TronJavolta

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi verbinding valt steeds kort weg

Beste Ziggo leden,

 

Ik heb de laatste tijd een probleem met wifi op mijn laptop. Ik heb in principe gewoon verbinding, maar valt hij steeds even kort weg waardoor internetpagina's of e-mails vaak niet laden. Als ik het dan nog een keer probeer laden ze wel, soms ook erg snel. Zware programma's zoals Microsoft Teams (audio + video) werkt voor geen meter meer door de haperende verbinding. Internet op mijn desktop werkt wel goed (bedraad).

Als ik een verbindingstest doe op bijv www.openspeedtest.com, dan haal ik vaak tegen de 50 Mbps, maar zie ik steeds haperingen waar de verbinding enkele seconden naar 0 Mbps gaat. Ook als ik via het opdrachtprompt ‘ping google.com’ of ‘tracert google.com’ doe, dan krijg ik vaak request timed out, zo'n 50 tot 100% van de keren.

Als ik de probleemoplosser draai krijg ik ofwel dat alles in orde is, ofwel dat de DNS server niet reageert. Ik heb al handmatig DNS servers ingesteld van OpenDNS, mijn firewall uitgezet van de router en in Windows, en het probleem blijft zich voordoen. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Ik heb een Asus laptop met Windows 10, en een Connect Box van Ziggo.

 

Alvast heel erg bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@TronJavolta “Zou er iets hardware of softwarematig kunnen zijn wat ik kan doen? Het is een goedkope Asus laptop vorig jaar aangeschaft voor €500.”

Er zijn nogal wat technische websites die deze netwerkkaart als behoorlijk problematisch omschrijven, wel ook een aantal mogelijke oplossingen:

[Fixed] Realtek 8821AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC Driver (windowshelper.co)

Ook vervanging van de netwerkkaart door Asus wordt links en rechts genoemd.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zakt de snelheid ook naar 0 als je het via de volgende speedtest doet?

http://speedtest.ziggo.nl

 

Zou je ook al lijkt het een Wifi probleem het volgende willen plaatsen:

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit vaak in de meterkast)

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

 Instructies:

 https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je voor je reactie.

Foto van de hoofdaansluiting, enige wat aangesloten is is mijn modem en tv kabel

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 -1.7 38 256 qam 3
2 602000000 -1.5 38 256 qam 1
3 610000000 -1.2 38 256 qam 2
4 626000000 -2 38 256 qam 4
5 634000000 -1.9 38 256 qam 5
6 642000000 -1.4 38 256 qam 6
7 650000000 -1.5 38 256 qam 7
8 658000000 -1.2 38 256 qam 8
9 666000000 -1 40 256 qam 9
10 674000000 -1.2 38 256 qam 10
11 682000000 -1.4 38 256 qam 11
12 690000000 -1 38 256 qam 12
13 706000000 -1.4 38 256 qam 14
14 722000000 -1.5 38 256 qam 16
15 746000000 -1.5 38 256 qam 19
16 754000000 -1 38 256 qam 20
17 762000000 -1.7 38 256 qam 21
18 770000000 -2 38 256 qam 22
19 778000000 -1.7 38 256 qam 23
20 786000000 -1.4 38 256 qam 24
21 826000000 -2.4 38 256 qam 29
22 834000000 -2.7 38 256 qam 30
23 842000000 -3 38 256 qam 31
24 850000000 -3.2 38 256 qam 32


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 8 0
2 Locked 38.9 4 0
3 Locked 38.9 7 0
4 Locked 38.9 8 0
5 Locked 38.9 8 0
6 Locked 38.9 6 0
7 Locked 38.9 8 0
8 Locked 38.6 6 0
9 Locked 40.3 6 0
10 Locked 38.9 3 0
11 Locked 38.9 2 0
12 Locked 38.9 1 0
13 Locked 38.9 6 0
14 Locked 38.9 9 0
15 Locked 38.6 4 0
16 Locked 38.6 9 0
17 Locked 38.9 7 0
18 Locked 38.6 19534 0
19 Locked 38.6 5 0
20 Locked 38.6 20 0
21 Locked 38.6 6 0
22 Locked 38.6 5 0
23 Locked 38.9 3903 1347
24 Locked 38.9 2874 669

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 51999985 43.5 5120 64 qam 1
2 58799956 44.3 5120 64 qam 4
3 44500000 42.8 5120 64 qam 2
4 36000000 42 5120 64 qam 3


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 1 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0

 

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Dat ziet er alles behalve hedendaags uit!

(Antiek)

Je hebt ook veel ruis op sommige kanalen.

(RS fouten)

Het is verstandig om een monteursafspraak te maken.

 

Je kunt een monteursafspraak maken door contact op te nemen met Ziggo.

 

Je kunt ook wachten op een Ziggo moderator:

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.

Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen.

 

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Haha, ik vrees dat antiek wel de lading dekt. Ik bel morgen Ziggo wel even, kan ik gewoon bij de klantenservice vragen dat hier een monteur voor langs komt?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Even van voren af aan @Tom. , wifi is het probleem: “Internet op mijn desktop werkt wel goed (bedraad).”

@TronJavolta Met wat voor apparaat maak je wifiverbinding met het modem, met wat voor systeemsoftware?

Dit kan een mogelijk oplossing zijn, zo niet zijn er meer tips om wifi in orde te maken:

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

*verwijderd*

Eerst de vragen van Bert beantwoorden

 

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:

Even van voren af aan @Tom. , wifi is het probleem: “Internet op mijn desktop werkt wel goed (bedraad).”

@TronJavolta Met wat voor apparaat maak je wifiverbinding met het modem, met wat voor systeemsoftware?

Dit kan een mogelijk oplossing zijn, zo niet zijn er meer tips om wifi in orde te maken:

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 


Ik gebruik Windows 10 vanaf een Asus laptop, of is dat niet wat je bedoelt met software?

Ik heb jouw suggestie eerder geprobeerd, maar loste niks op helaas.

 

Tom. wrote:

Zakt de snelheid ook naar 0 als je het via de volgende speedtest doet?

http://speedtest.ziggo.nl

 

Dit is wat je typisch ziet, alsof het signaal steeds even wegvalt of flink minder wordt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@TronJavolta Het is een lastige, heb je al eens met wifi-analyzer uit de app store gekeken of je niet op hetzelfde kanaal zit als je buren?

Zo ja, zet dan een ander kanaal vast op je modem.

Ook kan het helpen om 2,4 en 5 GHz verschillende namen te geven, dan de 5 GHz op alleen AC of N/AC zetten en dan nog eens testen?

Als er nu een monteur komt en die meet de volle snelheid op je AOP, zoals jijzelf ook doet bedraad, dan kan hij een nieuw AOP plaatsen met een nieuwe splitter, maar dat lost je wifi probleem niet op.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4348Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Een hele goede ingreep en toevoeging @Be rt! @TronJavolta Heb je al gespeeld met de wifi instellingen? Zo ja, merk je al verbetering in je wifi ervaring? 

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de suggesties, ik heb van alles geprobeerd in de wifi instellingen, verschillende kanalen, enkel op 5Ghz of 2.4Ghz geprobeerd, AC, N/AC, etc. Zonder resultaat. Ik begin te denken dat het aan mijn laptop ligt, ik ben nu op een kantoor waar een supersterke verbinding is, snelheden van boven de 50Mbps, en nog valt de verbinding steeds even weg. Zou er iets hardware of softwarematig kunnen zijn wat ik kan doen? Het is een goedkope Asus laptop vorig jaar aangeschaft voor €500.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@TronJavolta Even hardop gedacht, zijn de laatste updates van Windows gedownload en de laatste drivers van de wifi netwerkkaart van de Asus website of de fabrikant van de wifi netwerkkaart?

Welke wifi netwerkkaart zit er in de laptop?

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:

@TronJavolta Even hardop gedacht, zijn de laatste updates van Windows gedownload en de laatste drivers van de wifi netwerkkaart van de Asus website of de fabrikant van de wifi netwerkkaart?

Welke wifi netwerkkaart zit er in de laptop?


Windows en de netwerkkaart zijn volgens Windows helemaal up to date. De netwerkkaart is de

Realtek 8821CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@TronJavolta “Zou er iets hardware of softwarematig kunnen zijn wat ik kan doen? Het is een goedkope Asus laptop vorig jaar aangeschaft voor €500.”

Er zijn nogal wat technische websites die deze netwerkkaart als behoorlijk problematisch omschrijven, wel ook een aantal mogelijke oplossingen:

[Fixed] Realtek 8821AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC Driver (windowshelper.co)

Ook vervanging van de netwerkkaart door Asus wordt links en rechts genoemd.

TronJavolta
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:

@TronJavolta “Zou er iets hardware of softwarematig kunnen zijn wat ik kan doen? Het is een goedkope Asus laptop vorig jaar aangeschaft voor €500.”

Er zijn nogal wat technische websites die deze netwerkkaart als behoorlijk problematisch omschrijven, wel ook een aantal mogelijke oplossingen:

[Fixed] Realtek 8821AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC Driver (windowshelper.co)

Ook vervanging van de netwerkkaart door Asus wordt links en rechts genoemd.


Ha Bert, heb vandaag de drivers geupdate via jouw methode, en dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Vreemd dat Windows zei dat de de drivers up-to-date waren terwijl er blijkbaar wel recentere drivers op de site van Realtek staan. Maar wat doet het er toe, ben erg blij dat ik nu weer fatsoenlijk kan werken op mijn laptop. Heel erg bedankt voor je hulp!

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Goed bezig @Be rt ?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@TronJavolta TOP veel succes verder.

“Vreemd dat Windows zei dat de de drivers up-to-date waren terwijl er blijkbaar wel recentere drivers op de site van Realtek staan.”

Windows komt altijd een beetje achteraan met alle drivers van de fabrikanten waarvan Microsoft de drivers uitrolt binnen hun systeem.
Deze moeten eerst vrijwel zeker als foutloos getest staan en werkelijk toegevoegde waarde hebben, voor ze via het systeem van Microsoft uitgerold worden.

Dus daar kunnen wel een paar versies overheen gaan of zelfs overgeslagen worden als het alleen cosmetische verbeteringen en geen essentiële verbeteringen zijn.

Uitgelicht topic