Vraag

Wegvallende verbinding met T3 timeouts en vraag m.b.t. firmware update Compal Connect Box

  • 21 mei 2019
  • 6 Reacties
  • 255x Bekeken

Bij ons valt het internet regelmatig compleet weg. Dit gebeurt vooral na middernacht. In het modem is dan het volgende bericht te zien. De berichten komen altijd op de minuut overeen met wanneer het internet wegvalt.

code:
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:XX:XX:XX;CMTS-MAC=00:17:10:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;


Wij gebruiken het modem in bridge-modus met daarachter een EdgeRouter X, UniFi Switch 8 en UniFi AP. Alle apparatuur heeft ondertussen een harde reset gehad en alle bekabeling is vervangen. Ook blijft het netwerk intern volledig toegankelijk wanneer het internet eruit ligt.

Momenteel zit ons modem nog op firmware 18.23 en begrijpen we dat er een (gedeeltelijke) fix is voor het Intel Puma 6 probleem met versienummer 18.25. In de log van het modem is echter het volgende te zien (10 mei 2019):

code:
SW Download INIT - Via NMS
SW upgrade Failed after download - SW File corruption


Zie bijgevoegd de uitleesbare waarden van het modem.

(De verbinding komt bij ons binnen via de woonkamer. Het nieuwe modem is destijds door de monteur geplaatst. In het verleden was een versterker nodig op aanraden van de monteur, maar bij het laatste bezoek bleek juist dat het signaal te veel versterkt werd en is de versterker verwijderd.)

Hoe kunnen wij het modem doen updaten en wat veroorzaakt nu iedere keer die T3 timeouts?

6 Reacties

En vandaag weer:

code:
23-05-2019 03:49:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:XX:XX:XX;CMTS-MAC=00:17:10:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23-05-2019 01:21:13 error SW upgrade Failed after download - SW File corruption

23-05-2019 01:18:08 notice SW Download INIT - Via NMS

23-05-2019 00:58:09 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:XX:XX:XX;CMTS-MAC=00:17:10:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Momenteel zit ons modem nog op firmware 18.23 en begrijpen we dat er een (gedeeltelijke) fix is voor het Intel Puma 6 probleem met versienummer 18.25. In de log van het modem is echter het volgende te zien (10 mei 2019):

code:
SW Download INIT - Via NMS
SW upgrade Failed after download - SW File corruption



Hier al twee nachten achter elkaar SW ERROR meldingen.

23-05-2019 00:19:35errorSW upgrade Failed before download - TFTP Max Retry Exceeded

23-05-2019 00:19:35errorSW Upgrade Failed Before Download - Server not Present
23-05-2019 00:02:08noticeSW Download INIT - Via NMS
Ik heb de helpdesk hierover gebeld. Zij hebben mijn modem uitgelezen en konden niets bijzonders zien. Wat de oorzaak van de errors is wisten ze niet.. 😫
Het modem is geüpdatet naar 18.25. Wij hebben hiervoor ’s avonds het modem 45 minuten van de stroom afgehouden na een harde reset. Middernacht viel het internet weg en was het volgende uit te lezen:

code:
24-05-2019 00:00:01 notice  SW download Successful - Via NMS

23-05-2019 23:55:11 notice SW Download INIT - Via NMS


De pingtijden vallen direct wat lager uit, maar dezelfde spikes zijn zichtbaar bij de Puma 6 test van DSLReports. Het lijkt er dus op dat de UDP- en TCP-protocollen nog steeds zijn geaffecteerd wat natuurlijk niet zo gek is.
@DeBul Mocht u verder geen problemen ervaren (wegvallend internet met T3 timeouts), zou ik mij er persoonlijk niet al te druk om maken. U kunt proberen het modem een tijdje van de stroom af te houden. Dit heeft het modem doen updaten bij ons.
Wij hebben nog altijd een Cisco EPC3928 liggen (ofschoon met kapotte adapter). Kan die opnieuw worden geactiveerd bij een 300/40 abonnement zonder tv en telefoon? Wij zijn ervan bewust dat de EPC3928 enkel 8 downstream kanalen ondersteunt, maar dat modem is ongetwijfeld een stuk stabieler.

Reageer