Beantwoord

Wifi van de Connectbox valt periodiek weg

  • 12 november 2018
  • 139 reacties
  • 21169 keer bekeken

hallo iedereen!

ik heb sinds een tijdje het probleem dat mijn wifi regelmatig weg valt en is ook niet zichtbaar als wifi punt voor een minuut ofzo en dit herhaalt zich steeds

heb alles geprobeerd hard reset etc maar niets maar dan ook niets wilt helpen

morgen komt er een monteur dus hoop dat hij het op kan lossen..

hebben meerdere mensen hier last van?

gr vincent
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 29 november 2018, 15:14

UPDATE 10-12: De oorzaak bleek een verkeerd geconfigureerde wifispots beveiligingsfunctie te zijn. Deze is 9 december aangepast. Iedereen kan wifispots weer aanzetten in Mijn Ziggo, de wifi valt dan niet meer periodiek weg :)

*** *** ***
Sommige van jullie zullen last hebben van signaalproblemen, maar ik denk niet dat deze te maken hebben met de storing die hier gemeld wordt gezien het feit dat wifi wegvalt terwijl bekabeld blijft werken. Laten we docsis signaalproblemen daarom alsjeblieft buiten dit topic houden.
Ervaar je een docsis signaalprobleem en kom je er niet uit met de Klantenservice? Start dan een nieuw topic.

Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.
Alle voorbeelden tot nu toe komen uit voormalig UPC gebied en hebben allemaal een Arris Connectbox, verdere overéénkomsten heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Dit is inmiddels aangemeld als incident voor verder onderzoek met dank aan alle voorbeelden die ik uit dit topic heb kunnen verzamelen. Met andere woorden: met dank aan jullie wordt dit verder onderzocht!
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

139 Reacties

Reputatie 7
UPDATE 10-12: De oorzaak bleek een verkeerd geconfigureerde wifispots beveiligingsfunctie te zijn. Deze is 9 december aangepast. Iedereen kan wifispots weer aanzetten in Mijn Ziggo, de wifi valt dan niet meer periodiek weg :)

*** *** ***
Sommige van jullie zullen last hebben van signaalproblemen, maar ik denk niet dat deze te maken hebben met de storing die hier gemeld wordt gezien het feit dat wifi wegvalt terwijl bekabeld blijft werken. Laten we docsis signaalproblemen daarom alsjeblieft buiten dit topic houden.
Ervaar je een docsis signaalprobleem en kom je er niet uit met de Klantenservice? Start dan een nieuw topic.

Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.
Alle voorbeelden tot nu toe komen uit voormalig UPC gebied en hebben allemaal een Arris Connectbox, verdere overéénkomsten heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Dit is inmiddels aangemeld als incident voor verder onderzoek met dank aan alle voorbeelden die ik uit dit topic heb kunnen verzamelen. Met andere woorden: met dank aan jullie wordt dit verder onderzocht!
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice. Daar ben ik heel vriendelijk geholpen (dankjewel Jos!). Hij gaf aan dat er een zelfde type modem van een andere fabrikant(Compal) in de winkel in mijn stad was, en dat ik mijn modem daar om zou kunnen ruilen.

Hier was een vrouw die er erg moeilijk over deed want dit probleem "lag aan het wifi van je buren en ik heb er heel veel verstand van"... Voelde me totaal niet serieus genomen.

Ik hoop dat dit nieuwe modem wel goed werkt, ik zal jullie op de hoogte houden.
Reputatie 7
UPDATE: De oorzaak bleek een verkeerd geconfigureerde wifispots beveiligingsfunctie te zijn. Deze is 9 december aangepast. Iedereen kan wifispots weer aanzetten in Mijn Ziggo, de wifi valt dan niet meer periodiek weg :)

Ook hier sinds vorige week het steeds wegvallen van de WIFI verbinding (willekeurig) op de witte connectbox (voormalig UPC gebied), net de helpdesk gebeld en er wordt een nieuwe connectbox opgestuurt. Nog gevraagd of dit bekend is maar dit werd ontkend nu lees ik dat er heel veel klachten hierover zijn (zelfs in de krant zie ik net) , hopelijk gaat de nieuwe connectbox helpen al hoeft dit niet na de ervaringen hiervoor gelezen te hebben (wordt vervolgd).

Groet Pieter
Dat is jammer! Want het probleem was al bekend en de workaround - wifispots tijdelijk uitzetten - ook. De helpdesk heeft dezelfde database dan wij moderators, de modemruil had voorkomen kunnen worden.
Ik lees helaas veelal dezelfde klacht. Dit is exact dezelfde die ik ook ervaar. Ik ben inmiddels 1 1/2 jaar bezig om Ziggo ervan te overtuigen dat de connectbox waardeloos is. Ik heb nu de tweede maar het probleem blijft bestaan. Ik had een abonnement van 400 maar ben terug gegaan naar 200 aangezien de 400 consequent bleef steken rond de 180 a 230. Ook is er 2 keer een monteur bij geweest en tot twee keer toe een nieuwe connectbox mogen ontvangen. Eergisteren maar weer eens gaan bellen, want na de snelheidsverhoging kwam hij weer eens uit rond de 100. Bovenaan de trap ben ik het signaal alweer kwijt. Inmiddels heb ik het modem 5 keer verplaatst (want dat was het probleem volgens de klantenservice). Ten einde raad gisteren een Netgear Orbi aangeschaft en geïnstalleerd. Modem op bridge laten zetten, en wat dacht u.... ineens heb ik wel 250 mb downstream. En dan nog beweren dat het niet aan de slechte kwaliteit ligt van de connectbox. Ik ben gelukkig geen digibeet dus kan uiteidnelijk mijn eigen boontjes wel doppen. Maar als je overal roept dat je een "powerpromise" hebt, en deze vervolgens niet naar je klanten nakomt, dan heb je een serieus probleem. Mijn advies aan Ziggo, neem je klanten serieus. Ik ben al 20 jaar klant! Tot de connectbox een tevreden klant zullen we maar zeggen, nu moet ik het zelf oplossen met een dure oplossing. Nogmaals bedankt voor de verleende service.
Reputatie 6
Badge +8
Dag allemaal,

Heel veel informatie maar ik ga even terug naar het probleem waar dit topic mee begon. Wegvallende wifi. In 99% van de gevallen wordt dit inderdaad veroorzaakt door omgevingsfactoren die interferentie veroorzaken zoals andere wifinetwerken, bluetooth en dergelijken maar ook draadloze deurbellen, jaloezieën, printers, omvormers van zonnepanelen, etc. Met name de laatste categorie zijn apparaten die, naast dat ze verbinding maken met je wifi netwerk, ook een eigen wifi uitzenden die vervolgens weer stoort op het wifi vanuit je modem.

De eerste stap naar de oplossing is in eerdere antwoorden al genoemd. Geef het 2,4 GHz en 5GHz netwerk (de SSID) een andere naam. Hierbij is het voor de verbonden apparatuur duidelijk dat het om verschillende netwerken gaat en zullen ze minder heen en weer schakelen tussen de 2. Elke keer als dit gebeurt zal het verbonden apparaat namelijk opnieuw verbinding maken waardoor het op uitval lijkt.

De tweede stap gaat over wifikanalen. Klik op de link voor uitgebreide informatie maar in het kort komt het erop neer dat de wifikanalen de exacte frequentie bepalen waarmee je wifinetwerk uitzend. Om hier inzicht in te krijgen download je een wifi analyzer app zoals deze. Aan de hand van deze app kan je precies zien welke kanalen het minst of het liefst helemaal niet gebruikt worden. Met deze informatie zet je vervolgens de wifikanalen van je connectbox vast.

Standaard staan de wifikanalen ingesteld op AUTO. Op zich prima maar als je in een omgeving woont met veel wifi drukte dan is het vaak beter om de wifikanalen vast te zetten.

Voor wie er ook TV Compleet bij Ziggo afneemt met een mediabox XL zou ik willen adviseren ook de wifi, die standaard aan staat, ook uit te schakelen. Gebruik hiervoor deze link. Let wel op dat als je een Extra Mediabox XL hebt welke via wifi met de hoofdbox verbonden kan zijn dat je dit even controleert.

Mochten er, naast het modem, ook nog (een) eigen router(s) aanwezig zijn zorg er dan voor dat deze als accesspoint ingesteld staat.

Voor wie er een wifiversterker heeft aangeschaft. Dus geen eigen router, accesspoint of wifibooster. Gooi deze in de prullenbak. Een versterker haalt namelijk, vaak een verstoord, wifisignaal uit de lucht en versterkt deze. Vervolgens zend dit apparaat ook nog een eigen wifinetwerk uit waardoor deze ook nog een keer op het wifi vanuit het modem stoort.

Voor wie af en toe een T3 foutmelding in zijn modem ziet staan. Ik zou me er niet druk om maken. Mocht je dagelijks een hele berg van deze T3 foutmeldingen zien dan zou ik even bij de klantenservice langs gaan om je signaal te laten controleren.

@Lvinus; @Be rt gaf het al aan maar die aansluiting is niet zoals het hoort en kan inderdaad instabiel internet opleveren. Een monteur lijkt me geen verkeerd idee voor je.

Als laatste kan ik me de vraag voorstellen waarom een monteur dit niet instelt. Dit is omdat de monteur het apparaat komt installeren of een storing komt verhelpen. Het instellen is, dankzij de privacy wetgeving, de eigen verantwoordelijkheid van de klant. De klantenservice kan je hierin van advies voorzien maar mag in veel gevallen hier ook geen instellingen wijzigen.

Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen!

Groeten, Christiaan
Ik zal het vanmiddag in ieder geval testen als ik thuis ben
@caonima in Mijn Ziggo -> Producten -> Internet -> scroll down to WifiSpots and disable behind WifiSpots AAN klik and there will be UIT what meens Disabled.
Well, my good community friend @Be rt explains it beforehand.
Can you cope with this?
Let us know. Especially also in case it solved your problem!
Han
@peterwb
Lijk me ook een idiote samenloop van omstandigheden.
Het probleem van anderen hier, lijkt nu wel opgelost.
Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.

Eerst was het uitzetten van je Ziggo Hotspot hier een gevonden en geadviseerde workaround. Dwz wel een flink tijdje wachten alvorens dat uitzetten effectief wordt.
Nu is dit niet meer nodig....... Hotspot kan weer aangezet worden.

Bij jou nog steeds hetzelfde probleem? Probeer eerst de Hotspot uit te zetten, ..etc .... en laat weten wat er gebeurt.

Gr Han
It comes back again! Shit.
Since 10 December, the wifi problem seems to be solved. Then, for the past few days, it came back and started to haunt me! Bad service! You can never imagine things like these could happen for two months! So angry. In China, company like Ziggo will be eliminated from the market immediately for this kind of bad service. Unbelievable. Feels like living a third world country.

No wifi today so far. What a nice Xmas gift from Ziggo.
Reputatie 6
Badge +19
@EnergieBoy Volgens mij moet je er als klantenservice van zo'n groot bedrijf vanuit gaan dat als iemand een probleem meldt, het waarschijnlijk ook anderen aangaat. Even zoeken op "wifi valt regelmatig weg" en je ziet toch redelijk wat resultaten, zonder antwoord. Dus ga het toch maar even uitzoeken alstublieft!
1) Het probleem kan voor iedereen een andere oorzaak hebben
2) Dit is een klanten-helpen-klanten-forum waarbij Moderators (Ziggo-medewerkers) zo nu en dan onze topics doorneuzen om te kijken of ze nodig zijn.

'Wifi valt regelmatig weg', een uitgebreide (maar niet uitputtende) opsomming:
  • modem via internetkabel verbonden met Mediabox XL waardoor problemen kunnen optreden
  • slecht signaal naar het modem door 1) verouderd/defecte coaxkabel, 2) splitter, 3) AOP, 4) groene kabel van buiten, 5) wijkkast etc.
  • verstoring in de buurt door 4G-zendmast of politiebureau/brandweer/ziekenhuis met P2000-system
  • Defect modem
  • (Wifi) MAC Filtering staat op Deny List
  • verstorende router of andere apparaten die ook (Wifi)signalen uitzenden
  • en ga zo maar door.
12 wifiproblemen, 13 oorzaken 🙂
Reputatie 7
Hi @jlvandenhout
Ik ga niets voor je uitzoeken want ik ben niet werkzaam bij Ziggo, ben zelf ook maar een klant. Ik moet het ook doen met zoeken naar mogelijke oplossingen.
Reputatie 3
Badge
Klopt het dat je bij verbonden apparaten specifiek bij wifi apparaat 2x in de lijst staat ?
bij bij bedraad staat aangesloten apparaat 1x 😕
@VinnDiesel89

Heftig, 2x en nog niet kunnen vinden. Nieuwe connectbox aanvragen wellicht.

Super vage issue en ik denk dat we precies hetzelfde hebben.
Ik heb zojuist ook een ticket geopend over precies hetzelfde probleem met de connect box. het is vreemd volgensmij is dit probleem al veel langer bekent. vrienden van me hebben ook zo'n box en hebben al meer dan een jaar het probleem.
Ik heb precies hetzelfde probleem met de connect box. 6 maanden lang geen enkel probleem gehad (sinds ik er woon) en de afgelopen dagen valt continu de wifi voor een minuut ongeveer weg en komt vervolgens weer terug.
Gezien het feit dat de laatste dagen blijkbaar ook anderen hier last van hebben, en ik daarnaast niks heb veranderd in huis, lijkt het niet aan mijn bekabeling o.i.d. te liggen. Ook heb ik de afgelopen dagen/weken geregeld een ziggo busje gezien bij de wijkkast die met bekabeling e.d. bezig was. Wellicht heeft dit er mee te maken? Betreft het plaatsje Heinenoord by the way (Hoeksche Waard)
Reputatie 7
Is er toevallig recent onderhoud geweest? Plaats eens schermprints van alle status schermen van het modem.
Met status schermen bedoeld @ArChie.DVB je downstream en upstream en log pagina's uit je modem.

Is er toevallig recent onderhoud geweest? Plaats eens schermprints van alle status schermen van het modem.
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
[h4]Gebundelde downstream-kanalen[/h4]
KanaalFrequentie (Hz)Vermogen (dBmV)SNR (dB)ModulatieKanaalnummer1730000000-0.238256 qam82858000000-2.737256 qam243850000000-2.437256 qam234842000000-2.237256 qam225834000000-2.237256 qam216826000000-2.437256 qam207786000000-138256 qam158778000000-138256 qam149770000000-0.938256 qam1310762000000-0.738256 qam1211754000000-0.238256 qam1112746000000-0.238256 qam1013738000000038256 qam9146740000000.738256 qam115722000000038256 qam716714000000038256 qam617706000000038256 qam518698000000-0.238256 qam419690000000038256 qam3206820000000.738256 qam2

[h4]Gebundelde downstream-kanalen[/h4]
KanaalLocked StatusSNR (dB)Pre Reed Solomon ErrorsPost Reed Solomon Errors1Locked38.9602Locked37.6203Locked37.3704Locked37.3617989485Locked37.654499807486Locked37.6407Locked38.6508Locked38.6409Locked38.95010Locked38.94011Locked38.68012Locked38.94013Locked38.96014Locked38.95015Locked38.66016Locked38.65017Locked38.97018Locked38.95019Locked38.97020Locked38.980

[h4]Gebundelde upstream-kanalen[/h4]
KanaalFrequentie (Hz)Vermogen (dBmV)Symbol Rate (ksps)ModulatieKanaalnummer15780000053.3512064 qam722860000051.5256064 qam1233180000052256064 qam1143710000052512064 qam1054400000053.3512064 qam965090000053.3512064 qam8

[h4]Gebundelde upstream-kanalen[/h4]
KanaalKanaal soortT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts1ATDMA00002ATDMA00003ATDMA00104ATDMA00005ATDMA00106ATDMA0000

[h4]Netwerk historie[/h4]
TijdPrioriteitOmschrijving2018-11-22 15:39:28.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 19:50:04.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 20:38:56.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 20:40:24.00Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 20:40:30.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 21:25:12.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-22 21:52:29.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-23 00:01:23.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-23 01:30:10.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-23 03:48:03.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-23 21:21:27.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-23 22:05:53.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-24 13:33:47.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-24 14:29:07.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-24 14:30:31.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-24 19:58:22.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-25 09:38:23.00noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-25 10:49:13.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-25 11:19:59.00Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;2018-11-25 15:22:18.00criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:47:c8:23;CMTS-MAC=00:17:10:91:d5:8a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Schermprinten:

Reputatie 7
De ondertussen bekende problemen als gevolg van 4G interferentie na de aanpassing van het frequentieplan door Ziggo in jouw regio. Over het algemeen valt ook hier weer op dat de signaal sterkte van juist downstream kanalen op de frequenties die gevoelig zijn voor 4G interferentie lager is dan de overige downstream kanalen. Jammer dat Ziggo daar uit zichzelf niets aan doet. Het zou ondertussen toch bekend moeten zijn bij Ziggo dat dit vragen om problemen is? Ook bijzonder is dat Ziggo nogal eens meldt dat ze hun netwerk actief monitoren, maar dan vallen dit soort problemen bij klanten na onderhoud ze kennelijk niet op. Moeten we daaruit concluderen dat het ze aan kennis ontbreekt om dit juist te kunnen interpreteren of hebben ze de verkeerde middelen?
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat ik dit dus niet kan oplossen? Moet ik contact opnemen met Ziggo?
Reputatie 7
Ik zou refereren aan het onderhoud en Ziggo dit laten oplossen. Men heeft het één en ander veranderd en is er als zodanig ook voor verantwoordelijkheid om problemen als gevolg van die aanpassingen op te lossen.
Je upstream kanalen van je modem zijn veel te hoog. @Lvinus
Er zit een ergens obstructie tussen je modem en Ziggo.

Dit hoort onder de 49 dBmV te zijn.

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?
En de aansluiting naar je modem toe?
@Lvinus Vervolg op bericht hierboven.

Je kunt het best contact opnemen met Ziggo via de chat en dan deze link ook delen, daar is duidelijk te zien dat er een upstream blokkade ergens is, dat kan bij je thuis zijn, maar ook in de straatkast: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-van-de-connectbox-valt-periodiek-weg-33559?postid=338783

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat