JacquelineWifi

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wifi snelheid zeer wisselend

Mijn Speedtest geeft over 2 / 3 dagen zeer wisselende snelheden, van 29 tot 129,5 Mbit/sec. Nadat ik de modem heb gereset en letterlijk alle stekkers heb uit- en ingeplugd is het een dag goed en daarna zakt per dag de snelheid weer naar beneden. Hoe kan dit?
12 Reacties 12
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Jacqueline,

Dat kan van allerlei verschillende zaken afhangen.
Was je verbonden met de 2.4Ghz of de 5Ghz? Standaard hebben ze dezelfde naam, dus dan is het lastig te zien. Met welke je verbonden bent, maakt in ieder geval veel verschil in snelheid.
En hoever stond je bij het modem vandaan tijdens de testen? Telkens op dezelfde plek?
Welke speedtest heb je gebruikt?
Heb je de speedtesten met dezelfde apparaten gedaan?

Een speedtest via wifi gaat nooit stabiel zijn. Wifi is namelijk niet stabiel. Onder meer omdat de snelheid etc afhangt van de omgeving. Wat dat betreft is bekabeld internet veel beter.

Groet,
Evert
JacquelineWifi
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Evert,
Hoe kan ik er achterkomen welke GHz ik gebruik? Ik sta telkens naast de modem, ik heb de speedtest van Net Perform gebruikt.
Groet, Jacqueline
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je kunt het beste dan de namen verschillend maken. Bijvoorbeeld door -5Ghz achter de naam van de 5Ghz te zetten.
Je vindt hier een stappenplan hoe je de naam kunt wijzigen.
Maar voordat je dit doet, is het belangrijk om te weten welk modem je hebt. Niet elk modem, de oudere, hebben kunnen namelijk niet tegelijkertijd de 2.4Ghz en 5Ghz uitzenden.
Dus welk modem heb je?

Welke resultaten krijg je als je deze speedtest gebruikt?
http://www.dslreports.com/speedtest
En met welk apparaat test je?
JacquelineWifi
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb een Connectbox en ik test met mijn Samsung A8. Ik zal morgen die speedtest doen. Dank.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik zie de resultaten wel verschijnen 🙂
JacquelineWifi
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Evert,
Ik koos voor de optie public WiFi, down is 4.55 en up 13.85, realtime +15ms
Wat betekent dit?
groetjes, Jacqueline
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je moet eigenlijk voor 'Cable' kiezen.

Maar het belangrijkste is eigenlijk een speedtest via een pc/laptop te doen die bekabeld verbonden is. Een speedtest via de WiFi zegt niet zoveel, omdat WiFi niet betrouwbaar is.
Dus kun je de speedtest doen via een bekabelde verbinding?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey JacquelineWifi . Welkom hier. Heb je een update voor ons? 🙂
JacquelineWifi
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi,

Via de kabel is de uploadsnelheid 176 en de downloadsnelheid 82. Dat is best wel een verschil met de wifi.... Overigens zie ik nu al dat bij een nieuwe test een paar minuten later de upload al weer gezakt is naar 50 en even later 60. Dat is toch raar.


Groetjes, Jacqueline
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
De uploadsnelheid is 176? Weet je dat zeker?
JacquelineWifi
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat gaf de eerste test wel aan, daarna bleef de uploadsnelheid tussen de 50 en 60 hangen en is sindsdien ook niet weer zo hoog geweest.
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Met je abonnement kan je gebruik maken van een 250 Mbit/s download- en 25 Mbit/s uploadsnelheid. Daarom is het apart dat je op een hogere uploadsnelheid uitkomt.

Je merkt op dat je wifi zo wisselend is door de speedtest. Merk je dit ook in het gebruik van je wifi bij bepaalde programma's? Je wifi verbinding is erg afhankelijk van factoren van buitenaf. Dit kan je signaal verstoren. Om te onderzoeken waar dit aan kan liggen en hoe je je wifi instellingen kan verbeteren, ben je met dit topic op het juiste adres: 'Valt je wifi weg? Lees dit topic'. Daar kom je vanzelf tegen hoe je onderscheid maakt tussen het 2,4 Ghz en 5,0 Ghz netwerk.

Uitgelicht topic