Beantwoord

Wifi van de Connectbox valt periodiek weg

  • 12 november 2018
  • 139 reacties
  • 21167 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

139 Reacties

Ik ervaar hetzelfde probleem.

Bekabeld blijft wel werken(al werkt dat ook niet helemaal lekker, hij lijkt niet alles door te laten, Runescape valt meerdere keren per uur een minuut lang uit terwijl andere internetdiensten blijven werken en ook werkt twitch heel slecht. Speedtest is wel goed)

Klantenservice gebeld, die erkende niet dat het een vaker voorkomend probleem is, al lijkt uit de forumosts van wel. Ze gaven aan dat het vermoedelijk aan de wifi van de buren lag en dat die mij wegdrukken. Aangegeven dat ik zelf denk dat dat niet het geval is, en uiteindelijk van de vriendelijke medewerker een nieuw modem gekregen. Op het nieuwe modem bekabeld nog niet getest, maar draadloos valt wel nog steeds weg.

Wat me bij het uitvallen van draadloos zojuist opgevallen is(heb het net weer ervaren), is dat als ik inlog op het modem, hij "denkt" dat het een eerste installatie is. Hij vraagt me het wachtwoord in te geven en dat die onderop de box staat terwijl ik moet inloggen met het wachtwoord dat ik zelf gemaakt heb. Vervolgens geeft hij aan dat ik het SSID en wachtwoord kan wijzigen.

Ik hoop dat dit probleem snel opgelost kan worden. Ik vind het vervelend dat ik vooral bij het gamen niet kan vertrouwen op mijn netwerk.

Ik ga proberen de netwerknaam van 5ghz te wijzigen, in de hoop dat dat het probleem oplost.
Reputatie 7
Aan de anderen met problemen: plaats eens schermprints van alle status schermen van het modem. Daar valt uit af te leiden of er sprake is van een signaalprobleem of dat er iets anders aan de hand is.
@ArChie.DVB

[h4]Downstream bonded channels[/h4]
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulationChannel ID13067500008.938256 qam124587500009.138256 qam2034507500009.438256 qam1944427500009.538256 qam1854347500009.838256 qam1764267500009.938256 qam1674187500009.838256 qam1584107500009.638256 qam1494027500009.538256 qam1310394750000938256 qam12113867500009.338256 qam11123787500009.438256 qam10133707500009.538256 qam9143627500009.938256 qam8153547500009.638256 qam7163467500009.638256 qam6173387500009.538256 qam518330750000938256 qam4193227500008.938256 qam3203147500008.938256 qam2

[h4]Downstream bonded channels[/h4]
ChannelLocked StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors1Locked38.918002Locked38.653103Locked38.930104Locked38.931105Locked38.934106Locked38.931007Locked38.931808Locked38.934109Locked38.9311010Locked38.6294011Locked38.9277012Locked38.9360013Locked38.9238014Locked38.9203015Locked38.6225016Locked38.6222017Locked38.9209018Locked38.6201019Locked38.6236020Locked38.62250

[h4]Upstream bonded channels[/h4]
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)Symbol Rate (ksps)ModulationChannel ID14400000041.5512064 qam323710000041.5512064 qam433180000042256064 qam545090000042512064 qam255780000043512064 qam162860000042.8256064 qam6

[h4]Upstream bonded channels[/h4]
ChannelChannel TypeT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts1ATDMA002702ATDMA0042313ATDMA001604ATDMA001705ATDMA002206ATDMA00200

[h4]General Configuration[/h4]
Network accessAllowed
Maximum Number of CPEs2
Baseline PrivacyEnabled
DOCSIS ModeDocsis30
Config fileinternet200_20_v6.bin


[h4]Primary Downstream Service Flow[/h4]
SFID528506906Max Traffic Rate214000000Max Traffic Burst42600Min Traffic Rate0

[h4]Primary Upstream Service Flow[/h4]
SFID528498713Max Traffic Rate21400000Max Traffic Burst42600Min Traffic Rate0Max Concatenated Burst42600Scheduling TypeBestEffort

Cable Modem StatusItemStatusCommentsAcquired Downstream Channel (Hz)306750000
Locked
Ranged Upstream Channel (Hz)44000000
Locked
Provisioning StateOnline

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice. Daar ben ik heel vriendelijk geholpen (dankjewel Jos!). Hij gaf aan dat er een zelfde type modem van een andere fabrikant(Compal) in de winkel in mijn stad was, en dat ik mijn modem daar om zou kunnen ruilen.

Hier was een vrouw die er erg moeilijk over deed want dit probleem "lag aan het wifi van je buren en ik heb er heel veel verstand van"... Voelde me totaal niet serieus genomen.

Ik hoop dat dit nieuwe modem wel goed werkt, ik zal jullie op de hoogte houden.
Reputatie 7
@Bigbauzz Helaas is deze kopie zo nagenoeg onleesbaar waardoor het niet mogelijk is om er iets over te zeggen.
@ArChie.DVB voor de rest is er niks wat iets aangeeft.

Ziggo moet iets kunnen aflezen nee? Het gebeurd bij steeds meer gebruikers t lijkt op een problem icm connectbox.
Reputatie 3
Badge
Ook hier de 2.5G en 5G de namen veranderd door 2 verschillende namen de situatie die ik eerder geschets hebt blijft bestaan.

Wat mijn zorgen baat dat ik voor de verhuizing ook een CB heb gehad en er nooit problemen mee hebt gehad...

Ben dan ook nieuwsgierig wat de serie nr: van de CB zijn ivm er telkens meer mensen aansluiten met de zelfde probleem zou best wel eens kunnen dat het om de zelfde series reeks geproduceerde CB zijn.
@Bigbauzz Heb je het modem achter een versterker hangen?
Reputatie 6
Badge +8
Dag allemaal,

Heel veel informatie maar ik ga even terug naar het probleem waar dit topic mee begon. Wegvallende wifi. In 99% van de gevallen wordt dit inderdaad veroorzaakt door omgevingsfactoren die interferentie veroorzaken zoals andere wifinetwerken, bluetooth en dergelijken maar ook draadloze deurbellen, jaloezieën, printers, omvormers van zonnepanelen, etc. Met name de laatste categorie zijn apparaten die, naast dat ze verbinding maken met je wifi netwerk, ook een eigen wifi uitzenden die vervolgens weer stoort op het wifi vanuit je modem.

De eerste stap naar de oplossing is in eerdere antwoorden al genoemd. Geef het 2,4 GHz en 5GHz netwerk (de SSID) een andere naam. Hierbij is het voor de verbonden apparatuur duidelijk dat het om verschillende netwerken gaat en zullen ze minder heen en weer schakelen tussen de 2. Elke keer als dit gebeurt zal het verbonden apparaat namelijk opnieuw verbinding maken waardoor het op uitval lijkt.

De tweede stap gaat over wifikanalen. Klik op de link voor uitgebreide informatie maar in het kort komt het erop neer dat de wifikanalen de exacte frequentie bepalen waarmee je wifinetwerk uitzend. Om hier inzicht in te krijgen download je een wifi analyzer app zoals deze. Aan de hand van deze app kan je precies zien welke kanalen het minst of het liefst helemaal niet gebruikt worden. Met deze informatie zet je vervolgens de wifikanalen van je connectbox vast.

Standaard staan de wifikanalen ingesteld op AUTO. Op zich prima maar als je in een omgeving woont met veel wifi drukte dan is het vaak beter om de wifikanalen vast te zetten.

Voor wie er ook TV Compleet bij Ziggo afneemt met een mediabox XL zou ik willen adviseren ook de wifi, die standaard aan staat, ook uit te schakelen. Gebruik hiervoor deze link. Let wel op dat als je een Extra Mediabox XL hebt welke via wifi met de hoofdbox verbonden kan zijn dat je dit even controleert.

Mochten er, naast het modem, ook nog (een) eigen router(s) aanwezig zijn zorg er dan voor dat deze als accesspoint ingesteld staat.

Voor wie er een wifiversterker heeft aangeschaft. Dus geen eigen router, accesspoint of wifibooster. Gooi deze in de prullenbak. Een versterker haalt namelijk, vaak een verstoord, wifisignaal uit de lucht en versterkt deze. Vervolgens zend dit apparaat ook nog een eigen wifinetwerk uit waardoor deze ook nog een keer op het wifi vanuit het modem stoort.

Voor wie af en toe een T3 foutmelding in zijn modem ziet staan. Ik zou me er niet druk om maken. Mocht je dagelijks een hele berg van deze T3 foutmeldingen zien dan zou ik even bij de klantenservice langs gaan om je signaal te laten controleren.

@Lvinus; @Be rt gaf het al aan maar die aansluiting is niet zoals het hoort en kan inderdaad instabiel internet opleveren. Een monteur lijkt me geen verkeerd idee voor je.

Als laatste kan ik me de vraag voorstellen waarom een monteur dit niet instelt. Dit is omdat de monteur het apparaat komt installeren of een storing komt verhelpen. Het instellen is, dankzij de privacy wetgeving, de eigen verantwoordelijkheid van de klant. De klantenservice kan je hierin van advies voorzien maar mag in veel gevallen hier ook geen instellingen wijzigen.

Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen!

Groeten, Christiaan
Reputatie 7

Heel veel informatie maar ik ga even terug naar het probleem waar dit topic mee begon. Wegvallende wifi.

Heb je er ook aan gedacht dat een modem op het moment dat deze als gevolg van een reset van de kabel interface misschien ook de WLAN adapter tijdens de reset uitschakelt tot er weer een werkende internet verbinding is?

Voor wie af en toe een T3 foutmelding in zijn modem ziet staan. Ik zou me er niet druk om maken. Mocht je dagelijks een hele berg van deze T3 foutmeldingen zien dan zou ik even bij de klantenservice langs gaan om je signaal te laten controleren.

Tja, ze hebben kennelijk bij CableLabs besloten om dergelijke DOCSIS foutmeldingen voor de grap verplicht het level Critical te geven?
Reputatie 6
Badge +8

Heel veel informatie maar ik ga even terug naar het probleem waar dit topic mee begon. Wegvallende wifi.Heb je er ook aan gedacht dat een modem op het moment dat deze als gevolg van een reset van de kabel interface misschien ook de WLAN adapter tijdens de reset uitschakelt tot er weer een werkende internet verbinding is?


Volgens mij heb ik het niet over een reset gehad. Maar het klopt wel; als je modem reset of opnieuw opstart dan je wifi dus ook. Maar dit is niet specifiek voor wifi.

Voor wie af en toe een T3 foutmelding in zijn modem ziet staan. Ik zou me er niet druk om maken. Mocht je dagelijks een hele berg van deze T3 foutmeldingen zien dan zou ik even bij de klantenservice langs gaan om je signaal te laten controleren.
Tja, ze hebben kennelijk bij CableLabs besloten om dergelijke DOCSIS foutmeldingen voor de grap verplicht het level Critical te geven?


Een T3 foutmelding betekend dat deze geen antwoord krijgt vanuit het CMTS. Dit wordt vaak door ruis op het signaal veroorzaakt; veelal op de upstream. Het modem zal dan opnieuw een verzoek naar het CMTS sturen. Dit gebeurt in een fractie van een seconde. Als het modem dan wel verbinding krijgt zal de T3 zich niet herhalen en is er dus niet zoveel aan de hand. Is er veel ruis op de lijn dan zullen de T3's zeker vaker voorkomen en zal er geschakeld moeten worden. Dat betekend vaak een monteur.
Reputatie 7
UPDATE 10-12: De oorzaak bleek een verkeerd geconfigureerde wifispots beveiligingsfunctie te zijn. Deze is 9 december aangepast. Iedereen kan wifispots weer aanzetten in Mijn Ziggo, de wifi valt dan niet meer periodiek weg :)

*** *** ***
Sommige van jullie zullen last hebben van signaalproblemen, maar ik denk niet dat deze te maken hebben met de storing die hier gemeld wordt gezien het feit dat wifi wegvalt terwijl bekabeld blijft werken. Laten we docsis signaalproblemen daarom alsjeblieft buiten dit topic houden.
Ervaar je een docsis signaalprobleem en kom je er niet uit met de Klantenservice? Start dan een nieuw topic.

Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.
Alle voorbeelden tot nu toe komen uit voormalig UPC gebied en hebben allemaal een Arris Connectbox, verdere overéénkomsten heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Dit is inmiddels aangemeld als incident voor verder onderzoek met dank aan alle voorbeelden die ik uit dit topic heb kunnen verzamelen. Met andere woorden: met dank aan jullie wordt dit verder onderzocht!
@Mark Ziggo Ik heb het nieuwe modem vandaag geïnstalleerd, netwerken van 2.4 en 5 allebei een aparte naam gegeven & kanalen handmatig vastgezet, echter valt de WiFi nog steeds af en toe uit. Het bekabelde netwerk netwerk blijft wel gewoon functioneren.

Is dit type modem het enige modem wat er bij Ziggo wordt gebruikt of zijn er nog andere types?
@Mark Ziggo Ook ik heb er sinds een maand last van dat WiFi uitvalt op al mijn devices en bedraad blijft werken en ook ik woon in exUPC gebied. Sinds een maand ook de simpele mediabox (omdat ik Movies en Series L gratis kon krijgen via Vodafone en On demand niet werkt in UPC gebied op een CI+ kaartje) gekregen, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat verband met elkaar heeft.
Bottomline: WiFi heeft perfect gewerkt tot ongeveer maand geleden. Wat is ongeveer de response tijd van het uitzoeken van een incident en dat je dus een update kan geven?
Reputatie 3
Badge
Heb mijn "oude" router maar uit de kast gehaald om te kijken als het zelfde euvel hebt.
en wifi van CB uit gezet, nu iets meer dan 24h verder nog geen onder breking gehad van het wifi signaal zowel op 2.4G als 5G .

De oplossingen die wordt aangedragen zijn niet de oplossingen voor het weg vallen van de wifi en zit daarom ook wer aan te denken om naast de modem gewoon weer een Router te behouden als standaard config.

Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.
Alle voorbeelden tot nu toe komen uit voormalig UPC gebied en hebben allemaal een Arris Connectbox, verdere overéénkomsten heb ik nog niet kunnen ontdekken.


Ook hier hetzelfde probleem: ex-UPC gebied, Arris Connectbox, beide netwerken (verschillend benaamd) vallen meermaals per dag voor 30 sec - 1 min uit, ook ongeveer sinds een maand. Ben benieuwd naar verdere updates... en wacht nog even met helpdesk bellen, anders loopt het onnodig uit op een nieuw modem.
Reputatie 3
Badge
Vandaag monteur langs geweest en CB Arris om geruild voor compal box in de hoop nu wel goed blijft doen ook de monteur had er ook over dat hij veel problemen herkent met weg vallende wifi signaal.
Klopt het dat je bij verbonden apparaten specifiek bij wifi apparaat 2x in de lijst staat ?
bij bij bedraad staat aangesloten apparaat 1x :/

Ik heb gisteren Ziggo aan de lijn gehad en heb aangegeven dat dit bij mij ook het geval is. Is het bij jou ook zo dat er zowel een IPv4 als IPv6 adres aan alle WiFi apparaten wordt uitgegeven?
Ik kreeg te horen dat dit niet de bedoeling is. Wellicht heeft dit er dus ook mee te maken.

Ze nemen dit nu in ieder geval mee in het onderzoek.

Mij is verteld te wachten tot woensdag. Als er dan nog geen verbetering is, bel ik weer en zal ik het hier laten weten.
Is het bij jou ook zo dat er zowel een IPv4 als IPv6 adres aan alle WiFi apparaten wordt uitgegeven?
Ik kreeg te horen dat dit niet de bedoeling is.


Dat is normaal als je IPv6 Firmware op je ConnectBox hebt.

Gr Han

Is het bij jou ook zo dat er zowel een IPv4 als IPv6 adres aan alle WiFi apparaten wordt uitgegeven?
Ik kreeg te horen dat dit niet de bedoeling is.
Dat is normaal als je IPv6 Firmware op je ConnectBox hebt.

Gr Hanh
Als dat zo is dan
Is het bij jou ook zo dat er zowel een IPv4 als IPv6 adres aan alle WiFi apparaten wordt uitgegeven?
Ik kreeg te horen dat dit niet de bedoeling is.


Dat is normaal als je IPv6 Firmware op je ConnectBox hebt.

Gr Han
Dan hopen we maar dat dit snel opgelost gaat worden :)
Hallo.

Ik heb dezelfde problemen. Wifi (2.4 en 5) vallen ook regelmatig weg. Bekabeld blijft wel werken. Monteur is al een paar keer geweest. 2 maanden geleden weer een nieuwe connect box gekregen (3e) Gaat dan een tijdje goed, maar dan is het weer dagen waardeloos. Alle kabels zijn door de monteur nagekeken en doorgemeten. Alle kabels zijn van de goede kwaliteit, dus geen vreemde "instralingen" door slechte kwaliteit kabels. Alle symptomen hierboven herken ik. 2.4 en 5 hebben verschillende benamingen. Het maakt ook niet uit of ik 2.4 of 5 Ghz gebruik. Ik hoop dat er snel een goede en definitieve oplossing komt.
Hallo iedereen,

Ook hier exact hetzelfde probleem. Een ex-UPC gebied met een ConnectBox met wegvallend Wifi. Het 2,4 en 5 GHz kanaal hebben een unieke SSID en een vastgesteld kanaal. WiFi valt soms 30 seconden helemaal weg, terwijl de kabelverbinding 100% blijft werken.

Ik moet nog op nader onderzoek uitgaan, maar ik lijk het alleen te ervaren als de Apple Macbook van mijn vriendin aanstaat (al valt de WiFi volledig weg, dus alle andere apparaten hebben er dan ook last van). Probleem lijkt ook ongeveer een maand aan de orde te zijn. Hiervoor een jaar lang geen problemen met het netwerk gehad.

Zal het topic in de gaten houden omtrent updates!
Nog even een toevoeging: ik had hier nog een ziggo wifi booster liggen (zo'n booster via het stopcontact) die ik niet gebruikte. Heb 'm aangesloten op het modem, en hij levert een prachtig stabiel wifi netwerk op, terwijl de wifi netwerken op het modem zelf blijven wegvallen.

Lijkt dus niet te liggen aan verstorende omgevingsfactoren, want dan zou het netwerk van de wifi booster er ook last van hebben...
word er nu wel aan een oplossing gewerkt?

het komt nu veel meer voor vooral savonds.. om de 5 minuten valt het hele wifi signaal weg..

hoop snel dat het gefikst word!

gr vincent
Hier ook in het Oud-UPC gebied, en ook sinds een maand last van het wegvallen van de wifi verbinding, terwijl bekabeld blijft werken.