Vraag

WIFI TG2492LG-ZG valt regelmatig weg

  • 4 december 2018
  • 34 Reacties
  • 2746x Bekeken

Nieuw probleem, in vervolg op het gesloten topic https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/connect-box-valt-steeds-uit-34203

AOP, coax-kabel en Connect Box zijn vervangen.
En DHCPv6 is ingesteld op 'Stateful' i.v.m. WIFI-problemen Android-toestellen.

Connect Box valt niet meer uit, top.
Opstarten van programma's op Android-toestellen gaat ook zonder vertraging, top.

MAAR: met de nieuwe Connect Box (model TG2492LG-ZG) valt de WIFI regelmatig uit. Interferentie zou het probleem niet moeten zijn, aangezien alles vervangen is (AOP, coaxkabel en Connect Box).
Wat zou het wel kunnen zijn?

34 Reacties

Reputatie 7
Badge +29
Hoi Pieter,

Het kan nog steeds interferentie zijn, maar dan van andere wifi netwerken bijvoorbeeld.

Valt bekabeld internet ook regelmatig weg?
Heb je de 2,4Ghz en 5Ghz verschillende namen gegeven? Zo niet, maak ze dan eens verschillend, daarna wordt het namelijk duidelijk welk netwerk wegvalt.

Groet,
Evert
Hoi Pieter,

Het kan nog steeds interferentie zijn, maar dan van andere wifi netwerken bijvoorbeeld.

Valt bekabeld internet ook regelmatig weg?
Heb je de 2,4Ghz en 5Ghz verschillende namen gegeven? Zo niet, maak ze dan eens verschillend, daarna wordt het namelijk duidelijk welk netwerk wegvalt.

Groet,
Evert


Hoe kan ik dat slim monitoren? Ik heb op pc wel eens 'gepingd' via cmd, maar daar was geen 'packetloss'. Weet niet zo goed hoe ik een 'oneindige ping' (met de toevoeging "-t") makkelijk terug kan lezen (na bijvoorbeeld een nachtje pingen).
Belangrijker: hoe monitor ik de WIFI-verbinding over een langere periode? Kan dit op een smartphone ofzo?

In ieder geval: in 3 gevallen dat WIFI wegviel en ik tijd had om de pc te checken of daar nog verbinding was, werkte bekabeld internet nog wel. Dus ik ga ervan uit dat het alleen om de WIFI gaat.

2,4Ghz en 5Ghz hebben verschillende namen. En vallen beide tegelijk weg. (draadloze printer kan namelijk alleen verbinden met 2,4Ghz, dus ik moet beide netwerken in de lucht hebben)
Reputatie 7
Badge +29
Of je last hebt van interferentie van andere wifinetwerken, kun je controleren met een Wifi analyzer app, te vinden in de PlayStore of Windows Store.

Stel dan met behulp van die app een ander kanaal in. Voor de 2,4Ghz kun je kiezen uit kanaal 1, 6 of 11 en voor 5Ghz uit kanaal 36-48 als je dichtbij een militaire plaats, vliegveld of weerstation woont. Woon je daar niet in de buurt, dan kun je ook hogere kanalen kiezen.

Pingen doe ik zo goed als nooit, dus als ik het doe, doe ik het via cmd. Andere opties weet ik zo niet. Wel ben ik voor de zekerheid benieuwd hoe het signaal naar het modem toe is.
Dit is te zien aan de up- en downstreamwaardes en de netwerkhistorie. Waar je dit kunt vinden, wordt hier uitgelegd. Kun je daarvan screenshots posten?

Groeten!


Hier de netwerkhistorie. Vreemde waarden in de kolom 'Tijd'. En nog gekker: deze meldingen blijven exact hetzelfde en staan er al 2 dagen precies zo. Er komen geen nieuwe meldingen bij
Hier downstream 1:

Hier downstream 2:

Hier Upstream:

En hier de Status:

Reputatie 6
Toon ook eens de rest van de foutmeldingen van het modem. De nieuwste staan onderaan.
Sorry. Hier deel 2 Netwerkhistorie. Verder gaat hij echt niet, gek genoeg:

@pieterdevlaam
Als tijdens het wegvallen van de Wifi een bekabelde verbinding geen probleem heeft, dan is dit een probleem dat recent veel meer voorkomt bij de Arris ConnectBox, die je hebt.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-van-de-connectbox-valt-periodiek-weg-33559
In dat Topic worden meldingen verzameld tbv het vinden van een oplossing.
Citaat.
Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.
Als dit ook jouw situatie is, dan zou ik in dat Topic een melding gaan doen.

Gr Han
@pieterdevlaam
Als tijdens het wegvallen van de Wifi een bekabelde verbinding geen probleem heeft, dan is dit een probleem dat recent veel meer voorkomt bij de Arris ConnectBox, die je hebt.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-van-de-connectbox-valt-periodiek-weg-33559
In dat Topic worden meldingen verzameld tbv het vinden van een oplossing.
Citaat.

Het probleem: de 2.4 en 5Ghz wifi netwerken vallen gelijktijdig weg en zijn dan niet meer zichtbaar in de lijst met beschikbare netwerken, terwijl bekabeld internet blijft werken.Als dit ook jouw situatie is, dan zou ik in dat Topic een melding gaan doen.

Gr Han


OK bedankt, ga ik doen.
Is een TG2492LG-ZG altijd een Arris?

En wat vinden jullie van mijn rare netwerkhistorie?
Is een TG2492LG-ZG altijd een Arris?
Ja. Compal is: CH7465LG-ZG.

Je netwerk historie is wellicht niet helemaal lekker, maar omdat een bekabelde verbinding 'netjes' door blijft lopen, is dat hoogstens een zorg voor later.
Als bekabeld ook bij je wegvalt, is dat andere koek & moet er meteen worden ingezoomd op je verbinding met Ziggo. Is m.i. nog niet nodig, maar het is niet verboden dit ook te doen.

Wat er nu eerst vooral toe doet is die wegvallende Wifi.

Gr Han
Hallo Pieter,
Je wegvallende Wifi probleem is nu verplaatst naar dat andere Topic.
We bekijken hier nu verder je Internetverbinding, waar je je ook zorgen over maakt.
We beginnen simpel met een speedtest.
Wat geeft:
http://www.dslreports.com/speedtest
op een bekabelde verbinding rechtstreeks aan de ConnectBox?

Als dit de snelheid van je abonnement oplevert en je verder geen bekabelde problemen ervaart, is er voor jou niks aan de hand.

We horen het van je.

Gr Han
Wat geeft:
http://www.dslreports.com/speedtest
op een bekabelde verbinding rechtstreeks aan de ConnectBox?


Dank je. Is die test beter dan http://www.speedtest.net/nl ?
Ik ben op mijn werk, dus ik zal kijken of er iemand thuis is die dit voor mij kan doen.
Ja, de DSL-Reports test is beter.
Rustig aan. Bekijk het gerust zelf vanavond.
Je hebt 'slechts' echt last van wegvallende Wifi.
Daar verandert een test van bekabeld niets aan, toch?
Was dat maar waar!
Gr Han
Rustig aan. Bekijk het vanavond.

Gelukt hoor :)
Deel 1:

Deel 2:

Je hebt dus een 40/4 abonnement?
Bij een 200/20 of 400/40 abo is dit natuurlijk helemaal fout.

Die Bufferbloat score bevalt me niet zo. Nog geen details hierover.

Zoals altijd: meer keer testen over een langere periode geeft beter zicht.
Etc.

We kunnen nu niet meteen alles onderzoeken.

Gr Han
Je hebt dus een 40/4 abonnement?
Bij een 200/20 of 400/40 abo is dit natuurlijk helemaal fout.

Die Bufferbloat score bevalt me niet zo. Nog geen details hierover.


Idd 40/4 abo, 'kaal' internet (we hebben geen Mediabox)

Wat is Bufferbloat en wat zou de score moeten zijn?
Ja, joh, je bent wel lastig & dat is nog goed ook.

- je modem Up/Downstream waardes en de Network history
Die heb je hier laten zien. Ze stellen gerust.
Je schrijft dat er geen fouten bijkomen in de Network history.
Dat is prima. Een paar foutjes na een Restart van de ConnectBox is normaal.

Bekijk 'goede' Up/Down waardes zelf ook:
http://www.dslreports.com/faq/16085

- bufferbloat
Is een ingewikkeld technisch verhaal.
Het komt erop neer dat er vertraging werd geconstateerd tgv van buffering in Routers op de weg naar de test Servers.
Dat kan de ConnectBox zijn, maar ook elders.
Score D verwacht ik niet bij 40/4. Dit klinkt wat vaag & dat is het ook. Weet ook niet alles.
Heb zelf geen ConnectBox maar een Technicolor 7210 en een 400/40 abo.
Mijn Bufferbloat is C of B. Dat zegt niks over jouw situatie. Jammer.
Er kan iets aan getest worden. Daar kom ik wat later op terug.

Gr Han
OK dank je.
Hier nog een speedtest, nu haalt hij het maximum niet...

Pieter,

Dit lijkt inderdaad niet helemaal Ok te zijn.
Blijf dit testen voor het goede beeld.
Gezeik natuurlijk, maar anders kan het niet.

Om dingen beter te begrijpen moet je eens een Pingplotter test doen gedurende,
zeg een uurtje ofzo.
Naar 8.8.8.8 bv = Google DNS.

Huh?
https://www.pingplotter.com/products/free.html
Klik Software voor Download.

De makkelijkste/beste manier om een resultaat hier te publiceren, gaat alsvolgt.
  • In Pingplotter Edit>Copy as image
  • Paste in je favoriete Image Application; onder Windows bv Paint
  • Save As ...........
  • Met het cameraatje bij je reaktie het Image opnemen
Ja, ik vraag nogal wat.
Zie bijgaand plaatje van een korte (!) plot die ok is.
Genoeg huiswerk, dunkt me.
Han

Om dingen beter te begrijpen moet je eens een Pingplotter test doen gedurende,
zeg een uurtje ofzo.
Naar 8.8.8.8 bv = Google DNS.


Ga ik doen. Hoe moet ik hem instellen, que interval en focus etc.? Zie hieronder. Zoiets?

Reageer