Chris88

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

WIFI probleem ( lage internetsnelheid )

Beste Mensen van de Ziggo Comunnity,

Ik heb sinds een paar maanden een WiFi probleem, ik krijg nog maar maximaal 20-40 MBPS aan snelheid gemeten via ziggo speedtest via de WiFi. Via de internet poorten heb ik wel de volledige 500MBPS internet. Ik heb hier meerdere malen contact over gehad met Ziggo, iedere keer doorloop je de zelfde stappen, iedere keer was de conclusie van Ziggo: U heeft een te hoog signaal, hier kan het aanliggen. Dit komt omdat wij een signaal versterker er tussen hebben zitten om boven en in ons kantoor tv te kunnen kijken. Dit is overigens aangesloten door de ziggo monteur die ons vertelde dat het geen probleem was dat de modem een te hoog signaal ontving.

 

Nu hebben we het volgende op aanraden van Ziggo klante service geprobeerd.

 

1. We kregen een nieuwe kabel met opzet stuk om de kabel op een andere aansluiting te zetten van de versterker.(om het signaal af te zwakken) dit werkte niet.

 

2. We kregen 2 verschillende splinters thuis gestuurd en een nieuwe kabel, ook dit werkte niet.

 

3. We hebben tussen de versterker en de splinter een kabel van 25 meter er tussen gezet. Ook dit werkte niet.

 

4. We hebben als laatste redmiddel geprobeerd de versterker er tussen uit te halen ook dit maakte geen verschil.

 

Onze conclusie is dat er wel iets mis moet zijn met de router. Reactie van Ziggo is, we sturen geen nieuwe router op u moet wachten tot het corona virus voorbei is dat de monteurs weer gaan werken zo dat die dan kunnen komen om het te maken.

Ik heb zelf voor zolder een nieuwe router gekocht omdat het internet niet tot de zolder reikt.

Ik heb deze router rechtstreeks op de ziggo modem aangesloten mijn WiFi is 250 mbps op z’n 5 meter afstand. De Ziggo modem heeft op nog geen 3 meter afstand 30 mbps.

Misschien heeft een van jullie hier een oplossing voor hoe dit kan, en of hoe dit opgelost kan worden. Via de Ziggo klantenservice kunnen ze niks meer voor mij doen. En daar betaal je dan 85 euro per maand voor. Mij hoop is op jullie gevestigd.

 

8 Reacties 8
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

De signaalversterker moet u alleen gebruiken om TV te kijken. Het signaal naar de modem mag niet verstrekt worden. Dus op AOP een splitter met op de ene uitgang de modem en op de andere de TV's via de versterker.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Chris88 Bekabeld haal je gewoon 500 Mbps. Dat betekent dat er met internet aansluiting waarschijnlijk helemaal niks mis is, anders had je bekabeld natuurlijk ook problemen. Laat je niks wijs maken.

Waarom je WiFi de snelheid niet haalt kan van vele factoren afhangen. Uiteraard het modem zelf, maar ook omgevende WiFi, andere stoorzender, het ontvangende apparaat, muren, reflecties etcetera.

Welk modem heb je?

Chris88
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Efok,

bedankt voor je bericht, ik heb de Connect box modem. Ik zal even een foto bijvoegen.

 

Chris88
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @Chris88

Uw AOP, versterker en 2 connectoren zijn aan vervanging toe.

U kunt hiervoor contact opnemen met Ziggo en een monteur laten plannen echter weet ik niet exact hoe dat nu in de huidige situatie zit. Daarnaast komen er waarschijnlijk kosten bij voor een andere versterker.

U kunt nog het modem testen door deze direct op het AOP aan te sluiten echter is de kans erg groot dat het verouderde AOP ook voor verstoring zorgt.

 

MVG

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Chris88, Welkom op de Ziggo Community. 

Knap balen dat je al enkele maanden tegen wifi-problemen aanloopt. Je bent in ieder geval zelf al goed aan de slag gegaan. Het is namelijk in ieder geval een goed beginpunt om te weten dat je de snelheid bekabeld wel haalt. Om de wifi te optimaliseren, zullen we ons dan ook voornamelijk moeten richten op tips daarvoor. 

Wat betreft het signaal. Het signaal op je modem is aan de hoge kant. Net zoals een te laag signaal kan een te hoog signaal problemen veroorzaken. Je zult dit vaak merken in de vorm van bijvoorbeeld dipjes in de internetverbinding. Zoals een aantal gebruikers al zeggen is dit niet de oorzaak van de wifi-snelheid. Op basis van de foto's zie ik dat er op de wandcontactdoos (AOP) een versterker zit. Daarop is het modem aangesloten. Een signaalversterker is alleen bedoeld voor het versterken van het tv-signaal. Het wordt dus afgeraden om je modem hierop aan te sluiten. Als je wilt kan ik je een POA-01 splitter toesturen. De aansluiting komt er dan als volgt uit te zien: AOP → POA-01 → kabel naar modem → kabel naar tv. Heb je meerdere tv-aansluitingen in huis? Dan kun je er altijd voor kiezen om de aansluiting zo te maken: AOP → POA-01 → kabel naar het modem → op de andere uitgang van de POA-01 plaats je de versterker en vanuit daar sluit je dan de tv's aan. De POA-01 en eventuele kabels kan ik je gratis toesturen als je dat zou willen. Dan geef je maar een gil. 

Even dieper ingaand op de wifi in huis. Op de foto van je modem zie ik naast het modem diverse apparaten staan zoals een tv, telefoon en Sonos. In dit geval kan er dus sprake zijn van elektromagnetische interferentie. Al deze apparaten geven straling en aangezien deze apparaten naast jouw modem staan zorgt dit voor demping. Ik wil je dan ook adviseren om het modem eens elders te plaatsen, zonder deze apparaten. 

Ik zie dat je het 5 Ghz netwerk op je modem hebt uitgeschakeld. Is dit een bewuste keuze geweest? 

Daarnaast lees ik dat je een router hebt aangesloten om het bereik van de wifi in huis te vergroten (zolder). Waar heb je de router geplaatst? Is dit vlak achter het Ziggo modem? Zo ja, dan kun je het Ziggo modem beter in bridge mode zetten. Heb je de router bijvoorbeeld elders in huis hangen, dan kun je de router beter instellen als accespoint. 

We horen graag van je! Mogelijk dat @Be rt als wifi-goeroe ook nog handige tips voor je heeft om de wifi in huis te optimaliseren. 

Chris88
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Cecilia Ziggo,

Bedankt voor uw bericht, ik heb de router zoals het advies was aangesloten: (AOP → POA-01 → kabel naar het modem → op de andere uitgang van de POA-01 plaats je de versterker en vanuit daar sluit je dan de tv's aan). Maar helaas geen verschil. 

 

Ik heb alle apparaten die om de router staan een uur van het stroom gehaald om te zien of dit verschil zou maken, helaas ook geen verschil. 

 

We hebben de 5Ghz inderdaad uitstaan omdat we toen deze aanstond veel problemen hadden met uitvallend internet. Ook werkte het internet op de wat oudere Ipads niet meer.

Daarom hebben we de 5Ghz weer uitgezet. We hebben 2 jaar geleden een monteur gehad die alles voor ons heeft aangesloten, we hebben tot ongeveer 2 maanden geleden geen problemen gehad met het internet.

 

MVG

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Chris88 
Ondanks dat jij geen verschil merkt ziet het signaal er wel echt vele malen beter uit. Het signaal is nu perfect als ik je modem controleer. 

Persoonlijk wil ik je wel aanraden om zowel de 2.4 als 5.0 Ghz beide in te schakelen op je modem. Het beste is om deze afzonderlijk van elkaar in te stellen met een aparte netwerknaam. Bijvoorbeeld Chris en Chris5Ghz. De apparaten die wel 5 Ghz ondersteunen kunnen dan hiermee wel verbinding maken. Daarnaast wil ik je ook echt aanraden om het modem elders te plaatsen, zodat er meer afstand is tussen je modem en diverse elektronische apparaten. Test de verbinding dan enkele dagen. Op deze pagina vind je ook nog wat tips om de wifi aan de hand van enkele instellingen te optimaliseren. Het topic is gericht op Android devices, maar dit werkt in de praktijk natuurlijk ook voor alle andere apparaten. Houd ons vooral op de hoogte. 

Uitgelicht topic