Roland Habraken

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi 5Ghz netwerk kanaal selectie

Ik heb de standaard instelling van mijn Wifi router van Ziggo. Deze heeft het 2.4Ghz en 5Ghz beide aanstaan met automatische kanaal selectie. Zojuist was ik aan het scannen en zag ik dat mijn 5Ghz netwerk weg was. Even later was deze weer terug op kanaal 116, wat een DFS kanaal betreft. Ik heb ergens gelezen dat deze kanalen (>48) bestemd zijn voor militairen etc., en dat deze niet gebruikt mogen worden. Het is zelf mogelijk dat je netwerk geblokkeerd wordt (of zotiets). Ik weet niet in hoeverre dit klopt, maar als het klopt: Waarom kiest de router dan automatisch kanaal 116?

Ik heb nu maar handmatig ingesteld op kanaal 48. Wellicht valt deze dan niet regelmatig weg.

3 Reacties 3
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Even later was deze weer terug op kanaal 116, wat een DFS kanaal betreft. Ik heb ergens gelezen dat deze kanalen (>48) bestemd zijn voor militairen etc., en dat deze niet gebruikt mogen worden.”

Alle kanalen tot 140 mogen gewoon gebruikt worden.

Alleen als er werkelijk een radar werkzaam is, regen, militair of anderzins gaat het modem automatisch naar een kanaal buiten de DFS zone, ook als je dat daar vastgezet hebt in je modem.

Het feit dat 116 automatisch gebruikt wordt zegt dat er geen radar in je buurt gebruikt wordt op die frequentie.

Kijk met Wifi Analyzer uit de app stores wat een rustig kanaal is en zet het daar vast, zodat je geen storing hebt van de buren.

Roland Habraken
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb hem al vast staan op kanaal 48. Deze was rustig. De tijd zal het leren of dit een verbetering is voor mij.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Meer informatie over: Wi-Fi 5GHz kanalen

Succes gewenst verder.

Uitgelicht topic