spavanes

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi verbinding geeft problemen, wel verbinding maar geen internet

Hallo,

Ik ga het nog via dit kanaal proberen.

Al meer dan een jaar heb ik problemen met de Wifi verbinding op mijn Ubee modem. Het probleem is dat er wel verbinding lijkt te zijn, maar dat er dan geen internetverbinding is via Wifi. Bedraad werkt overigens naar behoren, dus het ligt niet aan de internet verbinding zelf. Dit probleem doet zich iedere dag ongeveer 5 tot 10 keer voor en het lijkt erger te worden...best frustrerend dus.

Problemen:
- wel Wifi verbinding maar geen internetverbinding via Wifi
- wegvallen op zowel 2.4Ghz als 5Ghz
- na het uit/aan zetten van het modem gaat het daarna weer

Geprobeerd, ook op aanraden van de helpdesk:
- meerdere malen van kanaal gewisseld (geen verbetering)
- modem op een andere plaats gezet
- Wifi uitgezet op de mediabox
- tot mijn ergernis telkens het modem uit/aan gezet, hierna werkt het weer tijdelijk
- modem meerdere malen van stroom gehaald en weer aangesloten, ook hierna werkt het weer tijdelijk
- alle apparatuur losgekoppeld van Wifi verbinding en met 1 apparaat geprobeerd, gaf nog steeds hetzelfde probleem

Modem: Ubee EVW320B

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Alvast dank hiervoor!

Vriendelijke groet,
Sander
28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Kun je hier je downstream en upstream waarden met een screenshot laten zien of op een andere wijze en je log?
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor je reactie Be rt.
Hierbij de screenshot van de Docsis gegevens, zie bijlage. Heb je hier voldoende aan? En welke log bedoel je en waar kan ik dit vinden in het modem (Ubee EVW320B).

Alvast dank!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Die zien er goed uit, misschien dat iemand anders op het forum nog een idee heeft?
Heb je met Wifi Analyzer wel eens gekeken of er veel andere zenders in je omgeving zijn?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
spavanes

Ik lees hier Wifi met de Ubee en wifi op de mediabox uit en aan zetten?
Slechts een zal de gateway (Ubee) zijn en je moet er zorgen dat er geen twee DHCP-server actief zijn.
Zet de Wifi in de mediabox eens uit en laat dan het te verbinden apparaat eens opnieuw opstarten (zodat de verbindingsgegevens via DHCP opnieuw opgevraagd worden).

Groet,
DennyW
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
DennyW
Wifi van de mediabox staat al een tijdje uitgeschakeld, maar heeft hierop helaas geen effect.

Be rt
De Wifi analyzer heb ik meerdere malen uitgevoerd. Wifi staat op een kanaal ingesteld die geen van de overige Wifi netwerken gebruikt, dus dat zou de oorzaak ook niet kunnen zijn.
cactus

Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
Valt de dns server info via wifi weg? Kun je wel verbinding krijgen met een web site als je het ip adres gebruikt?

Doe eens een test met Netalyzr: http://netalyzr.icsi.berkeley.edu/index.html
Download hier: http://netalyzr.icsi.berkeley.edu/cli.html

Java moet geinstalleerd zijn op de computer en je start Netalyzr met: java -jar NetalyzrCLI.jar
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
spavanes wrote:
DennyW
Wifi van de mediabox staat al een tijdje uitgeschakeld, maar heeft hierop helaas geen effect.

spavanes
Met Wifi heb je geen recht op goede radio-ontvangst; je bent sterk afhankelijk van wat er in je omgeving. Daarom is een netanalyse belangrijk. Ook het tijdstip op dag is dan natuurlijk van invloed. Is de verstoring ook in de vroege ochtenduren of juist 's avonds rond acht uur?
Als dag en uur en kanaalbezetting niet uitmaken, dan zou alleen nog een reset naar fabrieksinstellingen nog iets uit kunnen halen. Als je dit allemaal geprobeerd / gedaan hebt, laat het hier dan weten.

===edit ===

DennyW
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor het meedenken!

DennyW
Tijdstip van het wegvallen van de internet verbinding via Wifi is niet tijdsafhankelijk, het gebeurd de hele dag door. Daarnaast heb ik het modem al een 3 tal keren gereset naar factory default, maar dit ook zonder effect.

cactus
Vandaag ook al 3 keer het modem moeten herstarten. Na het wegvallen heb ik een aantal sites bezocht ahv het IP adres, echt ook geen verbinding. Daarnaast heb ik de test uitgevoerd zoals je vroeg, maar hier zie ik geen vreemde dingen die een oorzaak kunnen zijn, zie bijlage.

Mvg.
Sander
cactus

Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
@spavanes
Zo te zien heb je geen dns problemen. Je reset steeds het modem, als je een tijdje wacht komt dan het internet weer terug, ik dacht aan een storing van een magnetron e.d.

Installeer fing op je slimme telefoon, scan je netwerk en check of de ip's uniek zijn.
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
Heeft het niet te maken met een dhcp probleem met het betreffende ubee modem? Er is hier al meer over geschreven. Vreemd genoeg kan ik er vrijwel niets over terugvinden op dit forum.
Je hebt natuurlijk altijd de mogelijkheid om een eigen router aan te sluiten.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
kan je even aangeven wat op dit moment je instellingen zijn? welk kanaal, mhz, etc etc. heb je meerder netwerk ssid's aangemaakt op je mob. apparaten? je zei dat de wifi van de mediabox is uitgeschakeld, maar zie je die dan ook daadwerkelijk niet meer terug op de netwerk ssid instellingen in het menu wifi?
cactus

Level 1
  • 140Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
@arjan wrote:
Vreemd genoeg kan ik er vrijwel niets over terugvinden op dit forum...

Hier een EVW320B probleem uit 2015 wat er op lijkt zo te zien niet opgelost: https://ziggoforum.nl/topics/87190/
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
spavanes wrote:
Bedankt voor je reactie Be rt.
Hierbij de screenshot van de Docsis gegevens, zie bijlage. Heb je hier voldoende aan? En welke log bedoel je en waar kan ik dit vinden in het modem (Ubee EVW320B).

Alvast dank!

Hallo Sander,

Ik heb nog een paar!! vragen:
* Je hebt de docsis pagina van de ubee gepost, met welke uptime was dat? (zie status pagina)
* Als je naar je een onderbreking hebt gehad, en je laat het modem gewoon doordraaien en je kijkt op de docsis pagina, is de T3 error teller dan opgelopen?
* Op welke kanalen staan 2.4 en 5Ghz en met welke bandbreedte?
* Wat is de leasetijd die op je DHCP server staat? (Gateway / DHCP)
* Wat staat er bij "Disable Stateless Dhcpv6" onder DHCPV6??
* Met welke merk / model WiFi apparaten ervaar je de problemen, en welke niet of anders?

gr, Henno
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Henno,

Bedankt voor je reactie en hierbij antwoorden op je vragen:
- de screenshot van de docsis pagina heb ik gemaakt na 15 minuten uptime
- ik heb nog geen tijd gehad om het modem langere tijd in de gaten te houden ivm de T3 teller, wellicht zal ik vanmiddag hier nog op terugkomen
- instellingen van wireless radio, zie bijlage
- de lease time van DHCP is 3600
- de instellingen voor DHCPV6 kan ik niet vinden, waar kan dit staan?
- de problemen doen zich voor op zowel een android telefoon als Windows en macOS machine. Zelf op de chromecast die we gebruiken

Gr, Sander
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Kun je de 2,4 GHz op 20 MHz zetten?
Misschien reageert het modem dan stabieler en zal sterker zenden.
Op 2,4 GHz zal hij alleen automatisch naar 40 MHz schakelen als je buitenaf woont.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Goedemorgen Sander,

Zoals Bert al aangaf, je WiFi bandbreedte moet naar 20 MHz.
En; kanaal 3 is GEEN valide kanaal om je WiFi op te zetten tenzij je midden in de weilanden woont.
Op 2.4 GHz kun je alleen de kanalen 1, 6 of 11 gebruiken. Alle andere veroorzaken interferentie, en daarbij minder bandbreedte en storing.
Kies bij de kanalen 1, 6 of 11 het kanaal waar je de meeste zendersterkte afstand hebt tot de eerstvolgende WiFi zender.
Je kunt dit prima zien met:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=nl

De leasetijd kun je op 604800 zetten, dat is 7 dagen. 3600 seconden lease is onzin.
Dan moeten alle apparaten om de 30 minuten een DHCP request doen...

De DHCPv6 zou onder Gateway moeten staan, maar het kan zijn dat jij in een regio zit waar IPv6 niet uitgerold is.

Je hebt niet verteld hoe je je WiFi hebt ingericht; ik raad aan om voor 2.4 en 5 GHz dezelfde SSID met hetzelfde wachtwoord te gebruiken, met WPA2-PSK versleuteling.

gr, Henno
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Goedenavond Be rt en Henno,

Bedankt voor jullie reactie en tips. Ik heb zojuist deze instellingen aangepast en ga het weer een tijdje aankijken. Ik was totaal niet op de hoogte dat de kanalen 1, 6 en 11 het beste gebruikt kunnen worden op de 2,4GHz band. Kanaal staat nu ingesteld op 6.

Overigens ondersteund dit modem IPv6 nog niet, daarom is de DHCPv6 instelling niet beschikbaar. En ik gebruik alleen 2,4GHz van het modem, simultaan is helaas niet mogelijk met dit type modem.

Ik zal maandag/dinsdag even verslag uitbrengen van het gedrag met de aanpassingen.

Gr, Sander
spavanes
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Goedenavond allemaal,

Nu 3 dagen verder en ik moet zeggen dat de situatie merkbaar verbeterd is. Ik heb het modem niet één keer hoeven herstarten na een uptime van 3 dagen. De Wifi verbinding lijkt dus stabiel.

Wat ik gedaan heb (met jullie tips):

- kanaal op 6 gezet (op 2.4 GHz kun je alleen de kanalen 1, 6 of 11 gebruiken)
- bandbreedte op 20 MHz gezet (40 MHz wordt alleen gebruik in buitengebieden)
- DHCP lease time op 604800 gezet i.p.v. 3600 (hierdoor hoeft een apparaat niet zo vaak een nieuw request te doen)

Ik hou het de komende tijd in de gaten en zal later nog een update geven.

Heel veel dank voor de hulp en de nuttige tips!

Vriendelijke groet,
Sander
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Goed om te horen!
Dankjewel voor je terugkoppeling!

Uitgelicht topic