1
Vraag
2
Reacties
Desihdj

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

wifi op connectbox voor sommige apparaten heel traag (10Mbps)

De WiFi van de connectbox valt voor veel apparaten steeds weg. Zelfs bij het modem komt hij dan niet boven 10 Mbps. Ik heb gescheiden kanalen voor 2.4 en 5.0 GHz.  De twee WiFi boosters in huis geven geen problemen. 
Wel valt op dat als je kijkt naar verbonden apparaten, 2 apparaten een waarde van 500 aangeven (Chromebooks en iphone6) terwijl de rest niet boven de 40 komt of zelfs onder de 10 blijft steken.  Uitzetten van deze 2 apparaten helpt niet. 
ik heb ook al geprobeerd het gebruikte kanaal handmatig in te stellen op 1, 6 en 11, maar dat hielp ook niet. 
suggesties?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De eerste stap die hopelijk al helpt, mits deze instelling in je modem zit. @Desihdj 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De eerste stap die hopelijk al helpt, mits deze instelling in je modem zit. @Desihdj 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Desihdj
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het lijkt te werken!  Bedankt voor de tip. Ik had geen idee wat het betekend en zou het nooit geprobeerd hebben. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

TOP, veel internetplezier gewenst.

De betekenis is hoe de verbinding opgebouwd wordt van IPv6 of via de DHCP of juist niet, eigenlijk is IPv6 nog niet nodig, maar wordt steeds verder uitgerold tot IPv4 stopt, maar dat gaat nog vele jaren duren.

Desihdj
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gisteren een extra WiFi booster geplaatst omdat ik wegens interne spouwmuren slecht bereik had en op advies van de winkel alle boosters en connectbox dezelfde naam gegeven  

Nu blijkt dat zelfs op 4 meter van de connectbox mijn apparaten toch verbinden met een andere booster omdat kennelijk dat signaal beter is. Dus het lijkt toch niet helemaal in orde. 
dat zie ik doordat bij verbonden apparaten nu de iPad verbonden is aan ethernet 2 (waar de booster van zolder aan hangt). Toch merkwaardig dat de WiFi van de connectbox zo zwak blijft

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Desihdj Kijk eens met wifi analyzer uit de app store of het modem niet op hetzelfde kanaal zit als je buren of jezelf, zo ja, kies dan een rustiger kanaal en zet dit vast in je modem.

“Gisteren een extra WiFi booster geplaatst omdat ik wegens interne spouwmuren slecht bereik had en op advies van de winkel alle boosters en connectbox dezelfde naam gegeven  “

Dat kan prima werken, eerder werkte het hier uitstekend, nadat er in huis andere telefoons kwamen, moest ik juist de 2,4 verschillende namen geven om goed over te springen van het ene naar het andere wifipunt.

Maar dit is dus afhankelijk van de apparaten waarmee je wifi verbinding wilt maken, het is een kwestie van uitproberen wat in jou situatie het beste werkt.

Desihdj
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik had de diverse kanalen al geprobeerd, maar dat maakt niet echt verschil. Ik woon ook nogal buiten, dus wifi van de buren wordt hier toch niet gevonden.  

Door nu één naam te gebruiken zie ik wel dat het goed werkt dat elk apparaat met het sterkste wifi access point verbind (ik heb er 3), maar dat is dus zelden de connectbox zelf.  Kennelijk is deze alleen op ca 4 meter afstand of de kamer er recht boven het sterkst. Verder in huis wordt toch overgeschakeld op een access point die in meters een stuk verder ligt.

Inmiddels heb ik in huis dus wel voldoende dekking, maar met hulp van extra boosters. Toch jammer dat de standaard geleverde connectbox geen uitkomst biedt

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Desihdj De maximale sterkte van wifi is aan wettelijke grenzen gebonden, maximaal 100mW en dan wordt het lastig met bepaalde muren, het hangt heel erg van het soort materiaal af wat in de stenen zit of ertussen en de dikte daarvan, hoe meer isolatie en/of metaalachtige stoffen erin, hoe minder er door kan.

Hier voor een werkelijk volledige vlotte 5 GHz dekking ook 4 wifipunten nodig, 1 modem en 3 wifiboosters.

In ieder geval succes gewenst verder.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Desihdj wrote:

…..

Nu blijkt dat zelfs op 4 meter van de connectbox mijn apparaten toch verbinden met een andere booster omdat kennelijk dat signaal beter is. Dus het lijkt toch niet helemaal in orde. 
...

@Desihdj 

Het is helaas niet zo dat je er van uit mag gaan dat er altijd voor het beste / sterkste signaal gekozen wordt. Het gebeurt vaak dat de verbinding gemaakt wordt met het AP dat het eerst reageerde! Daarom kan het handig zijn om wel verschillende namen toe te kennen. 

Als je per se wilt dat dat het dichtstbijzijnde AP gekozen wordt en / dat er automatisch overgeschakeld wordt als je door het huis loopt, dan zal je moeten investeren ineen z.g. mesh-systeem. Ziggo-modem-routers ondersteunen dat niet, helaas.

Desihdj
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@DennyW 

Dank voor je uitleg.  Dat mesh systeem had mijn zoon ook al voorgesteld (deco), dat wordt de volgende optie als het weer terugloopt. Vooralsnog hoor ik geen klachten meer. Mij maakt het niet uit met welke AP verbonden wordt, als het maar werkt natuurlijk.

Begrijp ik dat als je een mesh systeem wilt dat de connectbox dan weg moet, en zo ja, mag/kan je die zomaar vervangen?  Daar zit toch ook televisie en telefoon op? Lijkt me niet dat je dat zomaar vervangt. 

Voorlopig laat ik het zo, want zelf met thuiswerkers en streamende pubers blijft het goed in de lucht.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Desihdj 

Met het geven van verschillende Wifi-namen voor beneden en boven en ook tussen 2,4 en 5GHz kan je steeds zelf bepalen met welk Wifi accesspoint je de verbinding opzet.

Als je alleen losse Wifi AP's (access points) koopt zou je kunnen volstaan met alleen het uitschakelen van de Wifi in de Ziggo-Connectbox.
Als alternatief is het mogelijk om op de Connectbox een eigen router aan te sluiten. Het best werkt dat als je de Connectbox om (laat) zetten naar de z.g. bridge-mode. Het router en Wifi-deel en switch deel worden dan gedeactiveerd; de Connectbox werk dan als “dom” kabel-modem, waarbij het telefoniedeel wel blijft werken.

Met een eigen router zijn vaak meer geavanceerde dingen mogelijk. Vereist natuurlijk wel enig inlezen! Juist nu men tegenwoordig veel slimmer apparaten / IoT (internet of things) gebruikt is het wellicht verstandig om die net als gasten en/of kinderen, een virtueel gescheiden Wifi toe te kennen. Er zijn (wel allemaal iets ingewikkelder hoor) systemen die op dezelfde Wifi meerdere, onafhankelijke, SSID's (Wifi-namen) kunnen hebben (net zo iets als gastnetwerk). Als dit gecombineerd wordt met z.g. VLAN's (virtueel gescheiden lokale netwerkjes over dezelfde infrastructuur) is dat helemaal prachtig. Kortom: er is veel mogelijk. Het opzetten en managen vraagt wel wat meer inzicht en een beetje know-how. Maak het jezelf niet moeilijker dan je zelf aan kan of wilt. Het is geen verplichting al die toeters en bellen te gebruiken.

 

robenineke

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb een denk ik best wel goede tip. ik ben al maanden bezig met Ziggo om mijn WiFi op snelheid te krijgen, en dat lukt steeds maar niet. ik zit meestal tussen de 5 en 10 Mbps download en 12 a 15 Mbps upload, labels aangepast etc niets helpt. toen zag ik iets over een ander DNS adres, maar dat kan ik dus niet aanpassen in de Connect Box. maar in Android kan dat wel. daar kies je een vast IP adres bv 192.168.178.10 en vervolgens kies je de DNS adressen 1.1.1.1 en 1.0.0.1 en sla dit op. en wat blijkt Speedtest-Ziggo zit nu tussen de 170 en 200 Mbps down en 25 Mbps upload in. dat is toch byzonder. oh ja er is ook een Android en Apple App te downloaden via https://1.1.1.1 die dat voor je kan instellen. 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@robenineke Top, dat je deze oplossing hier deelt.

Wil je eens in je modem kijken en zien of je deze instellingen ook in je modem hebt en hoe deze daar ingevuld is?

Staat daar nu Stateles aangevinkt?

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5787Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @Desihdj 

Allereerst welkom op de Community.
Tof dat je ons hier hebt ontdekt 🙂
Ik lees dat het niet echt lekker verliep met de verbinding in huis. De snelheid van je wifi was bijzonder traag. Gelukkig heb je tips gekregen van @Be rt en zijn de irritaties nu verdwenen als sneeuw voor de zon. 
Fijn dat je via de Community bent geholpen en nu overal in huis weer ongestoord kan genieten.

Hopelijk weet je ons in de toekomst ook weer te vinden

Desihdj
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@DennyW 

Bedankt voor je uitleg. 

Zoals gezegd hoor ik voorlopig geen klachten, maar ik houd het in gedachten.

@robenineke : die oplossing had ik ook al eens gelezen, maar nog niet geprobeerd. Ook die houd ik in gedachten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic