Beantwoord

wifi op connectbox voor sommige apparaten heel traag (10Mbps)

  • 22 mei 2020
  • 8 reacties
  • 1423 keer bekeken

De WiFi van de connectbox valt voor veel apparaten steeds weg. Zelfs bij het modem komt hij dan niet boven 10 Mbps. Ik heb gescheiden kanalen voor 2.4 en 5.0 GHz.  De twee WiFi boosters in huis geven geen problemen. 
Wel valt op dat als je kijkt naar verbonden apparaten, 2 apparaten een waarde van 500 aangeven (Chromebooks en iphone6) terwijl de rest niet boven de 40 komt of zelfs onder de 10 blijft steken.  Uitzetten van deze 2 apparaten helpt niet. 
ik heb ook al geprobeerd het gebruikte kanaal handmatig in te stellen op 1, 6 en 11, maar dat hielp ook niet. 
suggesties?

icon

Best beantwoord door Be rt 22 mei 2020, 23:04

De eerste stap die hopelijk al helpt, mits deze instelling in je modem zit. @Desihdj 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Bekijk origineel

8 Reacties

De eerste stap die hopelijk al helpt, mits deze instelling in je modem zit. @Desihdj 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Het lijkt te werken!  Bedankt voor de tip. Ik had geen idee wat het betekend en zou het nooit geprobeerd hebben. 

TOP, veel internetplezier gewenst.:relaxed:

De betekenis is hoe de verbinding opgebouwd wordt van IPv6 of via de DHCP of juist niet, eigenlijk is IPv6 nog niet nodig, maar wordt steeds verder uitgerold tot IPv4 stopt, maar dat gaat nog vele jaren duren.

Gisteren een extra WiFi booster geplaatst omdat ik wegens interne spouwmuren slecht bereik had en op advies van de winkel alle boosters en connectbox dezelfde naam gegeven  

Nu blijkt dat zelfs op 4 meter van de connectbox mijn apparaten toch verbinden met een andere booster omdat kennelijk dat signaal beter is. Dus het lijkt toch niet helemaal in orde. 
dat zie ik doordat bij verbonden apparaten nu de iPad verbonden is aan ethernet 2 (waar de booster van zolder aan hangt). Toch merkwaardig dat de WiFi van de connectbox zo zwak blijft

@Desihdj Kijk eens met wifi analyzer uit de app store of het modem niet op hetzelfde kanaal zit als je buren of jezelf, zo ja, kies dan een rustiger kanaal en zet dit vast in je modem.

“Gisteren een extra WiFi booster geplaatst omdat ik wegens interne spouwmuren slecht bereik had en op advies van de winkel alle boosters en connectbox dezelfde naam gegeven  “

Dat kan prima werken, eerder werkte het hier uitstekend, nadat er in huis andere telefoons kwamen, moest ik juist de 2,4 verschillende namen geven om goed over te springen van het ene naar het andere wifipunt.

Maar dit is dus afhankelijk van de apparaten waarmee je wifi verbinding wilt maken, het is een kwestie van uitproberen wat in jou situatie het beste werkt.

Ik had de diverse kanalen al geprobeerd, maar dat maakt niet echt verschil. Ik woon ook nogal buiten, dus wifi van de buren wordt hier toch niet gevonden.  

Door nu één naam te gebruiken zie ik wel dat het goed werkt dat elk apparaat met het sterkste wifi access point verbind (ik heb er 3), maar dat is dus zelden de connectbox zelf.  Kennelijk is deze alleen op ca 4 meter afstand of de kamer er recht boven het sterkst. Verder in huis wordt toch overgeschakeld op een access point die in meters een stuk verder ligt.

Inmiddels heb ik in huis dus wel voldoende dekking, maar met hulp van extra boosters. Toch jammer dat de standaard geleverde connectbox geen uitkomst biedt

@Desihdj De maximale sterkte van wifi is aan wettelijke grenzen gebonden, maximaal 100mW en dan wordt het lastig met bepaalde muren, het hangt heel erg van het soort materiaal af wat in de stenen zit of ertussen en de dikte daarvan, hoe meer isolatie en/of metaalachtige stoffen erin, hoe minder er door kan.

Hier voor een werkelijk volledige vlotte 5 GHz dekking ook 4 wifipunten nodig, 1 modem en 3 wifiboosters.

In ieder geval succes gewenst verder.:relaxed:

Reputatie 7
Badge +14

…..

Nu blijkt dat zelfs op 4 meter van de connectbox mijn apparaten toch verbinden met een andere booster omdat kennelijk dat signaal beter is. Dus het lijkt toch niet helemaal in orde. 
...

@Desihdj 

Het is helaas niet zo dat je er van uit mag gaan dat er altijd voor het beste / sterkste signaal gekozen wordt. Het gebeurt vaak dat de verbinding gemaakt wordt met het AP dat het eerst reageerde! Daarom kan het handig zijn om wel verschillende namen toe te kennen. 

Als je per se wilt dat dat het dichtstbijzijnde AP gekozen wordt en / dat er automatisch overgeschakeld wordt als je door het huis loopt, dan zal je moeten investeren ineen z.g. mesh-systeem. Ziggo-modem-routers ondersteunen dat niet, helaas.

Reageer