag of je 40MHz op 2,4 GHz wilt gebruiken, kon je wel eens gelijk hebben dat hier een issue zit. Een 20 MHz kanaal is normaal 22 MHz breed. Kanaaal 1 zit dan op 2412 MHZ + of - 11 MHz. Dat verhaal klopt. Dat is de reden dat meestal wordt geadviseerd om kanaal 1, 6 of 11 te pakken, omdat je dan geen overlap hebt. kanaal 2 zit bijvoorbeeld op 2417 MHz, en wordt dus ruim overlapt door 2412 + 11 MHz van kanaal 1. Wil je een kanaal breedte van 40 MHz op kanaal 1 dan heb je een probleempje, want aan de onderkant kun je niet lager dan de gespecificeerde 2401 MHz. Normaliter pak je dan 20 (of 22) MHz erbij aan de bovenkant (+upper). Effectief zit je eigenlijk op kanaal 3 (2422 MHz, met aan weerszijden + of - 22 MHz) dus kanaal 1-5. (waarmee je overigens weer dik in de overlap met 6 zit). Je asus doet het goed, door je op kanaal 1 alleen de keuze te geven voor +upper.

Je zegt dat je app geen frequentiemeting doet, maar afgaat op de de tag, die je in je screenshots laat zien. Dat zou kunnen, maar als die tag niet overeenkomt met het werkelijk frequentiespectrum is dat natuurlijk wel heel merkwaardig. En om de 40 MHz vast op +below te zetten is wel een misser.

Je kan natuurlijk overstappen op kanaal 5 +below, zit je effectief ook op kanaal 3, maar je zit wel iedereen in de buurt IND weg met die 40 MHz zo tussen de gebruikelijke kanalen, dus het lijkt me niet aan te raden.

Nog een vraag: in je compal screenshot staat supported bandwidth 20MHz only. Betekent dit dat de compal überhaupt 20MHz kanaalbreedte uitzendt? Ook al heb jij voor 40 gekozen? Dat is ook raar.

Anne H Ziggo 40 MHz is niet aan te raden, maar hoe zit dit? Misschien moet Ziggo hier toch wat dieper induiken.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Ik heb dit aangekaart omdat op wifi analyzer app's het extension kanaal van deze connectbox AP op kanaal 1, links zit en met inSSIDer wordt op kanaal 14 alleen de SSID weergegeven (geen graphics). Maar dit wordt door de moderator afgedaan met een app bugje!

Rekenen met frequenties heeft weinig zin; de app gebruikt net als de client Beacon tag info.

De info van de asus router was alleen voor het vergelijk normaal zit ik op kanaal 11 met 20Mhz BW.

Over de compal en 20Mhz, heb ik ook gezien misschien heeft dit te maken met de 20/40Mhz mode. Volgens info die ik heb blijft de AP in 20Mhz mode als er in de extension een AP zit? maar het kan ook hard coded zijn.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo,

Hier de Stroman 😉 Het is zeker interessant wat je aankaart. Bij 'HT information subset 1' staat inderdaad de info 'Secondary channel is below the primary channel'. Ik ga navragen wat deze informatie in de beacon tag info in de praktijk doet.

Je bent behoorlijk thuis in de materie. Weet je ook of dit (theoretische?) verschijnsel ook gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van wifi verbindingen? Die link kan ik nog niet leggen op dit moment.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Ok, dat is een goed antwoord. Ik heb geen diepgaande wifi kennis, maar heb zelf wel elektonica voor radar systemen ontworpen, firmware en software geschreven en kan me dus wel inleven hoe het een en ander werkt. De AP staat in 20Mhz mode ik denk niet dat de client er problemen mee heeft; de wifi verbinding is gewoon 20Mhz BW op kanaal 1. De app geeft wel een extension aan, maar dit is louter visueel.

De beacon tag info is fout en daardoor geven die appjes wel verkeerde info (extension kanaal links inplaats van rechts).
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
cactus wrote:
(...) Ik heb geen diepgaande wifi kennis, maar heb zelf wel elektronica voor radar systemen ontworpen, firmware en software geschreven en kan me dus wel inleven hoe het een en ander werkt. (...)
Dit lijkt me een gevalletje overgekwalificeerd 🙂 Gaaf! Ik laat hier meer weten wanneer ik een update krijg over de beacon tag info in het algemeen en de manier waarop de Connectbox er mee omgaat.

Ga in dit topic ook vooral door over dit onderwerp, ik weet zeker dat meer mensen op de Community graag meelezen! 🙂
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo!

Met alle verzamelde informatie zien wij nu ook in dat de parameters niet goed zijn. 40Mhz bestaat dus uit een kanaal van 20Mhz, met daaraan vast een 2e gebied van 20Mhz. Dit 2e frequentie gebied komt ervoor of erna. Dit heet Second Channel Below, of Second Channel Above; de SCB of SCA. Op de lagere kanalen kan dit niet Below (SCB) zijn. De modem geeft wel die instructie door.

We hebben dit aangekaart bij onze Engineers, die hebben vandaag aangegeven dat het probleem is doorgegeven aan de fabrikant. Wij gaan er vanuit dat het op termijn wordt gecorrigeerd.

Het lijkt vooralsnog om een schoonheidsfout te gaan, of de configuratie daadwerkelijk invloed heeft op de afgestemde frequenties tussen client en modem is een vraag die we aan de Community overlaten.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo!

Met alle verzamelde informatie zien wij nu ook in dat de parameters niet goed zijn. 40Mhz bestaat dus uit een kanaal van 20Mhz, met daaraan vast een 2e gebied van 20Mhz. Dit 2e frequentie gebied komt ervoor of erna. Dit heet Second Channel Below, of Second Channel Above; de SCB of SCA. Op de lagere kanalen kan dit niet Below (SCB) zijn. De modem geeft wel die instructie door.

We hebben dit aangekaart bij onze Engineers, die hebben vandaag aangegeven dat het probleem is doorgegeven aan de fabrikant. Wij gaan er vanuit dat het op termijn wordt gecorrigeerd.

Het lijkt vooralsnog om een schoonheidsfout te gaan, of de configuratie daadwerkelijk invloed heeft op de afgestemde frequenties tussen client en modem is een vraag die we aan de Community overlaten.


Mooi dat het nu bij de fabrikant ligt. De vraag of de configuratie daadwerkelijk invloed op de afgestemde frequenties heeft zou ik toch ook aan de engineers en fabrikant voor leggen. Zij kunnen dat meten, mag ik aannemen. Daar gaat het juist om? Ik denk dat er weinig in de community zijn die de technische mogelijkheid hebben dit vast te stellen. Ik niet in elk geval. Jij wel cactus ?
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Goede actie van Ziggo! Ik heb geen spectrum analyzer en ook geen connectbox en kan dus niets zeggen over de uitgezonden frequentie. Aan de hand van de tag data zie ik dat de connectbox mogelijk met een BW van 20Mhz uitzendt, door de tag secondary channel offset below laat een wifi analyzer app een extentie aan de linker kant zien (dit moet dus rechts zijn bij kanaal 1, ook bij kanaal 2,3,4 en 5 moet dit rechts zijn!).
Aan de hand van resultaten ziggo speedtest kan een connectbox eigenaar zien of de 40Mhz BW actief is. De ervaring die ik met m'n hardware heb zijn BW 20Mhz: 100Mbs, BW 40Mhz: 150Mbs. Maar nogmaals liever de 40Mhz niet gebruiken in een drukke wifi omgeving; geeft bij jezelf en je buren extra storing!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
cactus in een PM hadden Anne H Ziggo en nog wat gedachten uitgewisseld. Daarbij heb ik onder andere gewezen op deze tabel die het duidelijk inzichtelijk maakt:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#Deployment_strategies

Ik ben het helemaal met je eens dat 40 MHZ over het algemeen geen goed idee is. De tabel laat ook zien dat je daarmee een geweldige overlap en dus interferentie met andere kanalen hebt.
cactus
Topicstarter
Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
De wiki lijkt me goed. Nog even dit, het kan zijn dat de connectbox auto BW 20/40Mz gebruikt; de AP blijkt dan in 20Mhz BW mode als er in het extentiegebied een AP zit (Wi-Fi Alliance heeft de specs maar deze zijn niet openbaar).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic