Sinds 1 februari ben ik overgestapt naar Ziggo en heb nu Internet Max 400/40.
Na een moeizame start met de klantenservice, maar wel een behulpzame monteur is het gelukt om de aansluiting te realiseren en werkte het de eerste dagen goed vanaf de pc.
Xbox en PS4 waren erg wisselend en ook wifi was maximaal 100 Mbit.
De laatste dagen (zeg maar vlak voor de 14 dagen zicht termijn, vandaag de laatste dag) is het echter een totaal ander beeld en dat is eigenlijk best jammer.
De snelheid zakt regelmatig op de pc in tot 50/80 Mbit (ook overdag) of vliegt er helemaal uit.
Een modem reset lijkt het dan weer even te verhelpen, maar optimaal is het niet.
Tijdens het bezoek van de installateur zagen we dat het eerste modem wat was geleverd veel errors gaf in het beheerscherm. Dat zie ik nu inmiddels ook weer. Vooral op kanaal 20 van de downstream zijn er veel error. Misschien wel erg veel:
Kanaal Locked Status SNR (dB) Pre Reed Solomon Errors Post Reed Solomon Errors
1 Locked 38.6 5104 0
2 Locked 38.9 12 0
3 Locked 38.9 11 0
4 Locked 38.9 29 0
5 Locked 38.6 5 0
6 Locked 38.9 23 0
7 Locked 38.6 25 0
8 Locked 38.9 554 0
9 Locked 38.9 1452 0
10 Locked 38.9 3109 0
11 Locked 38.9 4666 0
12 Locked 40.3 3728 0
13 Locked 38.9 4350 0
14 Locked 38.9 3724 0
15 Locked 38.9 2004 0
16 Locked 38.9 643 0
17 Locked 38.6 487 0
18 Locked 38.9 545 0
19 Locked 38.9 7351 0
20 Locked 38.9 3835354 4947770
Nu weet ik niet of die hoeveelheid errors het probleem is, of dat ik het ergens anders moet zoeken.
Heeft er iemand een idee of het betreffende getal een aanknopingspunt is voor de wisselende performance de laatste dagen?
Een trace geeft af en toe ook een timeout.
Downloads via Steam lopen soms maximaal 400Mbit, maar kunnen ook zomaar weer wegzakken naar een veel lager getal.
De volgende zaken die inmiddels zijn uitgevoerd:
- Modem reset via het beheermenu
- Modem reset door de stroom eraf te halen
- Windows update/ Update NIC drivers
- DNS van Google/OpenDNS
- netwerkkabels gechecked op Cat5e en waar nodig vervangen / aangepast
Wat mij tevens ook opvalt is dat Wifi niet boven de 90 Mbit te krijgen is. Dit op devices die zeker hoger moeten kunnen. (Ipad Air 2 en Iphone 6 bv)
Het zou erg jammer zijn als de moeizame start van de installatie (5 supportmedewerkers gesproken, 5 verschillende verhalen), een niet aangesloten woning en een initieel defect modem moet eindigen in een contract van 1 jaar, maar geen goede internetverbinding.