1
Vraag
2
Reacties
M. van Helden

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo, alles opnieuw aansluiten. Maar hoe?

Heren.

Een aantal jaar geleden heb ik, na installatie van een smart tv en cisco ontvanger/recorder in de woonkamer een en ander aangepast/vervangen om alles werkend te krijgen.
Nieuw modem toegestuurd gekregen ( Cisco 3928 ) AOP vervangen, retourgeschikte versterker geplaatst etc.

Nu zijn mijn kinderen op een leeftijd dat ze boven ook tv willen, een van hen heeft al een tv waaraan zijn playstation hangt. tv werkt nog niet ( Ligt nog geen kabel boven) en playstation hangt aan wifi, via aparte router.
Onze eigen apparatuur zit aangesloten op het wifi van de modem ( Laptop, smart tv, Blu-ray speler etc. ) en voor internet van de kinderen ( telefoons/tablets etc ) had ik een extra wifi router geïnstalleerd.

Nu is het zo, dat de wifi regelmatig kuren heeft, ik moet dan alles resetten ( eens per week/2 weken) om de boel weer aan de gang te krijgen.
Verder wil de jongste, die op zolder slaapt, een eigen pc, in verband met school.

Tijd om de boel op de schop te nemen zullen we dan maar zeggen.
Dus opgezocht wat er leverbaar was aan tv spul, hoe werkt het, hoe sluit je het aan, wat heb ik nodig, zodat ik er weer een jaar of 10 tegenaan kan.
Ik zal moeten beginnen met kabels naar boven trekken, maar moet dat CAI of Ethernet worden. De mediaboxen hebben de mogelijkheid om te koppelen via ethernet, maar hoe werkt dat.

Voorbeeld, als ik op de eerste verdieping, op de slaapkamer van de eerste een mediabox neerzet, koppel via CAI aan de antenneversterker. Sluit tv en spelcomputer aan ( Want dat kan dacht ik via de gebruiksaanwijzing gezien te hebben), kan ik dan een tweede mediabox op zolder dan ook koppelen via een enkele ethernetkabel aan de eerste, of moet ik de CAI doortrekken en daar de tweede aan hangen.
Kan/mag ik dan op de eerste kamer een rijgdoos gebruiken ???

Dan Wifi.
Ik zit ( Zoals zovelen denk ik) midden in een woonwijk, waar nogal wat wifi signalen hangen. Via "Verbeter je Wifi" al eens een paar keer gekeken wat het meest gunstigste kanaal is, maar het is net een golfslagbad. Ene week kanaal 4 het rustigste, andere week kanaal 9, dan weer 2, het blijft een gok, en ik weet niet zeker of dit ook de oplossing van mijn probleem is. Als alles werkt na een reset ( alle stekkers eruit, en opnieuw opstarten) doet alles het goed, redelijk stabiele verbinding en snelheid, tot de zaak op een of andere manier weer over de rooie gaat. Dit was vanaf het begin met dit modem al zo, ik dacht toen dat het aan de tablets van de kids lag, vandaar dat ik toen ook een tweede router daarvoor erbij heb gehangen.
Als ik nu die nieuwe Connection box van Ziggo vraag, en die tweede router er tussen uit gooi, zou dat schelen ??? De playstation wil ik toch aan vast internet hebben omdat dat nogal wat bandbreedte vreet ( die staat er trouwens pas een paar maanden, is niet de oorzaak van het probleem).

Het bereik van Wifi is niet direct het probleem. In en om huis ( jaren 60) heb ik redelijk goed bereik. Er zit niet veel beton in, en de tweede verdiepingsvloer is hout. Dus met een router beneden heb ik ook op zolder nog redelijk signaal. ( zo'n 75/80 %)

Ik had er al eens aan zitten denken, om de wifi van de router uit te schakelen, en een enkele High-end router beneden neer te zetten. Langs de andere kant, waarom werkt het niet gewoon zoals ziggo dat bedoeld heeft.

Nogal wat vragen, en hopelijk een paar oplossingen.

Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Ik zou zowel cai ( coax ) als utp doortrekken.
Goede retourband geschikte versterker kopen met hoogfrequent dichte verbindingen , als je meer dan 3 tv's wil aansluiten heb je een goede versterker nodig https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/antenneversterker/astro-al5r/ is wel een goed ding in mijn optiek.

Zet je modem in bridge ( laat dit doen door de helpdesk ) koop een goede router b.v een van Asus RT-AC68U plaats deze op de tussenverdieping ( als mogelijk ) ( misschien heb je dan nog wel een extra acces point nodig maar dat zie je wel ) Met een wifi sniffer het minst gebruikte wifi kan zoeken en dit instellen op je router.

Zet achter de utp kabels achter je router als nodig een switch en sluit de playstation aan via utp altijd beter.

Denk met aanleggen van coax altijd in het minister concept , google hier even op dan leer je veel en gebruik NOOIT rijgdozen !!

is wat beknopt deze uitleg maat ik had niet veel tijd nu 🙂

Bekijk in context

10 Reacties 10
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Ik zou zowel cai ( coax ) als utp doortrekken.
Goede retourband geschikte versterker kopen met hoogfrequent dichte verbindingen , als je meer dan 3 tv's wil aansluiten heb je een goede versterker nodig https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/antenneversterker/astro-al5r/ is wel een goed ding in mijn optiek.

Zet je modem in bridge ( laat dit doen door de helpdesk ) koop een goede router b.v een van Asus RT-AC68U plaats deze op de tussenverdieping ( als mogelijk ) ( misschien heb je dan nog wel een extra acces point nodig maar dat zie je wel ) Met een wifi sniffer het minst gebruikte wifi kan zoeken en dit instellen op je router.

Zet achter de utp kabels achter je router als nodig een switch en sluit de playstation aan via utp altijd beter.

Denk met aanleggen van coax altijd in het minister concept , google hier even op dan leer je veel en gebruik NOOIT rijgdozen !!

is wat beknopt deze uitleg maat ik had niet veel tijd nu 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zou voor de zekerheid, en stabiliteit, als er veel gebruik wordt gemaakt door veel apparaten, zowel coax als ethernetkabel naar boven trekken en voor de toekomst als er nog meer apparaten bij gaan komen.
Dan heb je de mogelijkheid om voor je Wifi een extra Wifipunt helemaal boven neerzetten en heb je direct ook 4 ethernet aansluitingen voor bedrade computer verbindingen Wifipunt en switch in één.
Na de versterker een coax kabel naar boven en vandaaruit een retourgeschikte splitter de coax verder naar de extra mediabox. Wel even de signaalsterkte controleren, het beste is in goed, te sterk geeft net zo veel storingen als te zwak.
De mediaboxen als netwerkaansluitingen kan werken, maar kan ook verbindingsproblemen geven, je bent dan voor alles afhankelijk van één systeem voor je mediabox en internet en ligt alles in één keer plat als er iets misgaat.

Er zijn vele wegen naar Rome, er zijn, zeker te weten, nog anderen op dit forum die hun visie ook graag willen delen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
De apparatuur en kabels en stekkers die je gaat gebruiken moeten minimaal het KabelKeur logo hebben, dan pas is het gecertificeerd door Ziggo.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
De apparatuur en kabels en stekkers die je gaat gebruiken moeten minimaal het KabelKeur logo hebben, dan pas is het gecertificeerd door Ziggo.


Dat heeft die goedkope bouwmarkt rommel tegenwoordig ook... Dat zegt dus ook niet alles meer. Gaat al net zo als bij het CE keurmerk...

PS: daar bedoel ik overigens niet mee dat alles slecht is op dit gebied dat bij de bouwmarkt ligt.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Willem-A wrote:
N.N. wrote:
De apparatuur en kabels en stekkers die je gaat gebruiken moeten minimaal het KabelKeur logo hebben, dan pas is het gecertificeerd door Ziggo.


Dat heeft die goedkope bouwmarkt rommel tegenwoordig ook... Dat zegt dus ook niet alles meer. Gaat al net zo als bij het CE keurmerk...

PS: daar bedoel ik overigens niet mee dat alles slecht is op dit gebied dat bij de bouwmarkt ligt.

Je bedoelt te zeggen dat de bouwmarkt behalve goedkoop aansluitmateriaal tevens meteriaal verkoopt met KabelKeur.
Ik kocht laatst bij de bouwmarkt een Kabelkeur TV-splitter die bij een officiële leverancier vele malen duurder was, zelfde merk en type.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Was dat geen OEM product. Hetzelfde merk zegt ook al niet alles meer...
Verwijderd account
Niet van toepassing
Willem-A wrote:
Was dat geen OEM product. Hetzelfde merk zegt ook al niet alles meer...

Je moet toch ergens op kunnen vertrouwen, als er KabelKeur op staat voldoe ik aan de eisen van Ziggo inzake installatiematerialen en kunnen ze mij niets verwijten dat ik geen goedgekeurd materiaal gebruik bij een storing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
OEM zijn originele producten in een grauwe doos bestemd voor de installatie bedrijven.
Consumentenproducten zijn in een mooie doos ten bate van de detailhandel met een uitgebreide gebruikershandleiding.
Exact hetzelfde product, het prijsverschil kan aanzienlijk zijn, maar de bijgeleverde documentatie is over het algemeen zeer beknopt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik weet wat OEM is en in de bouwmarkt zelfde product in zelfde verpakking als elders alleen goedkoper.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
Dat had ik al begrepen, maar even uitgelegd voor diegene waarvoor dit helemaal duidelijk is.
Sommigen denken dat het mindere of nagemaakte producten zijn.
Ik kijk ook altijd in verschillende winkels of web shops en vergelijk de prijs, verschillen kunnen oplopen tot 40% en soms nog meer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic