Caranten

Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wisselende internetsnelheid en veel Post Reed Solomon Errors op Kanaal 20

Sinds 1 februari ben ik overgestapt naar Ziggo en heb nu Internet Max 400/40.
Na een moeizame start met de klantenservice, maar wel een behulpzame monteur is het gelukt om de aansluiting te realiseren en werkte het de eerste dagen goed vanaf de pc.
Xbox en PS4 waren erg wisselend en ook wifi was maximaal 100 Mbit.

De laatste dagen (zeg maar vlak voor de 14 dagen zicht termijn, vandaag de laatste dag) is het echter een totaal ander beeld en dat is eigenlijk best jammer.

De snelheid zakt regelmatig op de pc in tot 50/80 Mbit (ook overdag) of vliegt er helemaal uit.
Een modem reset lijkt het dan weer even te verhelpen, maar optimaal is het niet.

Tijdens het bezoek van de installateur zagen we dat het eerste modem wat was geleverd veel errors gaf in het beheerscherm. Dat zie ik nu inmiddels ook weer. Vooral op kanaal 20 van de downstream zijn er veel error. Misschien wel erg veel:

Kanaal Locked Status SNR (dB) Pre Reed Solomon Errors Post Reed Solomon Errors

1 Locked 38.6 5104 0
2 Locked 38.9 12 0
3 Locked 38.9 11 0
4 Locked 38.9 29 0
5 Locked 38.6 5 0
6 Locked 38.9 23 0
7 Locked 38.6 25 0
8 Locked 38.9 554 0
9 Locked 38.9 1452 0
10 Locked 38.9 3109 0
11 Locked 38.9 4666 0
12 Locked 40.3 3728 0
13 Locked 38.9 4350 0
14 Locked 38.9 3724 0
15 Locked 38.9 2004 0
16 Locked 38.9 643 0
17 Locked 38.6 487 0
18 Locked 38.9 545 0
19 Locked 38.9 7351 0
20 Locked 38.9 3835354 4947770

Nu weet ik niet of die hoeveelheid errors het probleem is, of dat ik het ergens anders moet zoeken.
Heeft er iemand een idee of het betreffende getal een aanknopingspunt is voor de wisselende performance de laatste dagen?

Een trace geeft af en toe ook een timeout.
Downloads via Steam lopen soms maximaal 400Mbit, maar kunnen ook zomaar weer wegzakken naar een veel lager getal.

De volgende zaken die inmiddels zijn uitgevoerd:

- Modem reset via het beheermenu
- Modem reset door de stroom eraf te halen
- Windows update/ Update NIC drivers
- DNS van Google/OpenDNS
- netwerkkabels gechecked op Cat5e en waar nodig vervangen / aangepast


Wat mij tevens ook opvalt is dat Wifi niet boven de 90 Mbit te krijgen is. Dit op devices die zeker hoger moeten kunnen. (Ipad Air 2 en Iphone 6 bv)

Het zou erg jammer zijn als de moeizame start van de installatie (5 supportmedewerkers gesproken, 5 verschillende verhalen), een niet aangesloten woning en een initieel defect modem moet eindigen in een contract van 1 jaar, maar geen goede internetverbinding.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes
Even back-on-topic

Caranten
Op dit moment lees ik gemiddels 7% CCER uit over je downstreams. In een privébericht heb ik over CCER verdere uitleg gegeven.

Vanuit het netwerk heb ik een sessie gestart die de signaalwaarden van het modem elke minuut bijhoudt. Standaard is dit dit elk uur. Wil je vanavond wat speedtesten doen? Dan kan ik die morgen controleren in de sessie. Hopelijk kunnen we op die manier een oorzaak vaststellen.

Bekijk in context

65 Reacties 65
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Caranten,

Balen dat het allemaal zo loopt! Helemaal toevallig dat het juist nu vlak voor het einde van die 14 dagen zo slecht gaat. Dat kan en moet zeker anders! Daarom verwacht ik dat je absoluut van deze problemen afkomt.

Om te kijken of er signaalproblemen zijn, kun je het beste een screenshot posten van de downstream- en upstreamwaardes plus een screenshot van de netwerk historie. Zou je die ook nog willen posten?

Even voor de duidelijkheid, is de pc bekabeld verbonden met het modem?

Groet,
Evert
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Evert96
Dank voor je reactie. Screenshots ga ik morgen posten. De pc is via utp aangesloten op de connextbox.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Top, dat is ook het beste.
Ik wacht af en zie ze morgen wel verschijnen :thumbsup_tone3:
Fijne avond verder 🙂
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hierbij de screenshots:





Daarnaast zojuist nog een speedtest gedaan en zie hetzelfde gedrag als gisteren. Speedtest begint op 380 Mbit maar zakt weg. Upload is tot nu toe wel altijd tussen de 35 en 40 Mbit geweest.



De afgelopen dagen zakt hij zowel overdag als in de avond verder weg dan dit.

Tijdens de installatie is het signaal doorgemeten en dat zou goed moeten zijn om de snelheid te halen.

Ik maak op het AOP geen gebruik van TV dus deze is toen ook vervangen door een enkelvoudig punt en er zit geen splitter tussen het AOP en het modem.
Wel is bij een van de contacten met de servicedesk het signaal versterkt, iets wat niet zinvol bleek te zijn omdat de woning nog niet wat aangesloten.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Carnanten,

Dit zijn gewoon goede signaal waardes maar toch gaat het dus ergens fout..
Wat is het resultaat als je de netwerk diagnose laat draaien van het modem?

Zelf denk ik dat je een netwerkmonteur nodig hebt die even alles nogmaals buiten controleert en meet, maar de uitkomst van die netwerk diagnose is ook goed om te weten.

Groeten!
Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes
Hi Caranten, welkom op de Ziggo Community!

Echt een duidelijk probleemomschrijving en goed dat je direct ook je netwerkwaarden meestuurt! Ik werp graag een blik op het netwerk bij je in de buurt, op die manier kan ik ook veel voor je uitsluiten.

Wil je mij een privébericht sturen met je postcode en huisnummer? Dan kijk ik voor je!
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Heb vandaag contact gehad met Folkert Ziggo (dank hiervoor!) en er wortd een nieuw modem toegezonden. Lijn ziet er in ieder geval goed uit.

Zodra het modem binne is gaan we aan de slag en laat ik het resultaat weten.
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
]Gisterochtend het nieuwe modem ontvangen. Na contact met de helpdesk het nieuwe modem laten activeren (de oude stond nog geregistreerd). Daarna de verbinding getest met speedtest en een aantal random downloads en verbinding ziet er goed uit. Ook Wifi werkt een stuk beter dan voorheen.




Folkert Ziggo Dank voor de hulp en het ondernemen van de acties.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Fijn dat het nu goed werkt! Geniet ervan! 🙂
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Gistermiddag en vanochtend getest maar helaas lijkt de storing weer terug.



Dit zijn de snelheden rond 6 uur in de ochtend
Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes
Caranten
De resultaten in je eerste bericht zijn erg positief! In je tweede reactie haal je plots lager dan 100 Mbit/s. Vanuit het netwerk kan ik niets vinden wat dit verklaart, de signaalwaarden van het modem en ook de netwerkcapaciteit bij je in de buurt zijn perfect.

Een mogelijk oorzaak is de verbindingssnelheid via de netwerkkabel 100 Mbit/s staat in plaats van 1 Gbit/s.

In Windows kun je dat op de volgende manier controleren.

  • Druk op Windowstoets + R. Dit opent het uitvoerscherm
  • Vul in "ncpa.cpl" zonder de aanhalingstekens. Dit opent het scherm met netwerkverbindingen.
  • Druk met de rechtermuisknop op je Ethernet/LAN verbinding en kies voor status.
  • Boven de knop details staat snelheid.


Staat de snelheid bij jou op 100 Mbps, 1000 Mbps of op 1GB/s ?
Let wel, je netwerkkabel moet minimaal CAT5e zijn om 1 GB/s door te geven.
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
De Nic is 1 Gbit en de netwerkdrivers zijn reeds voorzien van de laatste versie.



Heb eerder deze avond ook de netwerkkabel vervangen, en alleen nog maar de pc aangesloten op het modem. In eerste instantie helemaal geen vooruitgang. Na een reboot vanuit het modem helemaal geen internet. Pas na het stroom eraf te halen en erop te zetten had ik weer een verbinding.

De nieuwe kabel is Cat5e, maar geeft geen resultaat tov de bestaande kabel.

Klopt helemaal. Het zijn erg wisselende situaties.
Vanavond dacht ik eerst even gecapped te zijn op 200 Mbit, maar alleen met steam lukte het om een hogere snelheid te halen. Abbo staat nog wel netjes op 400/40 internet Max.

De rest van de speedtestsresultaten:





Heb nog een download gedaan van Ubuntu en dat ging ook niet zo flitsend als vorige keer.



Daarnaast heb ik nog gekeken in de history van het modem wat er deze avond over de lijn kwam:



Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
En nog een tweetal van het modem (reactie was vol en de internet verbinding was halverwege het typen verbroken.



Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes
Hi Caranten,

Top dat je de verbindingssnelheid hebt uitgesloten. Ik ga er van uit dat je met een netwerkkabel direct bent verbonden met het modem. Ik heb nog enkele vragen voor je.

  • Heb je de mogelijkheid om nog een tweede computer of laptop te testen?
  • Haal je verschillende resultaten als je meet in de ochtend, middag en avond?
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Folcherveen

Heb vanochtend en zojuist een aantal test uitgevoerd

vanochtend


in de avond


Ik heb niet direct de mogelijkheid te testen met een andere pc of laptop.

Tijdens een van de eerste contacten met de klantenservice gaven ze aan dat ze het signaal sterker hebben gezet, alleen toen stond er nog geen signaal op het huis. Zou hier iets mis mee gegaan zijn, dat het modem na verloop van tijd een te sterk signaal doorkrijgt?

Binnenshuis kan ik niet veel meer bedenken om uit te sluiten.
Met een speedtest sluit ik dingen zoals een lokale HDD uit en zelfs downloaden vanaf naar een SSD laat ook zien dat daar geen bottleneck zit.

Een gemeenschappelijk punt is wel telkens de upload die netjes over de 30/35 Mbit is. Dus dat zou goed moeten zitten.
Heb ook nog even getest met de Xbox one en daar haalde ik niet meer dan 220 Mbit in de ochtend en later op de dag werd dit ook minder.
Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes
Hi Caranten

Goed dat je twee resultaten hebt en ook dat je de bottleneck onderdelen van je computer uitsluit. In het netwerk is er tijdens piekmomenten nog ruim 650 Mbit/s downloadcapaciteit beschikbaar. Hierom kan ik de uitkomst van de speedtesten niet koppelen aan de downloadcapaciteit van het netwerk.

Het modem maakt met 20 downstreams verbinding. Hiervan gaan er 19 goed. 1 stream geeft 0.30% CER (Codeword Error Rate) 0.55% CCER (Correctable Codeword Error Rate). Dit verklaart de 'Lost MDD Timeouts' meldingen in je log van je modem. Dit is niet de reden dat je snelheid zakt en in de praktijk zul je niets van het lage percentage aan CER en CCER merken. Het signaal van je modem is in mijn optiek verder goed.

Aan de hand van de speedtest resultaat ID's heb ik de resultaten van Speedtest.net er even bij gezocht.


Het valt mij op dat de resultaten van twee verschillende servers komen. Kun je meerdere tests achtereen doen op dezelfde server? Dat geeft ons een beter beeld.
Het is mogelijk dat speedtesten verschillende resultaten aangeven afhankelijk van IPv4 of IPv6. Kun je daarom ook enkele tests doen op IPv6 Ziggo Speedtest.

Ik ben benieuwd of meerdere tests een ander beeld geven.
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Heb een aantal testmomenten vandaag gepakt.

6 uur vanochtend



6 uur in de avond.



Met de IPV6 test moet ik nog even stoeien. Op een of andere manier herkend bij Flash niet, terwilj dit wel is geactiveerd, maar goed, dat is een ander issue 🙂
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Caranten, as je de IPv6-test van Ziggo doet via Internet Explorer werkt het wel, bij mij ging het ook niet in Chrome met dezelfde foutmelding inzake flash.
Caranten
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
N.N. wrote:
Hallo Caranten, as je de IPv6-test van Ziggo doet via Internet Explorer werkt het wel, bij mij ging het ook niet in Chrome met dezelfde foutmelding inzake flash.

Dat was idd een goede tip. Via internet Explorer (en niet Edge) is het wel gelukt.

Rond half 8 vanochtend een test gedaan:

Uitgelicht topic