Jesse Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes

Websites niet goed bereikbaar

Hallo iedereen,

Sinds afgelopen vrijdag zien we erg veel vragen over het slecht of helemaal niet kunnen bereiken van websites. Natuurlijk zijn we direct een onderzoek gestart en graag houden we jullie via dit topic op de hoogte van de voortgang en delen we een, voor nu nog tijdelijke, oplossing.

Wat kan je hierdoor ervaren?
Veel, maar niet alle, websites waaronder www.ziggo.nl zijn slecht te bereiken. Het gaat in dit geval om websites die alleen via IPv4 te benaderen zijn. Via IPv6 gaat het goed.
We zien dat traceroutes en ping requests wel de bestemming bereiken, maar http(s) verkeer komt niet goed door. Dit speelt met verschillende modems.

(Tijdelijke) oplossing
Het uitschakelen van SLAAC (Stateless Auto Configuratie) door de IPv6 DHCP instellingen om te zetten naar een Stateful (DHCPv6) configuratie lost dit op.

Hieronder leg ik in een aantal stappen uit hoe je dit doet:

1) Log in op de modeminterface via http://192.168.178.1/
2) Log in met het wachtwoord. Deze heb je bij installatie zelf aangepast. De standaardcode staat op een sticker onderop het modem/
3) Ga naar DHCP Instellingen
4) Zet het vinkje bij Stateful (DHCPv6)
5) Sla de instellingen op



Onderstaande screenshot komt van stokstick uit dit topic. stokstick bedankt!
98 Reacties 98
Verwijderd account
Niet van toepassing
Wat mij opviel dat bij de SLAAC-instelling ik niet meer door de IPv6-testen kwam, uit de test kwam dat ik geen IPv6-verbinding zou hebben terwijl mijn modem aangaf dat ik wel een IPv6-verbinding had.
Weer teruggezet naar Statefull en ik heb weer IPv6 volgens de testsites.
Ik heb inderdaad ook wel eens websites, o.a. Ziggo, die traag tot niet willen laden en een footprint- en/of dns error geven, maar ik geef dan soms ook de schuld aan mijn Ziggo wifiboosters via het stopcontact, daar mijn stopcontacten niet geaard zijn en ondanks dat alle lampjes groen en/of blauw branden toch een vertraagde communicatie, maar mocht het traag of niet willen laden niet aan mijn boosters liggen, zou ik dat wel fijn vinden, dan kunnen we één oorzaak uitsluiten.
Ik ga mijn hoofdcomputer een DNS van 8.8.8.8 geven en kijken of het beter gaat.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Hi Jesse Ziggo,
Is dit niet direct het gevolg van het Puma chipset probleem?

De Arris en Hitron hebben dit probleem 100% niet?

MVG
allard200

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op aanraden van de helpdesk de bovenstaande dingen geprobeerd, heeft bij mij niet geholpen. Gevraagd of ik terug naar ipv4 gezet kan worden, maar daar wordt nog niet op gereageerd.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
allard200
Nogmaals contact opnemen met de technische helpdesk, huidige IPv6 implementatie in fUPC gebiedt vindt ik persoonlijk slecht en dit wordt nog eens versterkt door chipset problemen welke prominent aanwezig is in IPv6 modus bij dit modem.

MVG
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
In een ander topic
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/enkele-websites-willen-niet-laden-nieuwe-connect-box-22612/index3.html#post226961
hielp ik mensen die recent een niet goed werkende Arris ConnectBox hadden gekregen.
Verschijnsel: sites die IPv6 ondersteunen zijn bereikbaar en zo te zien sites
die alleen IPv4 ondersteunen niet. Dit is uiteraard een hypothese op basis van enkele voorbeeelden.

Hierbij een citaat uit een samenvatting voor Sander Ziggo die ik daar gaf over wat ik tegenkwam.
-------------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt erop dat op zijn minst bij de Arris ConnectBox
Stateful DHCPv6 aanzetten een noodzakelijke voorwaarde is voor goed
functioneren.
Dat stond kennelijk uit.

In het Compal-alleen tijdperk werd dit in het verleden door Thijs geintroduceerd als oplossing voor
niet goed werkende aangesloten Mobiele Android apparaten.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-trage-slechte-verbinding-op-android-met-ipv6-lees-een-mogelijke-workaround-hier-19644

Ik ben in andere topics dit ook als werkende oplossing tegengekomen
bij soms behoorlijk anders beschreven problemen dan hier. Bv deze.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/rockstar-games-website-gta-online-portforwarding-22707/index1.html#post226825
Of het hier over Compal of Arris ging, weet ik niet.

Denk inmiddels dat het maar beter is Stateful DHCPv6 _altijd_ aan te hebben staan.
Dus ook bij de Compal.

Een aantal klanten in dit topic hebben via de Helpdesk een overstap gemaakt naar de IPv4 stand van de Arris.
Dat werkt ook als oplossing, er is verder niks mis mee,
maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
----------------------------------------------------------------------------------
In
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/rockstar-games-website-gta-online-portforwarding-22707/index1.html#post226825
is geexperimenteerd met een andere DNS-Server, maar dat gaf geen resp niet altijd
soelaas. Dat klink wat vaag, maar het is soms lastig om dit scherp te kunnen
vaststellen uit de reakties die binnenkomen.

Het wachten is op de tests van N.N..
Omdat ik geen ConnectBox heb, kan ik niet veel doen.

Gr Han
Motshagen

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zelf heb ik een compal in bridge mode, heb geen issues met het laden van sites.. Gebruik ns02.upclive.nl als DNS server..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Motshagen
Het gaat hier duidelijk over de ConnectBox die _niet_ in Bridge staat.

EDIT voor de volledigheid: en ook niet als ie door Ziggo op verzoek in IPv4 stand is gezet ipv
de default IPv6 DS-Lite configuratie.
Gr Han
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
hanh,
De Android problemen gelden niet helemaal voor overige OS'en en voor Android 7.1+ toestellen, Ook speelt het modem geen rol. Bij Android per 7.1 zonder fix was het zo dat de DNS queries niet helemaal goed behandelt werden in SLAAC modus, DHCPv6 of Manuel DNS lost dit op.

N.N.
Probeer eens zowel een DNS adres voor IPv4 als IPv6 in te voeren.

MVG
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jonathan-458
Je hebt gelijk. Ik heb het nog ff nagekeken.
Het zit complexer in elkaar.
Hier niet de plek om daar dieper op in te gaan.
Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Jonathan-458 wrote:
hanh,
De Android problemen gelden niet helemaal voor overige OS'en en voor Android 7.1+ toestellen, Ook speelt het modem geen rol. Bij Android per 7.1 zonder fix was het zo dat de DNS queries niet helemaal goed behandelt werden in SLAAC modus, DHCPv6 of Manuel DNS lost dit op.

N.N.
Probeer eens zowel een DNS adres voor IPv4 als IPv6 in te voeren.

MVG

Zoals door de moderator gevraagd heb ik alléén voor IPv4 het alternatieve DNS ingevoerd in mijn hoofdcomputer om te kijken of dat helpt.
In de modem is het (nog) niet mogelijk om alternatieve DNS-adressen in te voeren.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
N.N.
Ik bedoel op de PC, niet modem, en vervolgens kijken of de IPv6 test websites weer aangeven of je IPv6 hebt.

*edit*
In DHCPv6 modus bedoelde ik niet SLAAC.

MVG
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Jesse Ziggo,
Onderstaande screenshots van verbindingsfouten vanmiddag, nadat ik dus de DNS al aangepast had:

en deze:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Jonathan-458 wrote:
N.N.
Ik bedoel op de PC, niet modem, en vervolgens kijken of de IPv6 test websites weer aangeven of je IPv6 hebt.

MVG

Heb ik gedaan en mijn netwerkkaart geeft aan dat ik IPv6 verbinding heb en de diverse testsites ook.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes
Bedankt voor het testen, @N.N.

Dat werkt bij jou dus niet helaas. Werkt de workaround wel?

Hieronder leg ik in een aantal stappen uit hoe je dit doet:

1) Log in op de modeminterface via http://192.168.178.1/
2) Log in met het wachtwoord. Deze heb je bij installatie zelf aangepast. De standaardcode staat op een sticker onderop het modem/
3) Ga naar DHCP Instellingen
4) Zet het vinkje bij Stateful (DHCPv6)
5) Sla de instellingen op


We horen het graag!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Sander Ziggo wrote:
Bedankt voor het testen, @N.N.

Dat werkt bij jou dus niet helaas. Werkt de workaround wel?

Hieronder leg ik in een aantal stappen uit hoe je dit doet:

1) Log in op de modeminterface via http://192.168.178.1/
2) Log in met het wachtwoord. Deze heb je bij installatie zelf aangepast. De standaardcode staat op een sticker onderop het modem/
3) Ga naar DHCP Instellingen
4) Zet het vinkje bij Stateful (DHCPv6)
5) Sla de instellingen op


We horen het graag!

Hallo Sander Ziggo,
Mijn modem staat in de 'statefull-stand sinds vanochtend vroeg, daar in de slaac-stand diverse testsites aangaven dat ik geen ipv6 zou hebben, nu het weer terug staat in statefull geven de testsites ook weer aan dat ik ipv6 heb.
Zie ook mijn reactie in onderstaand topic over statefull c.q. slaac:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/enkele-websites-willen-niet-laden-nieuwe-connect-box-22612
Toch is mijn eerste indruk positiever dan voor de DNS-aanpassing, heb de indruk dat alles sneller reageert, op de paar genoemde uitvallers na, we houden het in de gaten, ik werk nu sinds de testoproep alléén bekabeld via de Ziggo boosters via het stopcontact.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik had vanmiddag de vreemde situatie dat op 4 apparaten in huis ik geen verbinding kreeg met websites maar met een vijfde apparaat, de iPhone, wel.

Eerder vandaag hebben we in de straat een stroomstoring gehad omdat bij werkzaamheden de elektriciteitskabel geraakt was. In eerste instantie dacht ik dat na het opstarten van de spullen de problemen waren ontstaan. Nu lees ik hier toevallig dat er DNS-problemen waren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
Vlgs mij is het zinvol juist ook met de IPv6 DNS servers te spelen.
Voorbeelden van over IPv6 bereikbare Ziggo DNS-servers:
2001:b88:1002::10
2001:b88:1202::10
2001:730:3e42:1000::53
2001:730:3e42::53

Ik heb bij ruime tests (sorry: niet uitputtend) met deze servers hier geen problemen ondervonden met
de bereikbaarheid van sites die door klanten die problemen hadden
werden opgegeven als 'niet bereikbaar'.
(8.8.8.8 of 8.8.4.4 van Google kan ook, of 2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844 = idem maar met het Ipv6 address)

Denk zelf op grond van de eigen tests
('nslookup' onder Win en 'host' onder Linux)
dat het _niet_ aan de standaard Ziggo DNS-servers ligt & dat
het gebruik van die van Google (of elke andere public DNS-service) niet zal helpen.

Instellen van DHCP-Ipv6 op stateful, helpt wel.

Geef mijn mening graag voor een betere.
Die sluit ik echt nog niet uit.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh,
Ik heb inmiddels ook mijn hoofdcomputer voorzien van alternatieve dns adressen van Google.
We zullen zien hoe het gaat.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik voldoe aan alle eisen om deze problemen te hebben, maar (gelukkig), ik heb nergens last van. Blijkbaar geldt het dus niet voor iedereen met een Compal Connect Box (met IPv6 DS-lite)?

Uitgelicht topic